Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Zilei de Crăciun - Anul A - 2019

"Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14).

Cu bucurie vă vestesc astăzi alături de sfântul Ioan apostolul, mesajul sfânt al Crăciunului: "Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14). Da, Dumnezeu s-a făcut om, a venit să locuiască în mijlocul nostru. Dumnezeu nu a fost și nu este departe, el a fost și este mereu aproape de noi, el este "Emanuel", Dumnezeu cu noi.

Într-o predică de Crăciun, sfântul Leon cel Mare (400-461), papă, spunea: "Mântuitorul nostru, preaiubiților, s-a născut astăzi: să ne bucurăm! Nu este loc pentru tristețe, atunci când se celebrează nașterea vieții; aceasta, după ce a învins teama de moarte, ne dă bucuria promisă din veșnicie. Nimeni nu este ținut departe de această bucurie, căci motivul bucuriei este același pentru toți. Domnul nostru, distrugătorul păcatului și al morții, negăsind pe nimeni care să fie liber de această vină, a venit să-i elibereze pe toți. Să tresalte de bucurie sfântul, căci se apropie de triumf. Să se bucure păcătosul, căci este invitat la iertare. Să prindă curaj păgânul, căci este chemat la viață. Într-adevăr, Fiul lui Dumnezeu, la împlinirea timpurilor, hotărâtă în profunzimea de nepătruns a planului divin, și-a asumat natura neamului omenesc pentru a-l reconcilia cu Creatorul său și, astfel, diavolul, inventatorul morții, să fie învins prin aceeași natură pe care o învinsese" (cf. Predica 1 la Nașterea Domnului, 1-3).

Un bătrân american călătorea spre vest, de-a latul preeriei americane, până a ajuns la marginea Marelui Canion. A măsurat cu ochii priveliștea din fața lui: un abis de o milă adâncime, 18 mile lățime și mai mult de 100 mile lungime. Cu suflarea tăiată a șoptit: "Ceva trebuie să se fi petrecut aici!" Un vizitator sosit în lumea noastră, în perioada Crăciunului, la vederea luminilor, decorațiunilor, brazilor, paradelor, festivităților și serviciilor religioase, trebuie, de asemenea, să își spună: "Ceva trebuie să se fi întâmplat aici!" Și într-adevăr, ceva s-a întâmplat. În urmă cu peste de 2000 de ani, Dumnezeu a venit să se nască în lumea noastră!

Da, astăzi putem spune ce s-a întâmplat de Crăciun: "Dumnezeu, care era singur și căruia nimic nu-i era contemporan, a decis să creeze lumea. El a creat lumea cu inteligența, voința și cuvântul său și creaturile au început să existe așa cum el a voit, și așa cum a voit, așa a făcut. Pentru noi, așadar, este suficient să știm doar că nimic nu-i era contemporan lui Dumnezeu. Nimic nu exista în afara lui. Dar, deși era singur, era multiplu. Căci nu era fără rațiune, fără înțelepciune, fără putere, fără sfat. Toate erau în el și el era în toate. Când a voit și cum a voit, el l-a arătat, la timpul fixat de el, pe Cuvântul său, prin care le-a creat pe toate. Cuvântul său, pe care îl ținea în el însuși și era nevăzut de lumea creată, l-a făcut să fie văzut, mai întâi, rostindu-l ca o voce; născând lumina din lumină, el trimite înțelepciunea sa ca Domn pentru creație. Și acest Cuvânt, care la început era văzut doar de el, lumea însă nu-l putea vedea, l-a făcut văzut, pentru ca lumea, văzându-l pe el care apărea, să poată fi mântuită. Acesta este înțelepciunea care, intrând în lume, s-a arătat ca slujitorul lui Dumnezeu. Prin el au fost făcute toate, el însă vine numai de la Tatăl. Acesta a dat Legea și Profeții și, dându-le, i-a constrâns, prin Duhul Sfânt, să vorbească astfel ca, primind inspirația de la puterea Tatălui, să vestească hotărârea și voința Tatălui. Cuvântul, așadar, s-a manifestat, așa cum spune sfântul Ioan. Într-adevăr, acesta recapitulează cele spuse de profeți, demonstrând că acesta este Cuvântul prin care toate s-au făcut. El spune astfel: La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu. Toate au luat ființă prin el și fără el nimic nu a luat ființă (In 1,1.3). Și, mai jos, spune: Lumea a luat ființă prin el, dar lumea nu l-a cunoscut. A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit" (In 1,10-11). (cf. Din tratatul Contra ereziei lui Noetus de sfântul Hipolit, preot, cap. 9-12).

Sau mai putem spune împreună cu autorul anonim al Scrisorii către Diognet, o scriere din secolul II creștin: "Nici un om nu l-a văzut pe Dumnezeu, nici nu l-a cunoscut, ci el însuși s-a manifestat. Și s-a manifestat nu numai iubitor față de oameni, ci și răbdător, blând, bun, fără mânie și vrednic de crezare. Căci când nelegiuirea noastră a ajuns la culme și a devenit clar că răsplata ei, pedeapsa și moartea, erau iminente, atunci a venit timpul pe care Dumnezeu îl stabilise pentru a-și face de acum cunoscută bunătatea și puterea. Milostivindu-se de noi, a luat asupra sa păcatele noastre, l-a dat pe propriul său Fiu ca preț de răscumpărare pentru noi, pe cel sfânt pentru cei nelegiuiți, pe cel nevinovat pentru cei vinovați, pe cel drept pentru cei nedrepți, pe cel nepieritor pentru cei care pier, pe cel nemuritor pentru cei muritori" (cf. Scrisoarea către Diognet, cap. 8, 5 - 9, 5).

Un tânăr care a trecut printr-o mare durere s-a rugat astfel: "O, Doamne, nu văd cum o să pot trece peste asta. Dar dacă fața ta este întoarsă spre mine, cumva cred că am să reușesc". Și tocmai pentru a ne învăța lucrul acesta a venit Mesia: că prin el fața lui Dumnezeu este mereu întoarsă spre noi. Omul și Dumnezeu sunt împreună în această afacere dureroasă a istoriei pământului. Nimic nu ne va putea despărți de dragostea lui (cf. Rom 8,38-39). Într-adevăr: "În nimeni altul nu este mântuire, nici nu este un alt nume sub cer dat oamenilor în care să putem fi mântuiți" (Fap 4,12). "Numele lui este: Sfetnic minunat, Dumnezeu puternic, Părinte veșnic, Principe al păcii" (Is 9,6).

Sfântul Irineu din Lyon (130-202) spune: "Fiul lui Dumnezeu s-a coborât la noi într-un trup asemănător păcatului" (Rom 8,3), mai întâi, ca să condamne păcatul și după ce l-a condamnat, să-l arunce afară din trup, apoi, ca să-l provoace pe om să devină asemenea lui, dându-i misiunea de a fi imitatorul lui Dumnezeu, orânduindu-l, sub ascultarea Tatălui, ca să-l vadă pe Dumnezeu și să devină capabil de Tatăl. Cuvântul lui Dumnezeu, care locuiește în om, s-a făcut Fiul Omului ca să-l obișnuiască pe om să-l primească pe Dumnezeu și ca să-l obișnuiască pe Dumnezeu să locuiască în om".

Nașterea Domnului în Betleem ne vorbește de veșnica identificare a lui Dumnezeu cu problema omenească. El s-a născut și a locuit între noi, a învățat și a făcut minuni în mijlocul nostru. Pentru mântuirea noastră, a suferit și a murit, iar pentru îndreptățirea noastră, a înviat și s-a glorificat la dreapta Tatălui (cf. Rom 4,25), rămânând totuși cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20).

Pe tot parcursul Adventului, prin lecturile biblice de la sfintele Liturghii, ni s-a arătat că Dumnezeu nu se schimbă: El este fidel față de sine și față de noi. Acela care a creat lumea este același care l-a chemat pe Abraham și care și-a revelat numele lui Moise: Eu sunt acela care sunt... Dumnezeul lui Abraham, al lui Isaac și al lui Iacob, Dumnezeu iubitor de oameni, milostiv, îndelung-răbdător, plin de iubire și de dreptate (cf. Ex 3,14-15; 34,6). Dumnezeu nu se schimbă, el este Iubire dintotdeauna și pentru totdeauna. Când în sânul Mariei, din voința Tatălui și lucrarea Duhului Sfânt, s-a format Isus, Fiul lui Dumnezeu făcut om, creația a atins culmea sa. În noaptea lumii s-a aprins o nouă lumină, care s-a lăsat văzută de ochii simpli ai credinței, de inima blândă și umilă a celui care îl așteaptă pe Mântuitorul. Numai cei care se deschid spre iubire sunt învăluiți de lumina Nașterii. Așa a fost în noaptea de la Betleem, și așa este și astăzi.

În majoritatea fast-food-urilor, copiii au la dispoziție terenuri de joacă cu labirinturi tunelate. Intrarea în aceste tuneluri depinde de capacitatea copilului de a trece testul înălțimii. Dacă au o înălțime mai mare de 1,20 m, au picat testul. Cu alte cuvinte, înălțimea le este biletul de intrare. Și tot la fel, înălțimea ta (mândria ta) hotărăște dacă împărăția adusă de acest Prunc va fi și ta. Suntem noi gata să ne plecăm pe genunchi în fața ieslei până la nivelul unui copil, de unde să putem vedea cel mai bine minunea din iesle? "Adevărat vă spun că oricine nu va primi împărăția lui Dumnezeu ca un copilaș, cu nici un chip nu va intra în ea" (Lc 18,17).

Psalmistul vestise că "Adevărul va răsări din pământ și dreptatea va coborî din cer" (Ps 85,12). Sfântul Augustin (354-430), comentând acest verset, spunea: "Adevărul care este în sânul Tatălui a răsărit din pământ, adică din sânul unei mame luate din pământ. Adevărul s-a născut din Maria Fecioară" (En. in Ps 84,13). Adevărul care este în sânul Tatălui a răsărit din pământ, din sânul unei mame. Adevărul pe care cerul nu este îndeajuns să îl conțină a răsărit din pământ, din trupul Mariei. pentru a fi așezat într-o iesle (cf. Sermones, 185,1)

"Cuvântul s-a făcut trup", a venit să locuiască în mijlocul nostru, este Emanuel, Dumnezeu care ni s-a făcut apropiat. Să contemplăm împreună acest mare mister de iubire, să ne lăsăm inima iluminată de lumina care strălucește în peștera din Betleem! "Poate să se nască de mii de ori Cristos la Betleem, căci dacă nu se naște și în inima mea zadarnică este nașterea lui, căci rămâne tot afară și fără loc", spunea poetul german, Johannes Scheffler (1624-1677), cunoscut sub pseudonimul Angelus Silesius, în "Pelerinul heruvim".

Dar cum se poate naște Dumnezeu în mine și din mine? Căci asta ni se spune azi, că și din noi vrea să se nască Isus? Dietrich Bonhoeffer (1906-1945), pastor evanghelic german închis în 1943, din cauza opoziției politice și creștine față de regimul nazist, a fost executat la doi ani după aceea. În ziua de dinaintea execuției, Bonhoeffer a condus un serviciul divin pentru ceilalți deținuți. Unul dintre aceștia, un ofițer britanic care a supraviețuit, a scris următoarele: "Bonhoeffer mi s-a părut întotdeauna că revărsa o atmosferă de fericire și bucurie, chiar și asupra celui mai mic incident, și un sentiment de recunoștință adâncă pentru simplul fapt că era în viață. A fost unul dintre puținii oameni pe care i-am întâlnit vreodată, pentru care Dumnezeu era real și mereu aproape. În acea duminică de 8 aprilie 1945, pastorul Bonhoeffer a oficiat un scurt serviciu de închinare și ne-a vorbit în așa fel că ne-a atins inimile la toți. A găsit cuvintele cele mai potrivite pentru a exprima spiritul detenției noastre și gândurile și hotărârile pe care ni le-a insuflat".

Jean-Paul Sartre (1905-1980), un filozof francez, reprezentant al existențialismului, scriitor, jurnalist și militant social, de Crăciunul anului 1940 era prizonier într-un lagăr german și la cererea ortacilor de detenție a scris piesa de teatru "Bariona" sau "Fiul tunetului". Fecioara Maria, în piesa lui Jean Paul Sartre, tocmai îl născuse pe Isus și ca orice mamă îl contempla cu duioșie, conștientă și copleșită de experiența unică. Cristos e Fiul său, carne din carnea sa și rod al sânului său. Laptele ei va deveni sângele lui Dumnezeu. Simte deopotrivă că Cristos e Fiul ei și că e Dumnezeu. Îl privește și se gândește: "Acest Dumnezeu e Fiul meu. Această carne divină e carnea mea. El e făcut din mine, are ochii mei și această formă a gurii lui are forma gurii mele. Îmi seamănă. Dumnezeu îmi seamănă! Un Dumnezeu micuț care poate fi luat în brațe și acoperit de sărutări, un Dumnezeu cald care zâmbește și respiră, care poate fi atins și trăiește".

Ei bine, da, Dumnezeu vrea să se nască și în noi, din noi, Vrea să se poată spună despre el că ne seamănă. Dar noi o vrem să semănăm cu el? Fericitul Vladimir Ghika (1863-1954), într-una dintre cugetările sale, spune: "Domnul pentru a te mântui a luat forma ta. Iar acum e rândul tău să o iei pe a lui".

Închei cu gândurile episcopului nostru Iosif Păuleț din scrisoarea pastorală de Crăciun 2019: "De Crăciun, totul parcă ne invită la bucurie, iar tradițiile și obiceiurile noastre ne ajută foarte mult în crearea unei atmosfere frumoase, dar nu trebuie uitat că acestea trebuie să fie doar niște manifestări exterioare ale principalului motiv de bucurie pe care ni-l oferă Crăciunul: Nașterea lui Isus spre mântuirea noastră veșnică, iar în fața acestui mister trebuie să ne plecăm genunchii, în semn de adorație și recunoștință".

Crăciun binecuvântat tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 663.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat