Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la Sfânta Noapte de Crăciun - Anul A - 2019

Is 9,2-4.6-7; Ps 96,1-13; Tit 2,11-14; Lc 2,10-11; Lc 2,1-14

"Vă vestesc vouă o bucurie mare: astăzi vi s-a născut Mântuitorul, Cristos Domnul" (Lc 2,10-11).

Mesajul sintetizat al Crăciunului este acesta: "Un copil ni s-a născut, un fiu ni s-a dat" (Is 9,6), căci "Cuvântul lui Dumnezeu și-a luat trup și a locuit printre noi" (In 1,14). Isus, născut la Betleem din Fecioara Maria, este mâna pe care Dumnezeu a întins-o omenirii, pentru a o face să iasă din nisipurile mișcătoare ale păcatului și să o pună în picioare pe stâncă, stânca tare a Adevărului său și a Iubirii sale (cf. Ps 40,3).

De aceea, sfântul Augustin (354-430) spunea: "Trezește-te, omule: pentru tine, Dumnezeu s-a făcut om. Trezește-te, tu, care dormi, și ridică-te dintre morți, iar Cristos te va lumina (Ef 5,14). Pentru tine, spun, Dumnezeu s-a făcut om. Ai fi fost mort pentru totdeauna dacă el nu s-ar fi născut în timp. Nu ai fi fost niciodată eliberat de trupul păcatului dacă el nu ar fi luat unul asemenea trupului păcatului. Ai fi trăit într-o mizerie continuă dacă el nu s-ar fi milostivit de tine. Nu ai fi revenit la viață dacă el nu ar fi întâlnit moartea ta. Te-ai fi prăbușit dacă el nu ți-ar fi venit în ajutor. Ai fi pierit dacă el n-ar fi venit" (cf. Din Predicile sfântului Augustin, 185).

Isus, "cel ce mântuiește", acesta este numelui Pruncului venit la noi din cer (cf. Mt 1,21; Lc 1,31). El a fost trimis de Dumnezeu Tatăl pentru a ne salva de tot răul înrădăcinat în noi și în istoria noastră. A fost trimis ca să ne mântuiască prin pătimirile și moartea sa pe cruce. De aceea, nu întâmplător s-a născut într-o iesle în Betleem, lângă locul unde pășteau mieii care se aduceau jertfe la Templu, pentru că el însuși era adevăratul Miel care ridică păcatul lumii (cf. In 1,29)!

Da, Isus Cristos, unicul Fiu al lui Dumnezeu, conceput de Duhul Sfânt, s-a născut în Betleem din Fecioara Maria, pentru a ne mântui, cu tot ce recurge din acest mister: suferințe, moarte, înviere și glorificare la dreapta Tatălui, până când vom celebra cu bucurie și recunoștință până la cea de-a doua lui venire, când ne va lua cu el în casa Tatălui său veșnic, în casa cea cu multe lăcașuri (cf. In 14,2-3), în casa cea fără tânguire, țipăt, durere și moarte (cf. Ap 21,4), în casa palat pe care ne-a pregătit-o cu Tatăl și cu Duhul Sfânt în cer (cf. In 5,17), casă palat de aur și smaralde (cf. Ap 21,10-21), ca noi să putem vedea și să ne împărtășim de gloria sa (cf. In 17,24), să mâncăm și să bem veșnic la masa lui (cf. Lc 14,15; 22,30), având onoarea de a fi îmbrăcați chiar de el cu haina de nuntă curățită și sfințită în sângele său (cf. Ap 7,14) și să fim serviți chiar de el (cf. Lc 12,37).

Acum toată această descriere biblică ar părea desprinsă dintr-un basm frumos, dar să nu uităm că nici măcar basmele cele mai îndrăznețe nu poate descrie realitățile paradisului pe care Isus a venit să ni-l redea, căci paradisul întrece infinit tot ceea ce am putut gândi sau dori pe acest pământ (cf. Ef 3,20), căci "lucruri pe care ochiul nu le-a văzut și urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a pregătit Dumnezeu celor care îl iubesc pe el" (1Cor 2,9).

Bradul verde de Crăciun care are forma unui triunghi, este simbolul lui Dumnezeu cel întreit și unic. Iar luminițele, peteala, darurile și dulciurile sunt un palid simbol a tot ceea ce ne-au Persoanele divine începând cu promisiunea mântuirii (cf. Gen 3,15), continuând cu primul Crăciun și încheind cu venirea lui Isus de-a doua (cf. Lc 12,40).

Da, la venirea lui Isus de-a doua, în putere și măreție, se vor împlini în mod desăvârșit toate profețiile care până atunci doar le vom citi și medita. Abia atunci, așa cum a vestit profetul Isaia cu șapte sute de ani înainte de nașterea lui Isus: "Poporul care umbla în întuneric va vedea lumina cea mare, căci atunci peste cei care locuiau în ținutul întunecat al morții va străluci lumina. Abia atunci el va mări bucuria poporului său și va spori veselia lui. Abia atunci oamenii credincioși se vor bucură înaintea sa cum se bucurau oamenii în timpul secerișului și cum se veseleau pe pământ la împărțirea prăzilor. Abia atunci se vor bucura pe deplin, căci numai atunci jugul care îi apăsa, toiagul care le lovea spinarea și biciul celui care îi asuprea, le va sfărâma ca în ziua victoriei asupra lui Madian. Căci un prunc ni s-a născut nouă, un fiu ni s-a dat nouă; semnul puterii este pe umerii lui. Iar numele lui este: Sfetnic minunat, Dumnezeu puternic, Părinte veșnic, Principe al păcii. Stăpânirea lui va crește necontenit iar pacea în vremea lui nu va avea hotar; abia atunci el va domni pe tronul lui David și peste împărăția lui; abia atunci el își va întări împărăția întemeind-o pe judecată și dreptate. Abia atunci pe toate acestea le va face Domnul oștirilor în iubirea sa fără margini" (cfr. Is 9,2-7). Abia atunci "va fi luată povara de pe umerii și jugul de pe grumazul nostru" (Is 10,27).

Cu primul Crăciun, așa cum ne spune psalmul responsorial 96 pe care l-am cântat în această Noapte preasfântă și de vis, am început cântul cel nou pe care ni l-au adus și ni l-au învățat îngerii la nașterea lui Isus, cânt prin care binecuvântăm numele lui Dumnezeu și lăudăm mântuirea lui, cânt prin care anunțăm tuturor neamurilor și întregii creații afectate de păcat, mântuirea, slava și minunile pe care le va împlini și desăvârși Dumnezeu prin Duhul Sfânt la cea de-a a doua venire a lui Isus, pentru ca toți de pe pământul nostru să se bucure în fața Domnului care vine, pentru că vine să judece pământul. El va judeca lumea cu dreptate și popoarele în adevărul său (cf. Ps 96,1-13).

Încă de la primul Crăciun am început să intonăm împreună cu îngerii cerului acest cântec nou, cântec nou cuprins parțial și în lecturile biblice pe care le-am proclamat în această Noapte Preasfântă: "Astăzi ni s-a născut Mântuitorul, Domnul nostru Isus Cristos" (Lc 2,11), astăzi "harul mântuitor al lui Dumnezeu s-a arătat tuturor oamenilor. El ne învață să părăsim păcatul și poftele lumești, pentru ca să trăim în lumea aceasta în cumpătare, în dreptate, și în pietate, așteptând fericirea de care sperăm să ne bucurăm, când se va arăta slava marelui nostru Dumnezeu și mântuitor, Isus Cristos. El s-a dat pe sine pentru noi, ca să ne răscumpere de toate păcatele și să ne curețe sufletele, spre a fi poporul lui, popor plin de râvnă pentru fapte bune" (Tit 2,11-14). Acesta este "cântul cel nou" și "misterul" pe care noi ca Biserică îl celebrăm în această Noapte de vis. Harul lui Dumnezeu, bogat în bunătate și duioșie, nu mai este ascuns, ci "s-a arătat", s-a manifestat în trup, și-a arătat chipul la Betleem, în persoana Pruncului Isus venit să ne mântuiască, în timpul împăratului Cezar August.

Da, Isus, Fiul lui Dumnezeu, este care-i mântuiește pe toți cei care vin la el cu viața și păcatele lor: iudei și păgâni, bogați și săraci, oameni de aproape și de departe, credincioși și necredincioși, și orice creatură. Trebuie numai ca orice ființa umană să-l primească, rostind "da-ul" său, asemenea Mariei. În acea noapte a primului Crăciun, au primit Cuvântul întrupat Maria și Iosif și păstorii, care au format prima comunitate de credincioși (cf. Lc 2,1-20). Acesta a fost doar începutul, căci comunitatea credincioșilor, Biserica, a început să crească chiar cu miile într-o singură zi și va crește până ce va cuprinde întreaga omenire de mântuit, comunitate formată începând cu cei din urmă, începând cei simpli, cu cei săraci în duh, cu cei mâhniți, cu cei blânzi, cu cei care flămânzesc după dreptate (cf. Mt 5,3-10) și terminând cu cei puternici, dar prioritate au cei din urmă.

În lume nu se suferă decât de o singură boală. Problema noastră fundamentală este una cardiacă. Avem nevoie să ne fie schimbată inima, avem nevoie de o inimă transformată. Deci, trebuie să ne convertim și ne facem o inimă simplă. Henry Ward Beecher (1813-1887), un cleric american cunoscut pentru sprijinul său în abolirea sclaviei, spunea referitor de convertirea la care Dumnezeu ne cheamă: "Atunci când cineva se convertește vizavi de semenii săi, e ca și cum s-ar pocăi pe buza unei prăpăstii. Când se convertește față de Lege e ca și cum s-ar pocăi între fălcile crocodilului. Când se convertește vizavi de sentimentul public e ca și cum s-ar arunca într-o tufă de mărăcini. Dar când se convertește față de Dumnezeu, se convertește față de toată iubirea și blândețea lui. Dumnezeu primește sufletul lui așa cum marea primește înotătorul, doar pentru a-l întoarce mai curat și mai alb decât atunci când l-a primit". Trebuie să ne convertim la o inimă simplă și umilă, cum simplu și umil s-a arătat Cristos între noi.

Apropo de păstorii simplii, care au venit la ieslea lui Isus, unii comentatori observă faptul că păstorii, oameni care simbolizează sufletele simple, au fost primii care au venit la Isus la iesle și l-au întâlnit pe Răscumpărătorul lor și al lumii. Apoi mai observă că magii din Orient, reprezentându-i pe cei cu rang și renume, au venit mult mai târziu. Comentatorii continuă: Păstorii, care locuiau aproape, au trebuit să parcurgă doar o mică distanță mică pentru a ajunge la el (cf. Lc 2,15), în schimb magii care locuiau departe de "spiritul lui", au trebuit să parcurgă un drum lung și anevoios, cu pericole și capcane, pentru a putea ajunge la Betleem. Unora le-a fost suficient doar cântul și chemarea îngerilor, pe când ceilalți au avut nevoie de o stea minune și de intermediari care să-i călăuzească și să-i îndrume până la Betleem (cf. Mt 2,1-2). Ei bine, la fel este și astăzi. Există suflete simple și umile care "spiritual" locuiesc foarte aproape de Domnul. Ele sunt, să spunem așa, vecinii săi și pot să meargă cu ușurință să îl vadă. Dar cei mai mulți dintre oamenii "moderni spiritual" locuiesc departe de Isus Cristos, de Cel care s-a întrupat și a venit în mijlocul nostru. Trăiesc cu filosofii, afaceri și ocupații lumești care îi absorb și îi țin la distanță de iesle. Pentru ei este nevoie de semne și minuni, de îndrumări și peripeții pentru a porni la drumul de întâlnire cu Isus, drum pe care Isus de mult timp s-a pornit în întâmpinarea lor.

Dar mai este un aspect de analizat: cum să devenim și noi mame ale lui Isus? La această întrebare ne răspunde însuși Isus: ascultând Cuvântul și punându-l în practică (cf. Mt 12,49-50). Sfântul Francisc de Assisi (1181-1226) spune: "Suntem mame ale lui Cristos când după ce îl purtăm în inima și în trupul nostru prin intermediul iubirii divine și al conștiinței curate și sincere, îl naștem apoi prin fapte sfinte care strălucesc pentru alții ca exemplu".

Închei această considerație din Noaptea de Crăciun cu niște cuvinte frumoase atribuite Papei Francisc: "De Crăciun Bradul verde ești tu, atunci când reziști împotriva vânturilor și a greutăților vieții. Globurile Pomului de Crăciun ești tu, atunci când îți colorezi viața cu cele mai frumoase virtuți și calități. Luminițele de Crăciun ești tu, când luminezi drumul celorlalți cu bunătate, veselie, răbdare și generozitate. Urarea de Crăciun ești tu, când ierți și restabilești pacea chiar dacă pentru asta trebuie să suferi!"

Crăciun Fericit și Sărbători frumoase cu Isus, Maria și Iosif!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 1642.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat