Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În lumina reînnoită a familiei

Efectele ecleziale ale lui "Amoris laetitia"

De Maurizio Gronchi

La mai mult de trei ani de la promulgarea lui Amoris laetitia, care sunt efectele ecleziale ale exortației apostolice post-sinodale? Unde prin ecleziale se înțeleg reflexiile pastorale și reverberațiile teologice. De fapt, pe două fronturi era de așteptat repercusiunea ponderată a unui document care pe moment a avut o mare rezonanță, probabil mai mult pentru un detaliu decât pentru viziunea sa de ansamblu. De fapt, atunci când se încarcă o adunare sinodală, și mai mult ritmată timp de doi ani (2014 și 2015) cu așteptări excesive, riscul este acela de a căuta acolo numai ceea ce se aștepta, neglijând mărimea tratării, bogăția temelor, multiplicitatea perspectivelor. Dacă luăm cazul italian, putem spune că nu a fost dieceză care să nu fi prezentat și discutat documentul pontifical, cel puțin în timpul anului 2016, când s-a putut simți că drumul indicat de Amoris laetitia nu este mai puțin exigent decât acela care se putea aștepta cu naivitate. Experiența de credință, întâlnirea personală cu Isus în cadrul unei comunități de credință este adevărata problemă de fond. De aceea, înainte de a vorbi despre viață conjugală și familială este clar că este vorba de o problemă de credință. Însă în general persoanele nu despart credința de iubire: totuși, când se vorbește de iubire pare că discursul ajunge pe terenul complet uman. Într-adevăr, exact această legătură merită să fie aprofundată, pentru a nu despărți ceea ce se crede de modul în care se trăiește.

Cum trebuie pregătiți logodnicii pentru sacramentul căsătoriei în parohiile noastre, după Amoris laetitia? Întrebarea pe care mulți preoți și-o pun, și pe care o împărtășesc cu comunitățile lor, a găsit deja un indicator de direcție în răspunsul papei Francisc: este vorba de a activa itinerarii care să se asemene cu un soi de catecumenat. Cu stil sinodal, deci parohia însăși este implicată mai direct în drumul împreună cu acești tineri, sau mai puțin tineri, care se arată la ușile casei parohiale, și tot mai rar au în urma lor o formare creștină. Mai mult, din punct de vedere formal, mulți dintre ei deja trăiesc împreună, adesea au un copil, și au decis să-și reglementeze situația lor cu căsătoria în biserică, dar nu știu precis ce anume comportă, ce înseamnă, ce angajamente își asumă.

Exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia conține deja în sine schița unui parcurs sinodal reînnoit, care ar putea să fie ghid în formarea logodnicilor. Nouă capitole furnizează materialul pentru cel puțin tot atâtea întâlniri, unde am putea găsi cel puțin patru module tematice, care se articulează începând de la capitolul specific pentru pregătirea la căsătorie (capitolul VI). Primul, cu caracter fondator: realitatea biblică (capitolul I) și viziunea lui Isus despre familie (capitolul III). Al doilea, cu caracter spiritual: iubirea zilnică și dezvoltările sale (capitolul IV), spiritualitatea conjugală și familială (capitolul IX). Al treilea, referitor la calitatea de părinți: rodnicia (capitolul V) și educația copiilor (capitolul VII). Al patrulea, dedicat contextului eclezial mai amplu: realitatea actuală și provocările (capitolul II), integrarea fragilităților (capitolul VIII).

Dacă ne uităm bine, reiese un drum în care se împletesc aspecte doctrinale și pastorale care provin din viața concretă a cuplurilor de astăzi, unde, fără a renunța la înălțimea vocației și misiunii familiale în perspectivă creștină, oferta pastorală înaintează cu pasul lent mai ales al celui care este mai departe, sau cel puțin lipsit de experiența de credință. Logodnicii pornesc de la iubirea lor, de la visul de a trăi împreună și de a construi o realitate nouă, publică și stabilă. De aceea Biserica recunoaște în această aspirație darul lui Dumnezeu, lumina lui Cristos, chemarea Duhului, și se îngrijește să-i primească pe acești tineri, să-i însoțească și să-i ajute să discearnă cum ceea ce Domnul a început în ei poate să ajungă la împlinire. Nu este vorba numai de dreptul celor botezați de a celebra un sacrament, ci înainte de toate de responsabilitatea pastorală a celui care își însușește exclamația lui Isus în fața samaritenei: "dacă tu ai cunoaște darul lui Dumnezeu".

Tot pe planul formativ, deși la un alt nivel - cel academic - a dobândit o importanță deosebită restructurarea Institutului Teologic Pontifical "Ioan Paul al II-lea" pentru Științele Căsătoriei și Familiei. Lărgirea ofertei formative a înregistrat o cotitură semnificativă: de la formatul teologiei morale, în sprijinul viziunii matrimoniale și familiale, s-a mutat accentul asupra teologiei fundamentale, și mai precis asupra fundamentelor antropologice ale formei creștine a credinței. Acest lucru este valabil pentru a păstra cu fidelitate patrimoniul tradițional al științei credincioase și, în același timp, pentru a reda vigoare misterului și ministerului familiei în timpul prezent, în lumina reînnoită din Amoris laetitia.

Așa cum a afirmat recent cardinalul Parolin, în conferința sa inaugurală a anului academic actual: "Constituirea noului Institut Teologic pentru Științele Căsătoriei și Familiei, decisă de Sfântul Părinte Francisc, relansează actualitatea acelei inspirații și invită la elaborarea și la actualizarea identității sale pentru a corespunde noilor exigențe ale culturii teologicii și ale misiunii ecleziale. Așadar nu trebuie subevaluat semnul pe care această re-întemeiere îl poartă cu sine. Prin intermediul autoritar al slujirii petrine, Biserica scoate în evidență, cu putere și mai mare, necesitatea de a constitui un centru academic de studii și de formare specializată despre căsătorie și familie ca nod de rețea a constelației instituțiilor culturale care reprezintă slujirea pastorală a Sfântului Scaun pentru Biserica universală, în sensul său cel mai înalt și mai amplu" (L'Osservatore Romano, 1 decembrie 2019).

Viața pastorală a parohiilor și formarea academică sunt așadar locurile în care se concretizează cele mai bune consecințe ale lui Amoris laetitia. În sfârșit, cu privire la aspectele juridice referitoare la ocrotirea căsătoriei și îngrijirea pastorală a cuplurilor rănite a revenit recent papa Francisc, adresându-se participanților la cursul de formare promovat de tribunalul Rota Roma: "orice caz ecleziastic care tratează o căsătorie rănită, așadar lucrătorii, judecătorii, părțile implicate, martorii, trebuie înainte de toate să se încredințeze Duhului Sfânt, pentru ca, fiind conduși de El, să poată asculta cu criteriu corect, să știe să examineze, să discearnă și să judece. Și acest lucru este foarte important! Un proces nu este un lucru matematic, pentru a vedea pur și simplu care motiv este mai important decât altul. Nu. Duhul Sfânt este cel care trebuie să conducă procesul, întotdeauna. Dacă nu este Duhul Sfânt, ceea ce facem nu este eclezial". Așadar, grație prezenței Duhului înaintează "procesul" eclezial - nu numai în sens canonic - de primire, discernământ și integrare a cuplurilor rănite. Și asta se referă înainte de toate la comunitatea creștină, la care atâtea cupluri nu încetează să aparțină. În această direcție, este de dorit ca toate consecințele lui Amoris laetitia să găsească exprimare concretă și în rescrierea Directoriului de pastorație familială al Bisericii italiene, care este din 1993.

(După L'Osservatore Romano, 23-24 decembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 377.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat