Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Prezentarea celor 5 volume de „Scrieri” (Escritos) ale părintelui Miguel Ángel Fiorito, SJ (1916-2005) (13 decembrie 2019)

Miguel Ángel Fiorito, SJ

Maestru de dialog

De papa Francisc

Când părintele Spadaro mi-a dat cele cinci volume cu Escritos ale maestrului Fiorito – așa îl numeam, în mod familiar, noi, iezuiții argentinieni și uruguayeni – mi-a vorbit despre o posibilă prezentare. De fapt, le-a publicat La Civiltà Cattolica sub îngrijirea părintelui José Luis Narvaja. Atunci mi-a venit dorința de a fi prezent personal. I-am spus imediat: „Și de ce să nu pun pe unul dintre discipolii săi să facă prezentarea?”. El m-a întrebat: „Cine, de exemplu?”. Atunci i-am răspuns: „Eu!”. Și iată-mă aici.

În introducere José Luis aprofundează figura părintelui Fiorito ca „maestru al dialogului”. Acel titlu mi-a plăcut pentru că descrie bine pe maestru scoțând în evidență un paradox: de fapt Fiorito vorbea puțin, dar avea o mare capacitate de ascultare, o ascultare capabilă de discernământ, care este una din coloanele dialogului.

Deci fac trimitere la acel studiu preliminar, care tratează toate aspectele dialogului cum îl practica și îl învăța părintele Fiorito:  dialogul dintre maestru și discipoli în spiritul comun al școlii, dialogul cu autorii și cu textele, dialogul cu istoria și dialogul cu Dumnezeu. Voi expune două puncte care m-au ajutat să structurez această prezentare, lărgind câteva reflecții pe care le fac în prologul conținut în primul volum.

Pornesc de la o expresie pe care Fiorito o folosește în articolul său cu titlul „Academia lui Platon ca școală ideală”. Expresia este Magister dixerit, „maestrul ar spune”[1]. Dacă apare o dificultate care nu este prevăzută în mod specific de ceea ce „a spus maestrul”, discipolul bun, simțindu-se responsabil de valoarea doctrinei pe care a primit-o și voind s-o apere, se descurcă afirmând: „maestrul ar spune”[2]. În timp ce reciteam diferite articole, mă gândeam ce ar spune maestrul într-o circumstanță ca asta. Nu atât „ce ar spune”, de fapt, ci „cum” ar spune. Cu privire la asta m-a inspirat un alt lucru pe care Narvaja îl scoate în evidență, adică lui Fiorito îi plăcea să se considere un comentator, în sensul precis al cuvântului: unul care „comentează co-gândind («com-mentum»); adică gândind împreună cu (celălalt) autor”[3].

Prin urmare, ceea ce vreau să fac astăzi este un comentariu: o gândire împreună cu Fiorito, împreună cu Narvaja, la unele lucruri care mi-au făcut mult bine și pot să ajute pe alții. Mă voi folosi de texte în mod liber, ajutat de lucrarea optimă care a dus la publicarea lor împreună și cu aparatul critic adecvat..

Ce s-ar întreba Fiorito cu privire la o ediție a Escritos ale sale ca aceasta? Probabil că în primul rând s-ar merita, dat fiind că nu este un autor cunoscut, poate cu excepția cadrului restrâns al studioșilor sfântului Ignațiu. Însă cred că ar fi de acord cu faptul că scrierile sale pot să-i intereseze pe cei care însoțesc spiritual și dau Exercițiile, toate persoane doritoare de un ajutor practic pentru a-i conduce pe alții și pentru a propune Exercițiile cu mai mult rod.

Fiorito n-a făcut mult pentru a se face cunoscut, însă ca bun maestru a făcut cunoscuți mulți autori buni discipolilor săi. Ba chiar aș spune că ne făcea să gustăm ceea ce-i mai bun dintre cei mai buni, selecționând textele și comentându-le în Boletín de espiritualidad al provinciei iezuite din Argentina, pe care îl publica în fiecare lună. Era un om mereu la vânarea semnelor timpurilor, atent la ceea Duhul spune Bisericii pentru binele oamenilor, prin glasul unei mari varietăți de autori, actuali și clasici. Și textele pe care le comenta răspundeau preocupărilor – nu numai la cele ale momentului, ci și la cele mai profunde – și trezeau propuneri noi, creative. În acest sens îi părea rodnic să continue să-i facă cunoscuți pe cei pe care-i făcea cunoscuți.

Cred că am amintit numele său pentru prima dată într-o întâlnire cu iezuiții din Myanmar și din Bangladesh. Unul dintre ei, un formator, m-a întrebat ce model avea de propus unui tânăr iezuit. Mi-au venit în minte două imagini. Prima se referea la o persoană nu foarte pozitivă, în timp ce cealaltă era pozitivă, și era cea a lui Fiorito. Era un inginer, după aceea a intrat în Societate. Profesor de filozofie, decan al Facultății, dar iubea spiritualitate. Ne preda nou studenților spiritualitatea sfântului Ignațiu. El ne-a învățat „calea discernământului”[4]. Îmi amintesc că am adăugat că îmi făcea plăcere să-l numesc chiar acolo, în Myanmar, pentru că după mine el nu și-ar fi imaginat vreodată că numele său va fi citate în locurile acelea așa de îndepărtate. Și să ne imaginăm într-un eveniment ca acela de astăzi.

Și totuși ar fi foarte mulțumit, sunt sigur de asta, că Escritos ale sale au fost publicate de unul din discipolii săi. Și că astăzi sunt prezentate de un altul dintre ei. Adevăratul maestru în sens evanghelic este mulțumit că discipolii săi devin și ei niște maeștri și la rândul său păstrează mereu condiția sa de discipol.

Așa cum arată Narvaja, Fiorito ne-a transmis „spiritul de școală” în care „proprietatea intelectuală are un sens comunitar”, de fapt „niciun discipol nu se simte stăpân absolut al moștenirii maestrului său, până acolo încât să-i excludă pe ceilalți. Dimpotrivă, vrea s-o comunice, înmulțind pe fericiții posesori ai aceleiași comori spirituale. Și, mai mult, vrea să comunice chiar aceeași comunicabilitate”. Aici Fiorito cita expresia luminoasă a lui Augustin în această privință, în De doctrina christiana: „De fapt, fiecare lucru care nu se epuizează când se dăruiește, se posedă fără a-l distribui, nu se posedă așa cum ar trebui posedat” (I, 1)[5].

Însuși faptul de a prezenta Scrierile în această aulă a Curiei generale este pentru mine un mod pentru a exprima recunoștința mea pentru tot ceea ce Societatea lui Isus mi-a dat și a făcut pentru mine. În persoana maestrului Fiorito sunt cuprinși atâția iezuiți care au fost formatorii mei și aici vreau să facă o menționare deosebită a atâtor frați coadiutori, maeștri cu exemplul bucuros de a rămâne simpli slujitori toată viața.

În același timp este și un mod pentru a mulțumi și pentru a încuraja atâția bărbați și femei care, fideli față de carisma însoțirii spirituale, conduc, susțin și sprijină pe frații lor în acea misiune pe care în recenta Scrisoare către preoți am descris-o ca drumul care comportă „a trăi experiența de a se ști discipoli”[6]. Nu numai aceea de a fi așa, care este deja mult, ci și de a ști asta (reflectând adesea asupra acestui har pentru a scoate rod, cum spune Ignațiu în Exerciții). De fapt, Domnul nu învață singur și nici de la o catedră îndepărtată, ci face „școală” și învață înconjurat de discipolii săi care la rândul lor sunt maeștri ai altora, iar în noi această conștiință face rodnic Cuvântul său și-l înmulțește.

În Prolog scriu: „Ediția Escritos ale părintelui Miguel Ángel Fiorito este motiv de mângâiere pentru noi care am fost și suntem discipolii săi și ne hrănim din învățăturile sale. Sunt scrieri care vor face un mare bine întregii Biserici”. Sunt convins de asta.

Un pic de istorie

Pentru noi, iezuiții argentinieni a reciti textele din aceste volume înseamnă a reparcurge istoria noastră: cuprind șaptezeci de ani ai vieții noastre de familie și ordinea cronologică în care apar ne permite să le evocăm contextul. Nu numai cel imediat și particular, ci și acela mai amplu, al Bisericii universale, pe care Fiorito urmându-l pe Hugo Rahner îl numește „meta-istoria unei spiritualități”[7]. Acesta este un concept-cheie, în Fiorito: acela al „meta-istoriei”.

„Există o meta-istorie, care nu se descoperă uneori direct în documente, ci se bazează pe identitatea unei inteligențe mistice și este datorată acțiunii continue a aceluiași Duh Sfânt, prezent invizibil în Biserica sa vizibilă, și care este motivația ultimă, dar transcendentă, a acestei omogenități spirituale” care există între creștini diferiți din epoci diferite. Fiorito își însușește perspectiva de la care un sfânt pe care l-am canonizat recent, John Henry Newman, contempla Biserica: „Biserica catolică nu pierde niciodată ceea ce a posedat odinioară […]. În loc să treacă de la o fază la alta a vieții, ea poartă cu ea tinerețea sa și maturitatea sa în propria bătrânețe. Biserica nu a schimbat ceea ce poseda, ci a acumulat și, în funcție de circumstanță, extrage din comoara sa lucruri noi sau lucruri vechi”[8]. Vine în minte fraza frumoasă a lui Gustav Mahler: „Tradiția este garanția viitorului și nu păstrarea cenușii”.

În această dinamică extrag aici ca exemplu câteva date și publicații semnificative.

L-am cunoscut pe Fiorito în 1961, la întoarcerea din junioratul meu în Chile. Era profesor de metafizică în Colegiul Maxim „Sfântul Iosif”, casa noastră de formare la San Miguel, în provincia Buenos Aires. De atunci am început să mă destăinui lui, a devenit directorul meu spiritual. Trecea printr-un proces profund care avea să-l facă să lase predarea filozofiei pentru a se dedica total să scrie despre spiritualitate și să dea exerciții. Volumul al II-lea, în anul 1961-1962, prezintă articolul: „Cristocentrismul din «Principiu și fundament» de sfântul Ignațiu”[9]. M-a inspirat mult. Acolo am început să am confidență cu unii autori care mă însoțesc de atunci: Guardini, Hugo Rahner, cu cartea sa despre geneza istorică a spiritualității sfântului Ignațiu[10], Fessard și opera sa Dialectica Exercițiilor.

Fiorito afirma, în acel context, „coincidența între imaginea Domnului, mai ales în sfântul Paul, cum o explică Guardini, și imaginea Domnului cum credem noi la rândul nostru că o găsim în Exercițiile sfântului Ignațiu”[11]. Fiorito susținea că „Principiu și fundament” nu conține numai un cristocentrism, ci o adevărată „Cristologie în germen”. Și arăta că atunci când sfântul Ignațiu folosește expresia „Dumnezeu Domnul nostru” vorbește concret despre Cristos, despre Cuvântul făcut trup, Domn nu numai al istoriei ci și al vieții noastre practice.

Vreau să subliniez și figura lui Hugo Rahner. Nu pot să nu transcriu un text în care maestrul, care vorbea puțin și cu atât mai mult când vorbea despre sine, relatează convertirea sa la spiritualitate. Relatez asta pentru că a marcat o etapă a vieții Provinciei noastre și marchează ceea ce în pontificatul meu se referă la discernământ și la însoțirea spirituală.

Scria Fiorito în 1956: „Din partea mea, mărturisesc că de mult timp reflectez asupra spiritualității ignațiane. Cel puțin încă de când am făcut cu seriozitate primele mele exerciții spirituale, simțind o succesiune de spirite contrare, care puțin câte puțin se personalizau în cei doi termeni ai unei alegeri personale”. Acea reflecție a continuat „până când lectura unei cărți, ajunsă în mâinile mele în modul cel mai banal și prozaic – ca o carte de lectură pentru a învăța germana – a fost pentru mine nu atât revelația luminoasă a unei posibilități de exprimare, ci exprimarea împlinită a acelui ideal intuit de mult timp”. Fiorito adaugă: „Ceea ce ar fi trebuit să fie munca mea de mulți ani, era acceptarea instantanee a rezultatelor unei munci a altuia”, cea a lui Hugo Rahner.

În sufletul maestrului și apoi în cel al multor altora, Hugo Rahner a făcut în așa fel încât să găsească loc trei haruri: cel al „magis ignațian, care era pecetea și însemnătatea sufletului lui Ignațiu și granița fără limită a aspirațiilor sale; cel al discernământului spiritelor, care permitea sfântului să canalizeze atâta putere fără experimente inutile și fără poticniri. Și cel al charitas discreta, care astfel înflorea în sufletul lui Ignațiu drept contribuție personală la lupta în desfășurare între Cristos și Satana; și acel front de bătălie nu era extern sfântului, ci trecea în mijlocul sufletului său, divizat de aceea în doi «eu» care era unicele două alternative posibile pentru opțiunea sa fundamentală”[12]. De aici Fiorito va scoate nu numai conținutul, ci și stilul „comentariilor” sale, așa cum spuneam la început.

O altă dată: 1983. A fost anul celei de-a XXXIII-lea Congregații generale, în care am ascultat ultimele omilii ale părintelui Arrupe. Fiorito a scris despre „Paternitate și discreție spirituală”[13]. Reiau acel articol pentru că dă acolo o definiție a ceea ce înțelege când folosește termenul „spiritual”. L-a folosit vorbind despre convertirea sa „la spiritualitate” și mi se pare util să recuperăm definiția, deoarece astăzi adesea se aude interpretarea acestui cuvânt în mod reductiv. Fiorito îl prelua de la Origene, pentru care „omul spiritual este cel în care se unesc «teoria» și «practica», îngrijirea aproapelui și carisma spirituală pentru binele aproapelui. Și printre aceste carisme”, arăta Fiorito, „Origene remarcă mai ales acea carismă pe care o numește diakrisis, adică darul de a discerne varietatea spiritelor”…[14]. În articol Fiorito aprofundează ceea ce este paternitatea și  maternitatea spirituală și ceea ce comportă. Ce anume folosește pentru a o însuși? Se întreabă și răspunde: „A avea două carisme: discernământul spiritelor, sau discreția, și a reuși să-l comunice prin cuvinte în conversația spirituală”[15]. Nu este suficient discernământul, „trebuie știut să se exprime ideile corecte și discrete; altminteri nu sunt în slujba altora”[16]. Aceasta este carisma „profeției”, înțeleasă nu ca o cunoaștere a viitorului ci ca o comunicare a unei experiențe spirituale personale.

Ultima dat când l-am văzut – asta nu pot să uit – a fost cu puțin înainte de moartea sa, petrecută la 9 august 2005. Îmi amintesc că era o dimineață de duminică și că ziua sa de naștere trecuse de puțin timp. El făcea ziua de naștere în ziua sfintei Maria Magdalena, 22 iulie. Era internat la Hospital Alemán. De mulți ani nu mai vorbea. Pierduse capacitatea de a vorbi. Numai privea. Intens. Și plângea. Cu lacrimi liniștite care comunicau intensitatea cu care trăia fiecare întâlnire. Fiorito avea darul lacrimilor, care este exprimare de mângâiere spirituală[17].

Vorbind despre privirea Domnului în prima săptămână a Exercițiilor, Fiorito comenta importanța pe care sfântul Benedict o dădea lacrimilor și spunea că „lacrimile sunt un mic semn tangibil al dulceții lui Dumnezeu care cu greu se manifestă în exterior, dar nu încetează să impregneze inima în reculegerea interioară”[18].

Mi se naște în inimă un lucru pe care l-am scris în Gaudete et exsultate: „Persoana care vede lucrurile așa cum sunt realmente, se lasă străpunsă de durere și plânge în inima sa este capabilă să ajungă la profunzimile vieții și să fie cu adevărat fericită. Acea persoană este mângâiată, dar cu mângâierea lui Isus și nu cu aceea a lumii” (GE 76).

O anecdotă simpatică. Avea și darul căscatului. În timp ce îți deschideai lui conștiința ta, uneori maestrul începea să caște. Făcea asta în mod deschis, fără a ascunde. Dar nu că se plictisea, pur și simplu îi venea așa și el spunea că uneori folosea pentru „a scoate afară spiritul rău”. Extinzând sufletul în mod contagios, așa cum face căscatul la nivel fizic, avea acel efect la nivel spiritual.

Maestru al dialogului

Comentez liber unele lucruri pe care mi le sugerează titlul de „maestru al dialogului”. În Societate numele de „maestru” este unul deosebit, îl rezervăm maestrului de novici și instructorului din a treia probare. Părintele general l-a numit întocmai instructor din a treia probare, misiune pe care a menținut-o mulți ani. N-a fost niciodată maestru de novici, dar ca provincial eu i-am indicat să trăiască în noviciat; era un bun consilier pentru maestru și o referință pentru novici.

A fi maestru, a exercita munus docendi, nu constă numai în a transmite conținutul învățăturilor Domnului, în puritatea și integritatea lor, ci să facă în așa fel încât aceste învățături, inspirate cu același Duh cu care sunt primite, „să facă discipoli”, adică să-i transforme pe cei care le ascultă în ucenici ai lui Isus, în discipoli misionari, liberi, nu prozeliți, pasionați să primească, să practice și să iasă ca să vestească învățăturile unicului Învățător așa cum EL ne-a poruncit: bărbaților și femeilor din toate popoarele.

Adevăratul maestru, în sensul evanghelic, este mereu discipol: niciodată nu termină să fie discipol. Domnul, în Luca, vorbind despre orbii care vor să conducă alți orbi, dând astfel o imagine a „anti-maestrului”, spune: „Discipolul nu este superior învățătorului, dar orice discipol instruit va fi la fel ca învățătorul său” (Lc 6,40).

Îmi place să citesc așa acest text: a nu ne pune mai presus de maestru nu este numai a nu ne pune mai presus de Isus – unicul nostru Învățător –, dar nici să nu ne punem mai presus de maeștri noștri umani. Discipolul bun îl onorează pe maestru, și atunci când ca discipoli ni se întâmplă să-l depășim în vreo învățătură, sau mai degrabă chiar în aceea: de fapt, progresul în cunoaștere este posibil pentru că maestrul bun a semănat sămânța, cu stilul său personal, bazându-se tocmai pe faptul ca acea sămânță să trăiască, să crească și să-l depășească.- și când noi discernem bine ceea ce Duhul spune aplicând Evanghelia în momentul și în modul oportun pentru mântuirea cuiva, suntem „ca maestrul”. Domnul alătură această afirmație la acel tip de învățământ care nu este făcut numai din cuvinte, ci din fapte de milostenie. La momentul spălării picioarelor a spus Învățătorul asta: dacă, știind aceste lucruri, acționăm ca și El, vom fi ca și El (cf. In 13,14-15).

Cu privire la milostivire, scrierile lui Fiorito distilează milostivire spirituală: învățături pentru cel care nu știe, sfaturi bune pentru cel care are nevoie de ele, corectare pentru cel care greșește, mângâiere pentru cel care este trist și ajutoare pentru a păstra răbdarea în dezolare „fără a face vreodată schimbări”, așa cum spune sfântul Ignațiu. Toate aceste haruri se asociază și se sintetizează în marea operă de milostenie spirituală care este discernământul. El ne vindecă de boala cea mai tristă și demnă de compasiune: orbirea spirituală, care ne împiedică să recunoaștem timpul lui Dumnezeu, timpul vizitei sale.

Câteva caracteristici deosebite ale maestrului Fiorito

Aș descrie o caracteristică foarte evidentă a lui Fiorito cu această expresie: în însoțirea spirituală, când îi povesteai lucrurile tale, el „se situa în afară”. Îți oglindea ceea ce ți se întâmpla și apoi îți dădea libertatea, fără a îndemna și fără a da evaluări. Te respecta. Credea în libertate.

Când spun că „se situa în afară” nu vreau să spun că nu se interesa sau că nu se înduioșa pentru lucrurile tale, ci el rămânea în afară, în primul rând, pentru a reuși să asculte bine. Fiorito era maestru al dialogului în primul rând cu ascultarea. A se situa în afara problemei era modul său de a da spațiu ascultării, pentru ca să se poată spune tot ceea ce se avea înăuntru, fără întreruperi, fără întrebări… Te lăsa să vorbești. Și nu se uita la ceas.

Asculta punând inima la dispoziție, pentru ca să poată simți celălalt, în pacea pe care o avea maestrul, ceea ce neliniștea inima proprie. Și în acest mod îți venea voința de „a merge să vorbești cu Fiorito”, cum spuneam noi, de „a merge să-i povestești”, de fiecare dată când simțeai luptă spirituală în interior, mișcări contrastante de spirite cu privire la vreo decizie pe care trebuia s-o înfrunți. Știam că atunci când asculta aceste lucruri se pasiona cum sau mai mult decât se pasionează persoanele normale când aud ultimele știri. La Colegiul Maxim, aceea de a merge să vorbești cu Fiorito era o frază des folosită. O spuneam superiorilor, ne-o spuneam între noi și îl recomandam celor care erau în formare.

„Situarea sa în afară”, în afară de o problemă de ascultare, era și o atitudine de stăpânire față de conflicte, un mod de a sta la distanță pentru ca să nu fie implicat, așa cum se întâmplă adesea, cu rezultatul că acela care ar trebui să asculte și să ajute să devină în schimb parte a problemei, luând poziție sau amestecând propriile sentimente și pierzând obiectivitate.

În acest sens, fără pretenții teoretice, ci în mod practic, Fiorito a fost marele „dezideologizator” al Provinciei într-o epocă foarte ideologizată.

A dezideologizat trezind pasiunea de a dialoga bine, cu noi înșine, cu alții și cu Domnul. Și de „a nu dialoga” cu ispita, de a nu dialoga cu duhul rău, cu Cel Rău. Asta a rămas imprimat în mine foarte mult: cu diavolul nu se dialoghează. Isus nu a dialogat niciodată cu diavolul. I-a răspuns cu trei versete din Biblie și apoi l-a alungat. Cu diavolul nu se dialoghează.

Ideologia este mereu un monolog cu o singură idee și Fiorito ajuta pe interlocutorul său să distingă înlăuntrul său glasurile binelui și răului de propriul său glas și asta deschidea mintea pentru că deschidea inima la Dumnezeu și la ceilalți.

În dialogul cu alții avea printre altele abilitatea de „a pescui” și de a-l face pe celălalt să vadă ispita duhului rău într-un cuvânt sau într-un gest, dintre cele care se introduc în mijlocul unui discurs foarte rațional și în aparență bine intenționat. Fiorito te întreba despre „acea expresie pe care ai folosit-o” (care în general denota dispreț față de alții) și îți spunea: „Ești ispitit!” și, arătând claritatea, râdea cu sinceritate și fără să se scandalizeze. Îți arăta obiectivitatea expresiei pe care tu însuși ai folosit-o, fără să te judece.

Se poate spune că maestrul cultiva dialogul comunitar în conversația personală cu fiecare. Nu era foarte înclinat să intervină în public. În reuniunile comunitare la care participa se dedica să ia notițe, ascultând în tăcere. Și apoi „răspundea” – și noi eram toți în așteptare – cu tema următorului Boletín de espiritualidad sau în vreo foaie din „Studiu, rugăciune și acțiune”. Într-un fel asta se știa și se transmitea și să mergea să se citească în Boletín „ceea ce gândea maestrul” despre temele care ne preocupau sau care erau la modă, citind „printre rânduri”.

Pe de altă parte, nu întotdeauna Boletín-ul era în mod necesar legat de circumstanțe. Există scrieri, ca articolul lui Fiorito despre Academia lui Platon din care Narvaja s-a inspirat pentru analiza sa, care astăzi sunt actuale și permit să se „citească” toată epoca noastră în cheia relației dintre maestru și discipoli după spiritul școlii.

Fiorito se preocupa ca în Provincie și în comunitate să fie spirit bun. Dacă era spirit bun, atunci nu numai că „lăsa să meargă”, ci scria ceva care „invita să se meargă mai departe”. Deschidea orizonturi.

În afară de asta, această „situare în afară” se poate descrie și arătând cu se reușește: „menținându-se în pace” pentru ca Domnul însuși să „miște” pe celălalt, să-l îmbrâncească în sens bun, precum și să-l împăciuiască în a acționa bine.

Este vorba despre o activă menținere în pace, respingând propriile ispite împotriva păcii pentru a-l ajuta pe celălalt să le împăciuiască pe ale sale: cele ale păcatului său și ale remușcării pentru trecut, aceea a neliniștii pentru viitor (futuristele) și cele ale neliniștii și distragerii în prezent. Fiorito te împăciuia neținând cont de circumstanțele imediate. Mai întâi te împăciuia cu tăcerea sa, cu faptul de a nu se înspăimânta de nimic, cu ascultarea sa de largă respirație, până când nu ai spus ceea ce aveai în adâncul sufletului și el decidea ceea ce îl inspira duhul bun. Atunci maestrul îți confirma, uneori cu un simplu „Bine”. Te lăsa liber.

Pe cel care dă Exerciții și trebuie să călăuzească pe altul, Ignațiu îl sfătuiește ca „să nu se apropie nici să nu se îndrepte spre o parte sau alta, ci să rămână în echilibru ca greutatea pe brațul unui cântar și să lase ca să acționeze Creatorul direct cu creatura, iar creatura cu Creatorul și Domnul său” (ES 15). Deși în afara Exercițiilor „a-l mișca pe celălalt” este permis, Fiorito privilegia atitudinea de a nu opta pentru o parte sau pentru alta, pentru ca „însuși Creatorul și Domnul să fie cel care se comunică persoanei, îmbrățișând-o în iubirea sa și spre lauda sa, și dispunând-o la calea pe care va putea să-l slujească mai bine în viitor”. Grație acestei „situări în afară” era de referință pentru toți fără cea mai mică umbră de parțialitate. Și desigur, la momentul oportun, când cel care făcea Exercițiile cu el avea nevoie – poate pentru că era blocat de vreo ispită sau pentru că dimpotrivă se afla în bună dispoziție pentru a face „alegerea” sa – maestrul intervenea cu putere și hotărâre pentru a spune ce credea și apoi, din nou, „se situa în afară”, lăsând ca Dumnezeu să acționeze în cel care desfășura Exercițiile.

În acest sens pot spune că știa să pună accentele. A imprimat unele în Provincie, le-a imprimat ca o marcă. De exemplu: că lupta spirituală, mișcarea de spirite, este semn bun; că a propune „ceva în plus” mișcă spiritele, când în situație există un calm suspect; că trebuie căutată mereu pacea în adâncul sufletului pentru a reuși să se discearnă aceste mișcări de spirite fără ca „apa să fie prea mișcată”… Acel „a nu se lăsa micșorat de lucrurile mari și totuși a se lăsa conținut în cele mai mici, acest lucru este divin”[19], care îl caracterizează pe Ignațiu, era mereu prezent în reflecțiile sale.

O a doua caracteristică: nu îndemna. Te asculta în tăcere și apoi, în loc să vorbească, îți dădea o „foaie” pe care o lua din biblioteca sa. Biblioteca lui Fiorito avea această particularitate: în afară de partea obișnuită, ca să spunem așa, cu rafturi și cărți, avea o altă parte care ocupa un perete întreg de aproape șase metri pe patru, formată din casete în fiecare dintre ele clasifica și punea „foile” sale, scheme de studiu, rugăciune și acțiune, dedicată fiecare unei singure teme din Exerciții sau din Constituțiile Societății, de exemplu. El se ridica pentru a le căuta, uneori urcând periculos pe o scară, pentru a le da fără multe cuvinte celui care făcea Exercițiile ca răspuns la vreo neliniște pe care acesta din urmă i-a manifestat-o sau asupra căreia el însuși a făcut discernământ în timp ce îl asculta vorbind despre lucrurile sale.

În acele casete, fiecare cu foile sale, era ceva… Era ca și cum acel sfat de care aveai nevoie, sau remediul pentru vreo boală a sufletului, era deja prevăzut din totdeauna… Acea bibliotecă amintea de o farmacie. Și Fiorito se asemăna unui înțelept farmacist al sufletului. Dar era mai mult decât asta, pentru că Fiorito nu era un duhovnic. Desigur, spovedea, dar avea o altă carismă în afară de asta de a fi slujitor al milostivirii Domnului care este comună fiecărui preot. Este acea carismă a omului spiritual despre care vorbeam la început, citându-l pe Origene: carisma discernământului și a profeției, în sensul de a comunica bine harurile Domnului care se experimentează în propria viață. De fapt, din acele casete nu ieșeau numai remedii ci mai ales lucruri noi, lucruri ale Duhului care au fost în așteptarea întrebării juste, a dorinței fervente a cuiva, care acolo găsea comoara unei formulări discrete care să-l orienteze și pe care o va putea pune în practică pentru viitor cu rod.

O a treia caracteristică pe care mi-o amintesc este că maestrul Fiorito nu era gelos. Nu era un om gelos: scria și semna cu alții, publica și evidenția gândirea altora, limitând foarte des gândirea sa la simple note, care în realitate, cum se poate vedea mai bine acum grație acestei ediții a Escritos ale sale erau de maximă importanță, pentru că arătau esențialul și actualitatea gândirii altuia.

Exemplul cel mai clar al rodniciei acestui mod de a lucra intelectual în școală este, după părerea mea, ediția adnotată și comentată a Memoriilor spirituale ale lui Pierre Favre de care Fiorito s-a îngrijit împreună cu Jaime Amadeo. O adevărată operă clasică. Fără caracteristici de ideologie nici de acea erudiție care este numai pentru erudiți, este o operă care ne pune în contact cu sufletul lui Favre, cu limpezimea și dulceața sa, cu capacitatea sa dialogică față de toți, rod al discreției sale spirituale, și cu măiestria sa în a da Exercițiilor. Maestrul împărtășea multă din sensibilitatea lui Favre, în tensiune polară cu o minte de fapt destul de rece și obiectivă, fiind inginer.

A patra caracteristică pe care mi se pare necesar să o comentez, în această tentativă de a prezenta figura sa, este că nu dădea evaluări. Numai rar. Cu mine, din cât îmi amintesc, a făcut asta de două ori. Și modul mi-a rămas imprimat. Iată cum dădea evaluarea. Îți spunea: „Uitați-vă că ceea ce spuneți dumneavoastră este la fel cu ceea ce spune Biblia, la această ispită care este în Biblie”. Și apoi lăsa ca tu să te rogi și să tragi consecințele.

Aici vreau să subliniez că Fiorito avea un nas deosebit pentru „a simți” duhul rău; știa să-i recunoască acțiunea, să-i distingă ticurile, să-l demaște din roadele rele, din gustul amar și din urma de dezolare pe care le lasă în urmă. În acest sens, se poate spune că a fost un om în arme împotriva unui singur dușman: duhul rău, Satana, diavolul, ispititorul, acuzatorul, dușmanul naturii noastre umane. Între drapelul lui Cristos și cel al Satanei, a făcut alegerea sa personală pentru Domnul nostru. În toate celelalte a încercat să discearnă acel „atât… cât” și cu fiecare persoană a fost un părinte amabil, un maestru răbdător și – atunci când s-a întâmplat – un adversar ferm, dar mereu respectuos și leal. Niciodată un dușman.

În sfârșit, un lucru care se observa mult în el. Cu cei „tari de cap” avea multă răbdare. În fața acelor cazuri, care îi enerva pe alții, obișnuia să amintească faptul că Ignațiu a fost foarte răbdător cu Simón Rodríguez. Dacă erai încăpățânat și insistai în felul tău, te lăsa să faci procesul tău, îți dădea timp. Era un maestru să nu grăbească timpii, în a aștepta ca să-și dea seama celălalt de lucruri singur. Respecta procesele.

Și dat fiind că l-am citat pe Simón Rodríguez, poate fi bine în această privință să amintesc evenimentul. Simón Rodríguez a fost mereu o persoană „agitată”. N-a făcut luna întreagă în singurătate cu alții, a întârziat să depună voturile. Era destinat să meargă în India însă până la urmă a rămas în Portugalia, unde a făcut tot posibilul pentru a rămâne acolo pentru totdeauna cu toate că Ignațiu, pentru binele său și pentru binele iezuiților de acolo, voia să-l transfere. Fiorito relatează că Ribadeneyra, într-un manuscris intitulat Tratat al persecuțiilor pe care le-a îndurat Societatea lui Isus, consideră că „unul din cele mai teribile și periculoase chinuri prin care a trecut Societatea, de la întemeierea sa, în timp ce încă mai trăia fericitul nostru părinte Ignațiu, a fost unul care nu a fost provocat de dușmani, ci chiar de fiii săi, nu de vânturi externe, ci de tulburarea intrinsecă a mării însăși, care s-a petrecut în acest mod. […] În timp ce Societatea naviga cu vânturi atât de favorabile, dușmanul oricărui bine a agitat-o, ispitindu-l pe însuși părintele Simón și întunecând cu acel rod pe care Dumnezeu l-a realizat pentru el, și făcând în așa fel încât să vrea pentru sine ceea ce era a fericitului său părinte Ignațiu și a întregii Societăți. Apoi a început să privească lucrurile din Portugalia nu ca o lucrare a acestui trup, ci creație și lucrare a sa și voia s-o conducă fără ascultarea și dependența de conducătorul său, părându-i că are în regii Portugaliei atâta favoare încât ar fi putut face asta cu ușurință fără să mai recurgă la Roma; și de vreme ce toți călugării din Societate care trăiau în acel regat erau fii și supuși ai săi și el i-a primit și i-a crescut, nu cunoșteau alt părinte și superior decât pe maestrul Simón, și-l iubeau și îl respectau ca și cum el era principalul fondator al Societății; și la asta contribuia și faptul că el avea moduri gentile și iubitoare și neobișnuit să-i preseze mult pe ai săi; acestea sunt lucruri eficace pentru a cuceri sufletele și voințele supușilor, care, prin slăbiciune umană comună, doresc în mod obișnuit ca să li se dea ceea ce vor, și să fie conduși cu iubire”[20].

Ignațiu era foarte răbdător. Și Fiorito îl imita. Chiar și în aceste relatări era capabil să vadă binele în Simón Rodríguez. Sublinia sinceritatea lui față de Ignațiu, căruia îi spunea lucrurile pe față. Desigur acea răbdare îndelungă a dat roadele sale, pentru că de fapt „răzvrătirile” lui Simón Rodríguez au rămas anecdotice și nu s-au consolidat sau nu s-au afirmat dincolo de el și ne-au rodit scrisori precum aceea a sfântului Ignațiu adresată iezuiților din Coimbra. Această mare răbdare este virtutea fundamentală a adevăratului maestru, care se bazează pe acțiunea Duhului Sfânt în timp, și nu pe propria acțiune.

Concluzie

Ca provincial, a trebuit să primesc relatarea de conștiință anuală a părintelui Fiorito. Era un novice. Un novice matur. Era discipolul părintelui care era la rândul său propriul discipol. Nu reușesc să-l înțeleg, dar era mărturia măreției sale de suflet. Ca iezuit, maestrului Miguel Ángel Fiorito i se potrivește imaginea din Psalmul 1, aceea a pomului plantat de-a lungul cursurilor de apă, care dă flori și rod la timpul potrivit. Ca acest pom al Scripturii, Fiorito a știut să se lase conținut în spațiul minim al rolului să la Colegiul Maxim „Sfântul Iosif”, la San Miguel, în Argentina, și acolo și-a înfipt rădăcinile și a dat flori și rod, cum bine exprimă numele său – Fiorito –, în inimile noastre ale discipolilor de la Școala de Exerciții. Sper că acum, grație acestei ediții magnifice a Escritos ale sale, care au înălțimea unui mare vis, își va înfige rădăcinile și va da flori și roade în viața atâtor persoane care se hrănesc din același har pe care el l-a primit și a știut să-l comunice discret dând și comentând Exercițiile spirituale.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] M. A. Fiorito, Escritos I (1952-1959), Roma, La Civiltà Cattolica, 2019, 188. (Voi cita Escritos, numărul volumului și numărul paginii).

[2] Cf. J. L. Narvaja, «Introducción», Escritos I, 16.

[3] Ivi, 20-21.

[4] Cf. Francisc, «A fi la răscrucile istoriei», Conversații cu iezuiții din Myanmar și din Bangladesh, La Civiltà Cattolica, 2017 IV, 525.

[5] Escritos I, 18.

[6] Scrisoarea Sfântului Părinte Francisc către preoți cu ocazia celei de-a 160-a aniversări a morții Parohului d’Ars, 4 august 2019.

[7] Escritos I, cit., 165-170.

[8] J. H. Newman, La mission de saint Benoît, Paris, 1909, 10.

[9] Escritos II, 27-51.

[10] Escritos I, 164.

[11] Escritos I, 51, nota 88.

[12] Escritos I, 163-164.

[13] Escritos V, 176-189.

[14] Escritos V, 177.

[15] Escritos V, 179.

[16] Escritos V, 181.

[17] «Se înțelege prin mângâiere atunci când [...] sufletul se înflăcărează de iubire față de Creatorul și Domnul său [...] precum și atunci când unul varsă lacrimi care-l duc la iubirea Domnului» (ES 316).

[18] M. A. Fiorito, Buscar y hallar la voluntad de Dios, Buenos Aires, Paulinas, 2000, 209.

[19] Non coerceri a maximo, contineri tamen a minimum, divinum est.

[20] Escritos V, 157, nota 85.


 

lecturi: 387.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat