Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție teologică la Solemnitatea Neprihănitei Zămisliri. O perspectivă a sfântului John Henry Newman, cardinal

Preasfânta Fecioară Maria, așa cum ne învață Sfinții Părinți ai Bisericii, a avut în opera răscumpărării același rol pe care Eva l-a avut în căderea noastră. Ne putem pune următoarea întrebare: Care erau calitățile de care avea nevoie Eva pentru a putea depăși încercarea la care a fost supusă? Căci deși ea era nevinovată și fără pată, totuși nu ar fi putut învinge ispitele diavolului fără ajutorul unui har ceresc cu totul special. Eva a avut acest har supranatural, acest dar ceresc care era superior naturii omenești și pe care l-a primit de la Adam așa cum Adam îl primise de la Dumnezeu în momentul creării lui.

Aceasta este doctrina anglicană la fel ca și cea catolică, spune Newman. În baza acestei doctrine Adam, primul om, a fost creat în harul lui Dumnezeu (sfințitor), adică, el a primit un început de har și de viață dumnezeiască în momentul creării lui sau în momentul insuflării sufletului. Și acest adevăr a fost demonstrat în mod unanim și indiscutabil de către Părinții Bisericii și anume, că strămoșii noștri, Adam și Eva, în starea de har în care au fost creați, aveau în ei înșiși ceva ce trecea peste natura umană, adică au fost înzestrați cu elementul dumnezeiesc al Duhului Sfânt care conduce spre fericirea supranaturală. Acest adevăr este valabil și pentru catolici și pentru anglicani, de aici apare și întrebarea: Maria nu a fost și ea înzestrată cu acest har ca și Eva? Sau poate este o afirmație forțată a afirma faptul că aceea care trebuia să coopereze la mântuirea lumii a fost înzestrată cu aceleași haruri cu care a fost înzestrată și cea care a cooperat la căderea noastră? Dacă Eva a fost ridicată deasupra naturii umane printr-un dar moral pe care îl numim har, oare nu putem afirma despre Maria faptul că ea a primit un dar și mai mare? Acest lucru îl putem vedea în salutul arhanghelului Gabriel, care o numește pe Maria: plină de har (Κεχαριτωμένη), o interpretare originală, dacă respingem afirmația protestantă în baza căreia harul este ceva extern care vine de la Dumnezeu. Noi însă, împărtășim învățătura Sfinților Părinți ai Bisericii, pentru care harul este o condiție interioară sau o calitate reală a sufletului. Dacă Eva a primit acest har lăuntric, supranatural, încă din prima clipă a existenței sale, este oare posibil să negăm faptul că Maria a primit același har în momentul zămislirii ei? Nu văd cum ar putea fi respinsă o astfel de consecință. Aceasta este în mod logic doctrina zămislirii neprihănite a Mariei. De aceea, afirm, spune Newman, nici mai mult nici mai puțin, că aceasta este doctrina Neprihănitei zămisliri și că ea este în linie cu învățătura Sfinților Părinți, după părerea cărora, Maria este cea de-a doua Evă. Este un lucru foarte straniu că oameni culți și evlavioși se află în încurcătură în fața acestui adevăr. Presupun faptul că ei nu cunosc bine semnificația neprihănita zămislire. Acești oameni se află în aceeași dilemă în care erau și alți sfinți în trecut, care aveau ezitările lor în a afirma un astfel de adevăr despre Sfânta Fecioară Maria. Probabil nu le-ar fi avut dacă ar fi înțeles în mod corect semnificația termenului zămislire.

Eu personal, spune Newman, nu văd cum cei care cred în darurile supranaturale dăruite de Dumnezeu strămoșilor noștri Adam și Eva, să aibă rețineri și chiar să pună la îndoială învățătura despre zămislirea neprihănită a Mariei. Zămislirea neprihănită a Mariei nu se referă în nici un fel la părinții ei Ioachim și Ana, ci doar la persoana Mariei. Maria împreună cu firea omenească pe care a primit-o de la părinții ei, a primit de la Dumnezeu o plinătate de har și acest lucru încă din prima clipă a existenței sale. Să presupunem că Eva ar fi rezistat în fața ispitei diavolului și că nu ar fi pierdut primul har. Să mai presupunem faptul că ea ar mai fi avut și alți copii. Aceștia ar fi primit din prima clipă a existenței lor, printr-un har dumnezeiesc, același har pe care îl primise și mama lor. Și așa cum Eva a fost extrasă din coasta lui Adam înzestrată cu har, tot la fel și copiii ei ar fi primit ceea ce se poate numi zămislire neprihănită. Ei ar fi fost zămisliți în har, așa cum acum sunt zămisliți în păcat.

Ce este așa de greu în această doctrină, se întreabă Newman? Voi credeți că sfântul Ioan Botezătorul a fost sfințit în sânul mamei sale trei luni înainte de nașterea sa, atunci când Maria a mers în vizită la verișoara sa Elisabeta. El nu a fost zămislit neprihănit, ci trăia în harul lui Dumnezeu atunci când harul a venit ca să-l sfințească. În cazul Mariei lucrurile sunt diferite doar în acest punct, în sensul că ea a primit harul nu trei luni înainte de naștere, ci din prima clipă a vieții sale. Aici s-ar putea ridica următoarea obiecție: în ce fel acest lucru ne autorizează să afirmăm că ea a fost zămislită fără păcatul strămoșesc? Dacă anglicanii ar ști în ce constă păcatul strămoșesc, spune Newman, atunci ei nu și-ar pune problema zămislirii neprihănite. Doctrina noastră despre păcatul strămoșesc nu este la fel cu cea protestantă. Păcatul strămoșesc în doctrina catolică nu înseamnă păcat în sensul obișnuit al cuvântului, ci este un termen care indică atribuirea acestui păcat părintelui nostru strămoșesc Adam sau cu alte cuvinte, starea în care îi aduce pe urmașii săi păcatul său. În schimb în doctrina protestantă, termenul de păcat strămoșesc este înțeles ca și păcatul actual.

Privind lucrurile în felul acesta, trebuie spus că noi vedem o astfel de interpretare în mod negativ, așa cum au considerat și Sfinții Părinți ai Bisericii. Protestanții consideră faptul că acest păcat strămoșesc este ca o boală, ca o schimbare a firii, ca un venin care corupe sufletul în mod interior și care trece din tată în fiu, în același fel în care este transmite o fire bolnavă. După părerea lor ei gândesc că noi îi atribuim Sfintei Fecioare Maria o fire diferită de a noastră, diferită de cea a părinților săi și diferită de cea a lui Adam decăzut. Noi nu profesăm nimic din toate acestea. Noi afirmăm că Maria a murit în Adam ca și ceilalți oameni și face parte din aceeași omenire. Ea aparține aceleiași sentințe rostite împotriva lui Adam. A fost cufundată în aceeași datorie ca și noi, dar datorită meritelor Aceluia care trebuia să o mântuiască și pe ea și pe noi prin crucea sa, această datorie i-a fost iertată înainte. Pentru Maria sentința nu a fost pronunțată, în afară de faptul morții, pentru că și ea a murit ca toți ceilalți oameni.

Toate aceste lucruri noi le învățăm, dar negăm faptul că Maria a avut păcatul strămoșesc, înțeles ca privare de acel har supranatural și gratuit pe care Adam și Eva l-au primit, atunci când au fost creați de Dumnezeu împreună cu consecințele sale. Maria nu ar fi putut merita mai mult decât ei, restituirea acelui har supranatural, dar el i-a fost restituit în mod liber de însuși Dumnezeu chiar din prima clipă a existenței sale. De aceea, se poate afirma despre Maria faptul că ea nu s-a aflat în nici un moment sub blestemul originar, care constă tocmai în pierderea harului sfințitor. Ei i-a fost dăruit acest har ca și privilegiu pentru a se putea pregăti să devină mama Răscumpărătorului ei și al nostru, atât din punct de vedere rațional cât și din punct de vedere spiritual. Datorită primului har ea a putut să crească în continuare în harul lui Dumnezeu așa încât, atunci când arhanghelul Gabriel i-a adus vestea întrupării Fiului lui Dumnezeu, ea să fie deja plină de har, adică să fie pregătită în modul cel mai sublim, atât cât poate să fie o creatură, pentru a-l primi în sânul ei pe Fiul lui Dumnezeu.

Eu am dedus doctrina zămislirii neprihănite a Mariei, afirmă Newman, ca și o consecință imediată a unei doctrine foarte veche și anume că, Maria este a doua Evă. Această afirmație mi se pare logică și coerentă și dacă acest adevăr nu întotdeauna a fost considerat ca atare și în mod universal de către toți teologii, acest lucru s-a datorat faptului că între catolici nu întotdeauna a existat o înțelegere precisă a semnificației: zămislire neprihănită. Pentru mulți zămislirea neprihănită era înțeleasă în sensul că sfânta Fecioară nu a murit în Adam, că nu a căzut în pedeapsa păcatului și deci, că ea nu a fost răscumpărată, ceea ce ar fi fost în contradicție cu versetul Psalmului 50, Miserere: Ai milă de mine Dumnezeule, după marea ta bunătate și după mulțimea îndurărilor tale șterge fărădelegea mea.

Dacă această controversă ar fi fost clarificată încă de la început, și anume, că problema în discuție nu înseamnă altceva decât faptul că Mariei nu i-a fost atribuită vechea sentință de condamnare, datorită intervenției extraordinare a lui Dumnezeu (tocmai ceea ce clarifică dogma din 1854), atunci eu cred că o astfel de doctrină, un astfel de adevăr nu ar mai fi avut opozanți. Aș îndrăzni să spun că datorită unui sentiment instinctiv, credincioșii au fost călăuziți să excludă cu gelozie, orice formă de păcat din Preasfânta Fecioară Maria.

Și acest adevăr despre Maica Domnului este foarte bine exprimat în cuvintele sfântului Augustin: Toți au păcătuit, în afară de Preasfânta Fecioară Maria. În ceea ce o privește pe ea, din respect față de Domnul, doresc ca nici măcar să nu se pună problema, atunci când vorbim de păcat (De Nat. Et Gratia, 42). Nu știm exact ce anume l-a făcut pe Augustin să afirme acest lucru despre Maria, dar aceste cuvinte, după părerea mea, spune Newman, se potrivesc foarte bine cu ideea că Maica lui Cristos nu a cunoscut niciodată păcatul. Este adevărat că unii Părinți ai Bisericii din secolul al IV-lea afirmă că Maria a făcut păcate lesne iertătoare sau veniale și a avut și slăbiciuni omenești (Sfântul Ioan Gură de Aur). Aceasta este singura obiecție pe care o cunosc.

O sărbătoare binecuvântată tuturor! Preasfânta Fecioară Maria, Neprihănit Zămislită, să ne ocrotească pe toți cu iubirea ei maternă!

Pr. dr. Mihai Gal, OFMConv.

Foto: Wikipedia


 

lecturi: 785.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat