Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la prima duminică din Advent - Anul A - 2019

Is 2,1-5; Ps 122; Rom 13,11-14a; Ps 85,8; Mt 24,37-44

"Arată-ne, Doamne, îndurarea ta și dă-ne mântuirea ta" (Ps 85,8).

Cu această duminică am început timpul sfânt al Adventului, "advent" care înseamnă atât "așteptare" cât și "venire" a cuiva important. Pentru noi creștinii Adventul este un timp de așteptare vigilentă a lui Isus, mai întâi venirea sa liturgică de la Crăciun și de la celelalte sărbători când vom retrăi în prezent: nașterea, creșterea, învățătura, suferințele, moartea, învierea, înălțarea, glorificarea și trimiterea Duhului Sfânt și apoi sosirea reală de la Parusie (venirea de-a doua a lui Isus de la sfârșitul timpului) când va încorona și va desăvârși lucrările primei sale veniri. Dar pentru ca noi să fim cât mai bine pregătiți, atât pentru venirea liturgică de la Crăciun și de la celelalte sărbători, cât și pentru venirea reală de la Parusie, Isus rămas cu noi până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20), vine deja zilnic la noi în cuvânt și euharistie, prin care ni se dăruiește și cere dăruirea noastră (cf. 1Cor 11,25); vine zilnic prin frații noștri prin care ne întărește, dar ne cere și să-i întărim (cf. Mt 25,40); vine zilnic prin semnele timpurilor prin care ne vorbește și ne cere să vorbim despre ele și altora (cf. Mt 16,3); și mai vine zilnic și prin vietățile și prin natura înconjurătoare, prin care ne învață lauda Creatorului, dar ne cere și să protejăm aceste voci (cf. Ps 96,11-12).

Nici una din aceste întâlniri zilnice cu Isus, întâlniri enumerate mai sus, nu sunt întâmplătoare pentru cel care crede, iubește și speră. Ne trebuie doar credință pentru a-i sesiza prezența lui Isus în cuvânt și euharistie (cf. In 6,51); ne trebuie și o inimă plină de dragoste pentru a-l putea vedea venind la noi în întâlnirile cu semenii, în realitățile pe care le trăim și în celelalte făpturi create (cf. Rom 1,20) și pornind de toate aceste vizite zilnice să le pregătim pe celelalte două de la Crăciun și Parusie. Apoi ne trebuie și o inimă misionară și plină de speranță ca să înțelegem că așa cum profeții au pregătit lumea pentru prima venire a lui Isus sub toate aspectele ei (cf. Lc 24,25), tot astfel prin aportul nostru vom pregăti oamenii pentru cea de-a doua venire a lui Isus pe nori ca Judecător și Mântuitor (cf. Mc 16,20), venire la care toți să fie aleși și răpiți în paradis (cf. 1Tes 4,17; Ap 1,7).

Și ca să fim printre cei aleși la Parusie avem nevoie de vigilență prin să-i sesizăm venirea aflată în desfășurare și să-i ieșim pregătiți în întâmpinare. De aceea, sfântul Augustin (354-430), spunea: "Mi-e teamă de Isus care trece fără să-i pot simți prezența!" Comportamentul slujitorului care așteaptă întoarcerea Stăpânului (cf. Lc 12,36) și a fecioarelor înțelepte care își așteaptă Mirele, descrie foarte bine semnificația pregătirii și a vigilenței (cf. Mt 25,10).

Din decorul violet al timpului liturgic de Advent face parte și "coronița de Advent cu cele patru lumânări". Prin coronița de Advent confecționată în formă de cerc și din cetină verde de brad, coroniță pe care o așezăm în bisericile și casele noastre în acest timp sfânt, simbolizăm dumnezeirea și viața veșnică a celui așteptat care vine să ne mântuiască și din care să ne împărtășească și nouă. Iar cele patru lumânări pe care le aprindem succesiv în fiecare duminică din acest timp sfânt simbolizăm cei patru mii de ani de așteptare a mântuirii, așteptare cu luptele ei contra întunericului și păcatului, atât din noi, cât și din jurul nostru, lupte care fac posibilă primirea lui Isus ca Mântuitor și Domn în viața noastră. Pentru că cetina verde a coroanei de Advent ne amintește și de laurii învingătorilor din vechime, prin utilizarea ei liturgică îi spunem lui Isus că el este coroana noastră și că noi suntem coroana lui.

Începem cu această duminică nu numai un nou an liturgic, nou an notat simbolic cu "A", nou an în care Isus ne vorbește cu prioritate prin Evanghelia după sfântul Matei și prin rămânerea sa cu noi, nou an care făcând un arc peste timp, ne poartă de la așteptarea primei sale venirii ca mântuitor până la așteptarea celei de-a doua sa venire ca Domn și Judecător, pentru a ne răpi pe nori în rai, unde el este glorificat acum la dreapta Tatălui său și unde ne pregătește un loc în casa lui (cf. In 14,2); dar cu această duminică începem și un nou itinerar al mântuirii noastre, după multe altele de până acum.

De ce este nevoie să începem un nou itinerar de pregătire pentru întâmpinarea sa ca mântuitor la Crăciun și apoi la Parusie? Ca să fim cât mai bine pătrunși de lumina lui, ca să fim cât mai bine zidiți sufletește, ca să-l putem mărturisi cu mai multă convingere și să putem primi în siguranță moștenirea sa veșnică împreună cu toți sfinții (cf. Fap 20,32). Iată și o imagine plastică în acest sens:

Cineva a visat că a murit și murind a intrat într-un șir ce înainta spre poarta cerului, poartă la care fiecare trebuia să spună o parolă pentru a putea fi primit înăuntru, parolă pe care unii o știau din timpul vieții, iar alții cum era și el, au aflat-o stând la rând. Parola era foarte simplă: "Isuse, te iubesc!" Aflând-o a tot repetat-o ca să nu o uite, dar cu toată străduința sa, tocmai la poartă a uitat-o. Atunci a fost scos din rând și Cineva plin de îndurare l-a trimis înapoi pe pământ ca să învețe "parola" nu doar cu vorbele, dar cât mai ales cu faptele vieții. Așa trebuie să privim și noul an liturgic ca pe un semn de milostivire din partea lui Dumnezeu care ne mai acordă încă o șansă de mântuire pe lângă multe altele pierdute (cf. 2Pt 3,9).

Conform celor trei lecturi biblice de astăzi, tema principală a acestei primei duminici din Advent, este așteptarea celei de-a doua veniri a lui Isus în slavă.

Profeția lui Isaia din această duminică (cf. Is 2,1-5) ne poartă privirile spre muntele Sionului unde se află Dumnezeu locuind în Templul său. Către acest templu profetul vede îndreptându-se mulțimi nenumărate de oameni aparținând nu doar poporului ales, ci și tuturor națiunilor de sub cer. Profetul vede aceste mulțimi înaintând din toate părțile către Ierusalim pentru că acolo l-au descoperit pe Dumnezeu în justețea Legii, dar mai ales în voința sa de mântuire a tuturor păcătoșilor. Această speranță vie în Dumnezeu îi determină să dezamorseze tensiunile și războaiele dintre ei, să-și transforme săbiile în fiare de pluguri și lăncile în seceri și apoi să facă din însuși sufletul lor un templu vrednic să-l primească.

Psalmul 122 de astăzi face parte din psalmii numiți "Cântările Sionului", sau "Psalmii Treptelor" (Psalmii 120-134), psalmi care cântă providența și mântuirea lui Dumnezeu. Acești psalmi pornesc de la asuprirea lui Israel de pe pământ și ajung la așezarea definitivă a credincioșilor în Ierusalimul ceresc, în împărăția cerurilor, adevăratul Templu și Munte al Sionului. Asediați de asirieni din afară și asupriți dinăuntru de duhul lui Antihrist, aleșii nu mai privesc spre munți, ca în Psalmul 121, ci privesc direct spre Dumnezeu cel din ceruri care vine să-i salveze și să le ofere pacea. Pacea cuprinde în ea toată mântuirea, fericirea, bunăstarea și siguranța veșnică.

Pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 24,37-44) ne arată cum i-a amăgit diavolul din totdeauna pe oameni ca să piardă mântuirea și pacea lui Dumnezeu. Isus ia amăgirea diavolului din timpul lui Noe ca referință pentru toate amăgirile din toate timpurile. Amăgirea oamenilor de pe timpul lui Noe și din toate timpurile constă în preocuparea excesivă pentru cele trupești: mâncare, băutură și distracții, și preocupare minimă și chiar zero pentru suflet, amăgire datorită căreia contemporanii lui Noe au fost surprinși nepregătiți de potop, în ciuda predicii de 120 de ani a lui Noe; iar oamenii din celelalte timpuri au fost surprinși nepregătiți de diferite feluri de moarte și s-au pierdut în ciuda multor ani de chemare la mântuire. Dar pericopa evanghelică de astăzi ne face să vedem anticipat și evenimentele ultimelor timpuri când oamenii, la toate excesele contemporanilor lui Noe, vor adăuga și o poftă nesăbuită de pentru averi (cf. Mt 24,40-41), averi care adorm sufletul în necugetare, care distruge dragostea de Dumnezeu și de oameni, care orbește și robește omul ca să nu se mai gândească venirea Domnului ca judecător și la pierzarea care îl paște (cf. Lc 12,19-20).

De aceea însuși Isus le spune astăzi tuturor celor care doresc mântuirea lui: "Vegheați, căci nu știți în care zi vine stăpânul vostru!" (Mt 24,42), iar sfântul Paul le amintește că trebuie să se trezească din somnul păcatului, căci mântuirea lor este acum mai aproape decât atunci când au început să creadă și să se dezbrace de faptele întunericului: chefuri și beții, necurății și desfrâuri, certuri și gelozii, pentru a se îmbrăca cu Isus Cristos (cf. Rom 13,11-14).

Mare este înșelăciunea diavolului asupra oamenilor în privința abuzurilor trupești și a poftei de avere, înșelăciune în care nu cad nici măcar necuvântătoarele. Ca viețuitoare mănâncă sau bea mai mult decât îi trebuie? Care pasăre sau viețuitoare sălbatică își construiește mai multe adăposturi? Care veveriță strânge nuci și alune pentru mai multe ierni? Care câine adună oase pentru la bătrânețe? Deși Biblia spune clar că cei care doresc bogății cad în ispită, în laț, în multe pofte necugetate și-i cufundă pe oameni în ruină și pierzare, iar rădăcina tuturor relelor este iubirea de bani și cei care s-au dedat la ea au rătăcit de la credință și și-au provocat multe chinuri (cf. 1Tim 6,9-10), totuși multor creștini le place compania celor care știu a câștiga bani. Sfântul Paul spune că suntem meniți să creștem sufletește "până când vom ajunge la plinătatea înălțimii staturii lui Cristos" (cf. Ef 4,13).

O femeie ce lucra în sanitar venind la serviciu a început să se simtă tare rău și voind să ia o fiolă de calmant, a luat din neatenție o fiolă de morfină. Imediat parcă a simțit o ameliorare și intrând într-o stare de somnolență și-a rugat colegele să o lase să doarmă. Acestea, alarmate de înfățișarea ei ciudată, au chemat medicul. Medicul descoperind greșeala femeii, împreună cu colegele ei au încercat să o trezească. Au stropit-o cu apă, au scuturat-o, dar ea tot bâlbâia să o lase în pace, că dacă doarme se va face bine. Doctorul însă a spus: "Dacă adoarme, nu se mai trezește". Medicul împreună cu personalul secției au ridicat femeia pe picioare, au susținut-o fiecare cum a putut, și au plimbat-o toată noaptea, până când a început să dea semne de trezire. Atunci doctorul a spus: "Are șanse să supraviețuiască".

Ceea ce face pe om să adoarmă sufletește și să nu mai fie preocupat de mântuirea sa veșnică este păcatul în diversele sale forme: avariție, egoism, mândrie, necurăție, ură, necredință și altele, pe care l-a luat din ignoranță ca medicament al sufletul său. De aceea lecturile biblice, cântările, rugăciunile de la sfânta Liturghie de astăzi, alături de chemărilor insistente ale păstorilor sufletești, vor să fie pentru sufletele adormite de morfina păcatului, o continuă stropire cu apa vieții, o continuă chemare la trezire spirituală.

Întru-cât sfânta Liturghie este o venire zilnică a lui Isus la noi, pentru a ne ajuta să ne pregătim cât mai bine venirea sa de la Sărbători și mai ales pe cea de la Parusie și întrucât Preasfințitul Iosif Păuleț, episcop de Iași, a declarat noul an liturgic 2019-2020, an dedicat aprofundării sfintei Liturghii, voi spune împreună cu el și cu tot poporul lui Dumnezeu: "Toate izvoarele mele sunt în tine" (Ps 87,7),

Episcopul din Digne, sud-estul Franței, Bienvenu de Miollis (1753-1843), episcop pe care Victor Hugo în romanul său "Mizerabilii", una din capodoperele umanității, i-a schimbat numele în Myriel de Bienvenu și l-a luat ca model de bun păstor de suflete, căci a schimbat viața unui pușcăriaș, Jean Valjean, uimindu-l prin faptul că după ce i-a furat vesela de argint, atunci când l-a prins poliția, a spus că el i le-a dăruit și că i-a mai dăruit și sfeșnicele pe care a uitat să le ia. Dăruindu-i pușcăriașului mai mult decât a putut fura, l-a schimbat în om oneste și milostiv. Acest episcop spunea: "Fiecare creștin, ajuns la vârsta priceperii, este obligat să participe în fiecare duminică la sfânta Liturghie!" De aceea, el și-a făcut obiceiul ca duminica după ce celebra Liturghia să iasă din casă și să meargă prin satele din eparhia sa pentru cateheze. Se spune că într-o zi de duminică a întâlnit un păstoraș cu oile pe care l-a întrebat dacă în acea zi a participat la sfânta Liturghie. "Aș participa cu multă bucurie, a zis băiatul, dar n-am cu cine să las oile". Episcopul s-a oferit să-i țină locul până se va întoarce de la biserică. Stăpânul, văzându-l pe copil la biserică, a început să-l certe că a lăsat oile singure pe câmp. Băiatul i-a spus că le-a lăsat în seama unui preot. Stăpânul i-a răspuns: "Acela nu poate fi decât un hoț deghizat". A plecat îndată, însoțit de alți oameni, să-și salveze turma. Mai mare le a fost mirarea când l-au văzut pe episcopul lor, Bienvenu de Miollis, în mijlocul oilor.

Sfântul Augustin mărturisește că mama lui, sfânta Monica, nu a lăsat să treacă nici o zi fără a participa la sfânta Liturghie. Despre împăratul Constantin se spune că participa zilnic la sfânta Liturghie, iar când era plecat în misiuni de apărare purta cu el un altar pe care un preot îi celebreze sfânta Liturghie. Despre sfinții: Omobono, un croitor; Oddone, un cizmar; Isidor, un plugar; Ludovic, un rege al Franței, și mulți alți oameni de renume, în ciuda obligațiilor lor găseau timp pentru a participa zilnic la sfânta Liturghie, pregătind astfel venirile lui Isus de la marile sărbători și apoi de la Parusie.

Cele dintâi comunități creștine așteptau cu nerăbdare revenirea lui Cristos, repetând de nenumărate ori invocația: "Vino, Doamne Isuse!" (Ap 22,20). Închei cu rugăciunea zilei: "Dumnezeule atotputernic, te rugăm, întărește voința credincioșilor tăi, pentru ca, ieșind cu fapte de dreptate în întâmpinarea lui Cristos care vine, să se învrednicească a sta de-a dreapta lui în împărăția cerurilor. Prin Cristos Domnul nostru. Amin!"

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica 1 din Advent (A). Predici la Radio Iași (1 decembrie)


 

lecturi: 3064.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat