Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă a Sfântului Părinte Francisc în zborul de întoarcere din călătoria apostolică în Thailanda și Japonia (26 noiembrie 2019)

Matteo Bruni:

Bună ziua tuturor, bună ziua, Sfinte Părinte. A fost o călătorie intensă, chiar angajată - pentru jurnaliști cu siguranță precum și pentru dumneavoastră -; o călătorie frumoasă, cu atâtea evenimente foarte înalte și atâtea lucruri de spus, atâtea discursuri. Și acum este acest moment de întâlnire cu presa. Dacă dumneavoastră vreți, poate, să spuneți un cuvânt, la început...

Papa Francisc:

Vă mulțumesc pentru munca voastră pentru o călătorie cu un schimb de categorie: una era Thailanda și altceva era Japonia. Nu se pot evalua lucrurile cu aceleași categorii, realitățile trebuie evaluate cu ceea ce vine din aceeași categorie. Japonia și Thailanda sunt două realități complet diferite. Pentru aceasta este nevoie de munca dublă și vă mulțumesc pentru asta, precum și pentru zilele foarte intense, eu m-am simțit aproape de voi în această muncă. Mulțumesc.

Matteo Bruni:

Prima întrebare este a părintelui Yamamoto, de la "Catholic Shimbum".

Părintele Makoto Yamamoto, "Catholic Shimbum":

Bună seara, Sfinte Părinte. Vă mulțumim din inimă pentru că ați venit în Japonia de foarte departe. Eu sunt preot diecezan din Fukuoka, chiar aproape de Nagasaki. Aș vrea să vă întreb asta: dumneavoastră ați vizitat Nagasaki și Hiroshima. Sfinte Părinte, cum v-ați simțit? Aș vrea să vă întreb un alt lucru: societatea și Biserica occidentală au ceva de învățat de la societatea și de la Biserica orientală?

Papa Francisc:

Încep de la ultima. Pe mine m-a lumina mult o expresie: "Lux ex Oriente, ex Occident luxus". Lumina vine din Orient, luxul, consumismul vine din Occident. Există tocmai această înțelepciune orientală, care nu este înțelepciune numai de cunoaștere, ci de timpi, de contemplație. Ajută mult societatea noastră occidentală - mereu prea grăbită - să învețe contemplația, să se oprească și să privească lucrurile și poetic. Știi? Gândindu-mă la asta - aceasta este o opinie personală -, cred că Occidentului îi lipsește un pic de poezie. Există lucruri poetice foarte frumoase, însă Orientul merge dincolo. Orientul este capabil să privească lucrurile cu ochi care merg dincolo; n-aș vrea să folosesc cuvântul "transcendent", pentru că unele religii orientale nu fac aluzie la transcendență, ci cu siguranță la o viziune dincolo de limita imanenței, fără a spune transcendență, dincolo. Pentru aceasta vorbesc de "poezie", de ceea ce este gratuitate, căutarea propriei perfecțiuni în post, în penitențe, precum și în citirea înțelepciunii înțelepților orientali. Cred că nouă occidentalilor ne va face bine să ne oprim un pic și să dăm timp înțelepciunii. Cultura grabei (are nevoie) de cultura lui "oprește-te un pic". Oprește-te. Nu știu dacă folosește asta pentru a clarifica diferența și ceea ce noi am avea nevoie.

Prima (întrebare): Nagasaki și Hiroshima. Amândouă au suferit bomba atomică și asta le face asemănătoare. Însă există o diferență. Nagasaki n-a avut numai bomba ci și pe creștini. Nagasaki are rădăcini creștine, un creștinism antic. Persecuția creștinilor era în toată Japonia, dar în Nagasaki a fost foarte puternică. Secretarul nunțiaturii mi-a dăruit un facsimil din lemn unde este scris acel "wanted" din acel timp: "Se caută creștini! Dacă tu găsești unul, denunță-l și tu vei avea mult, dacă tu găsești un preot, denunță-l și vei avea mult". Un astfel de lucru, va merge la muzeu. Asta impresionează: au fost secole de persecuții. Acesta este un fenomen creștin, care "relativizează", în sensul bun al cuvântului, bomba atomică, pentru că sunt două lucruri. Dacă merge cineva la Nagasaki gândindu-se numai: "Da, bine, era creștin... Dar a fost bomba atomică", și se oprește acolo (neglijează o parte a istoriei sale). În schimb a merge la Hiroshima este numai pentru bomba atomică, pentru că nu este un oraș creștin ca Nagasaki. Pentru aceasta am voit să merg în amândouă. Este adevărat, în amândouă a fost dezastrul atomic.

Hiroshima a fost o adevărată cateheză umană despre cruzime. Cruzimea. N-am putut să văd muzeul din Hiroshima din motive de timp, pentru că a fost o zi foarte plină, dar spun că este teribil, teribil: scrisori ale șefilor de stat, ale generalilor care explicau cum se putea face un dezastru mai mare. La Nagasaki a fost cea a martiriului: am văzut un pic muzeul martiriului - en passant -; însă cea de la Hiroshima, foarte emoționantă. Și acolo am reafirmat că folosirea armelor nucleare este imorală - acest lucru trebuie să meargă în Catehismul Bisericii Catolice -, și nu numai folosirea, și posesia, pentru că un accident, sau nebunia vreunui guvernant, nebunia unuia poate distruge omenirea. Să ne gândim la acea expresie a lui Einstein: "Al patrulea război mondial va fi dus cu bastoane și pietre".

Mario Bruni:

A doua întrebare este a lui dr. Kawarada, care lucrează pentru "Asahi Shimbum".

Shinichi Kawarada, "The Asahi Shimbum":

Bună ziua, Sfinte Părinte. Aș vrea să pun o întrebare despre nuclear. Așa cum ați indicat dumneavoastră pe bună dreptate, o pace durabilă nu se face fără o dezarmare. Japonia este o țară care se bucură de protecția nucleară a SUA și este și producătoare de energie nucleară, lucru care comportă un mare risc așa cum s-a întâmplat la Fukushima. Cum poate Japonia să contribuie la pacea mondială? Ar trebui să fie stinse centralele nucleare? Mulțumesc.

Papa Francisc:

Mă întorc asupra posesiei de industrii nucleare. Se poate întâmpla mereu un accident, și triplul dezastru, care a distrus așa de mult. Nuclearul este la limită. Armele să le excludem, pentru că aceea este distrugere. Însă folosirea nuclearului este mult la limită, pentru că încă n-am ajuns la o siguranță totală. Nu am ajuns. Tu ai putea să-mi spui: "Da, și cu electricitatea se poate face un dezastru datorită unei lipse de siguranță". Dar este un mic dezastru. Un dezastru nuclear, de la o centrală nucleară, va fi un dezastru mare. Și încă n-a fost elaborată siguranța. Eu - dar este o opinie personală - n-aș folosi energia nucleară până când nu va fi o siguranță totală cu privire la folosirea sa. Dar eu sunt profan în asta și spun o idee. Unii spun că energia nucleară este contrară păstrării creației, că o va distruge și că trebuie să se oprească. Este în discuție. Eu mă opresc asupra siguranței. Nu are siguranța pentru a împiedica un dezastru. Da, este unul la fiecare zece ani în lume, dar apoi [are incidență] asupra creației: dezastrul puterii nucleare asupra creației, asupra persoanei.

Încă durează dezastrul nuclear din Ucraina, timp de atâția ani. Disting de război, de arme. Dar aici spun că trebuie să cercetăm asupra siguranței, fie dezastrelor fie asupra ambientului. Cu privire la ambient cred că am depășit limita, am depășit limita: în agricultură de exemplu pesticidele, în creșterea puilor - medicii le spun mamelor să nu le dea copiilor să mănânce pui din crescătorii pentru că sunt crescuți cu hormoni și fac rău sănătății copiilor -; atâtea boli rare care există astăzi datorită folosirii rele a ambientului. Sunt boli rare. Cablurile electrice și atâtea alte lucruri... Păstrarea ambientului este un lucru care ori trebuie făcut astăzi ori niciodată. Dar întorcându-ne la energia nucleară: construire, siguranță și păstrare a creației.

Matteo Bruni:

A treia întrebare este a lui Elisabeta Zunica, de la o agenție japoneză, "Kyodo News".

Elisabeta Zunica, "Kyoto News":

Hakamada Iwao, este un japonez condamnat la moarte, care așteaptă revizuirea procesului. Era prezent la Liturghia de la Tokyo Dome, dar n-a avut ocazia de a vorbi cu dumneavoastră. Ne-ați putea confirma dacă era programată sau nu o scurtă întâlnire cu dumneavoastră? Pentru că tema pedepsei cu moartea este foarte discutată în Japonia. Cu mai mult de o lună înainte de modificarea Catehismului cu privire la această temă, au fost executați treisprezece deținuți. În discursurile dumneavoastră din această vizită nu este o referință la această temă. Cum așa, n-ați voit să vă pronunțați în această ocazie, sau ați avut ocazia de a vorbi despre asta cu premierul Shinzo Abe?

Papa Francisc:

Despre acel caz al pedepsei cu moartea am aflat după aceea, nu știam despre acea persoană: nu știam. Cu primul ministru am vorbit în general despre multe probleme, despre procese de condamnări veșnice care nu se termină, fie cu moartea fie fără moarte. Dar despre asta am vorbit ca despre o problemă generală, care există și în alte țări: închisorile supraaglomerate, oameni care așteaptă cu o detenție preventivă, fără prezumția de nevinovăție... Așteaptă acolo, așteaptă, așteaptă... În urmă cu cincisprezece zile am făcut o intervenție la întâlnirea internațională de drept penal și am vorbit cu privire la această temă: tema închisorilor, tema precauției și apoi despre pedeapsa cu moartea, despre care s-a spus clar că nu este moral, nu se poate face. Cred că acest lucru merge împreună cu o conștiință care se dezvoltă tot mai mult. De exemplu, unele țări nu îndrăznesc abolirea datorită problemelor politice dar fac o suspendare: este un mod de a declara, fără a declara: condamnarea pe viață, de exemplu. Însă problema este că o condamnare trebuie să fie mereu pentru reinserare: o condamnare fără "ferestre" de orizont nu este umană. Și condamnarea pe viață: trebuie să se gândească cum poate un condamnat pe viață să se reintegreze, înăuntru sau afară. Dar este nevoie mereu de orizont, de reinserare. Dumneavoastră îmi veți spune: dar există condamnați nebuni, datorită unei probleme de boală, de nebunie, de incorigibilitate genetică, pentru a spune așa... Atunci trebuie căutat modul în care cel puțin să poată face lucruri care să-i facă să se simtă persoane. Astăzi, în multe părți ale lumii închisorile sunt supraaglomerate, sunt depozite de carne umană, care în loc să crească în sănătate, de atâtea ori se strică din această cauză. Trebuie să luptăm împotriva pedepsei cu moartea, puțin câte puțin... Există cazuri care mie îmi dau bucurie deoarece sunt state, țări care spun: noi ne oprim. Am vorbit cu guvernatorul unui stat, anul trecut, și el înainte de a părăsi funcția a făcut acea suspendare aproape definitivă. Sunt pași, pași ai unei conștiințe umane. Însă unele țări încă n-au reușit să se insereze în linia umanității.

Matteo Bruni:

Următoarea întrebare vine de la Jean-Marie Guénois, pentru "Le Figaro".

Jean-Marie Guénois, "Le Figaro":

Bună ziua, Sfinte Părinte. Dumneavoastră ați spus că adevărata pace poate să fie numai o pace dezarmată. Dar ce se întâmplă pentru apărarea legitimă, când o țară este atacată de alta? În acest caz, mai există posibilitatea unui "război corect"? Întrebare mică: s-a vorbit despre o enciclică despre nonviolență: mai este în proiect, această enciclică despre nonviolență? Două întrebări. Mulțumesc, Sfinte Părinte.

Papa Francisc:

Da, proiectul există, dar îl va face următorul papă, deoarece cu greu am timp să... Există proiecte care sunt sertare...: unul despre pace, de exemplu, este acolo, și când va fi momentul voi face asta. Dar vorbesc destul de mult despre asta: de exemplu, problema bullying cu copiii din școli, este o problemă de violență, am vorbit despre asta chiar tinerilor japonezi, despre această temă. Este o problemă pe care încercăm să ajutăm s-o rezolvăm cu atâtea programe educative. Este o problemă de violență, iar problemele de violență trebuie tratate... Însă o enciclică despre nonviolență încă nu o simt formată, trebuie să mă rog mai mult și trebuie să caut calea.

Despre pace și despre arme: este acea vorbă romană: "Si vis pacem para bellum". Acolo nu am fost maturi. Organizațiile internaționale nu reușesc, Națiunile Unite nu reușesc... Fac atâtea lucruri, atâtea medieri, este meritoriu. Țări ca Norvegia, de exemplu: mereu dispuși să medieze, să caute o ieșire pentru a evita războaiele... Asta se face și mie îmi place. Dar este puțin, trebuie făcut și mai mult. Dumneavoastră gândiți-vă - fără a ofensa - la Consiliul de Securitate: există o problemă cu armele, toți sunt de acord pentru a rezolva acea problemă pentru a evita un accident de război, toți votează pentru, unul cu drept de veto votează împotrivă și totul se oprește. Am auzit - eu nu sunt în măsură să evaluez dacă este bine sau nu, este o opinie pe care am simțit-o - că probabil Națiunile Unite ar trebui să facă un pas înainte renunțând în Consiliul de Securitate la dreptul de veto al unor națiuni. Nu sunt tehnic, în asta, dar am auzit asta ca o posibilitate. Nu știu ce să spun, dar ar fi frumos ca toți să aibă același drept.

În echilibrul mondial există teme pe care în acest moment nu sunt capabil să le evaluez. Însă tot ceea ce se poate face pentru a opri producerea de arme, pentru a opri războaiele, pentru a favoriza negocierea, și cu ajutorul facilitatorilor, asta trebuie să se facă mereu, mereu. Și dă rezultate: unii spun puține, dar să începem cu puțin, apoi să mergem mai departe cu rezultatele negocierii pentru a încerca să se rezolve problemele. De exemplu, în cazul Ucraina-Rusia: nu se vorbește despre arme, a existat negocierea pentru schimbul de prizonieri, acest lucru este pozitiv. Este mereu un pas pentru pace. A fost acum o confruntare pentru a gândi la o planificare a unui regim guvernamental în Donbass, diferit, și discută: acesta este un pas înainte al păcii.

S-a întâmplat, cu puțin timp în urmă, un lucru frumos și urât. Lucrul urât este - trebuie s-o spun - ipocrizia "armamentistă". Țări creștine - cel puțin de cultură creștină -, țări europene - se spune "Europa cultă" - care vorbesc despre pace și trăiesc din arme: ipocrizie, se numește aceasta. Este un cuvânt evanghelic: Isus îl spune de atâtea ori în capitolul 23 din Evanghelia lui Matei. Trebuie terminat cu această ipocrizie. Este nevoie ca o națiune să aibă curajul de a spune: "Nu pot să vorbesc despre pace, pentru că economia mea câștigă mult cu fabricarea armelor". Fără a insulta și fără a murdări țara aceea, dar a vorbi ca frați, fraternitatea umană: să ne oprim, oameni buni, să ne oprim, pentru că treaba este urâtă! Într-un port - acum nu-mi amintesc bine - într-un port a venit dintr-o țară o navă plină de arme pe care trebuia să le treacă pe o altă navă pentru a merge în Yemen. Noi știm ce se întâmplă în Yemen. Și muncitorii din port au spus "nu". Au fost buni! Și nava s-a întors acasă. Este un caz, dar ne învață cum trebuie să ne comportăm cu privire la asta. Pacea este foarte slabă astăzi, foarte slabă, dar nu trebuie să ne descurajăm. Și cu armele favorizăm această slăbiciune.

Jean-Marie Guénois, "Le Figaro":

Și apărarea legitimă cu armele?

Papa Francisc:

Ipoteza apărării legitime rămâne mereu. Este o ipoteză care și în teologia morală trebuie contemplată, însă ca ultimă posibilitate. Ultimă posibilitate, cu armele. Apărarea legitimă trebuie făcută cu diplomația, cu medierile. Ultimă posibilitate: apărarea legitimă cu armele. Dar subliniez: ultima posibilitate! Noi mergem înainte într-un progres etic care mie îmi place, în punerea în discuție a tuturor acestor lucruri. Acest lucru este frumos: spune că omenirea merge înainte și prin bine, nu numai prin rău. Vă mulțumesc.

Matteo Bruni:

Următoarea întrebare este a lui Cristiana Caricato, de la TV2000:

Cristiana Caricato, TV 2000:

Oamenii citesc în ziare că Sfântul Scaun a cumpărat imobile pentru sute de milioane de euro în inima Londrei și rămâne un pic descumpănit de această folosire a finanțelor vaticane, îndeosebi când este implicat și Obolul Sfântului Petru. Dumneavoastră știați despre aceste operațiuni financiare? Și mai ales, după părerea dumneavoastră, este corectă folosirea Obolului care se face? Dumneavoastră ați spus adesea că nu trebuie să se facă bani cu banii, adesea ați denunțat această folosire nesăbuită a finanțelor, însă vedem după aceea că aceste operațiuni implică și Sfântul Scaun, și asta scandalizează. Cum vedeți toată această întâmplare?

Papa Francisc:

Mulțumesc. Înainte de toate, buna administrație normală: vine suma de la Obolul Sfântului Petru, și ce fac? O pun în sertar? Nu. Aceasta este o administrație rea! Încerc să fac o investiție și atunci când am nevoie să dau, când există necesitățile, în timpul anului, se iau banii și acel capital nu se devalorizează, se menține sau crește un pic. Aceasta este o administrație bună. În schimb administrația "din sertar" este rea. Însă trebuie căutată o administrație bună, o investiție bună: este clar acest lucru? Și o investiție... așa cum se spune la noi, "o investiție de văduve", cum fac văduvele: două ouă aici, trei aici, cinci acolo. Dacă unul cade, există altul și nu se ruinează. Este mereu pe ceva sigur și este mereu pe ceva moral. Dacă tu faci o investiție din Obolul Sfântului Petru pe o fabrică de armamente, Obolul nu mai este Obol! Dacă tu faci o investiție și timp de mulți ani stai fără a atinge capitalul, nu merge. Obolul Sfântului Petru (într-un an) trebuie cheltuit într-un an, un an și jumătate, până când ajunge cealaltă colectă care se face la nivel mondial. Și aceasta este administrația bună: pe ceva sigur. Și, da, e adevărat, se poate cumpăra și o proprietate, să se închirieze și apoi să se vândă, dar pe ceva sigur, cu toate siguranțele pentru binele oamenilor și al Obolului. Acesta este un aspect.

Apoi s-a întâmplat ceea ce s-a întâmplat: un scandal, au făcut lucruri care nu par curate. Însă denunțarea n-a venit din afară. Acea reformă a metodologiei economice pe care deja a început-o Benedict al XVI-lea a mers înainte și revizorul intern de conturi a fost cel care a spus: aici este o treabă urâtă, aici este ceva ce nu funcționează. A venit la mine și i-am spus: "Dumneavoastră sunteți sigur?" - "Da", mi-a răspuns el, mi-a arătat și m-a întrebat: "Ce trebuie să fac?" - "Există justiția vaticană, mergeți și faceți denunțarea la promotorul de justiție". Și în asta eu am fost mulțumit, pentru că se vede că administrația vaticană acum are resursele de clarificat lucrurile urâte care se întâmplă înăuntru, ca acest caz, care nu este cazul imobilului din Londra - pentru că acesta încă nu este clar -, totuși acolo erau cazuri de corupție. Promotorul de justiție a studiat cazul, a făcut consultările și a văzut că exista un dezechilibru în bilanț. Apoi mi-a cerut permisiunea de a face perchezițiile. Am spus: "Este clar acest [studiu]?" - "Da, există o prezumție de corupție și în aceste cazuri eu trebuie să fac percheziții în biroul acesta, în acesta și în acesta...". Și eu am semnat autorizația. A fost făcută percheziția în cinci birouri și astăzi - deși există prezumția de nevinovăție - există capitaluri care nu sunt administrate bine chiar și cu corupție. Cred că în mai puțin de o lună vor începe interogatoriile pentru cele cinci persoane care au fost blocate pentru că existau indicii de corupție. Dumneavoastră veți putea să-mi spuneți: acești cinci sunt corupți? Nu, prezumția de nevinovăție este o garanție, un drept uman. Dar există corupție, se vede. Cu perchezițiile se va vedea dacă sunt vinovați sau nu. Este o treabă urâtă, nu este frumos să se întâmple asta în Vatican. Dar a fost clarificat de mecanismele interne care încep să funcționeze și pe care papa Benedict a început să le facă. Pentru aceasta eu îi mulțumesc lui Dumnezeu. Nu-i mulțumesc lui Dumnezeu pentru că există corupția, ci îi mulțumesc pentru că sistemul de control din Vatican funcționează bine.

Matteo Bruni:

Următoarea întrebare este a lui Philip Pullulella, de la Reuters.

Philip Pullella, "Reuters":

Dacă îmi permiteți voiam să continui un pic asupra acestei întrebări pe care a pus-o Cristiana, cu un pic mai multe detalii. Există multă preocupare în ultimele săptămâni pentru ceea ce se întâmplă în finanțele Vaticanului și după unii există un război intern cu privire la cine trebuie să controleze banii. Cea mai mare parte a membrilor consiliului de administrație al AIF și-au dat demisia. Grupul Egmont, care este grupul acestor autorități financiare, a suspendat Vaticanul din comunicațiile sigure după raidul din 1 octombrie. Directorul AIF este încă suspendat, așa cum ați spus dumneavoastră, și încă nu este un revizor general. Ce puteți face sau spune dumneavoastră pentru a garanta comunității financiare internaționale și credincioșilor în general, care sunt chemați să contribuie la Obol, că Vaticanul nu va fi considerat din nou un "paria" care trebuie ținut exclus, în care nu trebuie avută încredere, și că reformele vor continua și că nu se va reveni la obișnuințele din trecut?

Papa Francisc:

Mulțumesc pentru întrebare. Vaticanul a făcut pași înainte în administrația sa. De exemplu IOR este acceptată astăzi de toate băncile și poate acționa ca băncile italiene, lucru care în urmă cu un an încă nu exista. Au fost progrese. După aceea, cu privire la grupul Egmont. Grupul Egmont este un lucru neoficial internațional; este un grup de care aparține AIF. Și controlul internațional nu depinde de grupul Egmont, care este un grup privat chiar dacă are importanța sa, dar este un grup privat. Monyeval va face inspecția: a programat-o pentru primele luni ale anului viitor și va face asta. Directorul AIF este suspendat, pentru că existau suspiciuni de rea administrație. Președintele AIF a forțat cu grupul Egmont pentru a relua documentația, și acest lucru justiția nu poate să-l facă. În fața acestui lucru eu am făcut o consultare cu un magistrat italian, de nivel: ce trebuie să fac? Justiția în fața unei acuze de corupție este suverană într-o țară, este suverană, nimeni nu se poate amesteca acolo înăuntru, nimeni nu poate da documentele grupului Egmont [și să spună]: "Documentele voastre sunt aici". Nu. Trebuie să fie studiate documentele care evidențiază ceea ce pare o administrație rea în sensul unui control rău: AIF n-a controlat - se pare - delictele altora. Datoria sa era de a controla. Eu sper ca să se dovedească faptul că nu este așa, pentru că acum există prezumția de nevinovăție; însă deocamdată magistratul este suveran și trebuie să studieze cum au decurs lucrurile; pentru că în caz contrar o țară ar avea o administrație superioară care ar leza suveranitatea țării. Președintele AIF expira la 19 (noiembrie, nr); eu l-am chemat cu câteva zile înainte și el nu și-a dat seama că îl chemam - așa mi-a spus. Și am anunțat că la 19 părăsea. Deja l-am găsit pe succesor: un magistrat de nivel foarte înalt juridic și economic național și internațional, și la întoarcerea mea va asuma funcția în AIF și va continua așa. Însă ceea ce a deranjat un pic grupul Egmont, care este un grup privat: ajută mult, dar nu este autoritatea de control de la Moneyval. Moneyval va studia numerele, va studia procedurile, va studia cum a acționat promotorul de justiție și cum au determinat acest lucru judecătorul și judecătorii. Eu știu că în aceste zile va începe - sau a început - interogatoriul unora din cei cinci care au fost suspendați. Nu este ușor, dar nu trebuie să fim naivi, nu trebuie să fim sclavi. Cineva mi-a spus - dar eu nu cred - "Da, cu acest fapt am atins grupul Egmont, oamenii se înspăimântă...". Și se face un pic de terorism (psihologic). Dar să lăsăm deoparte. Noi mergem înainte cu legea, cu Moneyval, cu noul președinte al AIF. Și directorul este suspendat, dar poate că este nevinovat, eu aș vrea asta, pentru că este ceva frumos ca o persoană să fie nevinovată și nu vinovată. Dar a fost făcută un pic de gălăgie cu acest grup, care voiau ca să fie atinse documentele care aparțineau grupului.

Philip Pullella:

Este pentru a garanta credincioșilor că treburile merg bine?

Papa Francisc:

Este pentru a garanta asta! Uitați-vă, este prima dată când în Vatican capacul de pe oală este luat dinăuntru, nu din afară. Din afară de atâtea ori (a fost luat). Ne-au spus: "Uite...", și noi cu atâta rușine... Însă în asta papa Benedict a fost înțelept: a început un proces care s-a dezvoltat, s-a dezvoltat și acum există instituțiile. Faptul că revizorul a avut curajul de a face o denunțare scrisă împotriva a cinci persoane...: funcționează revizorul. Cu adevărat, nu vreau să ofensez grupul Egmont, pentru că face mult bine, ajută, dar în acest caz suveranitatea statului este justiția. Justiția este mai suverană decât puterea executivă. Mai suverană. Nu este ușor de înțeles, dar vă cer să înțelegeți această dificultate. Vă mulțumesc.

Matteo Bruni:

Cealaltă întrebare vine de la Roland Juchem, de la presa germană.

Roland Juchem, CIC:

Sfinte Părinte, în zborul de la Bangkok la Tokyo ați trimis o telegramă lui Carrie Lam din Hong Kong. Ce credeți despre situația de acolo, cu manifestațiile și cu alegerile comunale? Și când vă vom putea însoți la Pekin?

Papa Francisc:

Telegramele se trimit tuturor șefilor de stat, este un lucru automat: sunt un salut precum și un mod respectuos de a cere permisiunea de a survola teritoriul lor. Asta nu are o semnificație nici de condamnare nici de sprijin. Este un lucru mecanic pe care toate avioanele îl fac: atunci când tehnic intră, anunță că intră, și noi facem asta cu respect. Salutăm. Asta nu are nicio valoare în sensul în care întrebați dumneavoastră, numai o valoare de amabilitate.

Pentru celălalt lucru pe care mi-l spuneți (despre situația din Hong Kong). Dar nu este numai Hong Kong: gândiți-vă la Chile, gândiți-vă la Franța, Franța democratică: un an de "gilet galbene". Gândiți-vă la Nicaragua, gândiți-vă la alte țări latinoamericane, Brazilia, care au probleme de acest gen precum și la unele țări europene. Este un lucru general. Ce anume face Sfântul Scaun cu asta? Cheamă la dialog, la pace... Dar nu este numai Hong Kong, există diferite realități care au probleme pe care eu în acest moment nu sunt capabil să le evaluez. Eu respect pacea și cer pacea pentru toate aceste țări care au probleme. Astfel de probleme există și în Spania... Mai bine să se relativizeze lucrurile și să se cheme la dialog, la pace, pentru ca să se rezolve problemele.

Roland Juchem, CIC:

Și când veți merge la Pekin?

Papa Francisc:

Ah, mi-ar plăcea să merg la Pekin! Eu iubesc China...

Matteo Bruni:

Mulțumesc Roland. Este o întrebare a lui Valentina Alazraki.

Valentina Alazraki, Televisa:

Papa Francisc, America Latină este în flăcări. Am văzut după Venezuela și Chile imagini pe care nu credeam să le vedem după Pinochet. Am văzut situația din Bolivia, Nicaragua sau alte țări: revolte, violență pe străzi, morți, răniți, chiar biserici incendiate, violate. Care este analiza dumneavoastră despre ceea ce se întâmplă în aceste țări? Biserica și dumneavoastră personal, ca papă latinoamerican, faceți ceva?

Papa Francisc:

Cineva mi-a spus asta: "Trebuie făcută o analiză". Astăzi situația în America Latină se aseamănă cu aceea din 1974-1980, când în Chile, Argentina, Uruguay, Brazilia, Paraguay cu Strössner, și cred și Bolivia, cu Lidia Guiler, aveau operațiunea Condor în acel moment. O situație în flăcări, dar nu știu dacă este o problemă care se aseamănă sau este alta. Cu adevărat, eu în acest moment nu sunt capabil să fac analiza totală a acestui lucru. Este adevărat că există declarații exact nu de pace. Ceea ce se întâmplă în Chile pe mine pe înspăimântă, deoarece Chile iese dintr-o problemă de abuzuri care a provocat atâta suferință și acum are o problemă de acest gen pe care n-o înțelegem bine. Dar este în flăcări, așa cum spuneți dumneavoastră, și trebuie căutat dialogul precum și analiza. Eu încă n-am găsit o analiză bine făcută cu privire la situația din America Latină. Și există și guverne slabe, foarte slabe, care n-au reușit să facă ordine și pace în interior. Și pentru aceasta se ajunge la această situație.

Valentina Alazraki, Televisa:

Evo Morales a cerut medierea dumneavoastră, de exemplu. Lucruri concrete...

Papa Francisc:

Da, lucruri concrete. Venezuela a cerut medierea și Sfântul Scaun a fost mereu dispus. Există un raport bun; suntem prezenți acolo pentru a ajuta atunci când este necesar. Bolivia a făcut ceva de acest gen, încă nu știu bine pe ce drum, trebuie să văd, dar a făcut și o cerere la Națiunile Unite care au trimis delegați, precum și unele țări din Uniunea Europeană. Chile, nu știu dacă a făcut vreo cerere de mediere internațională. Brazilia cu siguranță nu, dar și acolo sunt probleme. Este un lucru un pic straniu, dar n-aș vrea să spun un cuvânt în plus pentru că sunt incompetent, pentru că n-am studiat bine și cu sinceritate nu înțeleg bine problema.

Dar profit de întrebarea dumneavoastră: ați vorbit puțin despre Thailanda, iar Thailanda este un alt lucru, diferit de Japonia, o altă cultură, total diferită, o cultură a transcendenței, o cultură și a frumuseții, diferite de frumusețea Japoniei: o cultură cu atâta sărăcie și atâtea bogății spirituale. Dar există și o problemă care face rău inimii care ne face să ne gândim la "Grecia și celelalte" (cartea lui Valentina Alazraki): dumneavoastră sunteți o maestră în această problemă a exploatării, dumneavoastră ați studiat-o bine și cartea dumneavoastră a făcut mult bine. Și Thailanda, unele locuri din Thailanda sunt dure, sunt grele asta. Însă există Thailanda de sud, există și frumoasa Thailanda de nord, unde n-am putut să merg, care este tribală, așa cum există India de nord-est tribală, care are o cu totul altă cultură. Am primit circa douăzeci de persoane din acea zonă, primii creștini, primii botezați, care au venit la Roma, cu o altă cultură diferită, acele culturi tribale, care în India se cunosc bine, dar în Thailanda încă nu se cunosc bine; este în nord. Și Bangkok, am văzut, este un oraș foarte modern, este un oraș puternic, mare, dar are probleme diferite de cele din Japonia și are bogății diferite de cele din Japonia. Acest lucru este important. Însă problema exploatării am voit s-o subliniez și vă mulțumesc dumneavoastră pentru carte.

Așa cum aș vrea să mulțumesc și pentru "cartea verde" (Alfabetul verde al papei Francisc) a lui Franca Giansoldati... unde este? Ah, este aici. Două femei care vin în avion care au făcut fiecare o carte care atinge probleme de astăzi: problema ecologică, problema distrugerii mamei pământ, a ambientului; și problema exploatării umane, pe care dumneavoastră ați atins-o. Se vede că femeile lucrează mai mult decât bărbații și sunt capabile: mulțumesc. Vă mulțumesc vouă, amândurora, pentru această contribuție. Și încă am în inimă cămașa din Rocio (referința este la cămașa unei tinere femei mexicane asasinate pe care Valentina Alazraki a dăruit-o papei în timpul unui interviu recent).

Și mulțumesc vouă tuturor pentru că ați pus întrebări directe, mulțumesc. Asta face bine, face bine mereu. Rugați-vă pentru mine. Poftă bună. Mulțumesc.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 397.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat