Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 34-a de peste an, Cristos, Regele Universului - Anul C - 2019

2Sam 5,1-3; Ps 122; Col 1,12-20; Mc 11,9-10; Lc 23,35-43

"Dumnezeu ne-a eliberat de sub puterea întunericului și ne-a strămutat în împărăția Fiului iubirii sale" (Col 1,13).

Conform unei vechi legende, un om a căzut într-o prăpastie adâncă și striga după ajutor. Pe acolo a trecut un lider de religie, care auzind strigătul omului căzut, i-a spus: "Toată viața este o suferință. Obișnuiește-te cu aceasta!" Mai târziu a trecut pe acolo un alt lider de religie, care i-a zis: "Aceasta este voia divinității" și a trecut mai departe. Apoi a trecut pe acolo încă un alt lider de religie, care s-a oprit pe marginea prăpastiei și i-a spus: "Este evident că trebuie evitate astfel de locuri" și a mers mai departe. Dar a trecut pe acolo și Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, care, văzând omul căzut, și-a dat jos mantia de pe el, a coborât în prăpastie, l-a luat pe sărmanul om pe umerii săi și l-a scos afară.

Legendele sunt o combinație de fapte reale împletite cu întâmplări posibile care se vor un "laudatio" la superlativ, menite să spună tot ceea ce se poate mai frumos despre un om. Astăzi când am relatat "legenda" cu Isus salvatorul omului căzut în prăpastie, am voit să spun că realitatea despre Isus, întrece cu mult orice "laudatio" pe care oamenii ar putut-o gândi și vorbi despre Isus (cf. Ef 3,20). Pentru că în Isus găsim nu numai un om, ci pe Regele divin al întregului univers, un Dumnezeu foarte aproape de noi (cf.Dt 4,7), un Dumnezeu puternic care nu părăsește pe nimeni (cf. Iob 36,5), un ajutor care nu ne lipsește niciodată în nevoi (cf. Ps 46,1), un ajutor pentru ziua nenorocirii (cf. Ps 50,15).

Eram cu toții căzuți din demnitatea de fii și fiice ale lui Dumnezeu în rușinoasa sclavie a diavolului, eram căzuți din bucuria vieții divine în tristețea lăcașului morții și al diavolului, fiind comparați fetița din Cartea lui Ezechiel 16, neîngrijită și aruncată cu dispreț pe câmp ca să moară. Și când nimeni nu se mai uita la noi, s-a uitat tocmai cel pe care îl părăsisem, s-a uitat Dumnezeu care ne-a spus fiecăruia: Trăiește (cf. Ez 16,3-6)! Deci cu noi s-a întâmplat mai mult decât ne puteam închipui sau spera, căci Dumnezeu, prin Isus, Fiul său, nu numai că s-a îndurat de noi și ne-a spus să trăim, ci a făcut și mai uimitor, unic și nemaiauzit lucru din întreg universul, a murit pentru noi, creatura sa care l-am părăsit. Dacă la celelalte popoare oamenii trebuiau să moară pentru a-i satisface pe zeii lor, cu noi s-a întâmplat tocmai invers, un Dumnezeu ne-a iubit și a murit pentru a ne câștiga inimile păcătoase, pentru ca toți cei care ne vom recunoaște vina și vom veni la el cu viața noastră schimbată și dornică de mântuire, asemenea tâlharului căit din pericopa evanghelică de astăzi, să ajungem în paradisul său (cf. Lc 23, 40-43).

Ba mai mult, pe baza jertfei de la cruce, Isus a înființat și sacramentul Euharistiei pentru a rămâne mereu în mijlocul nostru cu brațele întinse și rănile-i deschise pentru a ne primi și a ne hrăni din ele spre înviere și ajungere în împărăția sa cerească: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de pe urmă" (In 6,54).

Jertfa de pe cruce și rămânerea lui Isus cu noi în Euharistie este și tema Psalmului responsorial 122 cântat de noi astăzi, psalm care exprimă bucuria pentru privilegiul de a merge spre Ierusalimul ceresc pentru a deveni părtași pe deplin de roadele jertfei sale de pe cruce și a rămânerii sale cu noi în Euharistie. Acest psalm al lui David a fost o profeție pentru viitor, spre acel viitor în care și neamurile (din rândul cărora facem parte și noi) vor merge cu bucurie către Ierusalimul ceresc pentru a-i cânta Regelui veșnic. Psalmul face trimitere la un text din Scrisoarea către Evrei care ne spune: "Isus, pentru a sfinți poporul prin propriul său sânge, a suferit în afara porții. Prin urmare, să ieșim în întâmpinarea lui în afara taberei purtând ocara lui! Pentru că noi nu avem aici o cetate stabilă, ci o căutăm pe aceea care trebuie să vină" (Evr 13,12-14). Pentru noi afara taberei este locul unde a fost scos Isus pentru răstignire, loc fără porți deschis tuturor, loc unde trebuie să iasă toți cei care doresc mântuirea lui, loc unde se află jertfa lui pentru noi și masa lui euharistică întinsă pentru noi. Deci, în afara taberei oamenilor, găsim "jertfa și masa euharistică" pentru noi, de unde izvorăsc pacea sa, ajutorul său, mântuirea sa, domnia și fericirea sa.

De aceea astăzi în ultima duminică a anului liturgic, duminică care se vrea un simbol pentru toate zilele anului liturgic, creștinii se apropie de altarul de jertfă și de masa euharistică pentru a-l primi și și a-l adora pe regele Isus care a rămas cu noi acolo până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), pentru ca nimeni dintre doritori să nu rămână afară de împărăția sa.

Păcătoșii căiți vor merge în cer cu Isus unde îi așteaptă surprize și mai mari, căci vor intra la o nuntă veșnică unde vor fi serviți de Mirele Isus. Ba mai mult, nu vor fi numai simpli nuntași, ci vor fi făcuți "mireasă prea frumoasă" a lui Isus (cf. Ef 5,27), care se va odihni la pieptul său: fără lacrimi, fără durere, fără frică și și mai ales fără moarte (cf. Ap 21,4). Ba mai mult, păcătoșii căiți nu vor deveni numai o simplă mireasă prea frumoasă: fără riduri, fără lacrimi, fără durere, fără frică și și mai ales fără moarte, dar vor deveni "mireasă regină, prea frumoasă, prea fericită și prea puternică", așa cum a devenit și Fecioara Maria, căci Isus le va împărtăși și lor slava și domnia sa veșnică (cf. Rom 8,17).

Toate aceste gânduri le-a avut în vedere și papa Pius al XI-lea atunci când, la 11 decembrie 1925, a instituit sărbătoarea lui Cristos Regele Universului. Într-adevăr sufletele noastre aveau, au și vor avea nevoie de un rege divin mare și bun, puternic și milostiv, un rege divin care să moară pe cruce pentru a ne spăla de păcate în sângele său, pentru a ne hrăni trupul său, pentru ca să ne învie din morți, pentru a ne facă mireasa sa, pentru a ne da viața sa veșnică și pentru a ne asocia la domnia sa în împărăția cerească.

Celebrându-l astăzi pe Cristos Regele Universului o facem cu bucurie, pentru că alături de regele slavei, Isus, ne vedem și pe noi chemați alături de el. Însă de puțin folos ne vor fi toate aceste daruri minunate câștigate de Isus pentru noi oamenii la cruce, dacă regele universului și centrul istoriei, nu va deveni și regele vieții noastre. Toate cele auzite astăzi în lecturile biblice, toate cele cântate și exprimate în rugăciuni, ca și toate exemplificările de viață, vor rămâne zadarnice pentru noi dacă nu-l vom primi în mod personal pe Isus ca rege care să domnească în noi și să ne călăuzească viața.

Aici îmi vin în minte cu aproximație două versuri ale unei poezii creștine cântate de un tânăr ridicat din moarte printr-o grea operație, tânăr care apoi l-a făcut pe Isus regele vieții sale: "Doamne, eu am intrare la tronul tău, căci jertfa sfântă de pe Golgota îmi dă tot dreptul să fiu al tău".

Și iarăși, poate mulți dintre noi am auzit cântarea "You Raise Me Up" (Tu mă ridici când sunt căzut), care este o poezie sinteză a romanului "The Whitest Flower" (Cea mai albă floare), compuse de scriitorul irlandez, Brendan Graham (născut în 1945), roman și poezie pentru care compozitorul norvegian, Rolf Unds?t L?vland (n. 19 aprilie 1955), a întocmit o cântare foarte frumoasă. În această cântare și în acest roman este vorba despre o tânără soție și mamă, pe nume Ellen Rua O'Malley, care a trăit pe timpul marii foamete din Irlanda (1845-1849). Britanicii fiind bănuiți că din cauza divergențelor lor religioase cu irlandezii, imitând parcă un joc de copii, au contaminat culturile de cartofi ale irlandezilor cu o bacterie care strica recolta încă din pământ. Cartoful fiind hrana de bază a irlandezilor, bacteria a provocat o foamete care a ucis peste un milion de nord irlandezi, printre care și pe soțul ei, Michael și pe o fetiță a lor.

Descurajată, Ellen Rua O'Malley uită parcă de Dumnezeu, lasă în urmă țara și pe cei doi fii rămași în viață, Patrick și Mary, și emigrează în Australia cu gândul de a le face o viață materială mai bună. Pe drum se îmbolnăvește, iar ajunsă acolo naște și copilul pe care îl avea în sân de la soțul ei mort. Pentru că nu realizează mai nimic, din Australia emigrează la Boston, în SUA, unde nimerește în plin război civil (1861-1865), unde iar nu realizează mai nimic. Atunci, ca fiul risipitor, își vine în fire (cf. Lc 15,17), își amintește de Dumnezeu pe care l-a lăsat din cauza necazurilor și hotărăște să se întoarcă în patria și la credința ei. Și surpriză, imediat după întoarcere acasă și după convertire se simte luată pe umerii puternici ai lui Dumnezeu, care o pune ca pe psalmist cu picioarele pe stâncă (cf. Ps 27,5) și ca pe apostolul Petru o poartă deasupra valurile învolburate ale încercărilor vieții (cf. Mt 14,29), făcând-o să devină și să găsească mai mult decât gândise și sperase vreodată (cf. Ef 3,20). De atunci Isus a devenit regele vieții ei și al copiilor ei. Se spune că irlandezii o consideră ca pe o sfântă ajunsă în mărire. Vă recomand textul și melodia acestei cântări "You Raise Me Up" spre edificare.

De aceea și sfântul Paul ne spune în lectura a doua: "Fraților, aduceți mulțumire Tatălui care v-a învrednicit să aveți parte la moștenirea sfinților în lumină. El ne-a eliberat de sub puterea întunericului și ne-a strămutat în împărăția Fiului iubirii sale. În el avem răscumpărarea, iertarea păcatelor" (Col 1,12-4). Acesta este Regele nostru Isus pe care îl sărbătorim astăzi!

Isus să devină măcar de astăzi înainte și regele nostru, căci domnia lui blândă și iubitoare, arătată la cruce și în Euharistie, ne transformă frica în încredere, păcatul în har, moartea în înviere, durerea în bucurie și singurătatea în nuntă și ne asociază la domnie veșnică alături de el! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Cristos, Regele Universului - Anul C. Predici la Radio Iași (24 noiembrie)


 

lecturi: 1095.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat