Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 32-a de peste an - Anul C - 2019

2Mac 7,1-2.9-14; Ps 17; 2Tes 2,16-3,5; Ap 1,5b.6b; Lc 20,27-38

"Isus Cristos este primul născut dintre cei morți; lui să-i fie gloria și puterea în vecii vecilor" (Ap 1,5-6)!

Fariseii și saducheii, mereu potrivnici lui Isus și învățăturii lui divine și mântuitoare, sunt exponenții a două tendințe religioase care au existat în toate timpurile și există și astăzi, pe de o parte formalismul legalist, atașat de tradiții și basme (cf. 2Tim 4,4), iar pe de altă parte, opusă acesteia, raționalismul (sau modernismul exclusivist) care pune la îndoială și chiar neagă Cuvântul și adevărurile fundamentale (cf. Rom 1,22).

Fariseii și saducheii oameni onești și credincioși la începuturile lor au devenit potrivnici lui Dumnezeu și mântuirii oamenilor. Fariseii erau niște oameni "curați" și studioși ai Bibliei ce căutau să explice și să implementeze Legea în popor. Saducheii proveneau dintre marii preoți și dintre conducătorii stimați ai poporului, oameni orientați numai spre cele spirituale, ca fondatorul lor preotul Sadoc. Biblia spune: "Rădăcina tuturor relelor este iubirea de bani, iar cei care s-au dedat la ea au rătăcit de la credință" (1Tim 6,10). Ei bine tocmai aici au păcătuit acești oameni onești la început și au rătăcit de la credință și din grupuri utile pentru popor au devenit "secte", grupuri nocive pentru credința poporului. Saducheii au devenit materialiști care nu credeau nici în îngeri, nici în demoni; nu credeau în viața veșnică, darămite în judecată și înviere. Nu așteptau pe Mesia și credeau că Legea trebuia adaptată vremurilor moderne și stării curente de cunoștințe. Iar fariseii, deși buni învățători, au devenit un exemplu rău. Acest fenomen straniu se întâmplă și astăzi cu orice preot sau laic onest care a devenit "iubitor de bani".

Este interesant de observat faptul că nu există în toată Scriptura nici o relatare care să ni-l înfățișeze pe vreun saducheu venind la Cristos pentru mântuire. Un fariseu pe nume Nicodim a fost mântuit (cf. In 3,1-2), iar în Fapte 6,7 citim că: "o mare mulțime de preoți veneau la credință".

Văzând că fariseii nu reușit să găsească ceva împotriva lui Isus ca să-l dea la moarte, prin capcana "birului către cezar", saducheii care spun că nu este înviere și care negau existența minunilor, dușmanii mari ai lui Isus și apoi ai creștinilor (cf. Fap 4,1), se apropie și ei de Isus cu o capcană și îl întreabă ceva legat de căsătoria între cumnați, de "Legea Leviratului" (de la latinescul "levir" care înseamnă cumnat): "Învățătorule, Moise a zis, «Dacă un om moare fără să aibă copii, fratele său trebuie s-o ia în căsătorie pe soția lui și să-i ridice urmași fratelui său» (Dt 25,5). Iată că printre noi erau șapte frați. Primul s-a căsătorit și apoi a murit și, pentru că nu avea urmași, a lăsat-o pe soția lui fratelui său. La fel s-a întâmplat și cu al doilea și cu al treilea și așa cu toți șapte. Ultima dintre toți a murit femeia. Deci, la înviere, soția căruia dintre cei șapte va fi ea? Pentru că toți au avut-o" (Mt 22,24-28).

Capcana întinsă de saduchei lui Isus i-a servit lui Isus și nu lor, căci ei s-au făcut de râs în fața oamenilor cu întrebarea și cu răspunsul dat de Isus (cf. Ps 40,14). Isus urcase la Ierusalim ca să moară pentru mântuirea celor care vor crede în el (cf. In 11,25). Cu ocazia aceasta Isus lămurește că el va muri și va învia, căci putere are să-și dea viața și putere are să o ia înapoi (cf. In 10,18), pentru că este plin de "slava Tatălui" (cf. Rom 6,4) și de "puterea Duhului Sfânt" (cf. Rom 8,11) și apoi că putere are să dea învierea și viața veșnică celor care vor crede în el (cf. In 6,47).

Apoi răspunde cu autoritate la întrebarea lor, spunându-le lor și tuturor celor care vor fi ispitiți să gândească la fel, că taina căsătoriei este numai pentru pământ, pentru timpul cât oamenii vor muri ca "plată a păcatului" (Rom 6,23), pentru timpul cât este nevoie pentru a perpetua viața și pentru a asigura numărul de aleși voiți de Dumnezeu pentru a locui veșnic cu el în paradis. Când va reveni Isus și când va veni viața cea nouă din cer, unde oameni nu vor mai muri, atunci cei "considerați vrednici să dobândească lumea cealaltă și învierea din morți, nu se vor însura și nici nu se vor mărita pentru că nu mai pot de acum să moară; sunt asemenea îngerilor și sunt fii ai lui Dumnezeu, fiind fii ai învierii" (Lc 20,35-36). Singura vrednicie pe care o pot avea păcătoșii este vrednicia pe care le-o acordă Domnul Isus Cristos. "Vrednici" sunt socotiți cei care se judecă pe ei înșiși, care-l acceptă și-l proclamă pe Cristos ca Domn, recunoscând că lui îi aparține toată vrednicia. Datorită acestei credințe mulți bărbați și multe femei aleg să trăiască necăsătoriți și în continență anticipând încă de pe pământ viața îngerească din paradis. Cine poate să primească lucrul acesta, să-l primească (cf. Mt 19,12).

Și pentru saducheii raționaliști care pun la îndoială adevărurile veșnice doar pentru că nu le pot pricepe, căci mintea umană este limitată de acțiunea destructivă a păcatului, Isus le aduce argumentul învierii morților chiar și numai din cele cinci cărți ale Bibliei pe care le acceptau, numite "Pentateuhul". "Iar că morții învie, o arată și Moise în relatarea despre rug, când îl numește pe Domnul «Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isaac și Dumnezeul lui Iacob». Dumnezeu nu este al celor morți, ci al celor vii, întrucât toți trăiesc pentru el" (Lc 20,37-38; Ex 3,6).

În psalmul responsorial 17 de astăzi, David, o imagine profetică a lui Isus, este atacat adesea de dușmani, dar își revărsă sufletul în cereri călduroase adresate lui Dumnezeu, cel care salvează pe cel neprihănit. David apelează la Dumnezeu ca să-l îndreptățească în fața dușmanilor lui și își afirmă încrederea că rugăciunea sa va fi ascultată. El se roagă să fie susținut într-o lume rea și cugetă la satisfacția lui finală când îl va vedea pe Dumnezeu față în față. Sfântul Atanasie cel Mare ne spune că aici: "Psalmistul pare a-i spune lui Dumnezeu că poate să le dea celor răi toate bunurile materiale din belșug; el nu are altă dorință decât pe Dumnezeu însuși".

Iar acum să aplicăm pericopa evanghelică și psalmul 17 la noi, la noi pe care lumea cu mentalitatea ei raționalistă și consumistă, ne vrea blocați, nu deschiși spre o altă lume, nu ne vrea liberi, ci sclavi ai limitelor sale. Răspunsul lui Isus și cel al lui David, ca bătaia unor aripi ne înalță către cer și ne ține departe de subtilitățile pământești care vor să ne ascundă cele cerești. Vom vedea acest adevăr analizând două ipoteze:

Să ne mai imaginăm că pentru un delict pe care nu l-am săvârșit am fost condamnați la închisoare pe viață. Nu există nici un om și nici o speranță să fim eliberați. Viitorul pare întunecat și nu putem face nimic în acest sens. Dar tocmai când nu mai vedeam nici o speranță, iată că apare cineva are puterea de a ne elibera și chiar a promis că ne va ajuta! Cum ne-am simți? Pentru noi toți, locuința morților este ca o închisoare. Orice am face, nu avem nici o șansă de scăpare. Totuși, Dumnezeu are puterea de a ne elibera din această "închisoare". El a promis că "ultimul dușman pare care îl va nimic este moartea" (cf. 1Cor 15,26), că va înlătura moartea și îi va și readuce la viață pe cei ce au murit (cf. Ef 2,5), că cei "neputincioși în moarte" vor trăi din nou (cf. Is 26,19). Biblia numește asta înviere. Ei bine, tocmai acest nu vor să-l înțeleagă saducheii și lumea fără credință.

Și iarăși să ne imaginăm că fugim de un crud dușman. Este mult mai puternic și mai iute decât noi. Este nemilos și l-am văzut omorându-ne mai mulți dragi de-ai noștri. Oricât de repede am fugi, el este mai iute decât noi și n-avem unde și cum să scăpăm. Dar, deodată, apare un salvator. Este mult mai puternic decât dușmanul nostru și ne promite că ne va ajuta. Ce ușurare! Într-adevăr chiar suntem urmăriți de un astfel de dușman. Biblia spune că moartea este un dușman (cf. 1Cor 15,16) și "regina spaimelor" (Iov 18,14). Nimeni nu poate să scape de ea și nici s-o învingă. Aproape toți am văzut cum moartea ne-a răpit pe cineva drag. Însă Dumnezeu regele iubirii (cf. 1In 4,8) este mult mai puternic decât moartea (cf. Ct 8,6), regina spaimelor. El este salvatorul nostru. În curând, Dumnezeu îi va elibera pe oameni din închisoarea morții, iar moartea nu va mai exista (cf. Is 25,8). De fapt, prin învierea sa (cf. Lc 24,6.34; Fap 2,24; 13,34-35), a demonstrat că poate învinge acest dușman înspăimântător, iar prin învierile realizate cu diferite persoane, ne promite că pe acest dușman înspăimântător îl va învinge și pentru noi (cf. 1Cor 15,26). Mai mult decât atât, Dumnezeu va distruge moartea pentru totdeauna în iazul de foc și pucioasă (cf. Ap 20,14). De aceea ne spune unuia fiecare dintre noi: "Nu te teme! Eu sunt cel dintâi și cel de pe urmă, și cel viu. Am fost mort și iată că sunt viu în vecii vecilor! Eu am cheile morții și ale locuinței morților" (Ap 1,17-18). Mai mult: "Domnul Dumnezeu va șterge lacrimile de pe toate fețele și va îndepărta ocara poporului noastră (cf. Is 25,7-8). Și iarăși: "Tu Doamne mă vei chema la înviere și eu îți voi răspunde, căci îți va fi dor de lucrarea mâinilor tale" (Iov 14,13-15). Ce vești extraordinare!

Și veștile extraordinare continuă pentru toți cei care au credință și nădejde în Isus, căci el le-a spus tuturor ucenicilor săi fideli, "Mă duc să vă pregătesc un loc" (cf. In 14,2). Aceasta însemna că unii dintre ucenicii săi fideli aveau să trăiască înviați alături de el în cer. Câți? Apostolul Ioan a menționat "o mare gloată pe care nu putea s-o numere nimeni, din orice neam, din orice seminție, din orice norod și de orice limbă, care stătea în picioare înaintea scaunului de domnie și înaintea Mielului, îmbrăcați în haine albe, cu ramuri de finic în mâini și strigau cu glas tare și ziceau, "Mântuirea este a Dumnezeului nostru, care șade pe scaunul de domnie și a Mielului" (Ap 7,9-10).

Și acum să reținem câteva versete biblice referitoare la înviere din lecturile biblice de astăzi: "Isus Cristos este primul născut dintre cei morți; lui să-i fie gloria și puterea în vecii vecilor" (Ap 1,5-6). "Cei considerați vrednici să dobândească lumea cealaltă și învierea din morți nu se vor însura și nici nu se vor mărita" (Lc 20,35). "Tu, nemernicule, ne scoți din viața prezentă, dar regele lumii ne va ridica la învierea vieții veșnice pe noi, care murim pentru legile sale" (2Mac 7,9). "Când mă voi trezi, Doamne, mă voi sătura de chipul tău" (Ps 16,15).

Mântuit însemnă sfințit; iar sfințit însemnă pus deoparte pentru Dumnezeu și pentru Evanghelie.

Răspândirea Cuvântului lui Dumnezeu, răspândirea evangheliei, răspândirea morții și învierii lui Isus (cf. Fap 17,3), era lucrarea pe care o încredințase Dumnezeu apostolului Paul; el își împlinea cu multă scumpătate această slujbă care-i fusese încredințată. La această slujbă unea cu el pe toți aceia care aveau pe inimă răspândirea evangheliei. La lucrarea de răspândire a evangheliei este chemat fiecare creștin, chiar dacă n-ar avea nici un dar. Toți, dar absolut toți sunt chemați la această lucrare. Refuzul înseamnă trădare și trândăvie.

În ministerul apostolatului său, Paul, ca și David, ca și Isus, ca și noi, s-a confruntat și cu "oameni răi" care nu-i împărtășeau credința și îl prigoneau pe el și pe ceilalți creștini. Mesajul său pentru creștinii persecutați este ca ei să se lase mângâiați de Domnul Isus înviat. Cu Domnul Isus înviat, creștinii persecutați găsesc puterea și speranța de care au nevoie pentru a rămâne neclintiți în credință.

Isus Cristos și Dumnezeu Tatăl nostru, care ne-a iubit și ne-a dat prin har mângâiere veșnică și o bună speranță (cf. 2Tes 2,16). Apostolul Petru vorbește de o nădejde vie (cf. 1Pt 1,3). Multe nădejdi am îngropat noi. Noi avem o nădejde vie, o nădejde care trece dincolo de timp, oameni și împrejurări: avem nădejdea că Domnul Isus va veni și ne va lua la el în glorie (cf. Col 3,4), avem în noi nădejdea slavei lui Dumnezeu (cf. Col 1,27), avem nădejdea vom ieși de acolo ca să întâmpinăm pe Domnul în văzduh (cf. 1Tes 4,17).

Isus Cristos și Dumnezeu Tatăl nostru, care ne-a iubit "să vă întărească în orice faptă și cuvânt bun" (2Tes 2,17). Dar ce este "orice faptă bună"? Pentru Dumnezeu nu este bună decât fapta care iese din credință. Credința fără fapte este moartă, dar și faptele fără credință tot moarte sunt (cf. Iac 2,26). Cea mai bună faptă bună și cel mai mare dar pe care i-l putem face cuiva este vestirea Evangheliei învierii și a mântuirii. Dar ce este "orice cuvânt bun"? Am putea înțelege mai bine dacă am citi un alt cuvânt, care spune așa: "Nici un cuvânt stricat să nu vă iasă din gură, ci unul bun, pentru zidire, după cum este nevoie, ca să dea har celor ce-l aud" (Ef 4,29). "Cuvânt stricat" este cel pronunțat când dai la o parte pe Cristos și dai astfel drumul gurii la rău. Domnul Isus dorește ca atunci când ucenicii lui vorbesc, să vorbească un cuvânt care să zidească și să facă bine celui ce-l aude: "Vorbirea voastră să fie totdeauna cu har și dreasă cu sare" (Col 4,6).

La 17 noiembrie 1976 a fost asasinat la Milano adjunctul poliției stradale, Giovanni Ripani. În buzunarul lui Giovanni Ripani s a găsit o cărțulie ponosită în care erau scrise maxime și rugăciuni. Pe ultima pagină Giovanni Ripani a scris cu mâna lui chiar în ziua asasinatului: "Eu mă încred în pătimirea, moartea și învierea lui Isus Cristos!" Aceasta să fie și credința noastră!

Crezând și împlinind toate aceste învățături, vom trece și noi neopriți de dușmanii noștri văzuți și nevăzuți, ca Isus, ca Paul, ca David, ca Ripani, căci vom primi învierea fericită și îngerească pe care au sperat-o frații macabei și toți credincioși din toate timpurile, înviere promisă și nouă astăzi, înviere pe care o vom primi la venirea lui Isus în slavă împreună cu îngerii săi. De aceea, strigăm și noi împreună cu primii creștini persecutați și cu toți creștinii uciși din toate timpurile, dar cu speranța învierii: "Amin! Vino, Doamne Isuse" (Ap 22,20).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 32-a de peste an. Predici la Radio Iași (10 noiembrie)


 

lecturi: 885.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat