Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat participanților la întâlnirea Secretariatului Societății lui Isus pentru Dreptate Socială și Ecologie (7 noiembrie 2019)

Joi, 7 noiembrie 2019, în Sala Clementină, Sfântul Părinte a primit în audiență participanții la întâlnirea pentru cei cincizeci de ani ai Secretariatului Societății lui Isus pentru Dreptate Socială și Ecologie, care se desfășoară la Roma, la sediul Curiei generale, cu tema „Un drum de dreptate și de reconciliere: 50 de ani și mai mult”. Publicăm o traducere din spaniolă a discursului papei.

Bună ziua și bine ați venit,

Societatea lui Isus, știm cu toții, încă de la început a fost chemată la slujirea săracilor, o vocație pe care sfântul Ignațiu a inserat-o în Formula din 1550. Iezuiții se vor ocupa „de apărarea și propagarea credinței, și de progresul sufletelor în viața și în învățătura creștină” și se vor dedica să „reconcilieze pe dizidenți, să slujească și să ajute pe deplin pe cei care sunt în închisoare și în spitale, și să facă… toate celelalte opere de caritate”[1]. Nu era o declarație de intenții, ci un stil de viață pe care deja îl experimentaseră, care îi umplea de mângâiere și la care se simțeau trimiși de Domnul.

Această tradiție ignațiană originară a ajuns până în zilele noastre. Părintele Arrupe și-a propus s-o întărească. La baza vocației sale era experiența de contact cu durerea umană. După mai mulți ani scria el: „l-am văzut (pe Dumnezeu) așa de aproape de cei care suferă, de cei care plâng, de cei care naufragiază în această viață de abandonare, încât s-a aprins în mine dorința arzătoare de a-l imita în această proximitate voluntară de părăsiții din lume, pe care societatea îi disprețuiește”[2].

Astăzi folosim cuvântul rebutați, nu-i așa?, vorbim despre cultura rebutului, această mare majoritate de oameni lăsați în urmă. Pentru mine, ceea ce mă impresionează mai mult din acest text este originea, de unde vine. Din rugăciune, nu-i așa? Arrupe era un om al rugăciunii, un om care lupta cu Dumnezeu în fiecare zi, și de acolo se naște acest puternic. Părintele Pedro a crezut mereu că slujirea credinței și promovarea dreptății nu se puteau despărți: erau în mod radical unite. Pentru el toate slujirile Societății trebuiau să răspundă la provocarea de a vesti credința și, în același timp, de a promova dreptatea. Ceea ce până atunci a fost o funcție pentru unii iezuiți, trebuia să devină o preocupare a tuturor.

În ascultarea popoarelor

„Să ascultăm strigătul popoarelor pe care le însoțim în fiecare continent și să urmărim provocările din fiecare context, încercând să înțelegem mai bine cauza unei așa nedreptăți pentru a găsi forma cea mai eficientă pentru a o depăși”. A explicat asta prepozitul general al Societății lui Isus, părintele Arturo Sosa Abascal, prezentând papei Francisc munca Secretariatului. În același mod al lui Ignațiu de Loyola, a adăugat călugărul, „să cerem să fim considerați ca fii și și militari sub steagul său în contextul în care ajungem să trăim”. În afară de asta, părintele Sosa Abascal l-a asigurat pe pontif că „pentru noi toți magisteriul dumneavoastră este aliment permanent al credinței care încearcă să se întrupeze în opere de dreptate și de reconciliere”.

Săracii, loc de întâlnire cu Domnul

În fiecare an liturgia ne invită să-l contemplăm pe Dumnezeu în candoarea unui prunc exclus, care venea între ai săi, dar n-a fost primit (cf. In 1,11). Conform sfântului Ignațiu, o slujitoare – o slujitoare, o persoană, o tânără care slujește – asistă Sfânta Familie[3]. Împreună cu ea, Ignațiu ne îndeamnă să fim și noi prezenți acolo, „mă fac ca un mic și nevrednic slujitor privindu-i, contemplându-i și slujindu-i în necesitățile lor”[4]. Aceasta nu este poezie și nici publicitate, asta simțea Ignațiu. Și asta trăia.

Această contemplare activă a lui Dumnezeu, a lui Dumnezeu exclus, ne ajută să descoperim frumusețea fiecărei persoane marginalizate. Nicio slujire nu înlocuiește „aprecierea săracului în bunătatea sa proprie, cu modul său de a fi, cu cultura sa, cu modul său de a trăi credința” (Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 199).

În săraci voi ați găsit un loc privilegiat de întâlnire cu Cristos. Acesta este un dar prețios în viața discipolului lui Cristos: a primi darul de a-l întâlni printre victime și săraci.

Întâlnirea cu Cristos printre predilecții săi perfecționează credința noastră. Așa s-a întâmplat în cazul Societății lui Isus, a cărei experiență cu cei din urmă a aprofundat și a întărit credința. „Credința noastră s-a făcut mai pascală, mai milostivă, mai duioasă, mai evanghelică în simplitatea sa”[5], îndeosebi în slujirea celor săraci.

Voi ați trăit o adevărată transformare personală și corporativă în contemplarea tăcută a durerii fraților voștri. O transformare care este o convertire, a privi din nou fața celui răstignit, care ne invită în fiecare zi să rămânem alături de El și să-l dăm jos de pe cruce.

Nu încetați să oferiți această familiaritate cu vulnerabilii. Lumea noastră frântă și dezbinată are nevoie să construiască punți pentru ca întâlnirea umană să permită fiecăruia dintre noi să descopere în cei din urmă fața frumoasă a fratelui, în care ne recunoaștem, și a cărui prezență, deși fără cuvinte, cere în nevoia sa îngrijirea noastră și solidaritatea noastră.

A-l urma pe Isus printre cei răstigniți

Isus nu avea „unde să-și rezeme capul” (Mt 8,20), fiind dedicat să predice „evanghelia împărăției” și să vindece „orice boală și orice suferință” (Mt 4,23). Astăzi Duhul său, viu între noi, ne determină să-l urmăm în slujirea adusă răstigniților din timpul nostru.

Actualmente abundă situațiile de nedreptate și de durere umană pe care toți le cunoaștem bine. „Probabil că se poate vorbi despre un al treilea război făcut «pe bucăți», cu delicte, masacre, distrugeri” (Omilie, Redipuglia, 13 septembrie 2014). Subzistă traficul de persoane, abundă exprimările de xenofobie și căutarea egoistă a interesului național, inegalitatea între țări și în interiorul lor crește fără ca să se găsească un remediu. Cu o progresie aș spune geometrică.

Pe de altă parte, „niciodată nu am maltratat și ofensat casa noastră comună ca în ultimele două secole” (Scrisoarea enciclică Laudato si’, nr. 53). Nu surprinde că încă o dată „efectele cele mai grave ale tuturor agresiunilor ambientale le îndură lumea mai săracă” (Ibid., nr. 48).

A-l urma pe Isus în aceste circumstanțe comportă un ansamblu de îndatoriri. Începe cu însoțirea victimelor, pentru a contempla în ele fața Domnului nostru răstignit. Continuă în atenția față de nevoile umane care se nasc, de multe ori nenumărate și inabordabile în ansamblul lor. Astăzi este necesar să se reflecte și asupra realității lumii, pentru a demasca relele sale, pentru a descoperi cele mai bune răspunsuri, pentru a genera creativitatea apostolică și profunzimea pe care părintele Nicolás o dorea atât de mult pentru Societate.

Însă răspunsul nostru nu se poate opri aici. Avem nevoie de o adevărată „revoluție culturală” (Ibid., nr. 114), o transformare a privirii noastre colective, a atitudinilor noastre, a modurilor noastre de a ne percepe și de a ne situa în fața lumii. În sfârșit, relele sociale adesea se închistează în structurile unei societăți, cu un potențial de destrămare și de moarte (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 59). De aici importanța muncii lente de transformare a structurilor, prin intermediul participării la dialogul public, acolo unde se iau deciziile care condiționează viața celor din urmă (cf. Întâlnirea cu mișcările populare din Bolivia, Santa Cruz de la Sierra, 9 iulie 2015).

Unii dintre voi, și mulți alți iezuiți care v-au precedat, au demarat opere de slujire a celor mai săraci, opere de educație, de atenție față de refugiați, de apărare a drepturilor umane și de servicii sociale în multiple domenii. Continuați cu această angajare creativă, care are nevoie mereu de reînnoire într-o societate cu schimbări accelerate. Ajutați Biserica în discernământul pe care trebuie să-l facem astăzi și cu privire la apostolatele noastre. Nu încetați să colaborați în rețea voi și cu alte organizații ecleziale și civile pentru a avea un cuvânt în apărarea celor mai nevoiași în această lume tot mai globalizate. Cu această globalizare care este sferică, anulează identitățile culturale, identitățile religioase, identitățile personale, totul este egal. Adevărata globalizare trebuie să fie poliedrică. Să ne unim, dar păstrând fiecare propria particularitate.

În durerea fraților noștri și a casei noastre comune amenințate este necesar să contemplăm misterul celui răstignit pentru a fi capabili să ne dăm viața până la sfârșit, așa cum au făcut atâția confrați iezuiți începând din 1975. Anul acesta celebrăm a 30-a aniversare a martiriului iezuiților de la Universidad Centroamericana din El Salvador, care i-a provocat atâta durere părintelui Kolvenbach și care l-a determinat să ceară ajutorul iezuiților din toată Societatea. Mulți au răspuns cu generozitate. Viața și moartea martirilor sunt o încurajare pentru slujirea noastră adusă celor din urmă.

Și a deschide drumuri pentru speranță

Lumea noastră are nevoie de transformări care să protejeze viața amenințată și să-i apere pe cei mai slabi. Noi căutăm schimbări și de multe ori nu știm care trebuie să fie, sau nu ne simțim capabili să le înfruntăm, ne transcend.

În granițele excluderii riscăm să disperăm, dacă urmăm numai logica umană. Surprinde faptul că de multe ori victimele din această lume nu se lasă învinse de ispita de a ceda, ci se încred și păstrează speranța.

Noi toți suntem martori ai faptului că „cei mai umili, cei exploatați, cei săraci și cei excluși” pot să facă și fac mult… Când săracii se organizează devin autentici „poeți sociali: creatori de locuri de muncă, constructori de case, producători de produse alimentare, mai ales pentru cei care sunt rebutați de piața mondială” (Întâlnirea cu mișcările populare din Bolivia, Santa Cruz de la Sierra, 9 iulie 2015).

Apostolatul social există pentru a rezolva probleme? Da, dar mai ales pentru a promova procese și a încuraja speranțe. Procese care să ajute la creșterea persoanelor și comunităților, care să le facă să fie conștiente de drepturile lor, să desfășoare capacitățile lor și să creeze propriul viitor.

Lucrați pentru „adevărata speranță creștină, care caută Împărăția escatologică [și care] generează mereu istorie” (Exortația apostolică Evangelii gaudium, nr. 181). Împărtășiți speranța voastră acolo unde vă aflați, pentru a încuraja, a mângâia, a întări și a reînsufleți. Vă rog, deschideți viitor, sau, pentru a folosi expresia unui literat actual, frecventați viitorul. Deschideți viitor, provocați posibilități, generați alternative, ajutați să se gândească și să se acționeze într-un mod diferit. Aveți grijă de raportul vostru zilnic cu Cristos înviat și glorios, și fiți lucrători ai carității și semănători de speranță. Mergeți cântând, și plângând, ca luptele și preocupările pentru viața celor din urmă și pentru creația amenințată să nu vă ia bucuria speranței (cf. Laudato si’, nr. 244).

Aș vrea să închei cu o imagine – noi preoții în parohii distribuim iconițe, pentru ca oamenii să ducă o imagine acasă, o imagine a noastră de familie –. Testamentul lui Arrupe, acolo în Thailanda, în lagărul de refugiați, cu cei rebutați, cu tot ceea ce acel om avea simpatic, de a suferi cu acei oameni, cu acei iezuiți care deschideau o breșă în acel moment în tot acest apostolat, vă cere un lucru: nu lăsați rugăciunea. Acesta a fost testamentul său. A părăsit Thailanda în acea zi și în timpul zborului a avut un ictus. Fie ca această iconiță, ca această imagine, să vă însoțească mereu. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Formula Institutului, 21 iunie 1550, aprobată și confirmată de papa Iuliu al III-lea.

[2] Este Japón increíble. Memorias del P. Arrupe, 4ª ed. Mensajero, Bilbao, 1991, pag. 19.

[3] Cf. Exerciții spirituale, nr. 111-114.

[4] Ibid.

[5] Congregația Generală a Societății lui Isus, 1995, d. 2, nr. 1.


 

lecturi: 459.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat