Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 31-a de peste an - Anul C - 2019

Înț 11,22-12,2; Ps 145; 2Tes 1,11-2,2; In 3,16; Lc 19,1-10

"Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,16).

Celebrul rabi, Aron Hart (1670-1756), primul rabin șef al Marii Britanii, ajunge într-o zi într-un oraș. Un tată i-l aduce și i-l prezintă pe fiul său Ionatan, zicându-i: "Rabi, nu știu ce să mai fac cu copilul acesta, e rău, neascultător, nu învață, nu mai e nimic de făcut cu el". "Lasă-mă puțin numai cu el", i-a zis rabi. Rămas cu copilul, rabi îl ia și-l strânge la piept cu dragoste numai câteva clipe, fără să-i spună măcar un cuvânt de reproș. Apoi i-l restituie tatălui său zicând: "I-am dat o lecție că o s-o țină minte toată viața. Ia-l și sunt sigur că de-acum se va îndrepta". Copilul a crescut mare, a ajuns la rândul lui un rabin celebru și un mare sfânt. Toată viața a povestit minunea convertirii lui. Ce i-a făcut rabi Aron ținându-l câteva clipe la inima lui nu i-ar fi făcut tatăl său de l-ar fi certat și de l-ar fi bătut de zece ori pe zi. Cam așa a făcut și Isus cu mai marele vameșilor din Ierihon, Zaheu, care a devenit un om nou.

După ce duminica trecută am văzut cum harul divin, prin Isus, i-a adus mântuirea vameșului de la templu (cf. Lc 18,9-14), duminica aceasta vom vedea cum harul bunătății Domnului i-a adus mântuirea și lui Zaheu din Ierihon (cf. Lc 19,1-10). Intrat în Ierihon, Isus prezintă măreția harului și al bunătății sale în ciuda duhului fariseilor, și îl recunoaște pe Zaheu ca fiind fiu al lui Abraham deși el atunci se afla încă într-o poziție nepotrivită. Totuși, prin dragoste și prin har, el a arătat o conștiință delicată și o inimă generoasă. Harul a făcut ca faptul că el era vameș să nu constituie o piedică în a-l considera fiu al lui Abraham și de a primi mântuirea pe care Isus venise s-o aducă oricărui om care dorea să o primească.

Pentru a-i mântui pe păcătoșii care doresc mântuirea, prietenia și comuniunea cu Dumnezeu cel iertător și plin de îndurare, Isus Cristos urcă acum la Ierusalim unde va muri pe cruce, iar unul dintre păcătoși este și Zaheu. Isus, pentru a nu pierde pe nici unul din cei pe care i-a dat Tatăl său ceresc spre mântuire (cf. In 18,9), se abate din drumul său grăbit spre Ierusalim și face un ocol prin Ierihon tocmai pentru a ajunge la doi orbi și la acest Zaheu, care din dorința de a-l vedea pe Isus și pentru a primi mântuirea lui, se urcase într-un pom de pe marginea drumului. Acest Zaheu era mai marele vameșilor, un bogat care jefuise mulți oameni de când era în această funcție. Deși părinții săi în dorința lor de a avea un "fiu curat" de întinările lumii i-au dat numele de Zaheu, căci acesta este înțelesul numelui său, Zaheu sedus de șoaptele duhului rău și ale lumii, a luat decizia păguboasă pentru suflet de a deveni vameș. Dar, Zaheu a descoperit curând că toată averea din lume nu-i poate satisface foamea și setea inimii după fericire. De aceea dorea acum să-l întâlnească pe Isus care să-i dea timpul înapoi și să-i dea un nou început orientat spre tronul îndurării divine, căci acum era exclus de iudei și disprețuit de păgâni. Isus, Dumnezeu fiind Dumnezeu cunoștea tot acest zbucium al inimii al inimii lui Zaheu, de aceea în drumul spre Calvar face un ocol prin Ierihon cu scopul de a-l lua în carul mântuirii sale și pe acest om și să-l ducă cu el, nu la Ierusalim, ci la crucea mântuirii și de acolo în paradis. Același drum îl face Isus și acum zilnic prin orașele și satele noastre pentru a-i lua pe cei care iubesc arătarea și mântuirea sa (cf. 2Tim 4,8) în carul să de biruință (cf. 2Cor 2,14), care trece pe la cruce, unicul drum spre paradis.

Zaheu era din Ierihon și istoria Ierihonului are legătură simbolică cu mântuirea lui Zaheu și a oricărui păcătos care regretă păcatul și caută mântuirea. Ierihonul era un oraș la vest de râul Iordan, 250 m sub nivelul mării, oraș situat la aproximativ 8 km de la capătul nordic al Mării Moarte. Datorită izvoarelor sale de apă potabilă, Ierihonul a devenit o oază în mijlocul deșertului, fiind cunoscut ca "oraș al palmierilor". Aici și-a trimis Iosue iscoadele. Cetatea a fost bine fortificată, constituind un obstacol important în calea intrării izraeliților spre Țara Canaanului. În acest oraș s-a convertit curtezana Rahav la întâlnirea cu iscoadele lui Iosue. În acest oraș s-a convertit și vameșul Zaheu.

Pentru că locuitorii orașului era idolatri și au întârziat intrarea evreilor spre Țara Promisă, atunci când Iosue l-a cucerit cu ajutorul Domnului, sunând șapte zile din trâmbițe și așa căzându-i zidurile, atunci Iosue a blestemat orașul: "Blestemat să fie înaintea Domnului omul care se va scula să zidească din nou cetatea aceasta a Ierihonului! Cu prețul întâiului său născut îi va pune temeliile și cu prețul celui mai tânăr fiu al lui îi va așeza porțile" (Ios 6,26). Peste ani, un anume, Hiel din Betel a zidit iarăși Ierihonul; i-a pus temeliile cu prețul lui Abiram, întâiul lui născut, si i-a pus porțile cu prețul lui Segub, cel mai tânăr fiu al lui, după cuvântul pe care-l spusese Domnul prin Iosue, fiul lui Nun (1Rg 16,34). Iar acum să facem legătura spirituală între Ierihon și Zaheu. Ca și Ierihonul, Zaheu era considerat un blestemat, fiind exclus ca toți vameșii de la serviciile sacre de la templu. Și pentru ridicarea lui din blestem a fost necesară moartea unui fiu, moarte Fiului lui Dumnezeu, moarte care dezvăluie dragostea lui Dumnezeu față de oamenii păcătoși.

Ioan Botezătorul predicase mântuirea lui Dumnezeu, prin Isus, la Betabara (Betania), cam la 5 mile de Ierihon și vorbise despre Isus care a venit să ridice păcatele lumii (cf. Mt 3,2; In 1,28-29), iar Zaheu probabil se alăturase mulțimilor care se duceau să asculte cum predică Ioan. Ne putem imagina că și el ar fi fost printre strângătorii de biruri care îl întrebaseră pe Ioan: "Învățătorule, noi ce să facem?" (cf. Lc 3,12) Zaheu fusese impresionat de răspunsul lui Ioan: "Să nu cereți nimic mai mult peste ce v-a fost poruncit să luați" (Lc 3,13) dar nu s-a convertit la acea dată. Totuși cuvintele lui Ioan au început să lucreze în inima lui ca un aluat, căci a să-și dorească fierbinte să-l vadă pe Isus și să primească de la el mântuirea, oricât de mult l-ar costa. El era chiar dispus să se pună în acord cu principiile aflate în Lev 25,17.35-37, principii care făceau referire la restituire și reparare (cf. Lc 19,8). Aceasta o făcuse și vameșul Matei (cf. Mc 2,13-14).

De aceea, cu o mare foame a inimii și a minții a început să-și dorească un prilej bun pentru a-l vedea pe Isus și să primească de la el mântuirea oricât de mult l-ar costa. În oarecare măsură el era deja dispus să se pună în acord cu principiile aflate în Lev 25,17.35-37, care făceau referire la restituire și reparare (cf. Lc 19,8). Aceasta a fost și experiența lui Matei (cf. Mc 2,13-14).

Din tulpina pomului în care se urcase, căci era scund de statură, îl vede pe Isus care intră în Ierihon. Dar Isus îl văzuse cu mult mai înainte urcat în pom, așa cum îl văzuse și pe Natanael sub smochin (cf. In 1,48) și când credea că nu-l văzuse nimeni urcat în pom, se aude strigat pe nume de Cel ce știe și vede tot, de Isus, Fiul lui Dumnezeu, care i-a poruncit să coboare imediat pentru că voia să intre în casa lui. Cu intrarea lui Isus la el a intrat și demnitatea de fiu a lui Abraham și mântuirea pe care le pierduse slujind la păgâni, că Isus a venit să caute și să mântuiască ce era pierdut (cf. Lc 19,9-10).

Nu a fost nevoie ca Domnul să-i spună lui Zaheu că este păcătos. Zaheu știa cum este și a recunoscut că este un păcătos așa cum toți îl știau. Domnul i-a spus că a găsit soluția pentru problema păcatului din viața sa, în persoana sa divină, căci urcă la Ierusalim unde va muri pe cruce pentru ca el și toți cei asemenea lui, să poată veni înaintea scaunului de îndurare". Ce minunat!

Convertirea lui Zaheu adeverește Cuvântul divin, care deși spune că omenește vorbind: "Este mai lesne să treacă o cămilă prin urechea acului decât să intre un om bogat în împărăția lui Dumnezeu" (Lc 18,25), totuși harul divin biruie natura umană și: "Ceea ce este cu neputință la oameni este cu putință la Dumnezeu" (Lc 18,27). Zaheu era un bogat necinstit. În mod obișnuit era cu neputință ca un bogat necinstit să intre în împărăția lui Dumnezeu. Dar, Zaheu s-a smerit înaintea mântuitorului Isus și a primit harul divin de a nu a lăsat ca bogățiile furate să se interpună între sufletul său și Dumnezeu.

Zaheu a lăsat prin faptele sale să se vadă credința sa în Isus și în împărăția cerurilor (cf. Iac 2,18).

Referitor la noi, păcătoșii de astăzi, pot spune că Isus trece zilnic cu harul și chemarea sa la mântuire, prin orașul nostru, prin satul nostru, pe oriunde ne-am afla, și vrea să intre și să rămână la noi pentru a ne ierta și pentru a ne mântui, căci împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, ne iubește nespus de mult. "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,16), ne-a spus versetul de la Evanghelie. L-am lăsat noi să intre în viața noastră și să ne ridice poverile păcatele? (cf. Mt 11,28; In 1,29) Iată ce ne spune prima lectură în acest sens: "Doamne, tu te înduri de toate, pentru că toate le poți și treci cu vederea peste păcatele oamenilor, spre convertire. Tu iubești toate cele care sunt și nu disprețuiești nimic din ceea ce ai făcut; căci dacă ai fi urât ceva, l-ai fi format? Cum ar putea să rămână, dacă tu nu ai vrea, sau să se păstreze ceea ce nu este chemat de tine? Tu cruți toate, căci ale tale sunt, stăpâne, iubitorule al vieții" (Înț 11,23-26)!

Și după iertare ce urmează? Ne spune sfântul Paul în lectura a doua de astăzi: "Strângerea noastră laolaltă cu Isus" (2Tes 2,1), adică răpirea Bisericii. Astăzi auzim despre renunțare și suferințe cu Cristos, dar mâine vom avea viața, domnia și glorie veșnică împreună cu el. De aceea: "Să nu disprețuim bogățiile bunătății, ale îngăduinței și ale îndelungii răbdări, necunoscând că bunătatea lui Dumnezeu ne conduce la pocăință" (cf. Rom 2,4), căci Dumnezeu deși ar fi trebuit să judece de mult timp, vedem mult mai mult o bunătate minunată din partea lui; căci iată ce ne spune psalmul responsorial de astăzi: "Tu îți deschizi mâna și saturi după dorință tot ce are viață" (Ps 145,16); și iarăși: "Tu faci să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și trimite ploaie peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,45). Deși mesajul lui Dumnezeu pentru noi este minunat, cu toate acestea mai sunt oameni orbi spiritual, orbi pe care trebuie să-i aducem la Isus și orbi pentru care trebuie să ne rugăm.

Alături de vechiul popor ales, alături de Zaheu, alături de sfântul Paul și alături de toți păcătoșii mântuiți, trăim și noi bucuria harului iubirii divine, a iertării, a mântuirii și a intrării cu Isus în împărăția sa veșnică. De aceea, trebuie să cântăm împreună cu toți cei răscumpărați: "În fiecare zi te voi binecuvânta, Doamne, și voi lăuda Numele tău în vecii vecilor. Doamne tu ești îndurător și plin de milă, încet la mânie și mare în bunătate" (Ps 145,8)!, căci întreg psalmul 145 de astăzi este o continuă laudă la adesea bunătății lui Dumnezeu. Căci Israel intrând în binecuvântările Canaanului, prin ele a intrat și în cele ale împărăției cerurilor; iar noi primind comorile morții și învierii Domnului, am primit odată cu ele, "răpirea aleșilor" și fericirea veșnică a paradisului. De aceea, privește înapoi la crucea lui Isus și a noastră (cf. Lc 9,23), vedem dovezile clare ale bunătății, puterii, înțelepciunii, dragostei și ale mântuirii lui Dumnezeu, căci: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să aibă viața veșnică" (In 3,16). Amin.

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 922.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat