Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Toți Sfinții, Anul C, 2019

Ap 7,2-4.9-14; Ps 23; 1In 3,1-3; Mt 11,28; Mt 5,1-12a

"Aceasta este generația celor care caută fața ta, Doamne" (Ps 24,6).

În fiecare an, la 1 noiembrie, Biserica îi sărbătorește pe toți sfinții, pe acea mulțime de sfinți, cunoscuți și necunoscuți, pe care doar Dumnezeu care i-a chemat îi știe pe fiecare în parte. Ei sunt mulțimea celor botezați pe care nimeni nu poate să o numere din toate rasele, din toate limbile și din toate națiunile (cf. Ap 7,9-10), care au devenit fii adoptivi ai lui Dumnezeu prin harul divin și acum participă la viața trinitară. Ei sunt aceia care pe pământ au trăit fidelitatea Evangheliei, fiind martori vii ai lui Isus Cristos și după exemplul său, slujitori ai lui Dumnezeu și fraților. Apoi ei sunt aceia care pe pământ, "în strâmtorarea cea mare și-au spălat veșmintele și le-au curățat în sângele Mielului" (Ap 7,14).

Mulțimea sfinților depășește calendarele tuturor bisericilor. Din secolul al IV-lea biserica siriană a dedicat o zi sărbătoririi tuturor martirilor al căror număr devenise atât de mare încât a făcut imposibilă orice comemorare individuală. Trei secole mai târziu, în efortul său de a creștina tradițiile păgâne, Papa Bonifaciu al IV-lea (550-615) a transformat un templu roman dedicat tuturor zeilor, Panteonul, într-o biserică dedicată tuturor sfinților. Din anul 835, cu papa Grigore al IV-lea (790-844), solemnitatea tuturor sfinților a fost fixată pentru 1 noiembrie al fiecărui an.

De ce noi creștinii, membrii Bisericii lui Cristos, celebrăm solemnitatea Tuturor Sfinților? Pentru că deși suntem praf și cenușă prin păcatul nostru (cf. Gen 18,27), aspirăm totuși la bucuriile paradisului, prin harul Domnului nostru Isus Cristos care ne-a mântuit la cruce, prin dragostea lui Dumnezeu Tatăl care ne-a înfiat și prin împărtășirea Duhului Sfânt care nea sfințit! (cf. 2Cor 13,13) Aspirăm la paradis pentru că Dumnezeu ne iubește, pentru ne creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26), pentru că a voit să fim și să ne numim fiii săi, pentru că ne chemat să-l vedem așa cum este și mai mult decât orice, pentru că ne-a destinat să fim asemenea lui (cf 1In 3,1-3).

La Canonul II Roman, de la sfânta Liturghie, ne rugăm astfel: "Cu adevărat sfânt ești Doamne, izvorul a toată sfințenia". Dumnezeu care este sfânt prin excelență (cf. 1Sam 2,2; Is 6,3), și ca atare lângă el în paradis nu poate locui nimic întinat (cf. Ap 21,27). Dar când Dumnezeu a hotărât ca noi oamenii să împărtășim cu el bucuria paradisului ceresc și să fim sfinți asemenea lui, a hotărât să fim purificați de orice pată a păcatului în baia apei botezului și a sângelui lui Isus Cristos de la cruce (cf. 1In 5,6), de aceea și Isus a lăsat ca din coasta lui străpunsă pe cruce să curgă sânge și apă (cf. In 19,34).

Aceasta este invitația zilei de astăzi: "Fiți sfinți, cum eu Domnul sunt sfânt" (Lev 11,44). Deveniți fericiți asemenea mie (cf. 1Tim 1,11). Numai de la Dumnezeu cel de trei ori sfânt (cf. Is 6,3) și fericit, ne vine și nouă sfințenia și fericirea. Sfântul Augustin (354-430), ne spune că în procesul nostru de sfințire, Dumnezeu are partea lui de lucrare, partea cea mai mare, iar noi avem partea noastră de lucrare cu ajutorul harului său. Iată ce spunea Isus în acest sens: "Tatăl meu lucrează până acum, eu de asemenea lucrez" (In 5,17), iar marele sfânt, Paul, ne spune despre el: "Am lucrat mai mult decât toți, totuși nu eu, ci harul lui Dumnezeu care este în mine" (1Cor 15,10).

La Botezul nostru, când a fost invocată asupra noastră Litania tuturor sfinților, am fost reașezați în brațele și în inima lui Dumnezeu cel de trei ori sfânt și s-a invocat mijlocirea tuturor sfinților asupra noastră. Atunci ne-a fost dăruită iar prietenia lui Dumnezeu pe care am pierdut-o după păcat (cf. Gen 3,8-10), și în plus compania fraților și surorilor "mai mari", un "nor de martori", sfinții (cf. Evr 12,1), care trecând în viață pe același drum ca și noi, care cunoscând aceleași trude și suferințe ca ale noastre și care acum trăiesc pentru totdeauna în îmbrățișarea lui Dumnezeu, ne pot ajuta cu rugăciunea, cu sprijinul și cu exemplul lor ca să ajungem și noi să ne bucurăm alături de Dumnezeu împreună cu ei.

Sfinții sunt pentru noi "un nor de martori" în trăirea credinței și o mulțime de mijlocitori Și ce au făcut ei pentru a ajunge în îmbrățișarea fericită a lui Dumnezeu? Au păzit Poruncile lui Dumnezeu: "Dacă vrei să intri în viață, păzește poruncile" (Mt 19,17), porunci care "nu sunt grele" (1In 5,3) și au trăit în spiritul fericirilor proclamate de Isus pe munte (cf. Mt 5,1-12). De aceea, după vorba cardinalului Roger Etchegaray (1922-2019), de pie memorie, "A fi sfânt este atât de simplu"! Iar sfântul Augustin privind spre mulțimea nenumărată din paradis, își spunea: "Dacă atâția și atâtea au putut să devină sfinți, oare eu de ce nu aș putea?" Și a reușit și el, chiar dacă la început fusese atras într-o viață nepotrivită de tatăl și de prietenii săi.

Biserica, stabilind pentru ziua de astăzi Evanghelia Fericirilor (cf. Mt 5,1-12), ne spune că numai pe această cale vom putea ajunge la întâlnirea cu Dumnezeu; numai trăirea fericirilor divine ne poate salva de diavol, de distrugerile și de devastările sale asupra: creației, a moralei, a istoriei, a familiei și a toate celelalte bune. Dar observarea poruncilor și al fericirilor, deși ne va face să trecem prin diferite lucruri nedorite: persecuție, trădare, lipsuri, suferințe și moarte, totuși numai observarea lor ne va purta spre patria cerească. Și astfel, poporul lui Dumnezeu care suferă așa de mult astăzi datorită invidiei diavolului și a invidiei fraților devastatori, acest popor merge înainte cu Poruncile și Fericirile, cu speranța de a-l găsi pe Dumnezeu, cu speranța de a-l privi pe Dumnezeu față-n față, cu speranța de a se bucura de fericirea sfinților, în momentul întâlnirii cu el.

Isus, în Evanghelia după sfântul Matei, ne prezintă fericirea paradisului la care am fost chemați ca sfinți, sub imaginea unui ospăț de nuntă (cf. Mt 22,1-14). Protagonistul principal este fiul Regelui, Mirele, în care ușor îl putem recunoaște pe Isus. Însă în parabolă nu se vorbește niciodată despre mireasă, ci despre mulți invitații, doriți și așteptați la acea nuntă și care îmbracă haina de nuntă pentru a intra în sala ospățului. Acei invitați doriți și așteptați, suntem noi toți oamenii chemați la mântuire, pentru că Dumnezeu dorește "să celebreze nunta Fiului său" cu fiecare dintre noi care vom deveni mireasa lui.

Aceasta este viața creștină, o istorie de iubire cu Dumnezeu, unde Domnul ia inițiativa gratuit și unde nici unul dintre noi nu poate să se laude că numai el este invitat: nimeni nu este privilegiat față de alții, ci fiecare este privilegiat în fața lui Dumnezeu. Să nu uităm că mulți invitați au spus "nu", pentru că erau prinși de interese meschine: "Dar ei n-au luat în seamă și s-au dus: care la ogorul său, care la negustoria lui, care la familia sa", spune textul (Mt 22,5).

"Cine poate cunoaște ceea ce vrea Domnul" (Înț 9,13)? La această întrebare din Cartea Înțelepciunii, ne răspunde însuși Isus, odată adresându-se Bisericii din Efes, în cartea Apocalipsului, căreia Isus mirele îi face durerosul reproș: "Ai părăsit iubirea ta cea de la început" (Ap 2,4) și altădată când le-a reproșat celor din Nazaret că au uitat de milă: "Milă vreau, și nu jertfă" (Mt 9,13). Iată pericolul îndepărtării de voința lui Dumnezeu și de paradis: să uităm dragostea dintâi (cf. 1In 4,19) și să uităm mila (cf. Os 6,6). Suntem cei iubiți, suntem cei invitați la nuntă, suntem mireasa Fiului lui Dumnezeu și am primit viața în dar, pentru ca în fiecare zi să ne facem "mâinile curate și sufletul umil", cum ne învață psalmistul astăzi (Ps 24,3-4), pentru ca în fiecare zi să îmbrăcăm haina sa de nuntă (cf. Mt 22,11-12), care este haina iubirii și a milei sale mântuitoare și pentru ca în fiecare zi să-i răspundem cu "da-ul" miresei fericite, la dragostea Mirelui nostru divin.

Una dintre liniile de demarcație din Biblie prin care este trasată între cei mântuiți și cei pierduți, este linia aflată între doi munți aflați față-n față: muntele Garizim și muntele Ebal. În timpul lui Iosue, după ce poporul evreu a trecut Iordanul spre țara Canaanului, a fost dus pe Muntele Gherizim, pentru a i se spune binecuvântările fidelității față de Dumnezeu (cf. Dt 27,12-13). Dar, după binecuvântări, a fost dus pe Muntele Ebal pentru a i se pune în față blestemele în caz de infidelitate față de Domnul (Dt 11,29; Ios 8,33). Prin solemnitatea Tuturor Sfinților ne este dat să auzim binecuvântările celor care cred în Cristos, iar blestemele celor care nu cred în el, sunt subînțelese. Muntele Gherizim este pentru noi muntele Fericirilor lui Isus, iar muntele Ebal este muntele fericirilor false ale lui satan. Iată câteva exemple de oameni care au ales fericirile lui Isus și le-au refuzat fericirile mincinoase ale satanei:

Sfântul Francisc Coll (1812-1875), un spaniol, s-a dedicat cu ardoare proclamării Cuvântului lui Dumnezeu, "cel viu și plin de putere" (Evr 4,12), prin Tatăl din ceruri, vorbește cu iubire tuturor copiilor săi din toate vremurile (cf. Dei Verbum, nr. 21). Intrând în Ordinul Predicatorilor, pasiunea sa a fost predicarea, în cea mai mare parte în mod itinerant, sub forma "misiunilor populare", cu scopul proclamării și însuflețirii Cuvântului lui Dumnezeu în satele și orașele Cataloniei, conducându-i astfel pe oameni la o întâlnire profundă cu Dumnezeu. O întâlnire care înalță spre convertirea inimilor, spre a primi cu bucurie harul divin și menține unui dialog constant cu Domnul prin rugăciune.

Sfântul Jozef De Veuster (1840-1889), zis și Damian Leprosul, un belgian, care intrat în Congregația Preasfintelor Inimi ale lui Isus și Mariei a primit numele Damian, când avea 23 de ani. În 1863, și-a părăsit pământul său natal, Flandra, pentru a proclama Evanghelia în cealaltă parte a lumii, în insulele Hawaii. Activitatea sa misionară, care i-a produs multă bucurie și-a atins culmea în caritate. A ales să meargă în Insula Molokai pentru a-i sluji pe leproșii care erau acolo, bolnavi abandonați de toți. Astfel el s-a expus pe sine bolii de care sufereau aceștia. Între leproși s-a simțit ca acasă. Slujitorul Cuvântului a devenit astfel un slujitor în suferință, un lepros cu leproșii, în ultimii patru ani ai vieții sale. Pentru a-l urma pe Cristos, părintele Damian nu doar și-a părăsit țara sa natală, dar și-a și riscat viața: de aceea a primit viața veșnică, după cum spune Cuvântul lui Dumnezeu (cf. Mc 10,30).

Sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997), o albaneză, care în toată existența ei "s-a făcut totul tuturor pentru a-i câștiga măcar pe unii" (1Cor 9,22). A fost împărțitoare generoasă a milostivirii divine, făcându-se disponibilă față de toți prin ospitalitate, îngrijire și apărarea vieții umane, a vieții pe cale de a se naște și a celei abandonate și eliminate. S-a angajat în apărarea vieții proclamând fără încetare că "acela care încă nu s-a născut este cel mai slab, cel mai mic, cel mai sărman". S-a aplecat asupra persoanelor epuizate, lăsate să moară la marginea drumului, recunoscând demnitatea pe care Dumnezeu le-a dat-o. A făcut să se audă vocea ei în fața celor puternici ai pământului ca să-și recunoască vinovățiile în fața crimelor sărăciei create de ei înșiși. Milostivirea a fost pentru ea sarea care dădea gust întregii sale activități, și lumina care lumina în întunericul celor care nici nu mai aveau lacrimi ca să-și plângă sărăcia și suferința.

Sfânta Jeanne Jugan, cu numele de mănăstire Maria a Crucii (1792-1879), care s-a născut la Cancale, în Bretagne, Franța, a fost preocupată de demnitatea fraților și surorilor ei, pe care vârsta și lipsurile i-au făcut vulnerabili, recunoscând în ei însăși persoana lui Cristos (cf. Mt 25,39-40). "Priviți la bătrâni, bolnavi și săraci cu compasiune, spunea ea, și Isus vă va privi cu bunătate în ultima voastră zi". Această privire plină de compasiune pentru persoanele în vârstă și bolnave, venea din profunda sa comuniune cu Dumnezeu și a fost manifestată prin intermediul slujirii sale pline de bucurie și dezinteresate, exercitate cu blândețea și umilința inimii, dorind să fie ea însăși săracă între săraci. Jeanne Jugan a găsit izvorul în fericiri, care i-a iluminat întreaga ei existență. Jeanne Jugan este ca un far pentru oamenii din toate timpurile.

Sfântul Filip Smaldone (1848-1923), fiu al Italiei Meridionale, a fost un preot romano-catolic italian și fondatorul surorilor salesiene ale inimilor sfinte. Smaldone este cunoscut mai ales pentru munca sa extinsă cu surzii din timpul vieții sale. Sfântul Filip Smaldone vedea reflectată în fiecare bolnav imaginea lui Isus (cf. Mt 25,40), și obișnuia să repete că, așa cum se prosternează înaintea Preasfântului Sacrament, la fel trebuie să îngenunchem în fața unui suferind. Desprindem din exemplul său invitația la a considera ca indisolubile iubirea pentru Euharistie și iubirea pentru aproapele. A fost luat în cer pentru a se bucura veșnic alături de Isus pe care l-a slujit în Euharistie și în cei bolnavi.

Cei 7 episcopi martiri greco-catolici, uciși fără temei și pentru dreptate, căci n-au voit să-și trădeze credința în Isus și Biserica sa pentru un blid de linte, dând un luminos exemplu, dar episcopi martiri beatificați la Blaj de Papa Francisc la vizita sa din România, din 31 mai-2 iunie 2019. Ei spun acum cu sfântul apostol Paul, cel ucis cu sabia: "Noi socotim că suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături cu slava viitoare, care are să fie descoperită față de noi" (Rom 8,18).

Gândindu-ne din la mărturia tuturor fraților noștri ajunși în paradis, frați pe care îi sărbătorim astăzi, putem recunoaște în ei pe acei discipoli: "săraci cu duhul", "flămânzi și însetați de dreptate", "blânzi", "milostivi", "curați cu inima", "făcători de pace" și "prigoniți și uciși fără temei" despre care ne-a vorbit pericopa evanghelică de astăzi (Mt 5,1-12), prieteni ai Domnului care, încrezându-se în promisiunea vieții veșnic fericite, în trude, în dificultăți, în persecuții și chiar în moarte, au păstrat bucuria credinței și acum locuiesc pentru totdeauna în casa Tatălui cea cu multe lăcașuri (cf. In 14,2) și se bucură veșnic de răsplata cerească.

Dumnezeule atotputernic și veșnic, care ne-ai dat bucuria de a cinsti într-o singură sărbătoare meritele tuturor sfinților, te rugăm ca, având în fața ta asemenea mulțime de martori și de mijlocitori, să primim de la tine belșugul mult dorit al îndurării tale. Prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Pr. Ioan Lungu
 


lecturi: 503.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat