Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sufletul profund al credințelor

Fraternitatea umană și dialogul interreligios în istorie

De Gianfranco Ravasi

S-a desfășurat în biblioteca Facultății Teologice Pontificale Sfântul Bonaventura "Seraphicum", în după-amiaza de joi, 31 octombrie 2019, o întâlnire de reflecție cu tema "Fraternitatea umană după pașii fratelui Francisc și ai sultanului al-Kamil". A fost ocazia pentru o confruntare și o aprofundare cu privire la valoarea dialogului și a primirii reciproce în lumina "Documentului despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea comună" semnat în februarie de pontif și de marele imam Ahmad Al-Tayyeb. În cursul meeting-ului, moderat de părintele Emanuele Rimoli, profesor de antropologie creștină, au fost tratate patru teme fundamentale - pace, frumusețe, bunătate și coexistență - asupra cărora au prezentat conferințele lor, între alții, cardinalul Gianfranco Ravasi, președinte al Consiliului Pontifical al Culturii, a cărui intervenție o publicăm, și imamul Yahya Pallavicini, președinte al Comunității Religioase Islamice Italiene (COREIS).

"Fiecăruia dintre voi i-a fost încredințată de Dumnezeu o regulă și o cale, în timp ce dacă El ar fi voit ar fi făcut din voi o comunitate unică. Dar n-a făcut asta pentru a vă încerca în ceea ce v-a dat. Întreceți-vă, așadar, în faptele bune, pentru că la Dumnezeu vă veți întoarce voi toți. Atunci el vă va informa despre acele lucruri pentru care acum sunteți în discordie". Acesta este un text sugestiv din Coran (v, 48) în care se recunoaște că diversitatea "regulilor" și a "căilor", adică a riturilor, a învățăturilor și a normelor morale, este contemplată de Dumnezeu în proiectul său cu privire la omenire. Și se afirmă că numai la sfârșitul timpurilor, adică în escatologie, toți vor regăsi o unitate printr-o iluminare divină.

Am pornit de la Coran - care în ochii multora apare ca textul sacru cel mai integralist - pentru a afirma că dialogul interreligios aparține în realitate sufletului profund al tuturor religiilor, îndeosebi al celor trei monoteiste. Pentru noi catolicii la bază este Conciliul al II-lea din Vatican, cu declarația fundamentală Nostra aetate, promulgată la 28 octombrie 1965. În ea, așa cum se știe, nu numai că erau luate în considerare diferitele religii necreștine ci se rezerva o atenție deosebită chiar islamului (nr. 3) și ebraismului (nr. 4) și se reafirma cu fermitate că "nu-l putem invoca pe Dumnezeu, Tatăl tuturor oamenilor, dacă refuzăm să ne purtăm frățește față de vreunii dintre oameni, care sunt creați după chipul lui Dumnezeu" (nr. 5).

În acest spirit deja cu un an înainte, la 19 mai 1964, Paul al VI-lea instituia un Secretariat pentru necreștini pe care Ioan Paul al II-lea, cu constituția Pastor bonus din 28 iunie 1988 l-a transformat în actualul Consiliu Pontifical pentru Dialogul Interreligios. În această delicată, dar și necesară și fascinantă, experiență de dialog este indispensabil să navigăm evitând două stânci opuse care se prezintă neîntrerupt în fața credincioșilor din diferitele religii.

De fapt, pe de o parte este Scila integralismului identitar exclusiv care are întocmai în fundamentalism drapelul său adesea însângerat: cronica tragică din anumite țări din Asia și din Africa, dar și exploziile neașteptate ale acestor degenerări religioase chiar în Occident sunt o teribilă mărturie. Avea dreptate scriitorul Jorge Luis Borges când deja în 1962, în lucrarea sa Labirinturi, observa că "este mai ușor a muri pentru o religie decât a o trăi în mod absolut". Însă, pe de altă parte există cețosul Caribda1 al sincretismului incolor care relativizează orice Crez dizolvându-l într-o melasă spirituală nevătămătoare. De fapt, dialogul autentic este întâlnirea atentă și respectuoasă (diá-) între doi lógoi religioși înzestrați cu o proprie identitate teologică și culturală.

Nu este posibil să se rezume în câteva rânduri multiplicitatea experiențelor trăite și a expresiilor teologice pe care acest dialog a realizat-o, deși în complexitatea și în dificultățile care s-au înregistrat, oricum aparținând și ele proiectului lui Dumnezeu care - așa cum afirmă textul din sura V - ne-a "pus la încercare în ceea ce ne-a dat". Dorim numai să semnalăm, în cadrul creștin, schițarea unei adevărate "teologii a religiilor" pe care Heinz Robert Schlette, discipol al vestitului teolog Karl Rahner, a definit-o ca "un teren nou din punct de vedere dogmatic, comparabil cu zonele în alb din vechile atlase". Astfel, s-au deschis diferite itinerarii de cercetare, unele legate de parcursuri deja străbătute în secolele trecute. Este cazul tradiționalei perspective "exclusiviste": Cristos este unicul mediator al mântuirii, recunoscut implicit sau explicit, și Biserica este direct sau indirect unica instituție a mântuirii. Este celebru motoul Extra Ecclesiam nulla salus, formulat de scriitorul creștin din secolul al III-lea Origene și de episcopul de Cartagina, Ciprian: mântuirea este oferită în mod universal prin canalul Bisericii care - pentru a folosi imaginile acestor autori - este casa/cetatea de refugiu, este arca ce scapă de potop, este mama hrănitoare de viață. Caracterul peremptoriu al formulei, adoptată de diferiți Părinți ai Bisericii și de unele afirmații ale magisteriului eclezial medieval (îndeosebi de Conciliul din Firenze din 1442), a fost supusă după aceea unui proces interpretativ complex, mai ales pentru definirea conceptului de "Biserică" și, apoi a mărimii spațiului său mântuitor.

Astfel, s-a introdus o viziune de natură mai "inclusivistă": valorile pozitive din religiile necreștine sunt destinate să aibă împlinire în creștinism (așa afirmă teologul cardinal Jean Daniélou); cine primește cu conștiință curată harul divin și trăiește cu fidelitate angajamentul său moral și spiritual, la oricare religie (sau la nicio religie) ar aparține, este în practică un "creștin anonim" (citatul Karl Rahnier). Întâlnirea interreligioasă de la Assisi (1986) a fost icoana vie a acestei noi atitudini, indicate deja Conciliul al II-lea din Vatican în documentul citat Nostra aetate (nr. 2).

Însă în ultimii ani a apărut un al treilea model de tip "pluralist" care a înlocuit paradigma "cristocentrică" precedentă cu aceea mai generală "teocentrică". Propunerea a fost lansată de teologul prezbiterian John Hick, conform căruia mântuirea provine de la Dumnezeu, "Realitate ultimă", deci fiecare religie cu adevărul său este un spațiu de mântuire. Este evident că această perspectivă, punând între paranteze funcția specifică a lui Cristos, relativiza religia creștină, conducând-o la o formă spirituală printre multe altele, fără o proprie identitate specifică. Pentru aceasta s-a ajuns în 2000 la declarația Dominus Jesus în care Biserica Catolică reafirma unicitatea mântuirii în Cristos, cel puțin în mod "inclusiv".

Însă, între timp, au fost elaborate alte propuneri de factură "relațională", în efortul de a pune identitatea creștină în relație creativă cu celelalte tradiții religioase: numele de teologi precum Jacques Dupuis, Claude Geffré, Hans Küng, Michael Amaladoss au depășit granițele facultăților teologice, provocând o dezbatere foarte efervescentă, dar și unele reacții catolice oficiale negative, fiind vorba uneori de propuneri radicale, drastice și unele cazuri provocatoare. Am voit să descriem în mod sumar această hartă teologică destul de articulată și variată pentru a face să se înțeleagă cât este de necesar dar și de complex dialogul interreligios fie între monoteisme fie în spectrul mai vast al fenomenelor religioase.

Notă

1 În mitologia greacă, Caribda sau Kharybdis este un monstru acvatic care îi are drept părinți pe Poseidon și Gaia. Este înfățișat adesea sub forma unei guri imense, monstruoase, care înghite mari cantități de apă de trei ori pe zi, atrăgând în gâtlejul ei tot ce plutește și provocând un vârtej de ape uriaș. Monstrul se află aproape de Messina, pe stânca ce mărginește strâmtoarea care desparte Italia de Sicilia. De cealaltă parte a strâmtorii se afla un alt monstru, Scila. Cei doi monștri sunt atât de apropiați unul de celălalt încât o corabie nu poate să evite se treacă pe lângă unul din cele două ființe marine fără să nimerească în preajma celeilalte și să fie distrusă. De aici provine și expresia a fi între Scila și Caribda, adică a se afla într-o încurcătură, într-o primejdie din care nu se poate găsi o ieșire.

(După L'Osservatore Romano, 2-3 noiembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 359.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat