Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinodul pentru Amazonia: Un proces sinodal care continuă

De Silvonei Protz

Publicăm textul interviului dat la Vatican News și publicat pe portalul multimedia, în care cardinalul raportor general Cláudio Hummes trasează un bilanț al Sinodului Episcopilor pentru Amazonia abia încheiat.

A fost nevoie de doi ani de muncă pentru a ajunge la realizarea Sinodului Episcopilor dedicat regiunii panamazoniene. Și acum roadele acestei angajări își un punct de sosire cu publicarea Documentului final.

În intervenția dumneavoastră la a cincisprezecea congregație generală ați vorbit despre "un moment de urgență ecologică" și ați invitat Biserica să asculte strigătul Amazoniei.

Înainte de toate vreau să spun că a fost cu adevărat o mare bucurie realizarea acestui Sinod; și nu se termină procesul cu Sinodul: este un proces sinodal care acum începe cu adevărat să fie realizat. Vreau să spun cu asta că perioada de după Sinod este la fel de importantă, în acest proces: aplicarea Sinodului. Desigur că Sinodul este punctul cel mai înalt, este punctul înalt care luminează drumurile. Însă continuă acum, tot procesul va continua și în aplicarea post-sinodală, în teritoriu și în orice loc unde există o conexiune. Este un proces care va continua; ne vom întoarce în teritoriul nostru și acolo vom începe din nou să lucrăm cu adevărat. Este adevărat că trebuie să se înțeleagă acest Sinod în cadrul momentului de mare risc în care se află planeta Pământ: noi știm, fie prin Laudato si' fie prin Cop21 de la Paris, care s-a desfășurat la câteva luni după publicarea lui Laudato si', că suntem într-o situație de criză climatică și ecologică gravă și urgentă: gravă pentru că într-adevăr este în pericol viitorul planetei și de aceea și viitorul omenirii. Acest lucru nu este spus în formă apocaliptică, de mare alarmă: este spus în seninătatea științei. Știința ne spune în mod senin: "Așa este", și trebuie să luăm măsurile pentru ca această criză să fie învinsă. Așadar, să facem asta pentru că încă avem timp pentru a face asta. Este adevărat că timpul este de fiecare dată mai scurt, însă există timp și putem face asta și vrem să facem asta; vrem să unim: Biserica vrea să fie și un glas care unește forțele omenirii, nu făcând partea aceleia care știe tot, ci și Biserica vrea să prezinte lumii o lumină. Și noi știm că această lumină este importantă. Dar în lume există și atâtea alte lumini pentru ca împreună să putem face această muncă de a învinge această criză. Și în această mare criză, gravă și urgentă, și la Paris s-a spus cu multă dreptate că mai târziu va fi prea târziu, și asta înseamnă a spune "acum". Nu în sens alarmist sau apocaliptic, cât mai degrabă în sensul de a trezi munca imediată a națiunilor și a întregii omeniri pentru a salva planeta. În această mare criză a planetei, Amazonia - toți știu asta și chiar oamenii de știință ne spun asta - Amazonia are un rol fundamental, decisiv, pentru că dacă pierdem Amazonia planetă este în pericole foarte grave, irecuperabile, și ar fi cu adevărat un dezastru pentru toată omenirea și pentru istoria noastră. În cadrul acestui context se poate înțelege mai bine importanța istorică a acestui Sinod: cu adevărat are o importanță istorică. Și în această privință, a vedea, a citi acest document ca un document care se situează în această mare criză.

Ce cheie de lectură putem da, așadar, despre acest Document final?

Documentul, asta trebuie spus imediat, nu se poate citi ca o carte sau ca o scriere a unui autor, pentru că un autor face și literatură și face și o secvență mult mai legată, mult mai logică; acesta este un text făcut cu atâtea mâini: sunt atâtea mâinile care au colaborat la redactarea acestui text, pentru că a fost o adunare. Și aceasta este și bogăția textului: asta nu-l sărăcește, nu, este bogăția sa, propriu-zis. Chiar dacă citind textul este diferit față de textul unei cărți, care are mai multă literatură, precum și mai multă conexiune, asta înseamnă că trebuie să privim mai ales la conținuturi: conținuturile sunt importante. Apoi, se știe că astăzi majoritatea nu mai citesc o carte, o carte întreagă sau un întreg document; persoanele merg acolo ca să vadă acele părți ale cărții sau ale documentului care le interesează și probabil, după aceea, se vor interesa și de vreun alt punct. Așadar, știm că va fi citit așa. Desigur, lumea academică îl va citi în alt mod, dar în pastorația oamenilor, a comunităților, noi toți îl vom citi pentru conținuturile sale și acestea trebuie citite mereu numai în parte. Acest lucru trebuie să fie foarte clar. A vedea că există mari teme care sunt centrale și alte teme, care sunt și ele importante dar nu sunt centrale. De exemplu, marile teme centrale sunt înainte de toate popoarele originare, indigene - papa spune asta mereu - pentru că ele riscă acum ca niciodată, riscă într-adevăr supraviețuirea lor. Popoarele originare, indigene, văd cum merg lucrurile: ele nu au viitor. Și acest lucru este teribil, a nu avea viitor. Știm că acest lucru este valabil astăzi și pentru criza ecologică. Mereu se spune pe bună dreptate: "Voi care sunteți tați, voi care sunteți bunici, voi care aveți copii, aveți nepoți, priviți în ochii copiilor voștri: care este viitorul pe care voi îl vreți pentru ei? Ca viitorul lor să fie acel a nu avea viitor? Înseamnă că noi toți trebuie să ne simțim interpelați: voi care aveți copii, voi care aveți nepoți, noi toți care avem acest tineret, această copilărie care privește la noi și ne interpelează spunând: "Viitorul pe care voi l-ați pregătit este de a nu avea viitor!". Și asta o spun și indigenii, foarte puternic: și noi, pentru modul în care merg treburile actualmente, nu vom avea viitor. Și acest lucru nu este corect, acest lucru este absolut inacceptabil. De aceea aceasta este tema centrală, problema indigenilor. Dar intră în tema centrală și tot restul populației, și populația urbană, între care există și mulți indigeni, astăzi, chiar și în orașele cu situații foarte dificile: este foarte dificilă situația indigenilor în orașe. Da, vreunul reușește să facă și progrese în orașe, pentru că avem și indigeni ingineri, care au făcut universitatea, care exercită profesii ca oricare altă persoană din societățile noastre occidentale. Însă marea majoritate dintre ei nu reușesc să supraviețuiască într-adevăr cu demnitate în orașe. Deci și orașele sunt implicate și interpelate. Și apoi, toți împreună, există problema teritoriului, pentru că și teritoriul este amenințat, așa cum spuneam, datorită crizei climatice, datorită crizei ecologice: acolo totul este degradat, despuiat, tot mai puțin în măsură de a putea continua să producă. De ce? Înainte de toate pentru că marile păduri, astăzi știm asta - și știința o spune - vor da mult mai multe bogății, desigur într-o perioadă mai puțin scurtă, dar vor da mai multe bogății decât o pădure care a fost tăiată: o pădure în picioare este mai bună, va da mult mai multe resurse și țărilor care le posedă și lumii. De aceea noi trebuie într-adevăr să luptăm pentru ca să fie ocrotite, deoarece cu pădurile se ocrotesc și apele: apele, care sunt o altă temă foarte puternică, problema apelor contaminate... acolo există mare parte din apa dulce, apa potabilă a lumii este acolo! Și ciclul apelor este foarte important. Fără acest ciclu al apelor, dacă acesta va fi interesat, și regiunile care astăzi nu fac parte din Amazonia nu vor mai avea viitor cât privește agricultura și așa mai departe. Acestea sunt marile probleme centrale. O alta din problemele centrale - pentru că Biserica e cea care vorbește și Biserica vorbește despre misiunea sa în cadrul acestui context - este cum poate Biserica să realizeze mai bine misiunea sa în Amazonia. Deci, stând cu oamenii, pentru ca să aibă condiții mai bune decât cele actuale. Există noi drumuri care trebuie să fie decise și apoi și realizate. Știm că va fi un proces lung, dar trebuie știut în ce direcție să se construiască acest proces. Pentru aceasta este atât de important ca noi să spunem "în direcția aceea și nu în cealaltă", și să indicăm condițiile. În asta intră și problema slujirilor care nu este tema centrală a Sinodului. Nu, Sinodul nu este despre slujirile din Biserică; însă, și acel lucru era important pentru că asta ar fi o condiție mai bună pentru ca Biserica să poată fi într-adevăr cu oamenii și să permită ca demnitatea lor și drepturile lor, și în cadrul Bisericii, să fie mai primite și promovate. În acest sens s-a vorbit despre slujiri.

Acestea sunt două teme care au ieșit mult în mass-media precum și în briefinguri: problema lui viri probati și a diaconatului feminin.

Da, și de aceea spun că Sinodul n-a fost un Sinod pentru a discuta slujirile: acest lucru a fost mereu clar pentru noi, pentru papa și pentru toți. Însă, de multe ori afară s-au fixat prea mult pe această problemă. Desigur, este o problemă importantă, însă Sinodul n-a fost realizat pentru această problemă. Cu toate acestea, știm și că această problemă pentru Amazonia este importantă, mai ales pentru popoarele indigene și pentru aceasta a intrat și asta. O altă temă foarte puternică, și asta deja are mai mult de-a face cu regiunea, este recunoașterea muncii femeilor, a femeilor din cadrul teritoriului, pentru că o mare parte, circa 70% din comunitățile din cadrul Amazoniei, sunt conduse de femei: ele sunt conducătoarele. Și aceasta este o muncă într-adevăr minunată pe care trebuie s-o recunoaștem, s-o lăudăm și s-o susținem în tot ceea ce este necesar. Ele spun: "Nu, noi nu vrem ca voi să spuneți «bine, bine»... nu. Voi trebuie să recunoașteți, înainte de toate, și să faceți și un pas ulterior dându-ne, fiind conducătoare, o forță mai mare, o autoritate mai mare". În acest sens, au cerut mai ales o slujire instituită de femei conducătoare de comunități. Nu, nu se vorbea despre slujire primită prin hirotonire, ci despre slujire primită prin instituire pentru femei. Și cu asta, cred că și cât privește alte aspecte ale întregii probleme a femeii în Biserică a fost o abordare care indică - cred eu - că am făcut pași înainte și în asta, da.

Toate acestea sunt înmânate acum în mâinile Sfântului Părinte.

Da, desigur, pentru că merge în mâinile Sfântului Părinte și trebuie să așteptăm ceea ce va face el. În mod normal face un document post-sinodal și atunci trebuie să așteptăm un pic pentru a vedea cum va da papa publicare sau autoritate la toate acestea... În orice caz, întotdeauna, și atunci când papa face documentul său post-sinodal, tot ceea ce Sinodul a făcut și a decis și a indicat, continuă mereu să și ajute la înțelegerea a ceea ce papa propune în documentul său. Și noi suntem liniștiți, senini, noi toți, și termină cu bucurie munca și spunem că vom continua, desigur, suntem și vom continua să fim liniștit și senin cum Petro et sub Petro, care înseamnă "cu papa și sub conducerea papei", pentru asta face marea comuniune catolică.

Ne puteți face o mică fotografie pentru cel care n-a fost înăuntrul Sinodului? Ce s-a întâmplat în aceste trei săptămâni în cadrul Sinodului?

Climatul a fost foarte fratern, chiar dacă au fost și momente de discuție pentru că erau lucruri importante de discutat; însă întotdeauna foarte fratern, un climat de multă rugăciune, mereu multă rugăciune, și la sfârșit toate acestea au crescut, pentru că puțin câte puțin tot mai mult s-a manifestat această comuniune, chiar dacă există diferențe. Deoarece comuniunea eclezială are mult de-a face cu asta. Noi, repet, nu suntem un parlament, în Sinod. În parlament sunt partidele și se face o votare, fiecare vrea să fie învingătorul și ceilalți sunt învinșii... nu. Sinodul nu poate lucra în acest spirit: Sinodul nu este un parlament. Sinodul este Biserica ce este unită, are o comuniune puternică dar care respectă și diferențele. Diferențele, mai mici sau mai mari, nu ne iau această caracteristică, această realitate de a fi o comuniune. Papa spune mereu că este necesar să construim mai degrabă o comuniune decât partide; o comuniune în care toți sprijină, chiar dacă au mici diferențe, dar sprijină pentru marele bine care înseamnă comuniunea eclezială.

În aceste zile ale Sinodului, REPAM a fost foarte nominalizată: rolul REPAM-ei cu Sinodul. Dumneavoastră sunteți președintele REPAM-ei.

Da, REPAM a fost fondată în 2014, când papa Francisc era deja papă, și voia să fie cu adevărat un serviciu care să conecteze toate diecezele, prelaturile, misiunile și alte instituții din Amazonia, din Marea Amazonie a celor nouă țări. Un serviciu de conexiune: și a făcut asta. Și într-adevăr a crescut mult, pentru că atâtea persoane s-au unit: astăzi suntem cu adevărat o mulțime care lucrează ca REPAM și asta înseamnă că rețeaua a fost construită pentru a-i pune pe toți în rețea. Este un serviciu: REPAM nu este o instituție în plus. Noi suntem că nu suntem o instituție în plus care are programul său de lucru: nu. Noi vrem să fim un serviciu care conectează ceea ce există, care să dea unitate mai mare pentru ca să se poată uni glasurile, forțele, pentru că există marea problemă a izolării în Amazonia: distanțele sunt foarte mari, pădurile sunt mari... Să ne imaginăm o prelatură, o dieceză, un vicariat în centrul pădurii: încetul cu încetul se creează conștiința de a fi izolați, ei se simt singuri în fața viselor lor și în fața problemelor lor, pentru că nu au bazele pentru a realiza visele lor și pentru a combate problemele lor. Pentru aceasta uneori se simt foarte singuri și atunci Rețeaua vrea să spună "nu, tu nu ești singur, voi nu sunteți singuri: noi suntem aici; faceți-vă auzit glasul, noi vom fi acolo cu voi. Vrem să lucrăm toți împreună". Și această munca într-adevăr a funcționat mult. Acum REPAM va continua desigur acest serviciu cu baza, cu persoane din teritoriu, cu Biserica, mărturisind o Biserică ce stă cu oamenii și nu pur și simplu acasă, evanghelizând și organizând de departe comunitatea.

Participarea papei cu voi, în adunare plenară, în aula sinodală.

A fost un lucru extraordinar! Toți au fost foarte mulțumiți, toate persoanele, mai ales persoanele care au venit din Brazilia, din Amazonia care n-au avut niciodată oportunitatea de a-l vedea pe papa. Desigur, l-au văzut la televizor, dar a fi acolo, cu papa care a fost printre noi cu o simplitate enormă, împreună, aproape, fotografiindu-se și care dă forță oamenilor, dă speranță oamenilor, zâmbește, îmbrățișează... asta a fost ceva absolut extraordinar. Oamenii au fost foarte, foarte, foarte fericiți pentru asta.

Un gând pentru atâția lucrători din comunicare veniți din toate părțile lumii pe Roma pentru Sinod.

Noi le mulțumim mult tuturor comunicatorilor, pentru că fără aceea astăzi nu se mai face nimic, glasul nu ajunge în afara ușii. Este important, și astăzi comunicarea are o tehnologie fantastică, deci este un mare progres, desigur. Apoi sunt probleme, dar progresul este mult mai mare decât problemele pe care le comportă. Așadar, cu adevărat mulțumim mult pentru munca pe care au făcut-o și pe care continuă s-o facă, încercând și să mențină în centru marile probleme, nu vreo problemă - care este și ea importantă - ca de exemplu aceea a slujirilor, ci marile probleme sunt cu adevărat problema planetei, problema indigenilor, problema teritoriului, problema unui sistem global astăzi foarte prăduitor care trebuie revizuit cu adevărat: cum să se facă față marii crize, grave și urgente, pe care planeta o suferă. Și Biserica vrea să fie printre cei care iau în serios, cu multă responsabilitate, această problemă.

(După L'Osservatore Romano, 30 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 397.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat