Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cele trei credințe monoteiste împotriva eutanasiei și a sinuciderii asistate: "Erori morale și religioase"

De Salvatore Cernuzio

Un "nu" sec față de orice formă de eutanasie și față de sinuciderea asistată medical, "acte complet în contradicție cu valoarea vieții umane" și "acțiuni greșite din punct de vedere atât moral cât și religios" de interzis "fără excepții". Religiile abrahamitice - ebraismul, creștinismul și islamul - se unesc cu privire la sfârșitul vieții, semnând în Vatican o declarație comună pentru ca bolnavilor terminali și celor din familiile lor să le fie asigurat respectul și "cea mai bună asistență" și niciun lucrător sanitare să nu fie constrâns să îndeplinească acte contrare propriilor valori etice și religioase.

Declarația, prezentată și semnată în "Casina Pio V" în această dimineață - în ziua în care este a 54-a aniversare a lui Nostra Aetate - a fost propusă de rabinul Avraham Steingerg, biotehnician, pediatru și neurolog, vicepreședinte al Consiliului Național Israelian de Bioetică, papei Francisc care a încredințat-o Academiei Pontificale pentru Viață. Un grup comun interreligios, coordonat de aceeași Academie, s-a îngrijit de redactarea ei. Este vorba despre o "luare de poziție clară și precisă: noi nu vrem nici să procurăm moartea unui pacient nici să-l ajutăm să se omoare", a afirmat monseniorul Vincenzo Paglia, președinte al Academiei Pontificale pentru Viață, în timpul ceremoniei.

Îndeosebi în document sunt tratate "problematicile morale, religioase, sociale și legale ale tratamentului pacientului aflat în fază terminală", fără îndoială una din temele cele mai dezbătute în domeniul medicinei moderne. Îndeosebi reprezentanții celor trei crezuri susțin că "niciun lucrător sanitar n-ar trebui să fie constrâns sau supus la presiuni pentru a asista direct sau indirect la moartea deliberată și intențională a unui pacient prin sinuciderea asistată sau orice formă de eutanasie, în special când aceste practici merg împotriva credințelor religioase ale lucrătorului".

"Din punct de vedere social - se afirmă în cele opt pagini ale documentului - trebuie să ne angajăm pentru ca dorința pacienților să nu fie o povară, să nu li se inspire senzația că sunt inutili și respectiva inconștiență a valorii și demnității vieții lor, care merită să fie îngrijită și susținută până la sfârșitul său natural".

Tematici și situații făcute și mai complexe de progresele științifico-tehnologice care "fac posibilă prelungirea vieții în situații și modalități de neimaginat până acum". O supraviețuire prelungită care este adesea "însoțită de suferință și durere din cauza disfuncțiunilor organice, mentale și emotive". Pentru aceasta semnatarii subliniază că "intervențiile sanitare prin tratamente medicale și tehnologice sunt justificate numai în termenii ajutorului posibil pe care ele pot să le aducă... Folosirea lor cere o evaluare responsabilă pentru a verifica dacă tratamentele în sprijinul sau susținerea vieții ajung efectiv la obiectiv și când ajung în schimb la limitele lor".

"Când moartea este iminentă în pofida mijloacelor folosite - afirmă ei -, este justificat să se ia decizia de a refuza unele tratamente medicale care n-ar face altceva decât să prelungească o viață precară, grea, suferindă". Acesta este un punct de vedere exprimat deja în diferite ocazii de papa Francisc.

Focusul, în document, se concentrează și pe raportul medic-pacient, schimbat radical față de atunci când, în trecut, "persoanele mureau acasă, înconjurate de cei dragi într-un mediu cunoscut și obișnuit". Astăzi, afirmă reprezentanții celor trei religii, "foarte multe persoane din țările dezvoltate mor în spitale și clinici, așadar în ambiente impersonale și deloc familiale pentru ele. Mulți pacienți sunt conectați la mașinării, înconjurați de persoane ocupate și mai puțin familiale". Această schimbare este rod al "implicării mai mari a multor profesioniști în tratarea pacientului în fază terminală", precum și al implicării mass-media, a sistemului judiciar și a opiniei publice în general.

Dat fiind că "principalele probleme deschise cu privire la îngrijirea și tratarea pacientului aflat în fază terminală nu sunt medicale sau științifice, ci mai degrabă sociale, etice, religioase legale și culturale", evrei, creștini și musulmani cer atunci "să fie îmbunătățită capacitatea lucrătorilor sanitari în a înțelege mai bine, a respecta, a conduce, a ajuta și a întări pe cel credincios și familia sa în momentul sfârșitului vieții" și "respectarea valorilor religioase sau culturale ale pacientului".

De fapt, el este o ființă umană și nu numai o "persoană afectată de rău incurabil și ireversibil, într-o fază în care moartea ca rezultat al bolii sau ale complicațiilor care rezultă, va veni, cu toată probabilitatea, în câteva luni", în pofida eforturilor.

Fără îndoială sunt apreciabile progresele științei medicale în prevenirea și în îngrijirea bolii, dar este fundamental, conform celor trei religii monoteiste, "o abordare holistică și care respectă persoana" care "cere compasiune, empatie și profesionalism din partea fiecărei persoane implicate în asistarea unui pacient care urmează să moară, îndeosebi a celor care au responsabilitatea bunăstării psiho-sociologice și emotive a pacientului". În concret înseamnă "a face tot ce-i posibil pentru a oferi alinare, a ușura eficace durerea, a da companie și asistență emotivă și spirituală pacientului și familiei sale", și "atunci când persistența în încercarea de a evita moartea pare în mod irațional dificilă și oneroasă".

"Personalul sanitar și în general societatea ar trebui să aibă respect față de dorința autentică și independentă a unui pacient muribund care vrea să prelungească și să ocrotească propria viață chiar dacă pentru o scurtă perioadă de timp, folosind măsuri medicale corespunzătoare clinic", mai reafirmă Declarația. Asta implică "continuarea sprijinului respirator, hrănire și hidratare artificiale, chimioterapia și radioterapia, administrarea de antibiotice, medicamente pentru presiune și alte remedii. Această voință poate să fie exprimat chiar și de pacient sau lui însuși în "timp real"; sau, dacă nu are posibilitate pe moment, prin directive anticipate sau de o persoană delegată sau de declarația unei rude apropiate".

Spațiu larg din document este dedicat îngrijirilor paliative, sector care "a făcut mari progrese" și care garantează "cea mai bună calitate de viață bolnavilor de o boală incurabilă și progresivă, chiar și atunci când nu pot să fie îngrijiți". "Îi încurajăm pe profesioniști și pe studenți să se specializeze în acest domeniu al medicinii", afirmă semnatarii.

Care, în schimb, fără dacă și fără dar refuză eutanasia și sinuciderea asistată: "Ne opunem oricărei forme de eutanasie - care este un act direct deliberat și intențional sprijin pentru sinucidere - deoarece sunt acte complet în contradicție cu valoarea vieții umane și de aceea sunt prin urmare acțiuni greșite din punctul de vedere fie moral fie religios și ar trebui să fie interzise fără excepții", scriu ei.

"Orice presiune și acțiune asupra pacienților pentru a-i induce să pună capăt propriei vieți este categoric respinsă", se citește, "în special când aceste practici merg împotriva credințelor religioase ale lucrătorului". Trebuie respectată "obiecția de conștiință față de actele care contrastează valorile etice al unei persoane", afirmă semnatarii, evidențiind că "acest lucru rămâne valabil chiar dacă aceste acte au fost declarate legale la nivel local sau de categorii de persoane".

De aici un apel la legi și politici publice pentru ca "să protejeze dreptul și demnitatea pacientului aflat în faza terminală, pentru a evita eutanasia și a promova îngrijirile paliative". "Le cerem politicienilor și lucrătorilor sanitari - se citește într-un pasaj din text - să se familiarizeze cu perspectiva vastă și învățătura religiilor abrahamitice, pentru a da asistență mai bună pacienților muribunzi și familiilor lor care aderă la normele religioase și la dovezile respectivelor tradiții religioase".

(După Vatican Insider, 28 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 629.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat