Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 30-a de peste an - Anul C - 2019

Sir 35,15b-17.20-22a; Ps 33; 2Tim 4,6-8.16-18; 2Cor 5,19; Lc 18,9-14

"Domnul răscumpără sufletele slujitorilor săi, nu vor fi pedepsiți cei care-și caută refugiu în el" (Ps 34,23).

Isus își continuă drumul spre Ierusalim, spre Calvar, spre întoarcerea la Tatăl ceresc și spre gloria veșnică de unde a venit la noi (cf. In 16,28), iar în acest drum el dă ucenicilor săi și tuturor oamenilor învățături mântuitoare ca și ei să ajungă în împărăția sa veșnic fericită. În pericopa evanghelică de astăzi (cf. Lc 18,9-14), Isus mută accentul de pe faptele personale ineficiente în economia mântuirii, fără să le nege importanța lor în manifestarea credinței, pe puterea harului, care este un dar supranatural gratuit și nemeritat, har pe care Dumnezeu îl oferă numai celor simpli și smeriți care vin înaintea lui rugându-se pentru iertare și mântuire, pentru ca nimeni să nu se mândrească înaintea lui, dar toți să se laude în el și în măreția harului său (cf. 1Cor 1,29.31). Astfel cel care își susține propria dreptate este imposibil de a intra în împărăția cerească; însă cel mai mizerabil păcătos, ca vameșul, care cu umilință își recunoștea păcatul, se roagă și cere iertarea mântuitoare, numai acesta va fi îndreptățit înaintea lui Dumnezeu și nu cel care se crede drept datorită faptele sale, ca fariseul.

Aici trebuie să spunem că în urma păcatului lui Adam toți oamenii am devenit păcătoși pierduți și toate faptele noastre cele mai frumoase sunt ca un veșmânt întinat. Sunt ca o cămașă albă luată pe un trup pătat de funingine: "Toți am ajuns ca niște necurați și toate faptele noastre bune sunt ca o haină mânjită. Toți suntem ofiliți ca o frunză și nelegiuirile noastre ne iau ca vântul" (Is 64,6). De aceea preoții iudei care intrau în partea dinăuntru a templului trebuiau să lepede hainele de lână, simbolul a tot ceea ce este pământesc, și să îmbrace haine de in, simbolul a tot ceea ce este har și divin: "Când vor intra prin porțile curții interioare, să se îmbrace în haine de in; să nu pună pe ei lână când vor sluji în porțile curții interioare și în casă" (Ez 44,17). Aici preoții Legii vechi sunt imaginea preoților Legii noi, adică a creștinilor (cf. 1Pt 2,9), iar partea dinăuntru a templului este imaginea paradisului ceresc. De aceea, Biblia spune că în împărăția cerească nu va intra nimic care a fost atins de păcat, nimic întinat (cf. Ap 2127). De aceea, cel care se mândrește neglijând această realitate crudă va fi smerit de Dumnezeu, iar cel care se smerește recunoscând această realitate va fi înălțat de Dumnezeu (cf. Lc 18,9). Ce model și martor al acestui adevăr divin a fost însuși mântuitorul nostru Isus Cristos, care deși fără păcat (cf. In 8,46; 14,30; Evr 4,15), s-a smerit făcându-se păcat pentru noi (cf. 2Cor 5,21), luând chip de rob și făcându-se ascultător până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,7-8). De aceea, când ne va veni ispita mândriei cu toate cele ale noastre, să privim țintă la Isus căpetenia și desăvârșirea credinței noastre (cf. Evr 12,2) și să-i urmăm exemplul de smerenie până la moarte.

În altă ordine de idei, Isus, prin parabola vameșului și a fariseului (cf. Lc 18,9-14), a voit să arate caracterul de "om umilit" pe care trebuie să-l aibă orice muritor de pe acest pământ care dorește prietenia sa și vrea să intre în paradisul său veșnic, căci smerenia ne ferește de atacurile diavolului și ne atrage harul divin.

În continuare voiesc să explic pe înțeles motivul pentru care Isus ne cere smerenia, umilința, plecarea până la pământ, pentru a intra în prietenia și paradisul său. Isus a spus că începând cu Ioan Botezătorul împărăția cerurilor se ia cu năvală, cu luptă (cf. Mt 11,12). Și dacă este o luptă înseamnă că cineva este dușman al intrării noastre în împărăția cerurilor; iar din pregătirea noastră creștină noi știm că acel dușman este diavolul, care de la începutul creației ne-a voit răul și ne-a scos din grădina Edenului (cf. Gen 3,1-7), diavolul care și acum vrea să ne împiedice să ajungem în fericirea veșnică a paradisului ceresc, fericire pe care Dumnezeu a pregătit-o pentru noi din veșnicie (cf. Mt 25,34) și diavolul care "rage ca un leu dând târcoale căutând pe cine să înghită în iadul său" (1Pt 5,8). Și dacă este o luptă împotriva "duhurilor răului" (cf. Ef 6,12), ne trebuie și niște arme duhovnicești de la Dumnezeu, arme care sunt: încingătoarea adevărului, încălțămintea Evangheliei păcii, platoșa dreptății, scutul credinței, coiful mântuirii, sabia Duhului care este cuvântul lui Dumnezeu, vigilența și statornicia în rugăciune (cf. Ef 6,13-18). Însă la toate aceste "arme ale lui Dumnezeu" mai avem nevoie și de o "strategie, o tactică de luptă venită tot de la Dumnezeu". Iar această strategie, această tactică divină de luptă contra diavolului cel mândru care vrea mereu să se urce până la tronul lui Dumnezeu (cf. Is 14,13) ne-o oferă nouă astăzi Isus și ne spune că este smerenia: "oricine se înalță pe sine va fi umilit, iar cel care se umilește va fi înălțat" (Lc 18,14).

Umilința este o tactică și o strategie divină numai pentru viața prezentă în care trebuie să luptăm cu diavolul cel mândru și cu aliații săi: lumea și poftele ei, căci ca fii ai lui Dumnezeu suntem chemați la o mărire veșnică, mai exact suntem destinați "să fim ca Dumnezeu" (cf. 1In 3,2). Umilința, vine de la "humus" din limba latină și care înseamnă pământ. Acum aplicând termenul humus la tactica divină de luptă, înseamnă plecare până la pământ. Umilința cerută astăzi de Isus se mai traduce și prin ascultare de Dumnezeu, acceptare a planului său de mântuire și a strategiei sale de luptă contra diavolului.

Despre eficacitatea acestei strategii divine venite de la Tată ceresc ne vorbește însuși Isus, cel care a folosit-o cu succes în lupta cu diavolul pe muntele ispitirii, când smerit făcea mereu trimitere la cuvintele și voia Tatălui (cf. Mt 4,1-11; Mc 1,12; Lc 4,1-3), dar și în lupta cu acoliții satanei: unii dintre autoritățile civile și religioase ale vremii, unii dintre păgâni, unii oameni din popor și chiar unii dintre ucenicii săi. Isus "s-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte, până la moartea pe cruce. Pentru aceasta, și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume" (Fil 2,8-9). Smerenia ca tactică divină de luptă contra diavolului a fost cerută de Dumnezeu și în vechime prin înțeleptul Siracide pentru a da biruință, căci și el Siracide a ajuns înțelept vestit tot datorită umilinței: "Cu cât ești mai mare, cu atât mai mult să te umilești și vei afla har înaintea Domnului! Căci mare este puterea Domnului și el este glorificat de către cei umili. Nu este leac pentru pericolul trufiei, căci planta nelegiuirii s-a înrădăcinat în ea" (Sir 3,18.20.28).

Tactica umilinței dată de Dumnezeu pentru lupta cu diavolul (care nu se poate pleca din cauza mândriei lui), nu-i poate atinge cu săgețile sale înveninate pe cei smeriți, pe cei plecați până la pământ. Însă cei smeriți îl pot lovi și îl pot ține departe pe diavol folosind armătura și strategia lui Dumnezeu. Dacă ostașul nu s-ar pleca până la pământ și dacă n-ar intra în tranșeu, ar fi răpus de dușman; dar plecat la pământ și intrat în tranșeu biruie el pe dușman.

De aceea, de strategie divină a umilinței s-au folosit cu succes și alți doi eroi ai lecturilor biblice de astăzi: Paul și David. Sfântul Paul a lăsat să fie considerat nebun de către guvernatorul Festus (cf. Fap 26,24), pentru a scăpa de furia lui și de cea a leului Nero și cu această strategie divină a putut duce Evanghelia "la toate popoarele" și a putut cuceri multe suflete pentru Cristos (cf. 2Tim 4,16-18). De această tactică a umilinței s-a folosit cu succes și David, care urmărit de Saul s-a refugiat la dușmanii poporului său, filistenii; și pentru ca regele filistean Achiș să nu-l dea pe mâna lui Saul sau să-l ucidă el însuși, s-a umilit făcând-o pe "nebunul", crestând cuvinte fără noimă pe uși și pe porți, și lăsând să-i curgă balele pe barbă, știind că alienații mintal beneficiază de un regim special, nefiind atinși de nimeni, deoarece erau considerați năpăstuiți și în același timp apărați de divinitate, Această umilire l-a scăpat din două primejdii de moarte, de cea a lui Saul și de cea a filisteanului Achiș (cf. 1Sam 21,10-15) și l-a ajutat să ajungă rege al Israelului și să-i învingă pe filisteni. Toată această înălțare de după umilința sa, David a descris-o în Psalmul 34 pe care l-am cântat și noi astăzi după prima lectură. Să-i imităm și noi pe Isus, pe Siracide, pe sfântul Paul, pe David și pe toți eroii credinței, care pe acest pământ au umblat în mod înțelept smeriți, dar și biruitori. Să învățăm de la ei, să preamărim oricând și oriunde numele Dumnezeului nostru prin smerenie și ascultare față de el.

În prima lectură din Siracide 35,15b-17.20-22a și în psalmul 34, Dumnezeu are un cuvânt de încurajare pentru fiecare credincios, căci rugăciunea dreptului nedreptățit va fi ascultată, căci rugăciunea celui umil străbate norii (cf. Sir 35,15.21). Iar psalmistul David ne spune că: pe dreptul smerit aflat în pericol, Dumnezeu, îl liniștește cu ocrotirea sa (cf. Ps 34, 7.15.17; Is 63,9); pe dreptul smerit care se află în lipsuri materiale, Dumnezeu îl mângâie prin exemplul puilor de leu care nu sunt lăsați fără hrană (cf. Ps 34,9-10); pe dreptul smerit care trece prin doliu sau prin durere, Dumnezeu i se prezintă ca mângâierea lui (cf. Ps 34,18). Iar pentru a rămâne drepți și smeriți înaintea Domnului, psalmistul ne îndeamnă pe unul fiecare dintre noi: "Păzește-ți limba de rău, depărtează-te de rău și fă binele, caută pacea și urmeaz-o" (Ps 34,13-14; 1Pt 3,10-12). Dorința lui David în acest psalm 34 este întărirea încrederii oamenilor în Dumnezeu, Tatăl nostru iubitor, de aceea ne îndeamnă: "Gustați și vedeți cât de bun este Domnul" (Ps 34,8). Iar sfântul Petru confirmă adevărul acestui îndemn, spunând: "Noi am gustat și am văzut cât de bun este Domnul" (1Pt 2,3)!

Versetul de la pericopa evanghelică de astăzi ne spune următoarele cuvinte: "Dumnezeu era în Cristos împăcând lumea cu sine și punând în noi cuvântul reconcilierii" (2Cor 5,19). Sfântul Paul ca și vameșul din Evanghelie, ca și David, fusese copleșit de povoara păcatelor sale și de teama pierzării veșnice. A fost doborât de pe cal de Isus înviat și glorificat pe drumul Damascului pe când mergea să-i pună în lanțuri pe primii creștini. De acolo din țărână a cerut iertare lui Dumnezeu Isus și l-a întrebat ce trebuie să facă? Și i s-a spus prin ucenicul Anania că trebuie să primească Botezul ca să scape de orbirea trupească și sufletească și să devină martor și predicator al harului iertării pe care l-a primit (cf. Fap 9,4ss). Aici găsim ceea ce trebuie să facem și noi după Botezul nostru: să devenim martori și vestitori ai harului său mântuitor! De aceea, Paul avea să predice în peregrinările sale misionare din Palestina până în Spania, că: "În Isus avem, iertarea păcatelor, după bogățiile harului său" (Ef 1,7). "Dumnezeu era în Cristos împăcând lumea cu sine și punând în noi cuvântul reconcilierii" (2Cor 5,19). "Mie mi-a fost dat harul ca să vestesc neamurilor bogățiile nepătrunse ale lui Cristos" (Ef 3,8).

Aici trebuie să spunem că istoria vameșului, a lui David, a lui Paul și a multor păcătoși treziți, se repetă cu fiecare păcătos mântuit. Iată încă un caz notoriu din istorie: John Newton (1725-1807) era un ofițer foarte mândru de rangul său, din Marina Regală Britanică. Zicea că este ateu și-și bătea joc de tot ce era sfânt, în special de Biblie și de Dumnezeu. După un timp, a devenit și căpitan de corabie în Marina Comercială Britanică și făcea transporturi de sclavi din Africa. Ajunsese în cea mai adâncă decădere morală și umană. Odată, în timp ce se reîntorcea în Anglia, corabia lui a fost surprinsă de o furtună groaznică din care i se părea că nu mai există scăpare. În acele momente teribile a îngenuncheat pentru prima dată și și i-a cerut lui Dumnezeu pe care îl batjocorise până atunci, să-l ierte și să-l mântuiască. Ca prin minune furtuna s-a potolit, iar el necredinciosul pierdut a devenit un om nou. Nu numai că s-a oprit din rele și înfăptuia numai cele bune, ci a devenit și un înflăcărat vestitor al Evangheliei, aducând pe mulți păcătoși asemenea lui la credință. El a compus următoarele versuri care în timp au devenit o celebră cântare: "Mărețul har m-a mântuit pe mine din păcat! Pierdut eram, dar m-a găsit, de moarte m-a scăpat! / Dureri, batjocuri, prigoniri adese-am întâlnit, prin harul marii lui iubiri, eu toate-am biruit. / Mărețul har m-a învățat s-o rup cu orice rău, ce scump mi-e azi tot harul dat, trăiesc prin har mereu. / Prin har ajunge-voi în cer cu slavă îmbrăcat, și voi slăvi în veșnicii pe Cel ce har mi-a dat".

Deși în zilele din urmă dragostea multor oameni se va răci (cf. Mt 24,12) și cei mândri vor căuta slava de la oameni (cf. In 5,44), noi să rămânem credincioși smeriți și să așteptăm cu încredere bucuria de la Dumnezeu. Chiar dacă mulți dintre creștini își vor întoarce urechile de la adevăr și se vor pleca spre basme (cf. 2Tim 4,4), lucrătorul Domnului nu trebuie să lucreze în mai mică măsură, ci trebuie să vestească Cuvântul, să avertizeze, să stăruie "la timp și nelatimp", să convingă, să mustre, să îndemne; pe scurt să-și împlinească deplin slujba de apostol. Paul dă el însuși exemplu. Alergarea lui era încheiată. Sportivii însă știu că o competiție nu este niciodată câștigată înaintea liniei de sosire. A abandona sau a te lăsa depășit pe ultimii metri înseamnă a fi pierdut toată cursa cu premiul ei. Și acești ultimi pași sunt adesea cei mai dificili. Apostolul Paul ne dă o apreciere emoționantă a condițiilor finale ale luptei și cursei sale: închisoarea, frigul și lipsa hainelor (cf. 1Cor 4,11; 2Cor 11,27), aici el mai invocă, răutatea și împotrivirea oamenilor, înfățișarea lui înaintea cezarului Nero în absența tuturor prietenilor. Aceștia se risipiseră, iar Dima tovarășul său chiar îl abandonase. Nu putem fi în același timp dintre cei care iubesc "veacul de acum" și dintre cei care iubesc "arătarea Domnului". Iar epistola de astăzi se încheie cu suprema putere într-un timp de ruină: harul. Acesta a fost cuvântul de "salut" al apostolului (cf. 2Tim 1,2) și, de asemenea, și cuvântul său de "adio" (cf. 2Tim 4,22). Acest har al mântuirii să fie cu unul fiecare dintre noi (cf. 2Tes 3,18)! "Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu noi toți" (2Cor 13,14). Amin!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 30-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 774.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat