Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Comunitate care generează credință

Provocările parohiei în al treilea mileniu

De PS Francesco Savino
episcop de Cassano all'Jonio

Toți suntem conștienți că în universul nostru catolic orice tentativă de reformă pastorală trece, că vrem sau nu vrem, prin parohie. Analizată, exaltată și criticată, parohia este ca un fagure într-un stup. Nu numai că permite "populației" care locuiește în ea hrană și adăpost, ci însăși supraviețuirea ansamblului. Totuși, dacă stupul rămâne și trebuie să rămână mereu același, parohia poate și trebuie să fie reînnoită.

Este știut că crearea și structurarea sa dăinuie de la Conciliului din Trento, care receptând desigur structura ecleziologică minimală nemodificabilă a comunității ecleziale (koinonia din Faptele Apostolilor), i-a fixat de-a lungul secolelor structurarea în legătura indisolubilă cu o localitate precisă și delimitată și cu un "paroh" care trebuie să locuiască acolo. Cu aceste două elemente de bază se leagă desigur cura animarum cu toate anexele și contactele sale (sacramente, cateheză, exprimări colective și personale ale vieții creștine) și structura culturală și mentală asimetrică nedepășită vreodată, care de la Constantin încoace, resimțind structura societară imperială, a aplicat Bisericii formele.

Este de importanță vitală, mai ales astăzi, să se conștientizeze aceste limite, pentru două motive: pentru a contesta modelul clerical propagat și interesat ca și cu ar proveni din tradiția originară a Bisericii și pentru a putea primi magisteriul papei Francisc ca poziționat în mod genuin în cadrul adevăratei origini ecleziologice și nu ideologice a poporului lui Dumnezeu, cu respectivul apel la coresponsabilitatea laicilor nu numai în viața, ci în conducerea Bisericii înseși.

Între timp modelul tridentin s-a dovedit nu numai condiționat de o ecleziologie epistemică, dar și nepotrivit să perceapă fie schimbările propuse de Conciliul al II-lea din Vatican, fie schimbările istorice și sociale care, începând din secolul trecut, au devenit tot mai rapide, dacă nu tumultuoase și oricum imprevizibile. Se cere adecvată capacitate de percepție din partea noastră a creștinilor a urgenței de a reînnoi forma ecclesiae, și în fața proceselor de fărâmițare și de dispersare care se desfășoară astăzi chiar și în comunitatea eclezială. Asta nu ajută la găsirea de căi și forme noi pentru a continua sau pentru a începe complet punerea în practică a ultimului conciliu. Cu greu se găsesc încă persoane, instrumente și energii spirituale pentru a demara proiecte reînnoite de transmitere a credinței.

Parohia, în forma sa tradițională, deși cu modernizările sale, nu s-a dovedit capabilă să recepteze bogăția, urgența și rezonanța mesajului evanghelic care se află la inima conciliului. Modelul său de structură care vrea să gestioneze sacrul și să păstreze credința în rândul oamenilor pentru toate generațiile este inadecvat. Nici nu sunt eficace inovațiile de tip liberal, la care au cedat și uneori au excedat unele comunități ecleziale, în special în nordul Europei. Dimpotrivă, ele au grăbit procesul de fugă din bisericile noastre. Soluția nu este în noile rețete, ci numai într-o redescoperire, propusă cu faptele și prin relații și spații și procese autentice de împărtășire, a experienței lui Isus, a frumuseții de a fi Biserică aici și astăzi. Numai prin această experiență de Biserică ce fascinează și tulbură, oamenii din timpul nostru pot să se simtă acasă sau măcar să înceapă să caute strada spre casă. Este o stradă care trece printr-o comuniune "generativă", luând această accepție în sensul folosit deja de părinții Bisericii și a cărei actualitate nu pare să fi dispărut și care ne face să redescoperim simțul lui Ecclesia mater ca sân generativ al credinței și în lumea contemporană.

În redescoperirea dimensiunii universale (catolice) neeliminabile a Bisericii prezente, prin prezența fundamentală și de bază a lui Cristos în fiecare comunitate creștină, modelul Bisericii generative ne duce la depășirea oricărei ispite noi de a suprapune Biserica împărățiilor din această lume; ea, în raportul său cu lumea, trebuie să rămână pentru noi ceea ce Dumnezeu ne invită încontinuu să fie: semn de contradicție. Modelul unei Biserici generative pare mult mai bun, și pentru a face față lipsei de zel misionar care din păcate caracterizează tot mai mult comunitățile noastre, satisfăcute de ele însele, de propriile servicii și de propriile prestații sociale, așa cum percepe fiecare din experiența sa parohială.

Dacă pornim de la ideea că lipsa de zel față de credință este semn al unei secularizări care înaintează în parohiile noastre, rezultă că numai într-o experiență reînnoită tulburătoare a prezenței lui Cristos în comunitatea sa, se poate ajunge la îngrijirea calității credinței, la mărturie și la expunerea personală, cum ar fi curajul de a îndrăzni forme publice de vestire a mesajului evanghelic. În această manieră se ajunge la ceea ce este considerată "asumarea pozitivă a proceselor ecleziale ale traditio creștină". Rezultă propuneri concrete referitoare atât la orientarea eclezială, cât și la cea istorică. Credința, mai mult decât să arate ca aparență identitară sau să alimenteze cu forme spiritualiste cu valoare teologică discutabilă, este să hrănească sistematic cu sacramentele și Cuvântul lui Dumnezeu. Este fără îndoială fundamental să se redescopere implicațiile profetice și istorico-sociale ale acesteia care rezultă. Credința creștină, coerent cu învățătura și acțiunea lui Isus, trebuie să depășească "dreptatea cărturarilor și fariseilor" (cf. Mt 5,20) și cea care alimentează numai raporturi de simpatie motivate de o circularitate de profit reciproc: "... dacă îi iubiți pe cei care vă iubesc, ce răsplată aveți? Oare nu fac același lucru și vameșii? Și dacă îi salutați numai pe frații voștri, ce lucru neobișnuit faceți? Oare nu fac același lucru și păgânii?" (Mt 5,46-47).

Mărturia creștină trece printr-o "pastorație de relații generative", care știe să decline paternitatea/maternitatea și filiația relativă de natură spirituală, conform atitudinilor structurale și constructive. Acestea merg de la redescoperirea celuilalt prin propria maturizare umană și spirituală la cea eclezială care ajunge în efectiva îngrijire a celuilalt, a semenilor și a celor cu nu sunt semeni, a străinilor și a pelerinilor, fiind noi înșiși astfel prin apartenența la o Împărăție care nu este din lumea aceasta și totuși nu trăiește în afara acestei lumi (cf. 1Pt 2,11 și Scrisoarea către Diognet).

Preocuparea transmiterii obiceiurilor legate de religiozitatea populară trebuie să cedeze locul unei programări pastorale serioase care să tindă la un creștinism de convertire antropologică. Asta comportă formarea unei capacități de a discerne prezentul cu convingerea că a vesti Evanghelia aici și acum și a trăi exigențele și chemările sale este nu numai posibilă, ci imperioasă. Pe această linie trebuie menționată determinarea de a constitui în dieceză un grup de lucru parohiale (care va putea să fie și inter-parohial sau vicarial) cu misiunea de a studia parcursul de evanghelizare culturală de pus în practică în viitorul apropiat. Pe acest drum trebuie analizat profund acel proces care este numit de unii intelectuali contemporani "apusul politicii", cu câteva laboratoare care, analizând criza fundamentelor politicii, să-i evalueze alegerile în lumina Evangheliei și a învățăturii sociale a Bisericii și să influențeze pozitiv asupra scenariilor viitoare de acești angajați.

Se poate conclude că vom învinge o astfel de provocare numai printr-o experiență radicală care să-l repună pe Isus la fundamentul fiecărei acțiuni pastorale, pentru că El este cel care dă origine credinței și o duce la împlinire (Evr 12,2).

(După L'Osservatore Romano, 24 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 608.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat