Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Rugăciunea. Respirația vieții noi

Publicăm fragmente dintr-un text inedit al pontifului conținut în volumul Rugăciunea. Respirația vieții noi (La preghiera. Il respiro della vita nuova [Libreria Editrice Vaticana 2019]), a doua operă din colecția "schimb de daruri" prezentată la 16 octombrie 2019 la Târgul Internațional al Cărții din Frakfurt. Publicația începe cu o prefață de Chiril, patriarh de Moscova și al tuturor Rusiilor, din care prezentăm câteva fragmente împreună cu cele luate din prefața scrisă de patriarhul ecumenic Bartolomeu la primul volum al colecției, intitulat Mama Noastră Pământul. Ambele cărți vor ieși în același timp în Italia și în Franța la 24 octombrie.

* * *

Viața nouă. Parcursul creștin de la botez la moarte

De papa Francisc

Botezul este începutul vieții noi. Dar ce înseamnă viață nouă? Viața nouă a botezului nu este nouă ca atunci când schimbăm locul de muncă sau ne mutăm într-un alt oraș și spunem: am început o viață nouă. În aceste cazuri, desigur, viața se schimbă, eventual chiar mult, este diferită de cea precedentă: mai bună sau mai rea, mai interesantă sau obositoare, în funcție de cazuri. Condițiile, contextul, colegii, cunoștințele, poate chiar și prieteniile, casa, salariul sunt diferite. Dar nu este o viață nouă, este aceeași viață care continuă.

Viața nouă a botezului este diferită și de trăirea unei schimbări radicale a sentimentelor noastre datorită unei îndrăgostiri sau a unei dezamăgiri, a unei boli, a unui neprevăzut important.

Lucruri de acest gen ni se pot întâmpla ca un cutremur, interior și exterior: pot să se schimbe valorile, alegerile de fond: afecte, loc de muncă, sănătate, slujire față de alții... Eventual mai înainte ne gândeam la carieră și după aceea începem să facem voluntariat, ba chiar să facem din propria viață un dar pentru alții! Mai înainte nu ne gândeam să construim o familie, după aceea experimentăm frumusețea iubirii conjugale și familiale.

Și acestea, care sunt schimbări mari, extraordinare, sunt încă "numai" niște transformări. Sunt modificări care ne duc la o viață mai frumoasă și dinamică, sau mai dificilă și obositoare. Nu este ceva întâmplător că - atunci când le relatăm - folosim mereu acel mai mult și acel mai puțin. Spunem că au făcut existența noastră mai frumoasă, mai bucuroasă, pasionantă. Este pentru că încă facem comparații între lucruri mai mult sau mai puțin asemănătoare. Este ca și cum am măsura lucrurile pe o scară de valori. Viața era înainte bucurie 5, acum este bucurie 7; sănătatea era înainte 9, acum este 4. Se schimbă numerele, dar nu substanța vieții!

Însă viața nouă a botezului nu este nouă numai față de trecut, față de viața precedentă, față de viața de dinainte. Nouă nu înseamnă recentă, nu vrea să însemne că a fost o modificare, o schimbare. (...)

Simbolul trupului

Există în trupul uman câteva funcțiuni esențiale cum este bătaia inimii și respirația.

Îmi place să-mi imaginez că rugăciunea personală și comunitară a noastră a creștinilor este respirația, bătaia cardiacă a Bisericii, care revarsă propria forță în slujirea celui care lucrează, a celui care studiază, a celui care învață; care face rodnică o cunoaștere a persoanelor instruite și umilința persoanelor simple; care dă speranță tenacității celui care combate nedreptatea.

Rugăciunea noastră înseamnă a spune da Domnului, iubirii sale care ajunge la noi; înseamnă a-l primi pe Duhul Sfânt care, fără a înceta vreodată, revarsă iubire și viață asupra tuturor.

Spunea sfântul Serafim de Sarov, un mare maestru spiritual al Bisericii ruse: "A-l dobândi pe Duhul lui Dumnezeu este așadar adevăratul scop al vieții noastre creștine, până acolo încât rugăciunea, privegherile, postul, pomana și celelalte acțiuni virtuoase făcute în Numele lui Cristos nu sunt decât mijloace pentru acest scop". Nu întotdeauna suntem conștienți că respirăm, dar nu putem înceta să respirăm.

Rugăciunea și rugăciunile

După aceea, respirația nu este mereu egală: uneori este calmă, uneori greoaie, uneori accelerată, uneori chiar ne lipsește respirația; în schimb uneori - mai ales în locuri necontaminate de la munte sau de la mare - a respira este chiar o plăcere. De câte ori un pic de aer curat ne pune în regulă, din atâtea puncte de vedere!

În orice caz, cel mai important lucru este că noi nu respirăm din când în când, o dată pe săptămână sau câteva ore pe zi, ci întotdeauna! Și această statornicie a respirației îmi amintește ceea ce ne spune sfântul Paul: "Rugați-vă fără încetare" (1Tes 5,17).

În istoria s-a încercat să se pună în practică această indicație a sfântului Paul în diferite moduri: existau unele comunități monastice în care se făceau ture, pentru ca zi și noapte, fără întrerupere, să se înalțe către Dumnezeu lauda din mănăstiri.

Totuși, marii maeștri ai rugăciunii creștine, atât în Orient cât și în Occident, ne-au învățat că rugăciunea neîncetată este o invitație de a trăi mereu în prezența Domnului, în dialog cu El în propria inimă, în propria minte. "Rugăciunea neîncetată înseamnă a avea mintea îndreptată spre Dumnezeu cu mare fervoare și iubire, a rămâne mereu suspendați de speranța pe care o avem în El, orice am face și orice s-ar întâmpla".

Este clar: ca în cazul respirației, în unele momente suntem foarte conștienți de acest dialog - sunt momentele de rugăciune: liturgică, comunitară sau personală în secretul propriei camere (cf. Mt 6,6). Și totuși aceste momente nu sunt rugăciunea, ci ocazii speciale în cele 24 de ore cu Domnul, pentru că respirăm mereu. În fond, așa cum spune tot sfântul Paul, paradisul înseamnă a fi mereu cu Domnul (cf. 1Tes 4,17). Și, cu învierea lui Isus și botezul nostru, în paradis deja am intrat, pentru că suntem fii ai Tatălui: mereu în fața Lui, pentru că El nu se depărtează niciodată de noi: iubirea sa este mare și fidelă!

Nu întotdeauna prin cuvinte, ci întotdeauna o întâlnire

Așadar a ne ruga mereu nu înseamnă a recita încontinuu rugăciuni, scurte rugăciuni, invocații pentru a trăi în prezența Domnului. Uneori ne lipsesc cuvintele și rugăciunile noastre devin ca "suspine negrăite" (Rom 8,26) trezite de Duhul Sfânt, care este Învățătorul rugăciunii. Rugându-ne, uneori plângem, uneori zâmbim. Vreodată rugăciunea este o laudă, uneori o implorare; uneori este o mulțumire, uneori o cerere de iertare; uneori cerem lumină pentru o îndoială sau pentru o incertitudine, uneori perseverență în dificultăți.

Ca în relațiile dintre persoane, rugăciune nu este făcută mereu din cuvinte, ci este mereu o adevărată întâlnire, în care stăm în prezența Domnului, care este mereu cu noi (cf. Mt28,20) și ne dăruiește mereu iubire, milostivire, speranță, chiar și atunci când ne reproșează și face conștiința să ne mustre pentru a ne stimula la convertire. Și tăcerea sa este prețioasă, pentru că și aici este mereu un dar, un har - eventual ascuns - al Duhului, care ne unește cu El și cu alții. Iubirea se exprimă și în tăcere. Iubirea umple tăcerea. Iubirea are nevoie de momente de tăcere.

În ritmul Paștelui lui Isus

Când rugăciunea este respirația vieții noi, ne pune în relație cu Tatăl. Când rugăciunea este adevărată, devenim mai disponibili la Duhul Sfânt care, ca un mare artist, restaurează în fiecare dintre noi asemănarea cu Isus, Fratele nostru universal - așa cum spunea fericitul Charles de Foucauld.

Desigur Duhul Sfânt nu ne face să ne asemănăm fizic cu Isus, dar - așa cum spune tot sfântul Paul - face să se formeze în noi "acea atitudine" (Fil 2,5), mentalitatea și privirea lui Isus.

Pentru Isus viața este un dar primit și dăruit: acesta este sensul Paștelui său de pătimire și moarte care - prin fidelitatea Tatălui - s-a împlinit în înviere.

Rugăciunea alimentează în noi vocația de a-l urma pe Isus Cristos pe acest drum pascal: a ne încredința și a ne încrede total sunt mereu o moarte, dar împreună cu Isus devin penultimul pas spre înviere, spre viață.

Pentru a vedea dacă rugăciunea noastră ne unește cu Domnul, așa cum ne învață sfântul Ignațiu de Loyola în Exerciții spirituale, trebuie verificat dacă în noi crește această mentalitate pascală. Dacă Paștele lui Isus pentru noi nu mai este numai un fapt care i s-a întâmplat, ci devine modul nostru de a privi la noi înșine, la persoanele care ne înconjoară și la lumea în care trăim, atunci cu ajutorul Duhului Sfânt putem să-i spunem împreună Domnului: Viața "nimeni n-o ia de la mine, ci eu o dau de la mine însumi. Am putere să o dau și am putere să o iau din nou" (In 10,18). Aceasta este mentalitatea Bisericii, a sfântului popor credincios al lui Dumnezeu, aceasta este logica sfinților, și a celor "de lângă ușa vecină" (cf. Gaudete et exsultate, 6-9).

Viața nouă devine concretă în noi atunci când începem să trăim ca Dumnezeu, dăruindu-ne pe noi înșine. Și acesta nu este rod al virtuților sau calităților noastre (pentru că virtuțile noastre sunt întotdeauna puține și instabile) ci al faptului că încet-încet primim iubirea Sa. Este vorba despre o iubire activă, puternică, ce ne reînnoiește din interior, ne unește cu Cristos și astfel ne asemănăm tot mai mult cu El: în gânduri, în sentimente, în idealuri, în iubire!

Acest drum de implicare cu Domnul uneori ne duce și la renunțarea la noi înșine: iată moartea noastră diluată în gesturile de atenție față de alții, de renunțare la pretențiile noastre, la egoismul nostru ascuns în spatele atâtor gânduri frumoase și intenții frumoase. Și la ultima respirație în credință vom trăi ultima încredințare în mâinile Tatălui!

Un dar care ne este încredințat

Aceste mici/mari morți față de afirmarea noastră sunt antrenamentul nostru pentru a face să crească viața nouă, care ne este cu adevărat dăruită dar este și încredințată grijii noastre. Încet-încet trăim experiența în Biserică, în comuniunea cu păstorii și frații, că grație lui Isus mort și înviat morțile și moartea sunt tocmai oportunitatea pentru a face o dăruire de noi înșine, pentru a trăi în comuniune și în unitate, nu pentru că suntem buni, ci pentru că suntem mădulare ale unui Trup care este Cristos și Biserica. Această viață este cu adevărat nouă, pentru că și moartea în Paște este nouă, este altceva. Nu mai este sfârșitul, ci momentul decisiv al încrederii în Tatăl care are grijă de noi (cf. 1Pt 5,7). Chiar dacă nu înțelegem mereu, El ne conduce la Împărăția sa, la comuniune, folosindu-se adesea de mâinile celui care este lângă noi. Și nu întotdeauna sunt mâini de aur, așa cum nu sunt de aur nici mâinile noastre, față de ei: toți suntem un pic sfinți și un pic păcătoși, un pic generoși și un pic egoiști.

Totul este reînnoit

Îmi vine o ultimă imagine. Viața noastră se aseamănă cu o clepsidră. În partea de sus este viața noastră de fiecare zi: când facem o faptă de iubire sau când renunțăm din iubire la pretențiile noastre un grăunte din viața noastră se mută în partea de jos a clepsidrei, care este viața veșnică, unitatea cu Domnul și cu frații. Așadar, încet-încet tot ceea ce noi suntem poate să treacă de partea cealaltă. Anii trec, atâtea lucruri se schimbă, fizic ne consumăm, și totuși dedicarea noastră din iubire, nu s-a pierdut în nimic, ci parcă s-a transferat în Domnul. De fapt, ceea ce trece prin scurtătura morții - ca prin scurtătura clepsidrei - în unire cu Cristos nu dispare, nu este anulat, ci este primit, reînnoit și viu în Domnul.

Dar atenție: Domnul nu este un bancher căruia îi încredințăm lucrurile prețioase pentru a ni le reda cu dobândă în lumea cealaltă. Viața noastră trăită în iubire Domnul n-o ține pentru El, ci ne-o încredințează din nou la fiecare sfântă Liturghie, care este participarea noastră maximă la Paștele lui Isus. De fapt, experimentăm că partea cea mai adevărată din noi, aceea care a trăit în iubire și în iertare, "este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu" (Col 3,3), pentru că legea prieteniei este tocmai drumul Bisericii.

Și Euharistia este cu adevărat sacramentul Bisericii, revelarea că suntem deja una în Domnul. Spunea deja asta sfântul Augustin: "Așadar dacă voi sunteți trupul și mădularele lui Cristos, pe masa Domnului este depus misterul vostru: primiți misterul vostru. La ceea ce sunteți voi răspundeți: «Amin» și răspunzând subscrieți. De fapt, ți se spune: «Trupul lui Cristos» și tu răspunzi: «Amin». Fii mădular al trupului lui Cristos, pentru ca să fie adevărat «Amin»-ul tău".

Nimic din noi nu se pierde, nimic nu este indiferent sau nesemnificativ. Dimpotrivă, totul din noi (istorie, gesturi, vise, afecte, defecte, daruri...) intrând în iubire, trece pe drumul Paștelui lui Isus, depășește moartea și intră în învierea comuniunii: și aceasta este cu adevărat viață nouă!

___________________

Boala individualismului

de patriarhul Chiril

Rugăciunea îl unește pe om cu alții, cu frații și surorile sale în credință, pentru care înalță către cer rugăciunile sale. Asta se manifestă în mod deosebit de clar în timpul celebrărilor liturgice, care sunt rugăciunea întregii Biserici, în cursul căreia Mântuitorul însuși, conform promisiunii sale, este prezent între cei care se adună în numele său (Mt 18,20). Această prezență divină poate să fie simțită de fiecare dintre noi printr-o experiență deosebită a harului care ne învăluie în casa Domnului.

Papa Francisc subliniază că în rugăciunea Tatăl nostru, pe care ne-a învățat-o Isus, nu este folosit pronumele eu, pentru că fiecare dintre noi prezintă această rugăciune către Tatăl nostru ceresc în numele întregii omeniri. Mi se pare foarte actual și important să evidențiez tocmai acest aspect al rugăciunii într-o epocă marcată de criza comunicării. Grație globalizării, lumea devine tot mai deschisă și unită, dar asta nu înseamnă că oamenii devin mai apropiați unii de alții. Individualismul este o boală a timpului nostru, marcat de dorința omului de a se concentra numai asupra propriilor dorințe și necesități și de indiferența față de problemele altuia. Lipsa capacității de a-l auzi pe celălalt, de a merge în întâmpinarea nevoilor sale, duce atât la diferite dezordini în relațiile sociale cât și la dezintegrarea familiilor, chiar și a celor creștine. Toate acestea sunt în mare parte o consecință a slăbirii credinței, a uitării rugăciunii sau a percepției slabe, după o formă de terapie psihologică sau de auto-relaxare. Însă în realitate prin rugăciune omul primește harul divin care-l ajută să depășească propriul egoism și să crească în iubirea față de aproapele său. (...)

În reflecțiile sale papa Francisc subliniază un alt aspect important al rugăciunii autentice. "Rugăciunea - afirmă el - este o muncă: o muncă ce cere voință, ce cere statornicie, ce cere să fim determinați". De fapt, din cauza limitelor noastre și a păcătoșeniei noastre nu suntem întotdeauna dispuși rugăciunii. Dar dacă omul se depășește grație rugăciunii, este pentru că ea desigur cere întotdeauna un anumit efort.

Sfinții părinți ai Bisericii nedespărțite, bazându-se pe propria experiență ascetică, ne învață în ce mod trebuie să fie practicată rugăciunea pentru ca ea să fie plăcută lui Dumnezeu. "Fiecare dintre noi să se roage cu atenție și în conștiință bună, nelăsând să umble arbitrar gândirea și nepercepând rugăciunea ca o datorie necesară, ci umplând-o de iubirea și de dorința sufletului", spune sfântul Grigore de Nissa (secolul al IV-lea).

Truda rugăciunii cere de la noi perseverență și statornicie. Conform papei Francisc, "rugăciunea schimbă realitatea... sau schimbă lucrurile sau schimbă inima noastră". Cu siguranță rugăciunea, practicată cu credință și statornicie, nu poate decât să fie eficace și să ne transfigureze pe noi înșine și realitatea noastră, conform cuvintelor Domnului: "oricine cere primește; cine caută găsește; iar celui care bate i se va deschide" (Mt 7,8).

Lumea noastră, sfâșiată de conflicte și dezbinări, are atâta nevoie de rugăciunea creștină. Este necesar ca noi, discipoli ai lui Isus, să ne rugăm "pentru pacea lumii întregi, pentru prosperitatea Sfintelor Biserici ale lui Dumnezeu și pentru unirea tuturor" (cf. Marea mijlocire din ritul bizantin). În timpul întâlnirii cu Sanctitatea Sa Papa Francisc la Havana în 2016, am exprimat speranța ca acest eveniment istoric să-i poată "inspira pe creștinii din toată lumea să-l roage pe Domnul cu fervoare reînnoită pentru unitatea deplină a tuturor discipolilor săi" (Declarație comună, 6).

_________________

Recunoscători pentru darul creației

De patriarhul Bartolomeu

În ultimii ani s-au petrecut multe în cadrul Bisericilor noastre ca și la nivel bilateral între Biserica ortodoxă și Biserica catolică romană. Astfel am învățat că există o strânsă legătură între dialogul ecumenic și grija față de ambient. Am ajuns să ne dăm seama că, alături de ecumenismul dialogului între diferitele confesiuni creștine și de ecumenismul martiriului împărtășit de victimele discriminării și violenței religioase, există și un ecumenism al ambientului în fața schimbării climatice globale care aduce cu sine implicații și consecințe de relevanță vastă pentru toată planeta noastră și locuitorii săi.

Asta înseamnă că nu putem reduce niciodată viața creștină și slujirea creștină la micile noastre interese sau preocupări spirituale. Nu putem neglija misiunea noastră și responsabilitatea noastră de a transforma creația punând în discuție și transformând stilurile noastre de viață egoiste și consumul nostru lacom al resurselor mondiale. Modul în care ne relaționăm cu lucrurile materiale oglindește direct modul în care ne relaționăm cu Dumnezeu. Și atenția cu care tratăm lucrurile de pe pământ arată clar sacralitatea pe care o recunoaștem realităților cerești. Nu este vorba despre o problemă care ne privește numai ca indivizi, ci și ca o comunitate și societate în ansamblul său.

Adevărul este că trebuie să tratăm natura cu același respect și cu aceeași admirație pe care trebuie să le arătăm față de ființele umane. Pentru a remedia această situație, suntem chemați să ne întoarcem la un stil de viață ascetic și euharistic, adică să fim recunoscători aducând slavă lui Dumnezeu pentru darul creației și în același timp respectuoși în exercitarea propriei responsabilități personale în interior și în favoarea rețelei de relații a creației. Suntem chemați să amintim constant că economia noastră mondială devine pur și simplu prea mare pentru capacitatea pe care o are planeta noastră de a o menține și a de a o susține.

În afară de asta, atitudinile și comportamentele pe care le avem față de creație influențează direct și se reflectă în atitudinile și comportamentele noastre față de celelalte persoane. De fapt, acțiunea noastră în domeniul ecologiei se măsoară până la urmă din efectul său asupra oamenilor, în special asupra săracilor. Și o Biserică ce uită să se roage pentru ambientul natural este o Biserică ce refuză să ofere hrană și băutură omenirii suferinde. În același timp o societate care ignoră mandatul de a avea grijă de toți oamenii este o societate care maltratează creația autentică a lui Dumnezeu, din care face parte natura. Până la urmă, preocuparea pentru ambient implică și preocuparea pentru problemele umane ale sărăciei, foamei și setei. Această legătură este puternic evidențiată în parabola despre judecata finală, când Domnul afirmă: "Am fost flămând și mi-ați dat să mănânc, am fost însetat și mi-ați dat să beau" (Mt 25,35).

Totuși izvorul optimismului nostru constă în faptul că nu suntem singuri în răspunsul nostru și în responsabilitatea noastră în favoarea tutelării demnității umane și a protejării creației lui Dumnezeu. Nu există numai certitudinea harului Domnului, ci avem și solidaritatea fraților noștri și a surorilor noastre. Asta e ceea ce am învățat din relația noastră cu iubitul papa Francisc, împreună cu care împărtășim angajarea pentru speranța tuturor popoarelor și o bucurie pentru vindecarea planetei noastre.

Ca slujitori ai Dumnezeului iubirii, considerăm că una din obligațiile noastre fundamentale și din îndatoririle noastre morale este să răspundem la suferința globală și să lăsăm ca moștenire generațiilor viitoare o lume sustenabilă, așa cum a fost creată și voită de Creatorul nostru plin de iubire.

(După L'Osservatore Romano, 22 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 606.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat