Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinodul pentru Amazonia: Lauda îi restituie lui Dumnezeu creația

O reflecție despre Cântarea sfântului Francisc deschide cea de-a paisprezecea congregație generală

Proiectul documentului final al Sinodului Episcopilor pentru Amazonia a fost prezentat celor 184 de părinți care au luat parte la a paisprezecea congregație generală, desfășurată în dimineața de luni, 21 octombrie 2019, în prezența papei. După recitarea orei a treia - în timpul căreia arhiepiscopul peruan de Trujillo, monseniorul Héctor Miguel Cabrejos Vidarte, a ținut omilia pe care o publicăm în continuare într-o traducere - cardinalul Cláudio Hummes, raportor general, a ilustrat adunării reunite în Aula Sinodului textul proiectului, citind câteva pasaje din el. Imediat după aceea a luat cuvântul unul din invitații speciali (care în zilele trecute n-a putut să rostească intervenția sa) pentru a reafirma importanța ecologiei integrale și urgența de a ocroti pădurea amazoniană pentru a salvgarda viața întregii planete. După aceea părinții s-au reunit din nou în cercurile mici pentru elaborarea modurilor colective, adică a amendamentelor la schița documentului, care vor fi prezentate la Secretariatul Sinodului până marți seara. De miercuri dimineața raportorul general și secretarii speciali, cu ajutorul experților, le vor insera în text, care va fi revizuit și aprobat de Comisia pentru redactarea documentului final în după-amiaza de joi, 24 octombrie. La briefingul zilnic ținut la amiază în Sala de Presă a Sfântului Scaun au intervenit după aceea cardinalul Christoph Schönborn, arhiepiscop de Viena și președinte al Conferinței Episcopale Austriece; episcopul Domenico Pompili, de Rieti (Italia); părintele Dario Bossi, superior provincial al misionarilor combonieni din Brazilia, membru al Rețelei Ecleziale Panamazoniene (REPAM) și al Rețelei Iglesias y Minería; și braziliana Marcivana Rodrigues Paiva, reprezentantă a Grupului etnic sateré mawé.

"Binecuvântați-l pe Domnul, toate lucrările sale" (Ps 103,22).

Papa Francisc alege ca început al enciclicei sale Laudato si' poezia Cântarea fratelui soare. Și papa a încredințat sfântului Francisc și acest sinod, în grădinile vaticane, la 4 octombrie.

De aceea îmi permit să vă invit să parcurgem o bucată din drumul spiritual al sfântului Francisc.

Sfântul Francisc compune Cântarea după o noapte petrecută printre spasme, provocate pe de o parte de un cancer la oase, care în câteva luni îl va duce la moarte, pe de altă parte de suferința pe care i-au provocat-o unii dintre frații pe care Dumnezeu i-a dat lui.

Se naște atunci din inima sa cealaltă mare rugăciune de laudă: Tu ești duioșie, Tu ești bunătate, Tu ești toată bucuria noastră, Admirabil, Preaînalt Bun Domn...

Francisc înlocuiește frumusețea medievală, rezervată numai celor puternici, cu frumusețea celor din urmă, în atingerea și sărutarea leprosului. Această rugăciune, compusă pe muntele Verna, ne spune că Dumnezeul lui Francisc nu mai este un Dumnezeu războinic, ci Dumnezeul suferind, Dumnezeul care pătimește și compătimește durerea ființei umane, rănită de mortalitate.

Îmbătat de întâlnirea cu Dumnezeul duioșiei, Francisc este gata să-l laude pe Domnul în orice timp. Nu există nori care să poată întuneca demnitatea persoanei, minune a lui Dumnezeu; nu există nori care să întunece valoarea vieții, lucrare minunată a lui Dumnezeu; sau nori care să amenințe darul fraților, pe care iertarea poate să-l facă să strălucească. Da, deoarece pentru Francisc frumusețea nu este o problemă de estetică, ci de iubire, de fraternitate cu orice preț, de haruri cu orice preț. "Lăudat să fii, Domnul meu, pentru fratele vânt și pentru aer și nori și cer senin și pentru orice timp". Tu ești frumusețe!

A cunoaște Binele Suprem, a-i recunoaște binefacerile și a restitui Binelui Suprem lauda (a cunoaște, a recunoaște și a restitui) sunt verbele care marchează ritmul drumului spiritual al sfântului Francisc de Assisi. Dumnezeul cunoscut de Francisc este totul: Dumnezeul meu și totul meu. Deus et Omnia, este repetat de Francisc în Laudele Dumnezeului Preaînalt, Dumnezeu "totul în toți" (1Cor 15,28).

Experiența totalității lui Dumnezeu, a bunătății sale în totul, în toate lucrurile, reprezintă mărimea și extinderea viziunii sale despre realitate, care nu poate decât să includă totul în Dumnezeu și pe Dumnezeu în toate creaturile: în fiecare lucrare îl laudă pe Creator. Tot ceea ce găsește în creaturi îl referă la Creator. Tresaltă de bucurie în toate lucrările ieșite din mâinile Domnului și, prin această viziune bucuroasă, intuiește cauza și motivul care le dă viață.

În lucrurile frumoase recunoaște Frumusețea Supremă, și din tot ceea ce pentru Francisc este bun se înalță strigătul: "Cel care ne-a creat este infinit de bun!". Prin urmele imprimate de Binele Suprem în natură, sfântul Francisc îl urmează peste tot pe Iubit și face din fiecare lucru o scară pentru a ajunge la tronul său. Îmbrățișează toate ființele create cu o iubire și o devoțiune nemaiauzite înainte, vorbindu-le despre Domnul și îndemnându-le la lauda sa. Astfel Francisc devine inventatorul sentimentului medieval față de natură.

Recunoscându-l pe Dumnezeu în toate lucrurile, Francisc se simte dus la restituire. Creatorului i se dă gloria care-i corespunde ca artizan al frumuseții. Lauda reprezintă astfel mișcarea de restituire.

Dacă pentru sfântul Francisc păcatul este apropriere nu numai a voinței ci și a lucrurilor bune pe care Domnul le realizează în ființa umană, lauda, dimpotrivă, este restituire. Ființa umană nu-l poate lăuda pe Dumnezeu așa cum se cuvine, dat fiind că ea cu păcatul a rănit filiația sa.

Lauda adusă lui Dumnezeu, cel căruia îi corespunde cu adevărat, n-ar putea să fie înălțată în mod adecvat de către om dacă n-ar veni în ajutorul său creaturile, pentru că ființa umană, din cauza păcatului, nu este vrednică să-l numească.

Sfântul Francisc clarifică spunând că toate creaturile, care sunt surorile sale, "îl slujesc, îl cunosc și ascultă de Creatorul lor mai bine decât tine", pentru că sunt unicele care au elocvență, autenticitate de cuvânt și frumusețe de exprimare: ființa umană este astfel numai dacă recunoaște propria simplitate. Dacă în Regula sfântului Francisc nevrednicia ființei umane păcătoase este ajutată de Fiul lui Dumnezeu, în Cântare creaturile desfășoară rolul de mediere pentru a-l lăuda pe Dumnezeu. astfel creaturile din univers umplu golul unei ființe umane lipsite, din cauza păcatului, de un glas vrednic să-l laude pe Creator "așa cum îi place Lui".

Francisc face aluzie la Ps 103,22: "Binecuvântați-l pe Domnul, toate lucrările sale", la Dan 3,57 și la Ps 19,1: "Cerurile vestesc slava lui Dumnezeu". Și adjectivele - frumos, strălucitor, clar, prețios - exprimă calitățile divine care fac în așa fel încât creaturile să fie apte să-l ajute pe omul care, păcătuind, este incapabil de o laudă vrednică.

Laudele Domnului făcute de sfântul Francisc și care încep cu "Preaînalt Atotputernic, Bun Domn", le-a intitulat Cântarea Fratelui Soare, care este creatura cea mai frumoasă. Dimineața, când răsare soarele, fiecare om ar trebui să-l laude pe Dumnezeu, care a creat acest astru, prin care ochii noștri sunt luminați în timpul zilei. Și seara, când coboară noaptea, fiecare om ar trebui să-l laude pe Dumnezeu pentru cealaltă creatură: fratele Foc, prin care ochii noștri sunt luminați în timpul nopții.

Mai spune: "Toți suntem ca niște orbi, iar Domnul ne luminează ochii prin intermediul acestor două creaturi. Prin ele și prin celelalte creaturi de care ne folosim în fiecare zi, trebuie să-l lăudăm mereu pe Creatorul glorios".

Sfântul Francisc descoperă în Dumnezeu locul creației, restituie lui Dumnezeu creația, îl vede pe Dumnezeu în toate lucrurile și pentru aceasta îndrăznește să le numească surori. El este fratele universal (cf. Laudato si', nr. 11) pentru că vede în Dumnezeu nu numai pe Tatăl tuturor, ci și pe Tatăl tuturor lucrurilor.

De aceea cântă: "Tu ești sfânt, Doamne singur Dumnezeu, care săvârșești minuni. / Tu ești puternic, Tu ești mare, Tu ești preaînalt, / Tu ești atotputernic, Tu, Tată sfânt, rege al cerului și al pământului. / Tu ești întreit și unul, Doamne Dumnezeul dumnezeilor, / Tu ești binele, tot binele, supremul bine, / Doamne Dumnezeu viu și adevărat. / Tu ești iubire și caritate, Tu ești înțelepciune, / Tu ești umilință, Tu ești răbdare, / Tu ești frumusețe".

(După L'Osservatore Romano, 22 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 449.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat