Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Este loc în mass-media pentru misiune?

De Bernardo Cervellera

Valoarea misiunii și a mass-media care o comunică, așa cum ar fi AsiaNews, se află în elanul său profetic, capabil să perceapă și să ajute dezvoltarea și destinul popoarelor. Dar totul se naște din pasiunea și din dorința ca popoarele să cunoască iubirea lui Isus Cristos. Cu ocazia Zilei Misionare Mondiale 2019, care se celebrează la 20 octombrie, publicăm acest editorial al directorului agenției AsiaNews. Articolul a fost publicat de "Rogate Ergo", octombrie 2019.

Întrebarea care mi-a fost pusă - este loc în mass-media pentru misiune? - poate să fie interpretată în două moduri. Primul: cât spațiu dau mass-media (laice și ecleziale) misiunii? Al doilea: merită de dat spațiu misiunii în mass-media?

Să începem să reflectăm asupra primului mod: cât spațiu dau mass-media (laice și ecleziale) misiunii? În general aș spune: puțin. În explozia și pulverizarea informației care au urmat după internet, blog, twitter, instagram, Facebook, etc... există așa de multe știri încât orice fapt riscă în mod inevitabil să se înece în fluxul mediatic. În plus, odinioară misionarii care mergeau în străinătate, care lăsau să le crească o barbă lungă, semn de înțelepciune (pentru orientali) și de aventurism viril (pentru occidentali), erau printre puținii care călătoreau în alte continente. Apoi ei duceau obiecte, relatau moduri de a face, de a mânca, de a se îmbrăca ce trezeau curiozitatea exotismului.

Dar acum, călătorii - cu barbă și fără barbă - spre continente, culturi diferite, situații la limita supraviețuirii și a suportării sunt mult mai obișnuite. Și apelul mediatic al acestui exotism este exploatat: internetul este plin de documentare, reportaje, albume de fotografii, făcute de unul sau de altul, de un grup sau de altul. Uneori aceste lucrări constituie un bun material etnografic, alteori nu depășesc nivelul curiozității (chiar un pic stricate și rasiste).

Este adevărat că de cele mai multe ori, aceste călătorii și reportaje au la bază inspirația sau informația furnizate de un misionar (sau o misionară), care au fost puncte de referință, studiați și întâlniți, de la care s-a luat atenție și capacitate de dialog între culturi. Însă puțini - poate că niciunul - se întreabă despre motivul pentru care acel misionar se află în zona aceea greu accesibilă și nu numai pentru o călătorie, ci pentru o viață întreagă.

Există și mass-media care lipesc de misionari un "motiv" străin, sau care cu greu se potrivește cu motivul originar (vestirea lui Isus Cristos): sunt acei misionari care sunt prezentați sau citați pentru a da ajutor tezei ziarului sau a blogului. În lumea noastră italiană, divizată între suveraniști și globalizanți, se încearcă să se arate - mai ales cu privire la tema migranților - inevitabilitatea ciocnirii sau a întâlnirii cu celelalte culturi și religii. În acest mod, suveraniștii riscă să folosească persecuțiile pe care le îndură misionarii și creștinii de la islamul fundamentalist ca o "dovadă" că nu trebuie conviețuit cu islamul și că migranții trebuie refuzați, uitând că există misionari și credincioși care leagă raporturi de prietenie cu persoane și grupuri musulmane. Mai mult sau mai puțin în același mod, globalizanții vorbesc despre prietenia și despre primirea cu alte popoare, citându-i încă o dată pe misionari, uitând (sau ascunzând) problemele, trudele dialogului cultural, necesitatea de integrare, etc. În acest sens, misionarii, e adevărat, sunt citați și prezenți în mass-media, însă exploatați ca justificare pentru o ideologie, pentru un partitism orb, care nu vede toată realitatea care este făcută din fraternitate, dar și din probleme de rezolvat și nu de ascuns sau de refuzat.

De această tentativă de a manipula și a exploata, reducând mărturia într-un clișeu nu scapă nici mass-media ecleziale. De când papa Francisc a spus că lui îi place o "Biserică în ieșire" în "periferiile existențiale și geografice", se vorbește adesea numai de misionari "de stradă", de angajare față de triburi pe cale de dispariție, de campioni în colectarea de gunoaie diferențiate... Dar și aici se tace în privința "motivului" pentru care un misionar își dă viața, un motiv mai mare și mai infinit al unui respect generos față de ecologie.

Eu cred că aceste reducții și instrumentalizări în mass-media laice și ecleziale au loc pentru că în Biserică, în corpul celor care cred, scade și devine superficial simțul misiunii, redusă la lucruri de făcut, la pauperisme, la poziții ideologice. În Mesajul pentru Ziua Misionară Mondială din octombrie 2019, papa Francisc a spus cu claritate că misiunea este o "viață divină, nu este un produs de vândut - noi nu facem prozelitism - ci o bogăție de dăruit, de comunicat, de vestit". Așadar, s-a pierdut greutatea "catolică" (totală și universală) a orizontului misiunii ("până la marginile pământului"). Asta înseamnă că s-a pierdut și măreția darului primit de la Isus, care este redus deci la câteva mici reguli morale, la tresăltări de protocol, la vreo mică operă caritativă care numai de departe își amintește de Cristos. Așadar, din mass-media nu sunt eventual absenți misionarii, ci este absent Isus Cristos, nu numai ca un citat sau model, ci izvor al vieții și al acțiunii.

Pentru un misionar, dialogul cu culturile și cu religiile popoarelor, ajutorul caritativ, denunțarea sunt numai o parte foarte mică și zilnică a unei misiuni care este de a face în așa fel încât popoarele să cunoască iubirea lui Isus Cristos și puterea sa capabilă să elibereze de semnele morții care sălășluiesc în toate culturile și situațiile.

Trăită în acest mod, misiunea și comunicarea sa în mass-media au o importanță fundamentală. Tocmai datorită dorinței de a comunica viața lui Isus Cristos, misionarii sunt foarte atenți la situațiile în care sunt cufundați și desfășoară o operă profetică, aptă să perceapă dramele și dezvoltările posibile într-o națiune. Asta depășește mult reducțiile exotismului și partitismului.

Și de vreme ce Cristos a învins moartea, misionarii nu se opresc la denunțare, ci fac să strălucească semne de speranță. Numai câteva exemple: cu multe secole înainte ca lumea (occidentală și orientală) să descopere feminismul, misionarii și misionarele au deschis în China și în Asia primele școli feminine, în numele demnității și libertății pe care Cristos le dăruiește creaturilor sale. Și cu multe decenii înainte ca Mohammed Younus să câștige Premiul Nobel cu "băncile pentru săraci", misionarii din India și din Bangladesh constituiau cooperative de agricultori pentru a înfrunta împreună dezastrele taifunurilor, cu o milostivire mult mai mare decât aceea pe care o arată băncile lui Younus față de cel care nu reușește să dea înapoi împrumuturile.

(După AsiaNews, 18 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 544.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat