Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 29-a de peste an - Anul C - 2019

Ex 17,8-13; Ps 121,1-8; 2Tim 3,14-4,2; Evr 4,12; Lc 18,1-8.

"Ajutorul nostru este în numele Domnului, care a făcut cerul și pământul" (Ps 121,2).

Acum când Isus doar pentru puțin timp mai este pe pământ cu ucenicii săi și cu poporul ales (cf. In 13,33), căci merge la Calvar și de acolo la Tatăl ceresc, el pronunță parabola judecătorului nedrept care nu se teme de Dumnezeu și de oameni nu-i este rușine, dar judecător nedrept care face totuși dreptate unei văduve sărace numai ca aceasta să nu mai vină și "tot să-l bată la cap cu rugămintea ei" (Lc 18,1-6). Și Isus conchide: "Ați auzit ce a spus judecătorul nedrept! Oare Dumnezeu nu va face dreptate aleșilor săi care strigă zi și noapte către el, chiar dacă-i face să aștepte? Vă spun că le va face dreptate repede. Dar când va veni Fiul Omului, va găsi oare credință pe pământ" (Lc 18,6-8)?

Pe lângă rugăciunea insistentă cerută de Isus în evanghelie pentru cultivarea credinței, sfântul Paul îi mai cere lui Timotei și citirea Sfintei Scripturi și să predice neobosit cuvântul lui Dumnezeu. Apoi Biserica le cere credincioșilor săi să primească des sfânta împărtășanii și lectura Vieților Sfinților.

În Evanghelia după Luca, Împărăția este prezentată în două feluri: în Persoana lui Isus care atunci era fizic prezent între oameni (cf. Lc 17,21); apoi în venirea sa de-a doua când va veni ca judecător (cf. Lc 18,8). Când Fiul Omului va veni din nou, atunci îi va chema la judecată pe toți cei răi care nu au crezut în el și nu s-au rugat pentru mântuirea lor, iar pe sfinți, pe creștinii cei buni îi va întări, căci zilele care vor precede venirea împărăției lui Isus vor fi marcate de necaz (cf. Ap 2,10). Atunci cei drepți vor avea ca armă puternică, scut de apărare și forță uimitoare, rugăciunea insistentă, adică rugăciunea făcută cu credință, care le va aduce tărie din cer. Rugăciunea insistentă este totdeauna semnul credinței. Dar oare va mai găsi Domnul credință pe pământ (cf. Lc 18,8), căci după preștiința lui Isus, în timpurile de pe urmă credința multora se va răci (cf. Mt 24,12)?

De aceea, sfântul Alfons Maria de Liguori (1696-1787) spunea: "Cine se roagă se mântuiește, cine nu se roagă se osândește!" Un lucru este clar, omul care se roagă se încrede în Dumnezeu, dar din nefericire prea mulți se încred în ei înșiși și în propria lor putere. Iar sfânta Tereza de Avila (1515-1582), spunea și ea: "Tereza fără harul lui Dumnezeu este o femeie sărmană, dar cu harul lui Dumnezeu, este o forță". Și asta este valabil pentru orice om.

Iată, în continuare un exemplu clasic de putere a rugăciunii, în prima lectură de astăzi (cf. Ex 17,8-13).

Dar pentru a înțelege mai bine prima lectură trebuie să facem mai întâi câteva precizări importante și anume: poporul ales tocmai ieșise din Egipt scos de Dumnezeu cu minuni peste fire: cu stâlp de nor lumină pentru evrei și întuneric pentru egipteni, trecerea Mării Roșii despărțită în două cu zid ape la stânga și la dreapta, cu hrana pe care le-o oferea Domnul în fiecare zi în pustiul arid, cu apa abundentă izvorâtă din stânca uscată și arsă de soare și cu drumul deschis spre țara promisă, țară unde curge lapte și miere (cf. Ex 3,8; 13,5). Toate acestea ar fi trebuit să dezvolte în popor o mare credință în Dumnezeul care cu dragoste nemărginită i-a purtat de grijă, dar n-a fost să fie așa, căci un duh rău l-a orbit.

Am găsit undeva o istorioară potrivită cu cele expuse mai sus: Un om a șoptit: "Doamne, vorbește-mi!" Și o ciocârlie a început să cânte, dar omul nu a auzit! Așa că omul a strigat: "Doamne, vorbește-mi!" Și bubuitul tunetului a răsunat de la o margine a cerului la cealaltă, dar omul nu a sesizat. Omul a privit în jurul său și a zis: "Dumnezeule, dă-mi voie să te văd!" Și o stea a strălucit scânteietoare, dar omul nu a observat. Și omul a strigat: "Doamne, arată-mi o minune!" Și o viață s-a născut, dar omul nu a știut. Așa că omul a strigat în disperare: "Doamne, atinge-mă ca să știu că ești aici!" La care Dumnezeu s-a aplecat și l-a atins pe om, însă omul a dat cu mâna alungând fluturele și și-a văzut mai departe de drum. Să nu lăsăm să ne scape vreo binecuvântare numai fiindcă nu o primim în felul în care o așteptă noi!

Numai că poporul uitase greutățile robiei și minunile mari făcute de Dumnezeu pentru el, dar acum vedea numai greutățile pustiului și se gândea numai la ceea ce lăsase în urma sa în Egipt: oalele cu carne de la idoli, peștii, prazul și usturoiul (cf. Ex 16,3; Num 11,5) și uita că drumul acesta îl ducea spre "țara în care curge lapte și miere" (cf. Ex 3,8). Dar să nu fim prea drastici în a-i judeca pe evrei, pentru că noi suntem mai răi ca ei, căci noi în greutățile călătoriei noastre prin pustiul acestei lumi în drum spre patria cerească unde sunt bunuri și fericiri "pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, pe care Dumnezeu le-a pregătit pentru cei ce-l iubesc" (1Cor 2,9), îl acuzăm pe Dumnezeu că nu are grijă de noi și îl părăsim pentru diferiți idoli. Asemenea unor copii răsfățați nici noi nu luăm deloc în considerare ceea ce ne-a dat Dumnezeu și vedem numai ceea ce ne lipsește în drumul spre cer. De asemenea sunt mulți dintre noi care pretind că sunt ai Domnului Isus, dar asemenea femeii samaritene sunt robii tradițiilor și ai mentalităților greșite. Dar să nu uităm că numai cel care va bea din apa Domnului nu-i va mai fi sete în veac (cf. In 4,14), că numai Isus este "Stânca" din care curge apă abundentă și vie (cf. 1Cor 10,4), că numai din inima celui care crede în el vor curge râuri de apă vie (cf. In 7,38)!

Să mergem mai departe cu istoria poporului evreu și să vedem iar dragostea cea mare a lui Dumnezeu față de el și puterea rugăciunii insistente. Pentru prima dată de la eliberarea lui, poporul ales ajunge la o confruntare cu un alt popor: "Amalec a venit să-l bată pe Israel la Refidim" (Ex 17,8). Cine erau acești amaleciți? Ei erau descendenți ai lui Esau. Erau inamicii dintotdeauna ai Israelului. Dacă ne aducem aminte, Esau era cel care se îndeletnicea cu vânătoarea și cu războiul și este imaginea omului carnal care refuză pe Dumnezeu (cf. Gen 25,27), era cel care și-a vândut dreptul de întâi născut pentru un blid de linte disprețuind binecuvântarea (cf. Gen 25,34), iar urmașii lui păstraseră și ei toate aceste însușiri. Israel nu ar fi putut niciodată să-i învingă pe amaleciți războinici de meserie dacă Domnul nu era cu el. Atunci Moise, din partea lui Dumnezeu, a zis lui losue: "Alege niște bărbați și ieși de luptă împotriva lui Amalec, iar eu voi sta mâine pe vârful dealului cu toiagul lui Dumnezeu în mână. losue a făcut ce-i spusese Moise și a ieșit să lupte împotriva lui Amalec. lar Moise, Aaron și Hur s-au suit pe vârful dealului. Când Moise își ridica mâinile, era mai tare Israel; când își lăsa mâinile în jos, era mai tare Amalec. Mâinile lui Moise s-au îngreunat; ei au luat o piatră, au pus-o sub el, iar el s-a așezat pe ea. Iar Aaron și Hur îi sprijineau mâinile, unul de o parte și altul de cealaltă și mâinile lui au rămas stabile până la apusul soarelui. Iosue l-a lovit pe Amalec" (Ex 17,9-13). Și ca o informare utilă, Aaron era fratele lui Moise, iar după istoricul Iosif Flavius, Hur era soțul lui Miryam, sora lui Moise și Aaron. Același Hur a fost lăsat mai târziu cu Aaron pentru a supraveghea poporul în timp ce Moise s-a suit pe Sinai (cf. Ex 24,14).

La Marea Roșie, Domnul luptase pentru ei, iar ei au trebuit să stea liniștiți (cf. Ex 14,14), acum Domnul spre învățătura noastră, prin rugăciune le-a dat o mare biruință. Dacă aruncăm o privire atentă asupra acestei lupte din relatarea de astăzi, nu ne va fi greu să observăm că ea nu a fost câștigată datorită calităților combative ale Israelului, ci prin putere din cer. Dacă facem paralelismul cu lupta noastră spirituală, atunci trebuie să înțelegem că Isus, noul nostru Iosue și noul nostru Moise, este cel care duce lupta noastră celor care ne rugăm și tot el este cel care o câștigă. Dumnezeu a promis că ne va scăpa pentru totdeauna de Amalec (cf. Ex 17,14), iar Moise a zidit acolo un altar și i-a pus numele "Domnul, steagul meu" (Ex 17,15). Crucea lui Isus, semnul tăriei noastre, este steagul sub care trebuie să luptăm, altfel, lupta noastră este o luptă zadarnică și fără sorți de izbândă în fața dușmanilor noștri temuți; diavolul, lumea și trupul. Psalmistul spune: "Unii se bizuiesc pe carele lor, alții pe caii lor; dar noi ne bizuim pe numele Domnului Dumnezeului nostru" (Ps 20,7). Din păcate unii dintre noi se bizuie care pe educația lor, care pe dibăcia lor, care pe averea lor, care pe tradițiile lor sau pe alte lucruri care țin mai mult de lumea aceasta decât de cea din ceruri. Însă în acest război spiritual pe care îl ducem noi toți, fără rugăciune și fără Dumnezeu nu putem obține biruința oricât am încerca noi.

Psalmul responsorial 121,1-8 ne ajută amintindu-ne că cel drept știe să caute ajutorul sigur care vine numai de la Domnul, "cel care a făcut cerurile și pământul". Dacă Dumnezeu a putut chema la existență cerul cu miriadele sale de stele și pământul cu toate minunățiile de pe el, cu cât mai mult îi va putea ajuta pe cei lipsiți de ajutor! Și ce bine este să mai știm că "Cel care ne păzește" nici nu ațipește și nici nu doarme! Noi trăim într-o lume plină de pericole și ispite, iar dușmanul caută să ne aducă la cădere și să ne înghită. Dar celui care se teme de Dumnezeu i se spune: "Atunci vei umbla în siguranță pe calea ta și piciorul tău nu se va poticni" (Prov 3,23), căci "Domnul te va păzi de orice rău, îți va apăra sufletul" (Ps 121,8).

Iată o rugăciune frumoasă a sfântului Patriciu pe care ar fi bine să ne-a însușim: "Iată că m-am trezit și în astă dimineață: tăria lui Dumnezeu să mă călăuzească, puterea lui Dumnezeu să mă părăsească, înțelepciunea lui Dumnezeu să îmi conducă pașii și să mă stăpânească. Ochiul lui Dumnezeu să fie mereu asupra mea, urechea lui Dumnezeu să mă asculte, cuvântul lui Dumnezeu să îmi vorbească, mâna lui Dumnezeu să mă sprijine, calea lui Dumnezeu să mi se deschidă drept înainte, pavăza și scutul lui Dumnezeu să mă apere: de cursele diavolului, de ispitele păcatului, de măgulirile trupului, de cei ce îmi voiesc răul apropiat sau îndepărtat. Eu invoc astăzi toate aceste puteri ale tale Doamne pentru a mă feri de rău, de orice putere lipsită de milă care îmi poate amenința trupul ori sufletul... Cristoase, apără mă astăzi de orice rău. Amin"!

Sfântul Paul în lectura a doua (cf. 2Tim 3,14-4,2) continuă învățătura Evangheliei și a celorlalte texte biblice de astăzi și ne vorbește de niște scuturi de ocrotire în față celui rău, în toate zilele și mai ales în zilele din urmă: primul este cunoașterea adevărului; al doilea este o viață trăită în armonie cu adevărul cunoscut și al treilea este susținerea venită de la Domnul. Despre susținerea venită de la Domnul, Paul spune: "Domnul m-a scăpat din toate" (2Tim 4,18). Dacă suntem stăruitori în cunoașterea învățăturii divine, dacă trăim o viață potrivită cu această învățătură divină, dacă ne vom ruga cu stăruință, dacă vom vesti cuvântul la timp potrivit și la timp nepotrivit, dacă vom dojeni și îndemna cu toată îndelunga răbdare, Domnul va stă lângă noi, ne va întări, ne va scapă din gura leului, de orice lucrare rea a acestuia și ne va păstra pentru împărăția sa cerească (cf. 2Tim 3,11; 4,17-18). Și trebuie să credem toate acestea căci: "Cuvântul lui Dumnezeu este viu, plin de putere" (Evr 4,12), adică, ceea ce spune, realizează negreșit. Doamne, fii tu puterea și mântuirea noastră! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 545.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat