Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cei patru frați tineri care au făcut acțiunea

De peste un secol capucinii în Amazonia

De Egidio Picucci

Părinților reuniți în Vatican marți, 15 octombrie 2019, pentru Sinodul special despre Amazonia, le-a fost arătat un material video care ilustrează munca desfășurată de nava spital „Papa Francisc” în slujba populațiilor fluviale din statul brazilian Pará pe o lungime de 1000 de kilometri ai fluviului Rio. Dar nu toți cunosc un precedent ilustru al acestei inițiative, care se datorează fraților capucini, care în anii Șaizeci au echipat o barcă spital, „Maria Cristina”, având la bord pe misionarul medic părintele Pio Conti din Pieve Torina. Călugărul străbătea neîntrerupt în sus și în jos fluviul pentru a distribui medicamente bolnavilor, inclusiv leproșilor.

De fapt, printre primii misionari angajați în Amazonia braziliană au fost tocmai capucinii, care au ajuns acolo din Umbria în 1909, adică în urmă cu o sută zece ani în urmă. Au venit când oamenii plecau: boom-ul extragerii arborelui de cauciuc se terminase și nordestinii (locuitori din Nordestina) se întorceau în sertão al lor foarte arid, mai săraci decât plecaseră. Inginerul vicentin Malvezzi, întâlnindu-se într-o zi cu misionarul care locuia la Benjamin Constant, a spus: „Părinte, aceste popoare vor avansa atunci când își vor putea împacheta mizeria și s-o ducă în Europa”. Avea dreptate pentru că Amazonia era un câmp verde imens suspendat, și „tot în verde” pentru că era populat de oameni cufundați într-o sărăcie endemică.

Primii capucini care au ajuns acolo erau patru, ca puncte cardinale care trebuiau să fixeze referințe sigure pentru oamenii dezamăgiți și dezorientați de prăbușirea comerțului cu arborele de cauciuc. Erau foarte tineri și trebuie amintiți: părintele Domenico Anderlini din Gualdo Tadino, părintele Ermenegildo Ponti din Foligno, părintele Agatanangelo Mirti din Spoleto și fratele Martino Galetta din Ceglio Messapico. Teritoriul încredințat lor avea granițele orizonturilor: 140.000 de kilometri pătrați (de 17 ori Umbria din care proveneau) și circa 20.000 de locuitori, răspândiți în ungherele cele mai ascunse, și mai săraci chiar decât indios care s-au născut acolo și s-au refugiat aproape de izvoarele fluviilor. Zona fusese deja evanghelizată și oamenii, cel puțin oficial, erau toți creștini; dar din vechea evanghelizare rămâneau numai două clopote la São Paulo de Olivença și cinci clopote mici la Tonantins. Era puțin, aproape nimic, dar erau mereu glasuri care puteau să reia un discurs doar întrerupt. Ceva asemănător se întâmplase la jumătatea secolului al XVII-lea în Tibet, când au fost alungați capucinii pentru că au deschis în capitală o casă și au botezat câteva sute de persoane. Alungați de Lama care vedeau că se diminuează prestigiul lor, ei au lăsat în capitala-fortăreață a budismului (și încă este) un clopot, Te Deum laudamus, singurul care până astăzi a răspândit bătăile sale peste lanțurile munților Himalaya. Istoria are un defect: uneori se repetă.

Capucinii lucrau – și lucrează – de lungul lui Solimões (așa este numit fluviul Rio la intrarea în ținutul brazilian), un curs de apă căruia cuvântul fluviu îi este foarte strict: de aceea indigenii îl numesc mai simplu Rio Mar.

Câteva luni pentru adaptare, apoi prima și clara decizie: să deschidă școlile, dat fiind faptul că fără instruire nu se merge înainte în niciun domeniu. Fazendeiros și madeireiros știau asta și pentru aceasta au împiedicat inițiativa, văzând în misionar un om care va împiedica exploatarea oamenilor săraci. A început guvernul central căruia superiorul i-a scris cerând ajutoare pentru reședința mai insalubră: Remate de Males (un sat aproape de Alataia do Norte de astăzi, santinela din nord). N-a avut niciun răspuns. La o a doua scrisoare s-a răspuns că nu erau fonduri disponibile și între timp se acordau 4.000 de contos (14 milioane de lire în 1920) pentru cateheza laică și pozitivistă în rândul indigenilor.

După sosirea lor la São Paulo de Olivença, primăria a votat o lege care interzicea vânzarea pământului către străini; tot la Remate de Males le-a fost opus misionarilor un preot suspendat a divinis, însoțit să boteze ici și acolo de-a lungul fluviilor; la Amatura, canoea care fusese chemată de la recreio (navă care duce pasageri), când a aflat că trebuia transportat un misionar, a dispărut noaptea. Seringueiros – culegători de arbore de cauciuc – n-au făcut opoziții deschise, dar le-a fost greu să înțeleagă că nu se puteau menține anumite obiceiuri după botezul pe care toți îl cereau. Părintele Evangelista a scris: „Dacă s-ar da ascultare dificultăților grave care se întâlnesc la fiecare pas, nu s-ar mai face niciun lucru”. De asemenea: „De un an și jumătate broaște țestoase, pești din fluviu, fasole, făină de manioca și apa sunt hrana noastră zilnică”. Trebuiau să se descurajeze, dacă descurajarea ar fi copilul lenei.

Misionarii, în afară de rugăciune, au recurs la viclenie: au voit să apară mai mari decât erau și au început construirea unui colegiu care (este o expresie a lor) „să inspire respect”. Nu era ușor pentru că în avalul fluviului Solimões nu se găsesc pietre; o cărămidă era la distanță de zece zile de navigație rapidă și, adusă acolo, consta patru lire (1921); tâmplarul trebuia să vină de la Manaus (la 1.300 de kilometri). Totuși trebuia să reușească. Și atunci când și ghinionul se va împotrivi (o mină explodată târziu a rupt brațul unui muncitor și a orbit un altul, înspăimântând întregul grup care s-a îndepărtat de la muncă) însuși prefectul apostolic a intrat în pădure pentru a găsi lemnul necesar pentru construcția care încet-încet a fost terminată. În timp ce unii predau în colegiile deschise la São Paulo de Olivença, la Amaturá (unde veneau cereri de înscriere chiar din Manaus) și chiar în insula Urutuba, alții, ca părintele Diego din Ferentillo, găseau timpul pentru a preda cultivarea rațională a cafelei și a trestiei de zahăr; alții, ca părintele Ludovico din Leonessa, indicau zona cea mai potrivită pentru construirea celui mai mare oraș din prelatura de atunci, Beniamin Constant; și alții (non nomina ut adsint numina) conduceau două stațiuni meteorologice, îngrijeau bolnavii în micile dispensare ale misiunii, introduceau albinele italiene și unul dintre ei a fost numit președinte al apicultorilor din Amazonia.

Făceau prea mult pentru ca să nu fie observați și universitatea din Rio de Janeiro a conferit titlul de doctor ad honorem în filozofie prefectului apostolic cu această motivație: „Pentru că este merituos al instruirii civile și religioase a tineretului brazilian”. Secretarul municipal din Remate de Males i-a scris prefectului apostolic: „Să-mi fie permis să vă aduc la cunoștință că părintele Ludovico este de o activitate fantastică, și din dinamismul său admirabil apar realități surprinzătoare și promițătoare”.

Și toate acestea în pofida potrivniciilor ambientului; nu atât ceea ce suntem obișnuiți să ne imagină, cât mai ales clima, în mod constant umedă, marcată de prezența de nori de insecte foarte mici, uneori chiar invizibile, care înțeapă fără milă, slăbind chiar și fibrele mai robuste. Din cei patru misionari sosiți în 1909, primul care a cedat a fost părintele Agatangelo, mort de friguri galbene la 27 de ani. În primii 76 de ani de misiune au fost șapte morți și patru repatriați datorită bolilor grave. Părintele Evangelista Galea din Cefalonia, primit în audiență de Pius al XI-lea la 18 noiembrie 1925, i-a spus papei: „Clima în care trăim face neputincioși doi misionari pe an”. Singurul remediu era să se refugieze periodic în spitalele din Manaus, definit de părintele Giuseppe din Leonessa „infirmeria misionarilor”. Dar niciunul n-a cedat, fideli față de ceea ce se spune, adică ei, capucinii, merg unde alții nu vor să meargă. Misionarii care în 1600 mergeau în Congo nu spuneau „mergem în misiune”, ci „mergem să murim în misiune”.

De la învățământ și de la promovarea umană s-a trecut la o evanghelizare intensă, grație sosirii de noi și tineri misionari care au preluat mai ales munca făcut cu indios, ajungând chiar să descopere un nou trib, caribus, cu părintele Venceslao din Spoleto: un eveniment despre care a vorbit presa mondială. Totuși, preferințele au fost – și sunt – pentru indios tikuna (tribul cel mai numeros din toată Brazilia), în mijlocul cărora a lucrat părintele Fedele Schiaroli din Alviano, care s-a întruchipat așa de mult cu ei încât a fost inserat într-una din „națiunile” în care era subîmpărțit tribul. Alții au preluat și au dezvoltat tentativa de a merge în interiorul sălbăticiei pentru a salva cu vaccinurile triburi ale căror nume nu se cunoștea, dar se cunoștea tragedia lor. Au ajuns, așa cum s-a spus, chiar să echipeze barca spital „Maria Cristina”: o inițiativă providențială pe care astăzi papa și-a însușit-o dăruind o ambarcațiune asemănătoare episcopului de Obidos, Bernardo Behlmann, pentru același scop.

Nu este ușor de lucrat cu indios, mai ales cu tinerii. Misionarii și-au bătut capul și până la urmă au decis să-i angajeze în ceva nou, dat fiind că noul le place tinerilor. Adică? S-au gândit la diferite noutăți, dar s-au ales acestea două: organizarea unui festival și punerea catehezei în mâinile lor. De circa zece ani la Belem do Solimões, capitală spirituală a tribului, se organizează un festival al culturii și al activităților indios, inclusiv cele ale etniilor vecine: pescuit, vânătoare, muzică, artizanat, tir cu arcul, tir cu țeavă lungă, canotaj, atletism, culegere de proverbe, legende, și așa mai departe. Timp de o săptămână Belem este o mică-mare sală de antrenament sub cerul liber; străzile devin piste pentru alergări și pentru defilări; corturile mici hoteluri pentru degustări; maloca (cort comunitar) un caleidoscop de lumini și de culori. Pregătirea, care durează peste un an, este în întregime în mâna tinerilor care trec din cort în cort pentru a-i întreba pe bătrâni și a redescoperi, astfel, obiceiuri, rituri și activități dispărute, dar înviate de relatarea care se apropie de ele și le înfrumusețează. De când există festivalul, s-au diminuat sinuciderilor în rândul tinerilor, o plagă care împreună cu alcoolismul este în mod trist răspândită în Amazonia. Și nu este puțin!

Cu festivalul a fost unită cateheza săptămânală în satele vecine, făcută în limba locală. Se pleacă în canoe cântând și udați de stropii de apă care zboară de la o ambarcațiune la alta; se ajunge în satul adunat la umbra unui mango și se discută despre cum poate să fie aplicată o parabolă evanghelică la viața tribului. „Este frumos – a scris un catehet – a trăi împreună momente de cântece, de rugăciuni și de dansuri în soare și însoțiți de cântul păsărilor”. Cele mai active, ca întotdeauna și ca peste tot, sunt femeile tinere, cu care misionarii încearcă să inițieze o formă de viață consacrată „stile tikuna”. Perspectivele sunt bune; deja două trăiesc în comunitate fără semne deosebite: se îmbracă, trăiesc, pescuiesc ca prietenele din sat, dar înăuntru au un ceva ce arde și face lumină. Ar fi un miracol dacă mâine ar ajunge la consacrarea călugărească, dat fiind că până astăzi din trib n-a fost nicio vocație. Unicul succes, dacă se poate numi așa, este hirotonirea unui diacon. „Gândindu-ne la trecut – a spus un misionar – putem vorbi despre miracol. Pe care-l așteptăm, dată fiind primirea aspirantelor în trib, mândră că unele din femeile sale lucrează ca misionari în casa din Tupana (Dumnezeu)”.

(După L’Osservatore Romano, 18 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 651.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat