Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prof. Botturi despre cardinalul Newman: "A crede poate să fie un comportament foarte rațional"

De M. Michela Nicolais

"A crede poate să fie un comportament foarte rațional". Cuvânt al lui Francesco Botturi, fost profesor de filozofie morală la Universitatea Catolică din Milano, care pentru agenția SIR trasează un portret în cheie contemporană al cardinalului John Henry Newman, în ajunul canonizării, la 13 octombrie.

În gândirea lui Newman, credința este în raport strâns cu rațiunea: în ce mod se articulează acest raport, la nivel filozofic și teologic, și cum "vorbește" omului contemporan?

Pe Newman l-am putea defini și "cântărețul" experienței credinței, al gândirii (filozofice și teologice), al adevărului, al istoriei (mântuirii). Newman este important și actual, pentru că repropune marile întrebări și marile răspunsuri din punctul de vedere al omului ca "subiect". În asta el este un autor "modern", pentru că a înțeles că tot patrimoniul înțelepciunii și al cunoașterii creștine tradiționale trebuia regândit din punctul de vedere al experienței pe care o trăiește subiectul uman: adevărul nu se află în sine, în față și contrapus ca un obiect străin unui subiect separat, și reciproc; mai degrabă, adevărul este legătura care unește ca lumină inteligibilă care își are origine în Dumnezeu. Așadar, la capătul adevărului este mereu ceva religios, căruia spiritul uman trebuie să i se supună cu venerație.

Contextul cultural "laic" al epocii nu era desigur favorabil. Cum a acționat Newman în această privință?

De fapt, sensibilitatea religioasă despre care am spus era contracarată de "liberalismul" filozofic, destul de răspândit din punct de vedere cultural. De aceea obiect de polemică mereu subînțeles în opera newmaniană este liberalismul, considerat exprimare a unui "spirit de necredință", care impregnează totul. Pentru liberalism nu există transcendență a adevărului, ci numai un adevăr pe măsura limitei umane, care își are paradigma în rațiunea științifică. În afara acestui "raționalism" rămâne spațiu numai pentru "sentimentalism"; tot ceea ce este conținut de experiență umană - înainte de toate religioasă și morală - nu are adevăr, ci este numai opinie subiectivă, credință care trebuie pur și simplu tolerată. În raport cu asta Eseu în ajutorul unei gramatici a asentimentului (1870) are o valoare deosebită. În fața obiecției "liberale" cu privire la adevărul religiei care nu respectă canoanele cunoașterii științifice și deci nu există, Newman revendică, pornind de la experiența comună, existența unei cunoașteri adevărate nedemonstrative, dar totuși nu irelevante: acea cunoaștere căreia este absolut rațional să se dea propriul "asentiment" pentru că se are încredere în izvorul său și pentru că are sprijinul convergenței de indicii și de probabilități. O mare parte din viața noastră este trăită în mod rațional la toate vârstele într-un regim de încredere. Nu există numai raționalitatea demonstrativă, care din premise deduce concluzii, ci și raționalitatea indicativă și mărturisitoare care induce asentimentul din semne. A crede poate să fie un comportament foarte rațional.

Primatul conștiinței, pentru Newman, are de-a face mereu cu căutarea adevărului: o poziție, a sa, care este exact contrariul relativismului propagat de "societatea lichidă"...

Desigur. Conștiința despre care vorbește Newman nu este simpla conștiință de sine și nici conștiința morală a binelui/răului, ci este capacitatea de acces conștient și liber la adevăr; conștiința după Newman este componenta subiectivă - am putea spune - a adevărului. În conștiință se desfășoară "drama" adevărului la care omul este ținut și în care omul joacă destinele sincerității sale și în definitiv ale demnității sale. Așa cum spuseseră deja marii scolastici începând de la sfântul Toma de Aquino, și pentru Newman omul este legat de conștiința sa. Aceasta nu este deloc loc al arbitrarului, ci al angajării responsabile cu ceea ce apare întocmai conștiinței; așa încât și atunci când conștiința ar fi în mod conștient eronată, subiectul este ținut să gândească și să acționeze conform conștiinței sale. Este cunoscut în această privință pasajul din Scrisoare către ducele de Norfolk (1874) în care Newman afirmă: "Dacă aș fi obligat să introduc religia [ca obiect de] toast după un prânz [...] voi toasta, dacă vreți, pentru papa; totuși mai înainte pentru conștiință, apoi pentru papa". Nimic de-a face cu ireverența, ci cu reverența față de sanctuarul adevărului care este conștiința, pe care numai respectându-l se poate toasta cu sinceritate și pentru papa. Este evident că toate acestea implică o profundă responsabilitate morală cu privire la respectul datorat conștiinței proprii și a altuia și în același timp cu privire la formarea conștiinței. Aceasta poate să fie și eronată, dar trebuie să fie întotdeauna dreaptă. Prin această valorizare puternică a conștiinței subiective Newman combate eficient subiectivismul și relativismul.

Newman a fost un om al timpului său, care a știut să citească și pliurile cele mai controversate ale istoriei, nu numai personale. Există în el un soi de precursor al luptei împotriva secularismului?

Ar fi necesar un răspuns foarte articulat. Formulez numai un aspect important. Una din formele secularismului este istoricismul, ca un alt atac împotriva adevărului: schimbarea istorică dezminte orice pretenție de adevăr peren (va fi o problemă care va exploda cu "modernismul). Newman a anticipat un răspuns destul de relevant. Schimbarea istorică nu este o obiecție față de adevăr, ci îi revelează un aspect dinamic esențial. În Eseu despre dezvoltarea doctrinei creștine (1846) scrie: "orice idee dacă este vitală se dezvoltă în mod necesar" și acesta este "principiu" fundamental pentru creștinism. Astfel dogma (definiție magisterială a adevărului catolic) nu este contrazisă de dezvoltările adevărului său, noi aspecte negândite în continuitate cu nucleul învățăturii tradiționale.

(După agenția SIR, 12 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 331.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat