Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Ravasi despre cardinalul Newman: "Poate să devină patronul ecumenismului"

De M. Michela Nicolais

Ce au în comun un papă sud-american și un cardinal, viitor sfânt, care vine din pâclele engleze? Aparent destul de puțin, dar dacă se privește mai în profunzime mult mai mult. Explică asta la agenția SIR, în ajunul canonizării lui John Henry Newman, cardinalul Gianfranco Ravasi, președinte al Consiliului Pontifical al Culturii și succesor al lui Newman în diaconia "San Giorgio a Velabro".

Care este semnificația canonizării cardinalului Newman, pe care papa a situat-o la jumătatea Sinodului pentru Amazonia?

Trebuie amintit că totul începe cu Benedict al XVI-lea, care l-a beatificat în Anglia, ținând cont - ca teolog - de însemnătatea teologiei sale. Dezvoltarea legăturii cu papa Francisc trebuie căutată în interesul spre o operă impunătoare a sa, Gramatica Asentimentului, în care Newman analizează printr-o reflecție sistematică structura asentimentului credinței, care prevede un parcurs ce este în același timp de tip rațional, teologic, etic și propriu al conștiinței. Central, în itinerarul propus de Newman, este conceptul de phrónesis, după părerea mea mult în sintonie cu magisteriul papei Francisc. De fapt, în Newman există un asentiment la credință care nu este numai încredințat rigorii intelectuale: există și o dimensiune mai simbolică, reprezentantă întocmai de phrónesis, care demonstrează că noi cunoaștem nu numai prin canalul înalt și nobil al raționalității, al logicii formale. Persoana simplă poate să fie sediul unei cunoașteri de credință, cu un parcurs propriu și cu o organ investigativ propriu. Deci, pentru Newman, phrónesis este o teologie.

Una din scrierile cele mai importante ale viitorului sfânt este "Despre consultarea credincioșilor în materie de doctrină", care a provocat încă de la publicarea sa dezbateri aspre. Riscă același lucru și Bergoglio, când nu încetează să recomande ascultarea "flerului sfântului popor al lui Dumnezeu"?

Se spune că Newman este "părintele absent" de la Conciliu, însă în realitate anticipează ceea ce vor conta după aceea Gaudium et spes și Lumen gentium: există un sensum fidelium care este ceva ce-l implică pe teolog, dar are o respirație mai corală, mai orizontală. Pentru aceasta Newman este în sintonie cu papa Francisc, care nu încredințează magisteriul său numai afirmațiilor dogmatice sau elaborării strict teoretice sau teologice, ci unui mesaj întemeiat spiritual care cuprinde și aspectul specific legat de respirația oamenilor obișnuiți. Devoțiunea mariană, spiritualitatea cotidianului, dimensiunea socială sunt parte din respirația credinței, din acel sensus fidelium pe care și Newman îl includea în criteriile de verificare a doctrinei, deși pe urma tradiției. Mereu am fost un pic surprins de faptul că Newman, îmbrățișând credința catolică, a ales Congregația întemeiată de sfântul Filip Neri: pentru valoarea sa, ne-am fi putut aștepta să devină, de exemplu, un iezuit. Ceea ce l-a cucerit pe Newman, așa cum a revelat el însuși, a fost dimensiunea umilinței și a bucuriei umile a lui Filip. Și strălucirea sa care era fascinantă pentru un om obișnuit să trăiască în pâclele din Maria Britanie. A știut să conjuge rigoarea solemnă a englezilor, simțul etic puternic prezent în anglicanism, cu atitudinea de compasiune, de apropiere, de ascultare a oamenilor tipic tradiției oratoriene. Și apoi simțul prieteniei. Alături de ușa casei sale, la Birmingham, a pus să fie scris pe o lespede cuvintele sale: "Binecuvântare prietenilor care la ușa mea, fără să fie chemați, fără să fie sperați, totuși au venit".

13 octombrie este o dată importantă și pentru Biserica anglicană. Se poate imagina Newman ca "patron al ecumenismului", pentru capacitatea sa de a fi "punte" între cele două Biserici?

Convertirea sa la catolicism, la 44 de ani, a rămas mereu imprimată în viața sa ca o cotitură, care nu l-a făcut însă să renege vreodată trecutul. Așa cum este documentat de Apologia pro vita sua, când Newman a părăsit Biserica anglicană a voit să demonstreze că acea convertire nu este în mod necesar o renegare, ci o deschidere spre un nou orizont. Acum, cu Anglicanorum coetibus, această concepție este acceptată liniștit și de Biserica anglicană: trecerea la o altă Biserică nu trebuie concepută în mod necesar ca o trecere globală, ci ca o alegere care se face în numele unui mare respect și iubire față de tradiție, care merge în același pas cu deschiderea spre un nou orizont. Newman a fost o "punte" pentru un ecumenism nu în mod excesiv irenic sau legat de problemele doctrinale, ci mai profunde. Un ecumenism nu întotdeauna și numai făcut pentru un dialog "pe creastă", ci capabil să coboare pe versantul celuilalt și viceversa, invitându-l pe celălalt să coboare și să viziteze la rândul său. "Cor ad cor loquitur", cu afirmă motoul său.

(După agenția SIR, 12 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 447.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat