Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Simfonie de caritate

De Nicola Gori

Devenim sfinți în cotidian, la orice vârstă, în orice condiție socială ne-am afla. Fără distincție între bărbat și femeie, nici de limbă sau rasă. Fantezia carității ne face sfinți și exprimă lumii un orizont nelimitat la momentul prezent. Un semn al acestei realități universale este reprezentat de cei noi sfinți pe care papa Francisc i-a canonizat, duminică, 13 octombrie 2019, în Piața "Sfântul Petru". Este vorba de patru femei și un bărbat: un cardinal, trei călugărițe și o laică ce s-au consacrat lui Dumnezeu în ambientele lor familiale. Vorbește despre asta, în acest interviu la L'Osservatore Romano, cardinalul Angelo Becciu, prefect al Congregației Cauzelor Sfinților.

Este momentul sfințeniei la feminin?

În paradis nu există "contingente", pentru că sfințenia este vocația universală, pentru toți și pentru fiecare. Conciliul al II-lea din Vatican, în constituția Lumen gentium, a amintit că în ierarhia sfințeniei tocmai femeia, Maria din Nazaret, este figură a Bisericii și îi precedă pe toți pe calea spre sfințenie. În istoria Bisericii, încă de la începuturi erau - alături de bărbați - numeroase femei care au avut parte activă și importantă în viața Bisericii primare, așa cum scria papa Wojtyła în scrisoarea apostolică Mulieris dignitatem despre demnitatea și vocația femeii, "prin propriile carisme și slujirea lor multiformă". Această bogăție de carisme și slujiri la "feminin" continuă să se arate și în zilele noastre, scria tot pontiful polonez în Mulieris dignitatem, prin "mărturia numeroaselor femei care realizează vocația lor la sfințenie. Femeile sfinte sunt o întrupare a idealului feminin, dar sunt și un model pentru toți creștinii.

Toate cele patru figuri feminine s-au remarcat prin slujirea față de aproapele. Care este rolul femeilor în caritate?

Este acela, sintetizat în mod eficace de sfântul Ioan Paul al II-lea în scrisoarea sa despre femeie: "Demnitatea femeii este măsurată de ordinea iubirii, care este în mod esențial ordine de dreptate și de caritate"; slujirea neobosită și curajoasă a acestor noi sfinte se explică prin "primatul iubirii" exprimat de sfântul Paul în Prima Scrisoare către Corinteni: "cea mai mare este iubirea". Desigur toți, bărbați și femei, am fost aleși, în Isus, pentru a fi sfinți în caritate, și în fond sfințenia nu este altceva decât caritatea trăită, însă femeia care exprimă "geniul" său în plinătate - ca noile sfinte sau ca maica Tereza de Calcutta - se arată cu adevărat model inegalabil în arta de a iubi. Dacă, în vreun fel, aptitudinea masculină este pentru muncă și pentru a face lucrurile, cea feminină este să aibă sensibilitate deosebită față de persoane, desigur fără a absolutiza deosebirea! În familie și în societate sunt necesare rolurile și carismele tuturor, bărbați și femei, dar dacă se poate spune ceva exemplar despre femeie, este capacitatea de a primi, de a ocroti, de a ierta, de a mângâia; și acesta este propriu gestului de caritate față de cel mai nevoiaș, cel mic, cel bolnav, cel exclus, oricine ar fi ei.

Printre noii sfinți este apoi cardinalul John Henry Newman. Ca preot anglican a fost printre promotorii Mișcării de la Oxford pentru apropierea de Biserica din Roma. Exemplul său poate să fie o punte pentru dialogul ecumenic?

Ca slujitor al Bisericii anglicane, el a avut funcția îngrijirii pastorale a studenților universitari. În cadrul acestei activități a întemeiat Mișcarea de la Oxford. Ca păstor și teolog a menținut poziții echilibrate, așa încât să fie considerat cel mai distins exponent al poziției anglicane mai apropiate de Biserica catolică, în care, după reflecție atentă și grație și studiilor aprofundate asupra originilor creștinismului, a cerut să fie primit. După aceea mereu a căutat și a găsit răspunsurile la întrebările sale profunde despre Biserica lui Cristos. Este motivul pentru care, pe mormântul său a voit să fie scris numai numele său și sinteza existenței sale: Ex umbris et imaginibus in Veritatem, "De la umbre și de la figuri la Adevăr". Cu adevărat Newman a fost om al dialogului, căutător pasionat al lui Dumnezeu, însă echilibrat și respectuos; mare teolog și studios al părinților Bisericii, dar mereu în căutarea unui punct de întâlnire. O recunoaștere, aceasta, venită chiar de la anglicani. Rowan Williams, fost primat anglican, mult timp profesor la Cambridge a spus: "și anglicanii au motiv să mulțumească pentru recunoașterea dată lui Newman", văzându-l ca "o punte între Biserica catolică și Biserica de Anglia și un campion al ecumenismului receptiv, care cere fiecărei tradiții creștine să se întrebe ce anume poate să învețe de la celelalte denominațiuni".

Ce importanță are Newman pentru Biserica universală?

"Newman este un mare dar pentru Biserica universală"; sunt cuvintele postulatorului general al Oratoriului sfântului Filip Neri. Acest lucru este adevărat nu numai pentru că este așa fiecare sfânt, ci pentru că Newman are o notă specifică de atenție față de sfințenia zilnică, a lucrurilor mici, a gesturilor simple, posibilă tuturor. Este celebru dialogul cu un copil care a întrebat: "Cine este mai mare: un cardinal sau un sfânt?". Răspunsul a fost: "Vezi, micuțul meu, un cardinal aparține pământului, este pământesc; un sfânt aparține cerului, este ceresc". Importanța și actualitatea acestei figuri de sfânt se află în conjugarea credinței și rațiunii umane, în pofida dificultăților, primatul conștiinței cu ascultarea față de adevăr. Este desigur un drum plin de riscuri și obstacole, dar putem să-l parcurgem, și cu ajutorul acestui nou sfânt, trecând "de la umbre și de la figuri la Adevăr".

Maica Vannini a fost fondatoarea Fiicelor Sfântului Camil, institut călugăresc feminin spitalicesc. Care este rolul femeii într-un domeniu așa de delicat cum este slujirea față de bolnavi?

Carisma operei maicii Giuseppina Vannina, fondatoare a congregației Fiicele Sfântului Camil, după mai mult de un secol, este încă vie și actuală. În slujirea față de bolnavi și mai în general față de persoanele aflate în nevoie, rolul femeii este foarte special și deosebit de prețios, nu numai pentru a alina suferințele, a da apropiere și întărire, ci și pentru a fi mărturie și prezență iubitoare a "Bisericii-sân de milostivire". Așa s-a exprimat papa Francisc la omilia din ajunul de Rusalii de anul acesta: "Cât de mult aș vrea ca oamenii care locuiesc la Roma să recunoască Biserica, să ne recunoască pentru acest mai mult de milostivire - nu pentru alte lucruri -, pentru acest mai mult de umanitate și de duioșie, de care este atâta nevoie!". Acesta este mandatul lăsat de Maica Vannini pentru fiicele sale: "Aveți grijă de săracii bolnavi cu aceeași iubire, așa cum obișnuiește o mamă iubitoare să se îngrijească de unicul său copil bolnav". Cred că este greu măsurabilă cantitatea și calitatea miilor de servicii făcute de femei, nu numai consacrate, față de bolnavi, umanizând îngrijirea. Fiicele Sfântului Camil au un moto semnificativ pentru spitalul lor roman: "Știință nouă, caritate veche". O mare cruce roșie este cusută pe haina acestor surori, semn a ceea ce Maica Vannini repeta adesea: "Caritatea să fie uniforma voastră". Este valabil pentru Fiicele Sfântului Camil, dar și pentru fiecare femeie aflată în slujirea față de bolnavi.

Maica Mankidian a fost fondatoarea congregației Surorile Sfintei Familii în statul indian Kerala, în sânul Bisericii siro-malabareze. Exemplul său poate folosi pentru dialogul interreligios?

Dialogul interreligios al sorei Maria Teresa Chiramel Mankidiyan se află în viața sa dedicată în întregime slujirii săracilor și bolnavilor din orice castă și religie, fără nicio distincție. Și în ea se întâlnește o asemănare cu maica Tereza de Calcutta tocmai datorită slujirii față de cei săraci, cei bolnavi, cei marginalizați, cei muribunzi; ambele au trăit virtutea carității în mod eroic, deși erau ambele niște adevărate mistice. Viața maicii Mankidiyan a fost plină de pocăință, rugăciune și post și congregația întemeiată de ea are astăzi circa două mii de surori și 200 de novice. Ordinul gestionează școli, spitale, școli de infirmerie, licee, adăposturi, case pentru suferinzi mentali și fizici, centre sociale și clinici homeopatice. Dialogul interreligios cel mai eficace este acesta al vieții și al mărturiei operelor, pentru toți, fără nicio excepție.

Lopes Pontes din congregația Surorile Misionare ale Neprihănitei Zămisliri a Născătoarei de Dumnezeu, este amintită pentru operele sale de caritate în favoarea nevoiașilor din orașul brazilian Bahia. Ce mesaj adresează lumii de astăzi?

La moartea sa a fost propusă pentru Premiul Nobel pentru Pace; a fost declarată "femeia cea mai admirabilă din Brazilia" de un cotidian din Sao Paolo și "personalitatea religioasă cea mai influentă din Brazilia în secolul al XX-lea" de o altă revistă. Și totuși a început îngrijindu-se de cei mai săraci în cotețul găinilor de la conventul său. Este numită și "maica Tereza braziliană". Sora Dulce s-a angajat profund și în instruirea muncitorilor, dar mai ales în asistența și îngrijirea celor din urmă și-a desfășurat slujirea sa generoasă. Ca și cum n-ar fi fost de ajuns, ultimii ani ai vieții sale au fost marcați de boală și de atâta suferințe. Când în octombrie 1991 Ioan Paul al II-lea a mers la Bahia și a voit s-o viziteze, de mai multe ori a spus: "Aceasta este suferința celui nevinovat. Egală cu aceea a lui Isus". Caritatea sorei Dulce a fost maternă și duioasă și își avea rădăcina în raportul supranatural cu Domnul; n-a instigat nicio contrapoziție între clase, ci le-a amintit bogaților exigența evanghelică de a frânge pâinea cu cel înfometat. Toată viața sa este un splendid mesaj universal pentru lumea de astăzi.

Se poate defini ca sfântă a cotidianului terțiara franciscană Bays care a exercitat în familie meseria de croitoreasă și s-a dedicat pentru nevoile aproapelui în cantonul elvețian Friebourg?

Existența lui Margareta Bays a fost una simplă: croitoreasă, casnică și catehetă, s-a îngrijit de diferitele nevoi ale aproapelui, mai ales în familie și în sat, fără a neglija vreodată rugăciunea. În timpul liber se dedica vizitei la cei bolnavi și instruirii catehetice a copiilor. În acest sens se poate vorbi de o "sfântă a cotidianului"; n-a devenit călugăriță, preferând să rămână necăsătorită și să se sfințească în sânul familiei și în parohia sa. Cotidianul său era umplut de gesturi simple însoțite de rugăciunea constantă: vizita la bolnavi și muribunzi, ajutorarea săracilor pe care-i numea "preferații lui Dumnezeu". În fiecare lucru trăia constant în prezența lui Dumnezeu. În ultimii ani a fost vizitată de durere intensă și continuă; a suportat orice fără a se plânge vreodată, în abandonare totală în voința lui Dumnezeu. "Sfințenia cotidianului" nu este o cale mai mică, ci o cale universală, așa cum ne-a amintit papa Francisc în Gaudete et exsultate la numărul 63: "Isus a explicat cu toată simplitatea ce înseamnă a fi sfinți și a făcut asta atunci când ne-a lăsat fericirile. Ele sunt ca o carte de identitate a creștinului. Astfel, dacă vreunul dintre noi își pune întrebarea: «Cum, pot ajunge să fiu un creștin bun?», răspunsul este simplu: este necesar să facem, fiecare în modul său, ceea ce spune Isus în discursul fericirilor. În ele se schițează fața Învățătorului, pe care suntem chemați s-o facem să transpară în cotidianitatea vieții noastre".

(După L'Osservatore Romano, 13 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 477.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat