Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

John Henry Newman: armonia diferenței

De Alteța Sa Regală Principele de Wales

Când papa Francisc îl va canoniza duminică, 13 octombrie 2019, pe cardinalul John Henry Newman, primul britanic care proclamat sfânt de peste patruzeci de ani, va fi motiv de sărbătoare nu numai în Regatul Unit și nu numai pentru catolici, ci și pentru toți aceia care îndrăgesc valorile care l-au inspirat.

În epoca în care a trăit, Newman a reprezentat viața spiritului împotriva forțelor care degradau demnitatea umană și destinul uman. În epoca în care ajunge la sfințenie, exemplul este necesar mai mult ca oricând: pentru modul în care, foarte bine, a știut să apere fără a acuza, să fie în dezacord fără a fi lipsit de respect și probabil, mai ales, pentru modul în care a știut să vadă diferențele ca locuri de întâlnire și nu de excludere.

Într-un timp în care credința era pusă în discuție ca niciodată înainte de atunci, Newman, printre cei mai mari teologi din secolul al XIX-lea, a aplicat propriul intelect la una din întrebările cele mai urgente ale erei noastre: care ar trebui să fie raportul dintre credință și o epocă sceptică, seculară? Angajarea sa, mai întâi cu teologia anglicană și apoi, după convertire, cu teologia catolică, îi impresiona chiar și pe opozanții săi prin onestitatea îndrăzneață, rigoarea implacabilă și originalitatea de gândire.

Oricare ar fi credințele noastre și oricare ar fi tradiția noastră, nu putem decât să-i fim recunoscători lui Newman pentru darurile, înrădăcinate în credința sa catolică, pe care le-a împărtășit cu societatea mai în general: autobiografia sa spirituală intensă și emoționantă și poezia sa profund simțită în Visul lui Gerontius, care pus pe muzică de Sir Edward Elgar - un alt catolic de care toți britanicii pot să fie mândri - a dat lumii muzicii una din capodoperele sale corale cele mai durabile.

În momentul culminant din Visul lui Gerontius, sufletul, apropiindu-se de cer, percepe ceva din viziunea divină:

o mare armonie misterioasă:

Mă inundă, ca adâncul

și solemnul sunet

Al multor ape.

Armonia cere diferență. Această idee este în însuși centrul teologiei creștine în conceptul despre Treime. În aceeași poezie Gerontius spune:

Cu fermitate eu cred și cu sinceritate,

Că Dumnezeu este Întreit

și că Dumnezeu este Unul.

Diferența, ca atare, nu trebuie să fie temută. Newman nu numai că a dovedit asta în teologia sa și a ilustrat asta în poezia sa, ci a demonstrat asta și în viața sa. Sub conducerea sa catolicii au devenit pe deplin parte a societății mai în general, care în acest mod s-a îmbogățit și mai mult drept comunitate de comunități.

Newman s-a angajat nu numai cu Biserica, ci și cu lumea. Deși era totalmente dedicat Bisericii la care a ajuns trecând prin așa de multe încercări intelectuale și spirituale, el a demarat oricum o dezbatere deschisă între catolici și alți creștini, netezind calea spre următoarele dialoguri ecumenice. Când în 1879 a fost ridicat la demnitatea de cardinal, a ales ca moto Cor ad cor loquitur ("inima vorbește inimii"), și conversațiile sale dincolo de diferențele confesionale, culturale, sociale și economice, erau înrădăcinate în această prietenie intimă cu Dumnezeu.

Credința sa era cu adevărat catolică, deoarece cuprindea toate aspectele vieții. Tot în acest spirit noi, catolici sau nu, putem, în tradiția Bisericii creștine în cursul secolelor, îmbrățișa perspectiva unică, înțelepciunea și înțelegerea deosebită, pe care acest suflet singular a adus-o experienței noastre universale. Putem scoate inspirație din scrierile sale și din viața sa, deși recunoscând că, asemenea oricărei existențe umane, era în mod inevitabil imperfectă. Newman însuși era conștient de propriile lipsuri, cum ar fi orgoliul și faptul de a sta în defensivă, care nu erau la înălțimea idealurilor sale, dar care în fond l-au făcut numai mai recunoscător de milostivirea lui Dumnezeu.

Influența sa a fost imensă. Ca teolog, munca sa asupra dezvoltării doctrinei a arătat că înțelegerea noastră a lui Dumnezeu poate să crească în timp și a avut impact profund asupra gânditorilor care au urmat. Fiecare creștin s-a simțit provocat și întărit în devoțiunea sa personală de importanța pe care el o atribuia glasului conștiinței. Persoanele din toate tradițiile care încearcă să definească și să apere creștinismul s-au descoperit recunoscătoare pentru modul în care el a reconciliat credința și rațiunea. Cei care caută divinul în ceea ce ar putea să apară ca un ambient intelectual tot mai ostil găsesc în el un aliat puternic care a susținut conștiința individuală împotriva unui relativism mult mai puternic.

Și, lucru mai important decât toate în acest timp în care am asistat la prea multe atacuri grave din partea forțelor intoleranței față de comunități și indivizi, între care mulți catolici, din cauza credințelor lor, el este o figură care a apărat propriile convingeri în pofida dezavantajelor de a aparține unei religii pentru adepții căreia era negată participarea deplină la viața publică. În timpul întregului proces de emancipare catolică și a restabilirii ierarhiei ecleziastice catolice, el a fost călăuza de care aveau nevoie poporul său, Biserica sa și timpurile sale.

Capacitatea sa de a exprima căldură personală și prietenie generoasă este demonstrată de corespondența sa. Sunt peste 30 de volume care adună scrisorile sale, dintre care multe, în mod semnificativ, nu sunt adresate colegilor intelectuali și liderilor proeminenți, ci rudelor, prietenilor și enoriașilor care căutau înțelepciunea sa.

Exemplul său a lăsat o moștenire durabilă. Ca educator, munca sa a fost profund de influentă la Oxford, Dublin precum și în alte părți, în timp ce tratatul său Ideea de universitate rămâne și astăzi un text fundamental. Trudele sale, adesea uitate, în favoarea educației copiilor, dau mărturie despre angajarea sa pentru a asigura ca persoanele din toate ambientele să poată fi părtașe de oportunitățile pe care instruirea le poate oferi. Ca anglican a condus din nou acea Biserică la rădăcinile sale catolice și drept catolic a fost gata să învețe de la tradiția anglicană, de exemplu în promovarea rolului laicilor. A dat Bisericii catolice nouă încredere când s-a restabilit într-o țară din care odinioară fusese dezrădăcinată. Astăzi comunitatea catolică din Marea Britanie are o datorie incalculabilă față de munca sa neobosită, așa cum societatea britanică are motiv să fie recunoscătoare față de această comunitate pentru contribuția sa incomensurabil de prețioasă la viața țării noastre.

Această încredere s-a exprimat în iubirea sa față de peisajul englez și față de cultura din țara sa natală, căreia i-a dat o contribuție atât de ilustră. În Oratoriul instituit de el la Birmingham, care acum găzduiește un muzeu dedicat amintirii sale, precum și o comunitate de cult activă, vedem realizarea, în Anglia, a unei viziuni pe care a luat-o de la Roma, descrisă de el ca "locul cel mai minunat de pe pământ". Aducând Congregația Oratoriului din Italia în Anglia, Newman a încercat să transmită carisma sa de educație și slujire.

El iubea Oxfordul, cinstindu-l nu numai cu predici pasionate și erudite, ci și cu frumoasa biserică anglicană la Littlemore, construită după o călătorie formativă la Roma unde, căutând un ghid pentru drumul său spiritual viitor și meditând asupra raportului său cu Biserica de Anglia și cu catolicismul, a scris iubitul său imn Lead Kindly Light. Când în sfârșit a decis să părăsească Biserica de Anglia, ultima sa predică, cu care și-a luat rămas bun de la Littlemore, a lăsat adunarea în lacrimi. Era intitulată The Parting of Friends.

În timp ce amintim viața acestui mare britanic, mare ecleziastic și, așa cum putem spune acum, mare sfânt, care depășește diviziunile dintre tradiții, este corect desigur să aducem mulțumire pentru prietenia care, în pofida separării, nu numai că a rezistat ci s-a și întărit.

În imaginea armoniei divine, pe care Newman a exprimat-o în mod așa de elocvent, putem vedea cum, în fond, când urmăm cu sinceritate și curaj diferitele cărări la care ne cheamă conștiința, toate diviziunile noastre pot duce la o mai mare înțelegere și toate drumurile noastre pot găsi o casă comună.

(După L'Osservatore Romano, 12 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1024.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat