Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Noi sfinte pentru Biserică

Giuseppina Vannini

Giuditta Vannini s-a născut la Roma la 7 iulie 1859, a doua din trei copii, din Angelo și Annunziata Papi. Ziua următoare a primit botezul în biserica "Sant'Andrea delle Frate". La vârsta de patru ani, la 18 august 1863, și-a pierdut tatăl; după câțiva ani, la vârsta de șapte ani, la 6 noiembrie 1866, a urmat mama Annunziata să moară, lăsându-i pe cei trei frați orfani. Giuditta a fost primită în rândul orfanelor din conservatorul Torlonia din Roma, unde prestau serviciu Fiicele Carității ale Sfântului Vincențiu de' Paoli. Aici a trăit cu numeroase orfane, învățând micile treburi casnice, completând formarea umană și obținând diploma de învățătoare. A învățat să vorbească și să scrie franceză perfect. La 19 martie 1873 a primit sacramentele Euharistiei și Mirului și, din acea zi, a simțit chemarea Domnului la viața consacrată. La vârsta de douăzeci și unu de ani a cerut și a obținut să intre în rândul vincențienelor.

La 3 martie 1883 a început noviciatul Fiicelor Carității în casa centrală din Siena, însă la 19 aprilie în același an a fost trimisă la Roma pentru o perioadă suplimentară de probă, unde a trăit la un cunoscut al surorilor, câștigându-și existența cu munca de broderie. La 1 martie 1884 s-a întors în casa de formare din Siena unde, la 20 septembrie în același an, a fost admisă la îmbrăcarea hainei călugărești. După ce a fost transferată de la Roma la Perugia, după aceea la Montenero, la Siena și la Bracciano, a fost demisă definitiv la 25 iunie 1888, din motive de sănătate fragilă. S-a întors la Roma, unde s-a transferat la surorile sacramentine care au arătat că o apreciază și ar fi voit ca să rămână cu ele în calitate de călugăriță "cu văl", deși Giuditta nu se simțea la locul său. A găsit de lucru la Portici (Napoli) ca învățătoare la grădiniță, dar nici aici nu s-a simțit senină și s-a hotărât să meargă ca să locuiască la Roma la mătușa maternă Anna Maria Papi, nașa sa de botez.

În 1891 a avut loc întâlnirea decisivă din viața sa: l-a cunoscut pe procuratorul general al slujitorilor bolnavilor (camillieni) Luigi Tezza, astăzi fericit. În decembrie 1891 Călugărițele Stăpânei Noastre din Cenacol, rezidente la Roma, au oferit, în casa lor, doamnelor din colonia franceză un curs de exerciții predicat în limba lor. Murind în mod neașteptat predicatorul care provenea din Franța, călugărițele au cerut părintelui Tezza să-l înlocuiască. El, care predicase exercițiile în anul precedent, a acceptat invitația. Printre participante era Giuditta Vannini, doritoare să cunoască mai bine voința lui Dumnezeu în privința sa. La 17 decembrie, apropiindu-se sfârșitul exercițiilor, Vannini s-a prezentat la confesionalul predicatorului, i-a vorbit despre vocația sa la viața călugărească și despre numeroasele dificultăți pe care le întâlnea la Fiicele Carității, motiv pentru care nu știa cum să realizeze consacrarea sa lui Dumnezeu.

Părintele Tezza, după ce i-a propus câteva institute, față de fiecare tânăra găsea dificultăți, i-a propus să se angajeze cu el pentru a da viață unui nou institut. În fața eventualității de a deveni fondatoare, Giuditta a răspuns: "Părinte! Lăsați-mă să mă rog și să mă gândesc și peste câteva zile vă voi da răspuns". La sfârșitul exercițiilor Vannini s-a întors la părintele Tezza pentru a se pune în întregime la dispoziția sa pentru proiectul despre care îi vorbise. Cu alte două tinere contactate de Tezza, primele trei postulante din noua congregație au găsit găzduire în via Merulana, aproape de spitalul "San Giovanni". Era 15 ianuarie 1892. La 2 februarie în același an în camera unde murise sfântul Camil, Giuditta și celelalte două tinere au primit de la părintele Giovanni Mattis, superior general al slujitorilor bolnavilor, mantaua cu crucea roșie a sfântului din Bucchianico în calitate de aspirante. La 19 martie Giuditta a îmbrăcat haina călugărească și a luat numele de sora Maria Giuseppina. După un an, la 19 martie 1894, a făcut în privat voturile de sărăcie, castitate, ascultare și de slujire a bolnavilor și cu pericolul propriei vieți (al patrulea vot). La 8 decembrie 1895 a fost admisă de cardinalul vicar, Lucido Maria Parocchi, la voturile perpetue; înainte de începerea cursului de exerciții spirituale s-au desfășurat, cu vot secret, alegerile și maica Giuseppina a fost aleasă oficial superioară generală. În timp ce vocațiile veneau și noul institut creștea, părintele Tezza, în calitate de procurator și vicar general, îi prezenta lui Leon al XIII-lea cererea pentru aprobarea pontificală. Papa, pe atunci contrar nașterii de institute mici, a răspuns negativ fie în 1892 fie în 1893. Ridicarea noii familii călugărești la rangul de conservator dependent de ordinariu a avut loc la 24 ianuarie 1894, prin intervenția cardinalului vicar Parocchi.

O altă încercare foarte dureroasă a fost îndepărtarea co-fondatorului Luigi Tezza, din cauza unor acuze false. I-a fost luată facultatea de a spovedi surorile, precum și de a avea acces la comunitatea lor. În fața acestor acuze nedrepte, Tezza a ales tăcerea, oferind totul pentru binele institutului Fiicelor Sfântului Camil.

Opera principală a lui Vannini constă în fondarea congregației călugărești și în dăruirea totală pentru formarea și însoțirea călugărițelor, pentru a le învăța, înainte de toate cu exemplul, să-l slujească pe Isus în persoana aproapelui. Avea o viziune foarte largă despre "caritate", concepută ca: îngrijire a bolnavilor; caritate față de săraci; rugăciune și ispășire a păcatelor oamenilor; formare a fiicelor sale la înaltul ideal al perfecțiunii pentru ca să fie adevărate apostole ale carității, slujindu-i pe bolnavi cu inima și duioșia unei mame care îl asistă pe unicul său fiu bolnav. Recomanda adesea fiicelor sale virtutea umilinței, convinsă că "singura bază a sfințeniei este umilința". În pofida încercărilor și sub conducerea fermă și maternă a fondatoarei, institutul a continuat să se extindă în Italia și în străinătate. În 1893 apare prima comunitate la Cremona, în 1894 la Mesagne, în provincia Brindisi, apoi au venit Franța, Belgia și Argentina. În momentul morții fondatoarei, dintr-o relatare prezentată chiar de maica Vannini cu doi ani înainte de autoritatea ecleziastică diecezană din Roma, rezultă că institutul Fiicele Sfântului Camil avea deja 124 de călugărițe și 16 case. Maica GIuseppina Vannini, după ce le-a condus timp de optsprezece ani, a murit la 23 februarie 1991. Avea numai cincizeci și doi de ani.

_____________

Mariam Thresia Chiramel Mankidiyan

Mariam Thresia Chiramel Mankidiyan s-a născut la 26 aprilie 1876 la Puthenchira, a treia din cei cinci copii ai lui Thoma și Thanda di Chiramel Mankidiyan, cunoscută familie catolică din Puthenchira, în actuala eparhie siro-malabareză de Irinjalakuda. La 3 mai 1876 a fost botezată și i-a fost dat numele de Thresia.

A primit educația primară în școala din sat. Mama sa Thanda, femeie virtuoasă, a învățat-o pe ea și pe ceilalți copii fundamentele credinței creștine.

La vârsta de trei ani și jumătate postea patru zile pe săptămână, recita rozariul și făcea pocăință pentru păcatele lumii. Toată dorința sa era să-l iubească pe Dumnezeu și să dea bucurie și mângâiere lui Isus răstignit. Chiar dacă fetițele sub zece ani nu erau autorizate să se spovedească și să primească Prima Împărtășanie, ea a primit primul sacrament la șase ani și al doilea la nouă. Mama sa, care a condus-o în angajarea sa de a-l iubi pe Isus, a murit în 1888. Thresia avea atunci numai doisprezece ani. A fost o mare durere pentru fetiță, dar încrezându-se în maternitatea Sfintei Fecioare Maria, s-a încredințat ei și în toată viața sa a cerut ocrotirea sa maternă.

Inima lui Thresia ardea de iubire față de Dumnezeu, așa încât ea dorea o viață eremitică în pădurile din colinele apropiate. Însă cei din familie s-au opus. După aceea, a încercat să intre într-unul din institutele călugărești existente, dar n-a putut face asta datorită lipsei de bani în casă. Dumnezeu a îmbogățit-o cu diferite experiențe mistice, acordându-i viziuni, extaze și stigmatele. S-a rugat să poată avea o călăuză spirituală pentru a fi ajutată să discearnă voința Domnului. Ca răspuns, Dumnezeu i-a trimis un preot sfânt în persoana părintelui Joseph Vithayathil (venerabil din 2015).

Pasiunea față de Dumnezeu a creat în Thresia o profundă sensibilitate și compasiune față de umanitate, mai ales față de familii. Cu curaj și clarviziune a intrat în realitatea concretă a unui domeniu plin de probleme ca acela familial. A preferat să fie de partea săracilor, a bolnavilor și a muribunzilor, să fie în slujba celor oprimați, a celor abandonați și a celor excluși. A vizitat casele tuturor, fără distincție de castă și de crez și a fost părtașă la nevoile lor spirituale și temporale.

În mijlocul experiențelor extraordinare și al slujirii față de familii, inima sa a rămas însetată de Dumnezeu: dorea să se identifice cu răstignitul. A cerut directorului său spiritual să poată trăi într-un schit construit pentru ea. Monseniorul John Menachery, episcop de Trichur, n-a permis asta. Înțelegând dorința sa de a fi cu Dumnezeu, prelatul i-a propus să intre într-un convent al terțiarelor carmelitane din Ollur. Însă n-a fost nevoie de mult timp pentru a înțelege că vocația lui Thresia nu era pentru viața carmelitelor. Astfel ea a cerut părintelui Vithayathil să construiască un schit pentru ea. În 1913 casa era gata și femeia s-a mutat acolo. Câteva prietene s-au unit cu ea și împreună au petrecut o viață de rugăciune și de pocăință, vizitând familiile, ajutându-le în toate necesitățile lor. Episcopul Menachery a înființat canonic această casă la 14 mai 1914, ridicând comunitatea la rangul de Congregație a Sfintei Familii.

Thresia a primit de la episcop noua haină, care a devenit după aceea haina oficială a congregației și numele călugăresc de Mariam Thresia. Ea a făcut voturile perpetue, în timp ce celelalte colege ale sale au fost introduse formal ca postulante ale noii congregații. În aceeași zi, sora Mariam Thresia a fost numită de episcop superioară și părintele Vithayathil a devenit capelan. Episcopul a procurat pentru sora Mariam Thresia și pentru surorile sale constituțiile Surorilor Sfintei Familii din Jaffna, în Sri Lanka, și după ce a făcut modificările corespunzătoare le-a încredințat noii congregații la 22 iulie în același an.

Persoane din toate păturile sociale se apropie de ea în dificultățile lor și în problemele vieții. Oamenii aveau mare credință în puterea rugăciunii sale.

Maica Mariam Thresia a murit la vârsta de cincizeci de ani din cauza unei răni la picior, care a devenit fatală pentru că era diabetică. Era 8 iunie 1926 și a fost înmormântată în capela conventului Holy Family la Kuyzhikkattussery, în Kerala.

______________

Dulce Lopes Pontes

Dulce Lopes Pontes s-a născut la 26 mai 1914 la São Salvador de Bahia, în Brazilia, botezată cu numele de Maria Rita, a doua din cei cinci copii ai lui Augusto și Dulce Maria de Souza Brito Lópes Pontes. Orfană de mamă la șase ani, avea circa șaisprezece ani când a început să manifeste calitatea care avea s-o distingă toată viața: caritatea.

În cămara casei îi primea copii, adulți și bătrâni bolnavi și avea grijă de ei. De la familie și de la vecini obținea mâncare, haine, medicamente și câțiva bănuți pe care-i destina lor, pentru a le alina suferințele. În timp ce frecventa școala magistrală la São Salvador de Bahia, a intrat în ordinul al treilea franciscan. După aceea a avut ocazia de a o cunoaște pe superioara provincială a Misionarelor Neprihănitei Zămisliri. Imediat ce a obținut diploma, la 8 februarie 1933, a intrat în această congregație care aparține la marea familie franciscană. La 15 august 1934 a depus voturile călugărești și a luat numele de Dulce, în amintirea mamei.

În 1935 a întemeiat prima mișcare creștină muncitoare din São Salvador: Uniunea Muncitorească Sfântul Francisc; în 1937 a înființat cercul muncitoresc din Bahia; în 1939 a inaugurat colegiul Sfântul Anton, școală publică pentru muncitori și copii de muncitori, în cartierul Massaranduba, în São Salvador. În același an a început să-i primească pe bolnavi în edificii abandonate din oraș. În 1949, cu permisiunea superioarei, a putut găzdui șaptezeci de bolnavi într-un spațiu recuperat din cotețul de lângă casa congregației sale. În 1960 a fost inaugura ospiciul social sora Dulce, cu un statut care se referea la toate fundațiile sale și sublinia caracterul lor unic creștin și umanitar. În iulie 1979 cardinalul arhiepiscop Avelar Brandão Vilela, a invitat-o la São Salvador pe sfânta Tereza de Calcutta pentru a deschide o casă în Alagados. Sora Dulce a profitat de ocazie pentru a o întâlni. Exact după un an a fost o altă întâlnire importantă, aceea cu Ioan Paul al II-lea. La 8 februarie 1983 era inaugurat noul spital Sfântul Anton, care a fost considerat de locuitorii din Bahia o altă "minune a sorei Dulce".

Ultimele luni ale vieții sale au fost caracterizate de boală. S-a înrăutățit în noiembrie 1990. În octombrie 1991, papa Wojtyła în călătoria sa apostolică în Brazilia a trecut prin São Salvador și a voit să meargă pentru a o întâlni pe sora Dulce și operele sale. Cardinalul Lucas Moreira Neves a povestit că Ioan Paul al II-lea referindu-se la sora Dulce a spus de mai multe ori: "Aceasta este suferința celui nevinovat. Egală cu aceea a lui Isus". A înfruntat toată suferința sa abandonată în Dumnezeu. Caritatea sa a fost maternă, duioasă. Dăruirea sa pentru săraci avea o rădăcină supranaturală și din Dumnezeu și-a scos energii și resurse pentru a pune în mișcare o activitate uimitoare de slujire adusă celor din urmă.

Departe de orice orizontalism, cu adevărat suflet franciscan s-a făcut săracă împreună cu săracii din iubire față de cel prea mult Sărac. Fără a alimenta contrapoziții de clase, le-a amintit celor bogați exigența evanghelică de a frânge pâinea cu cel înfometat. Viața sa a fost mărturisire a primatului lui Dumnezeu și a măreției omului fiu al lui Dumnezeu, chiar și acolo unde imaginea sa pare întunecată, degradată și umilită.

La 13 martie 1992 a murit în orașul natal. În toată Brazilia este numită și cunoscută ca "Mama săracilor" și "Îngerul bun din Bahia".

_____________

Marguerite Bays

Marguerite Bays s-a născut la 8 septembrie 1815 la La Pierraz, sătuc din parohia Siviriez în cantonul elvețian Friebourg, a doua din cei șapte copii ai lui Giuseppe Bays și Maria Giuseppina Morel, agricultori modești și creștini buni.

Înzestrată cu vivacitate și cu o inteligență excepțională, a frecventat timp de trei-patru ani școala din Chavennes-les-Forts, învățând să citească și să scrie. A dovedit încă de copilă o înclinație deosebită spre rugăciune, motiv pentru care înceta să se joace cu colegele și se retrăgea în tăcere. La opt ani a primit Mirul și la 11 ani a fost admisă la Prima Împărtășanie în parohia natală. Pe la 15 ani a făcut o ucenicie de croitorie, meserie pe care a exercitat-o toată viața sa fie la domiciliu, fie în familiile din vecini, retribuită cu ziua.

Margareta a respins posibilitatea, solicitată din mai multe părți, de a se consacra în mănăstire, preferând să rămână necăsătorită și să se sfințească în sânul familiei sale și în parohie, unde practic a rămas toată viața. Cei trei frați și cele trei surori țineau profund la ea. Margareta s-a îngrijit de tot ceea ce era nevoie pentru bunul mers al casei, cosând, gătind, făcând treburile din casă.

Astfel a creat o atmosferă de bună dispoziție și de pace chiar și printre inevitabilele mici contraste familiale. În 1860 fratele Claudio, cel care conducea cu competență și autoritate ferma familiei, s-a căsătorit cu una din servitoarele din casă, Josette, promovată dintr-o dată ca stăpână. Marguerite a ajuns astfel să trebuiască să îndure ostilitatea și neînțelegerea cumnatei. La atitudinea contrară a acesteia se adăugau între altele reproșurile pentru timpul petrecut în rugăciune sau de a munci în liniște cu cusutul, în timp ce cealaltă se extenua în muncile de la câmp.

Marguerite timp de 15 ani a opus tăcerea și răbdarea, rod al unei carități care trezea admirația celor care o înconjurau. Acțiunea sa de slujire și suportarea injuriilor primite până la urmă a făcut-o pe cumnată să recunoască propriile greșeli și Margareta, cu mare caritate creștină, a asistat-o în ultimele momente ale vieții atunci când fiind bolnavă zăcea pe patul de moarte. Fie în propria casă fie în acelea în care mergea pentru muncă, îi invita pe cei prezenți să recite cu ea una sau două mistere de rozariu. Asista la celebrarea liturghiei în fiecare zi și asta constituia "supremul din ziua sa"; duminica, zi de sărbătoare și rugăciune, după liturghie, rămânea în biserică în rugăciune în fața Preasfântului Sacrament, făcea Via Crucis timp de oră și recita rozariul. Îi plăcea să meargă pe jos în pelerinaje lungi și obositoare la sanctuare mariane, atât singură cât și cu prietenii, trăind constant în prezența lui Dumnezeu și alimentând acest sentiment cu o rugăciune constantă.

Ca laică, plină de zel, și-a dedicat timpul său liber unui apostolat activ în rândul copiilor, învățându-i catehismul și formându-i la viața morală și religioasă, pregătindu-le în același timp pe tinere pentru viitoarea condiție de soții și mame. Vizita bolnavii și muribunzii; ajuta săracii, definiți de ea "preferații lui Dumnezeu"; a introdus în parohie operele misionare și a contribuit la răspândirea presei catolice. În raporturile cu alții nu tolera vorbirea de rău și calomnia, punând în practică regula de aur: "Când n-ai văzut un lucru, nu trebuie să vorbești despre el; dacă l-ai văzut, taci". La 35 de ani, în 1853, a fost operată la intestin datorită unui cancer; descumpănită de tipul de îngrijiri pe care le crea, a implorat-o pe Sfânta Fecioară s-o vindece și s-o facă să sufere altfel, cu alte dureri care s-o facă să fie părtașă mai direct de Pătimirea lui Isus. A fost ascultată pe deplin la 8 decembrie 1854, în același moment în care Pius al IX-lea proclama dogma Neprihănitei Zămisliri. Însă din ziua aceea viața sa a fost în întregime transformată și legată pentru totdeauna de Cristos suferind. O boală misterioasă o imobiliza în extaze în fiecare vineri la ora 15.00 și toată Săptămâna Sfântă, retrăind în trup și în spirit suferințele lui Isus, de la Ghetsemani la Calvar. I-au apărut în trup cele cinci stigmate ale răstignirii, care îi provocau o mare durere, dar pe care cu atenție le ascundea față de cei curioși.

Episcopul de Friebourg, monseniorul Étienne Marilley, a voit un consult medical pentru a verifica extazele și stigmatele. A autentificat oficial originea mistică a fenomenelor. În ultimii ani ai vieții sale durerea a devenit tot mai intensă, dar a suportat totul fără o plângere, în abandonare totală în voința lui Dumnezeu.

Conform dorinței sale a murit în sărbătoarea Preasfintei Inimi a lui Isus la 27 iunie 1879; enoriașii din Siviriez și din împrejurimi, la anunțarea morții sale, spuneau între ei: "Sfânta noastră a murit". Înmormântarea a avut loc la 30 iunie, cu participarea a numeroși preoți și o mare mulțime de credincioși; a fost înmormântată în cimitirul din Siviriez; ulterior a fost mutată în biserica parohială, unde se odihnește și acum în capela "Sfântul Iosif".

(După L'Osservatore Romano, 13 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1181.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat