Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Urgențe care interpelează

Noile provocări ale Institutului Teologic Pontifical "Ioan Paul al II-lea"

De Manuel Jesús Arroba Conde

Prin paginile acestui ziar, în urmă cu puține săptămâni, decanul Institutului Teologic Pontifical "Ioan Paul al II-lea" anunța aprobarea noilor statute, evidențiind, pe de o parte, puternica amprentă interdisciplinară care va caracteriza noua ordine a studiilor și, pe de altă parte, atenția mai mare care va fi acordată aspectelor juridice și canonice inerente instituției familiale. Am primit această știre foarte pozitiv și voi explica pe scurt motivele.

Dacă dreptul este un instrument pentru a proteja și a promova calitatea umană și umanizatoare a raporturilor interpersonale și sociale mai semnificative, nu este îndoială că dreptul despre familie trebuie să fie inclus în numărul total al conținuturilor fundamentale ale reînnoitului titlu de studiu în Științele căsătoriei și familiei. Același lucru trebuie său despre disciplina canonică, dacă este înțeleasă ca instrument care facilitează viața creștină și îndeplinirea eficace a unicei norme obligatorii: norma missionis. Promovarea unei bune experiențe de familie, și cu normative ecleziale corespunzătoare și eficace, este nod central al evanghelizării, așa cum învață magisteriul permanent al Bisericii. Deci a avea cunoștințele suficiente cu privire la diferitele legislații, naționale și supranaționale, în materie familială, precum și o cunoaștere mai mare a legislației canonice, apare indispensabilă pentru o acțiune pastorală rodnică îndreptată spre familie.

Însă nu cunoștințele juridice de dobândit sunt justificarea principală a acestui interes reînnoit față de dreptul despre familie. Ca în orice altă abordare științifică a realității, mai ales în gradele de licență și de doctorat în studiile ecleziastice, și cu privire la aspectele juridice ale instituției familiale este indispensabil să se asume o privire critică și constructivă care arată imediat existența de lacune importante și de noi domenii de studiu. În această privință merită atenție trei probleme. Prima se referă la nevoie de a îmbogăți dreptul despre familie, reevaluând dimensiunea sa de drept public. Asta înseamnă a depăși reducerea excesivă a conținuturilor sale la sfera dreptului privat, cu tematicile sale tradiționale (deși indispensabile) cu privire la filiație, puterea părinților, succesiune, educație și altele asemănătoare, în afară de căsătorie desigur. Această considerație nu diminuează importanța la fel de urgentă pe care o au astăzi, mai ales în perspectivă canonică, problemele juridice interne vieții de familie, inerente mai ales în relațiile interpersonale dintre membri (începând de la cele dintre soți), precum și cu privire la dimensiunea spirituală a unirii. Însă este nevoie de noi eforturi pentru a asigura că "dreptul despre familie" este și "dreptul familiei"; asta cere să se studieze normativele despre politicile sociale și economice care au incidență mai puternică în viața de familie, precum și cele despre atenția față de cei mai slabi: minori, bătrâni, bolnavi, etc.

A porni din nou de la familie, în sens juridic, ar implica să ne înzestrăm cu instrumentele necesare pentru a favoriza ca dreptul public al familiei să fie considerat parametru de referință pentru a evalua corespunderea normelor proprii din alte sectoare ale dreptului: normativa fiscală, sanitară, de muncă, școlară, cea despre ajutoarele care trebuie date celor care se ocupă de persoanele non-autosuficiente, și așa mai departe. Impactul existențial al acestor legislații sectoriale asupra stabilității și unității familiei va putea deveni astfel criteriu și instanță critică, în linie cu obiectivul de a-i permite familiei să desfășoare rolul său de neînlocuit drept capital social. Aceasta este perspectiva din Carta drepturilor familiei, prezentată în 1983 de Consiliul Pontifical pentru Familie, care s-a propus comunității ecleziale și internaționale ca un "apel profetic în favoarea instituției familiale" și ca "ghid pentru elaborarea unei legislații cu privire la familie" care să includă drepturile familiei la un nivel de viață demn, la o organizare a muncii care nu dezbină, la o locuință decentă și la reîntregirea, în cazul familiilor de migranți.

Cu privire la acest punct trebuie să ne folosim de instrumente empirice lucide și să nu ne mulțumim cu inițiative întemeiate numai în buna voință. Se cere deci competență juridică mai mare, sprijinită de analize interdisciplinare adecvate cu privire la realitatea familială. Numai din analize credibile vor putea rezulta strategii legislative cu adevărat utile pentru a promova o legislație familială adecvată.

O a doua problemă importantă, aceasta pe versantul canonic, este necesitatea de a depăși excesiva "matrimonializare" a dreptului Biserici asupra temelor familiale. Cu riscul de sărăcire în teologia familiei, prea redusă la teologia căsătoriei (și adesea centrată numai în dimensiunea morală), se adaugă abordarea canonică insuficientă. De fapt, se cere atenție mai mare față de subiectivitatea canonică a familiei, care derivă din concepția despre ea ca Biserică familială, precum și formularea lui bonum familiae drept concept juridic, ale cărui conținuturi și relevanță vor trebui studiate cu privire la validitatea căsătoriei. Subiectivitatea juridică a familiei are aplicații specifice în domeniul educației în credință, dar și în slujirea care-i revine în afara zidurilor familiale și în favoarea întregii comunități: promovarea și sprijinul, cel puțin la nivel de mărturie, a calității relațiilor interpersonale dintre soți, dintre părinți și copii, dintre familii; protejarea familiilor mai slabe; apropierea de cele care trăiesc experiențe de suferință specială; primirea familiilor aflate în dificultate; încurajarea unei angajări încrezătoare pentru cel care șovăie în asumarea ei; însoțirea adecvată a celor care au experimentat falimentul unirii familiale. Cu privire la acest punct este important de observat și de promovat fenomenul asociativ, studiind experiența mișcărilor și asociațiilor familiale.

O a treia provocare pentru studierea dimensiunii juridice a familiei este reprezentată de pluralismul legislativ și de reflecția pe care, în această privință, o merită evoluția normativelor, de fiecare dată mai îndepărtate de unicul ideal evanghelic de familie, întemeiată în căsătoria dintre bărbat și femeie. Apare necesar să se studieze relevanța juridică a unirilor afective nematrimoniale, întrebându-ne până la ce punct este aplicabil ceea ce s-a format deja în învățătura magisteriului lui Ioan Paul al II-lea cu privire la așa-numitele "legi imperfecte" cu privire la problemele referitoare la bio-drept. Urgențele care interpelează astăzi sistemele juridice din multe țări sunt foarte variate și din ele rezultă exigențe de a aprofunda și alte teme pe versantul juridic. Între acestea se semnalează acela despre conceptul de "interes suprem al minorului", temă indispensabilă cu privire la legislațiile despre adopții și despre controversele familiale.

(După L'Osservatore Romano, 11 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 669.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat