Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 9 octombrie 2019

Cateheze despre Faptele Apostolilor: 11. "Un instrument pe care mi l-am ales" (Fap 9,15). Saul, din persecutor ajunge evanghelizator.

Iubiți frați și surori!

Începând de la episodul uciderii cu pietre a lui Ștefan, apare o figură care, alături de cea a lui Petru, este cea mai prezentă și incisivă în Faptele Apostolilor: aceea a "unui tânăr, numit Saul" (Fap 7,58). Este descris la început ca unul care aprobă moartea lui Ștefan și vrea să distrugă Biserica (cf. Fap 8,3); dar după aceea va deveni instrumentul ales de Dumnezeu pentru a vesti neamurilor Evanghelia (cf. Fap 9,15; 22,21; 26,17).

Cu autorizația marelui preot, Saul îi vânează pe creștini și îi capturează. Voi, care veniți din unele popoare care au fost persecutate de dictaturi, voi înțelegeți bine ce înseamnă a vâna oameni și a-i captura. Așa făcea Saul. Și asta o face crezând că slujește Legea Domnului. Luca spune că Saul "plănuia amenințare și crimă împotriva discipolilor Domnului" (Fap 9,1): îl el este un suflu care inspiră moarte, nu viață.

Tânărul Saul este reprezentat ca un intransigent, adică unul care manifestă intoleranță față de cel care gândește altfel decât el, absolutizează propria identitate politică sau religioasă și îl reduce pe celălalt la dușman potențial de combătut. Un ideolog. În Saul religia se transformase în ideologie: ideologie religioasă, ideologie socială, ideologie politică. Numai după ce a fost transformat de Cristos, atunci va învăța că adevărata bătălie "nu este împotriva sângelui și a trupului, ci împotriva [...] puterilor acestei lumi a întunericului, împotriva duhului răului" (Ef 6,12). Va învăța că nu trebuie combătute persoanele, ci răul care inspiră acțiunile lor.

Condiția furioasă - pentru că Saul era furios - și conflictuală a lui Saul invită pe fiecare să se întrebe: cum trăiesc viața mea de credință? Merg în întâmpinarea altora sau sunt împotriva altora? Aparțin unei Biserici universale (buni și răi, toți) sau am o ideologie selectivă? Îl ador pe Dumnezeu sau ador formulările dogmatice? Cum este viața mea religioasă? Credința în Dumnezeu pe care o practic mă face prietenos sau ostil față de cel care este diferit de mine?

Luca relatează că, în timp ce Saul este în întregime implicat să extirpe comunitatea creștină, Domnul este pe urmele sale pentru a-i atinge inima și a-l converti la El. Este metoda Domnului: atinge inima. Cel Înviat ia inițiativa și i se arată lui Saul pe calea Damascului, eveniment care este relatat de trei ori în cartea Faptele Apostolilor (cf. Fap 9,13-19; 22,3-21; 26,4-23). Prin binomul "lumină" și "glas", tipic teofaniilor, Cel Înviat i se arată lui Saul și îi cere cont de furia sa fratricidă: "Saul, Saul! De ce mă persecuți?" (Fap 9,4). Aici Cel Înviat manifestă că este una cu aceia care cred în El: a lovi un membru al Bisericii înseamnă a-l lovi pe Cristos însuși! Și cei care sunt ideologi pentru că vor "puritatea" - între ghilimele - Bisericii, îl lovesc pe Cristos.

Glasul lui Isus îi spune lui Saul: "Ridică-te, intră în cetate și ți se va spune ce trebuie să faci" (Fap 9,6). Însă, odată ridicat în picioare, Saul nu mai vede nimic, a devenit orb, și din om puternic, autoritar și independent devine slab, nevoiaș și dependent de alții, pentru că nu vede. Lumina lui Cristos l-a străfulgerat și l-a făcut orb: "Astfel apare și în exterior ceea ce era realitatea sa interioară, orbirea sa față de adevărul, față de lumina care este Cristos" (Benedict al XVI-lea, Audiența generală, 3 septembrie 2008).

De la acest "corp la corp" între Saul și Cel Înviat pornește o transformare care arată "paștele personal" al lui Saul, trecerea sa de la moarte la viață: ceea ce era înainte glorie devine "gunoi" de aruncat pentru a dobândi adevăratul câștig care este Cristos și viața în El (cf. Fil 3,7-8).

Paul primește Botezul. Botezul marchează astfel pentru Saul, ca pentru fiecare dintre noi, începutul unei vieți noi și este însoțit de o privire nouă față de Dumnezeu, față de el însuși și față de ceilalți, care din dușmani devin de acum frați în Cristos.

Să-i cerem Tatălui ca să ne facă și pe noi să experimentăm, așa cum l-a făcut pe Saul, impactul cu iubirea sa care este singura care poate face dintr-o inimă de piatră o inimă de carne (cf. Ez 11,15), capabilă să primească în ea "acea atitudine care este în Cristos Isus" (Fil 2,5).

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 592.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat