Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Convertirea durează toată viața

Experiență religioasă și angajare intelectuală

De Roderick Strange

În anul 1850, când i-au arătat lui John Henry Newman scrisoarea unei femei entuziaste care vorbea despre el ca despre un sfânt, el s-a luat în râs: "Nu este nimic sfânt în mine. N-am nicio tendință să fiu sfânt". Dar acum Biserica Catolică a decis altfel și duminică, 13 octombrie 2019, la Roma, papa Francisc până la urmă îl va declara sfânt.

Sfinții sunt modele de viață creștină. Asta nu înseamnă că sunt perfecți. Este mângâietor să amintim cuvintele papei Benedict în timpul unei audiențe de miercuri din 2007. Sfinții, a afirmat el, "nu sunt «căzuți din cer». Sunt oameni ca și noi, cu probleme chiar complicate. Sfințenia nu constă în a nu fi greșit, a nu fi păcătuit niciodată". Însuși Newman știa că este prea susceptibil, irascibil și implacabil. Desigur este cunoscut și ca scriitor, studios, predicator, profesor, păstor, mulțumit de el însuși, dar și prieten devotat. Însă, în ce mod era sfânt?

Născut în 1801 într-o familie anglicană evlavioasă în mod convențional, a murit în 1890. Înzestrat în mod excepțional din punct de vedere academic, a devenit membru al Oriel College din Oxford, care în acea vreme era colegiul cel mai prestigios al ateneului. Se spunea că sala sa comună a studenților bătrâni "mirosea de logică". A fost hirotonit preot în Biserica de Anglia și numit vicar de "St Mary the Virgin", biserica universitară de la Oxford. Astfel a moștenit un pupitru influent, de la care a ținut predici de neuitat. A devenit și unul din liderii așa-numitei Mișcări de la Oxford, o mișcare ce încerca să reînsuflețească în cadrul Bisericii de Anglia conștiința tradiției sale catolice. Însă, după câțiva ani, a ajuns să pună la îndoială poziția pe care o susținea și în 1845 a fost primit în Biserica catolică romană. Anul următor a mers la Roma pentru a se pregăti pentru hirotonirea ca preot catolic și odată întors în Anglia a instituit Congregația Oratoriului, mai întâi la Birmingham și apoi la Londra.

Mulți, în special catolicii, ar putea considera decizia sa de a se converti de la anglicanism la catolicism o dovadă esențială a sfințeniei sale, însă lucrurile nu sunt atât de simple. Pentru cel care are o anumită cunoaștere a vieții spirituale este un adevăr clar că convertirea nu este un eveniment care are loc o singură dată în viață. Convertirea, schimbarea inimii, este un proces care trebuie să dureze toată viața. Și așa a fost pentru Newman.

În 1816, la numai cincisprezece ani, a găsit pace, așa cum avea să spună după aceea, "în gândirea a două, și numai două, ființe absolute și luminos de clare, eu însumi și Creatorul meu". Afirma înțelegerea relației dintre lumea vizibilă și cea invizibilă, între ceea ce se vede și ceea ce nu se vede. Acea convingere a fost fundamentală pentru el.

În orice caz, ca membru al Oriel College, îi era destul de normal să simtă plăcere în exercitarea capacităților sale intelectuale. Era un bărbat tânăr care dobândea încredere și lua ritmul corect. Câtva timp s-a simțit fascinat de excelența intelectuală. Însă, în 1827, s-a îmbolnăvit și după aceea, la începutul anului următor, Mary, sora lui mai tânără, a murit. O iubea mult pe Mary. Problemele de sănătate și doliul l-au constrâns să studieze situația. Realmente ce era important pentru el? A fost un alt punct de cotitură.

După cinci ani, în Sicilia, s-a îmbolnăvit din nou în mod grav riscând să moară, însă oricum era convins că Dumnezeu avea pentru el de muncă în Anglia. La întoarcerea sa s-a implicat nebunește în Mișcarea de la Oxford, devenind o anumită perioadă liderul său cel mai inspirator. Câțiva ani a fost la maximul strălucirii sale.

Însă în 1839, și apoi din nou în 1841, studiindu-i pe Părinții Bisericii a început încet-încet să se întrebe dacă viziunea anglicanismului susținută ca parte a marii Biserici catolice, trasând o cale de mijloc între eroarea protestantă și cea pe care pe atunci o considera excesul roman, era sustenabilă. S-a chinuit ani de zile și până la urmă, în 1845, după ce a sondat sufletul său în adâncime, a decis să fie primit drept catolic. Deci a existat o serie de convertiri. Și deși el a descris devenirea sa drept catolic "ca o ajungere în port după marea aflată în furtună", problemele sale nu se terminaseră.

Adevărul era că Biserica catolică nu știa cum să-l folosească. A fost invitat să realizeze o serie de proiecte, cum ar fi întemeierea unei Universități la Dublin, supervizarea unei noi traduceri a Bibliei și revizuirea lui "The Rambler", publicație periodică dar controversată. Și aceste lucruri pot să fie văzute ca alte chemări, alte oportunități de convertire, pe care el le-a acceptat. Însă resursele și sprijinul necesare pentru succes i-au fost mereu refuzate. Părea că este persecutat de eșec. Ca anglican a fost fericit între prieteni, deși critic față de situația Bisericii din Anglia; drept catolic era mulțumit în noua credință, însă viața nouă era dificilă. Așa cum avea să afirme după câțiva ani în Jurnalul său: "Când eram protestant, simțeam tristă religia mea, nu viața mea; acum în schimb [catolic fiind] este tristă viața mea, nu religia mea".

Și după aceea, cu mare uimire, în 1879 papa Leon al XIII-lea a decis să-l creeze cardinal. Norul care-l pusese în umbră în mare parte a vieții sale - anglicani care-l suspectau că este criptocatolic, catolici care se îndoiau de sinceritatea convertirii sale - până la urmă fusese risipit.

Acea serie de convertiri este impresionantă. Newman a rămas foarte fidel față de lumina blândă care-l călăuzea. "Dumnezeu m-a creat pentru a-i desfășura vreo slujire precisă", reflecta el. "De aceea voi avea încredere în El". Și așa a făcut. Este un exemplu de imitat. Dar, oricum, putem să ne întrebăm ce semnificație are pentru noi canonizarea sa. Pentru că sfinții sunt modele de viață creștină, în ce mod sfântul John Henry Newman a fost un model pentru noi? Trebuie un pic să aprofundăm asta.

Înainte de toate a prevăzut în măsură extraordinară timpul în care trăim. În 1873 a vorbit în mod specific despre "infidelitatea din viitor", afirmând că "creștinismul n-a experimentat niciodată până acum o lume pur și simplu ireligioasă". A fost în conflict cu alte religii, dar n-a cunoscut niciodată o lume total lipsită de religie.

Și în acel viitor prevedea că Biserica catolică va crește, vorbind însă după aceea despre scandal: "Nici un mare corp nu poate să fie scutit de scandalurile care derivă din conduita rea a membrilor săi". Referindu-se la faptul că ziarele deveneau disponibile pretutindeni a comentat: "Suntem la bunul plac chiar și al unui singur membru frate nevrednic sau fals". În mod rușinos au fost mai mulți decât unul. Și a descris timpul viitor ca un timp de "întuneric, de gen diferit față de oricare altul care a fost înainte". Putem recunoaște acest întuneric foarte ușor. Însă poate Newman să ne ofere și un răspuns? În acest scop va putea fi util să ne întoarcem la seria de convertiri.

Înainte de toate, deși faptul primirii în Biserica catolică a fost important, prima convertire a lui Newman în 1816 a fost și mai fundamentală. Atunci a găsit pace "în gândirea a două, și numai două, ființe absolute și luminos de clare, eu însumi și Creatorul meu". Cu asta înțelegea că, deși ar fi voit să se îndoiască de toate celelalte, știa că există și credea în existența lui Dumnezeu. Afirmând această relație între lumea vizibilă și cea invizibilă, el recunoștea, așa cum am spune noi, relația dintre profan și sacru.

Desigur, această relație indică întruparea, revelată în cel mai înalt grad în Cristos, Cuvântul făcut trup. Și schema sa pentru Newman se oglindea, de exemplu, în modul său de a înțelege învățământul. Învățământul, declara el, era meseria sa, dar nu-i plăcea ideea a "două sisteme independente, intelectual și religios, care dintr-o dată merg unul lângă altul, prin intermediul unui soi de diviziune a muncii... Vreau ca fie disciplina intelectuală fie cea morală să stea sub același acoperiș". Ca și naturile divină și umană în Cristos, sacrul și profanul trebuie să fie uniți fără ca unul sau altul să fie compromis. Niciunul din cei doi nu-l amenință pe celălalt. Și unitatea lor este esențială pentru autenticitatea lor.

În al doilea rând, așa cum am amintit, viața sa a fost marcată de mari provocări, invitații la alte convertiri mai profunde. Părăsirea Bisericii din Anglia pentru Roma i-a adus pace, dar și durerea acută de a se despărți de atâția prieteni. Și, drept catolic, proiectele pe care a fost invitat să le ducă înainte și care au eșuat, a fost așa datorită lipsei de sprijin. "De când sunt catolic - a afirmat el - mi se pare că n-am avut decât eșecuri, personal". Totuși a rămas fidel. În predicile sale anglicane este o frază memorabilă, care apare aproape profetică: "A planta crucea lui Cristos în inimă este intens și angajant; însă pomul maiestuos crește înalt, are ramuri frumoase și roade îmbelșugate și este frumos de privit". Îmbrățișa misterul pascal.

Ce viață nu este marcată în vreun moment de o mare provocare? Unii sunt așa de absorbiți de asta încât sunt obsedați și copleșiți. În schimb, alții, ca Newman, rămânând fideli, deși cu cicatrici, reapar într-o viață nouă.

Și în sfârșit, pentru a înțelege relația dintre sacru și profan și a face față celor mai dificile provocări ale vieții, avem nevoie de ochiul credinței. Așa cum există cei care respinge muzica pentru că o consideră numai zgomot deoarece nu au ureche pentru ea, există și cei care resping credința religioasă considerând-o nesemnificativă pentru că nu reușesc s-o perceapă. Totuși, așa cum a afirmat Newman, "o minte religioasă trebuie să domine mereu multe lucruri care sunt nesigure pentru cea nereligioasă". Au alte semne în fața lor.

Nu există un răspuns inteligent la lipsa de credință religioasă în lumea de astăzi. Însă cei care urmează drumul lui Newman pot începe să o contrasteze cultivând în ei o înțelegere a relației dintre sacru și profan, îmbrățișând cu iubire înfrângerile întunecate ale vieții pentru a descoperi o viață nouă și apreciind și dezvoltând o percepție adecvată credinței. Mărturia lui Newman mai are mult să ne învețe.

(După L'Osservatore Romano, 6 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 979.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat