Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Discursul papei Francisc la prima Congregație Generală a Adunării Speciale a Sinodului Episcopilor pentru regiunea pan amazoniană (7 octombrie 2019)

Pastorală, culturală, socială și ecologică: sunt cele patru dimensiuni ale Sinodului pentru Amazonia ilustrate de papa Francisc în discursul improvizat liber, luni dimineața, 7 octombrie 2019, în Aula Sinodului cu ocazia deschiderii lucrărilor. Publicăm în continuare o traducere a discursului rostit în spaniolă de pontif, după o scurtă introducere în italiană.

Surori și frați, bună ziua!

Bun-venit tuturor și mulțumesc pentru munca voastră de pregătire: toți au lucrat mult, din acel moment de la Puerto Maldonado până astăzi. Multe mulțumiri.

Sinodul... voi vorbi în spaniolă, este mai bine...

Sinodul pentru Amazonia, putem spune că are patru dimensiuni: dimensiunea pastorală, dimensiunea culturală, dimensiunea socială și dimensiunea ecologică. Prima, dimensiunea pastorală, este cea esențială, cea care cuprinde totul. Noi o tratăm cu inimă creștină și privim la realitatea din Amazonia cu ochi de discipol pentru a o înțelege și a o interpreta cu ochi de discipol, pentru că nu există hermeneutici neutre, hermeneutici aseptice, sunt mereu condiționate de o opțiune prealabilă, opțiunea noastră prealabilă este cea de discipoli. Și cunosc și cea de misionari, pentru că iubirea pe care Duhul Sfânt a pus-o în noi ne determină la vestirea lui Isus Cristos; o vestire - o știm cu toții - care nu trebuie confundată cu prozelitismul. Noi încercăm să înfruntăm realitatea din Amazonia cu această inimă pastorală, cu ochi de discipoli și de misionari, pentru că ceea ce ne presează este vestirea Domnului. Și în afară de asta ne apropiem de popoarele amazoniene în vârful picioarelor, respectând istoria lor, culturile lor, stilul lor de a trăi bine în sensul etimologic al cuvântului, nu în sensul social pe care adesea îl atribuim lor, pentru că popoarele au o identitate proprie, toate popoarele au o înțelepciune a lor, o conștiință de sine, popoarele au un mod de a simți, un mod de a vedea realitatea, o istorie, o hermeneutică și tind să fie protagoniști ai istoriei lor cu aceste lucruri, cu aceste calități. Și noi ne apropiem străini de colonizări ideologice care distrug sau reduc specificurile popoarelor. Colonizările ideologice astăzi sunt foarte răspândite. Și ne apropiem fără neliniște antreprenorială de a le propune programe pre confecționate, de "a disciplina" popoarele amazoniene, de a disciplina istoria lor, cultura lor; adică această neliniște de "a domestici" popoarele originare. Când Biserica a uitat de acest lucru, adică de modul în care trebuie să se apropie de un popor, nu s-a înculturat; a ajuns chiar să disprețuiască anumite popoare. Și câte eșecuri de care astăzi ne pare rău. Să ne gândim la De Nobile în India, la Ricci în China și atâția alții. Centralismul "omogenizant" și "omogenizator" n-a lăsat să se evidențieze cultura popoarelor.

Ideologiile sunt o armă periculoasă, avem mereu tendința de a ne agăța de exagerarea pretenției noastre de a înțelege intelectual, dar fără a accepta, a înțelege fără a admira, a înțelege fără a asimila. Și atunci se percepe realitatea în categorii, și cele mai obișnuite sunt categoriile "-ismelor". Atunci, când trebuie să ne apropiem de realitatea vreunui popor originar, vorbim de indigenism, și când vrem să le dăm vreo cale de ieșire pentru o viață mai bună, nu-l întrebăm asta, vorbim despre dezvoltism. Aceste "isme" reformulează viața pornind de la laboratorul iluminat și iluminist. Sunt sloganuri care se înrădăcinează și programează apropierea de popoarele originare. În țara noastră, un slogan: "civilizații și barbarii" a folosit pentru să dezbine, să elimine și a ajuns la apogeul său pe la sfârșitul anilor Optzeci, să elimine cea mai mare parte a popoarelor originare, pentru că erau "barbarii" și "civilizația" provenea dintr-o altă parte. Este disprețuirea popoarelor, - și iau experiența din țara mea, această "civilizație și barbarii" care a folosit pentru a elimina popoare, continuă și astăzi în patria mea, cu cuvinte ofensive, și atunci se vorbește despre civilizații de la al doilea nivel, cei care vin din barbarie; și astăzi sunt "bolitas, los paraguayanos, los paraguas, los cabecitas negras", mereu această îndepărtare a noastră de realitatea unui popor calificându-l și punând distanță. Aceasta este experiența din țara mea.

Și apoi disprețuirea. Ieri mi-a displăcut mult să aud aici înăuntru un comentariu batjocoritor cu privire la acel om evlavios care aduce ofrandele cu penele pe cap. Spuneți-mi: ce diferență este între a purta pene pe cap și "tricornul" pe care-l folosesc unii oficiali din dicasterele noastre? Așadar riscăm să propunem măsuri pur și simplu pragmatice, când dimpotrivă ne este cerută o contemplare a popoarelor, o capacitate de admirație, care să ne facă să gândim în mod pragmatic. Dacă vreunul vine cu intenții pragmatice, care să recite acel "eu păcătos", să se convertească și să deschidă inima spre o perspectivă paradigmatică ce se naște din realitatea popoarelor.

Nu am venit aici pentru a inventa programe de dezvoltare socială sau de păzire a culturilor, de tip muzeal, sau de acțiuni pastorale cu același stil non-contemplativ cu care ducem înainte acțiunile în sens opus: despădurire, uniformizare, exploatare. Fac și programe care nu respectă poezia - îmi permit să spun asta -, realitatea popoarelor care este suverană. Trebuie să ne păzim și de mondenitate în modul de a cere puncte de vedere, schimbări în organizare. Mondenitatea se infiltrează mereu și ne face să ne îndepărtăm de poezia popoarelor.

Am venit pentru a contempla, pentru a înțelege, pentru a sluji popoarele. Și facem asta parcurgând un drum sinodal, facem asta în sinod, nu în mese rotunde, nu în conferințe și discuții ulterioare: facem asta în sinod, pentru că un sinod nu este un parlament, nu este un parloar, nu înseamnă a demonstra cine are mai mare putere asupra mass-media și cine are mai mare putere în rețea, pentru a impune orice idee sau orice plan. Asta ar configura o Biserică congregaționalistă, dacă intenționăm să căutăm prin intermediul sondajelor cine are majoritatea. O Biserică senzaționalistă așa de departe, așa de distantă de Sfânta noastră Maică Biserică catolică, sau cum îi plăcea sfântului Ignațiu să spună: "Sfânta noastră Maică Biserică ierarhică". Sinod înseamnă a merge împreună sub inspirația și conducerea Duhului Sfânt. Duhul Sfânt este actorul principal al sinodului. Vă rog să nu-l alungăm din sală. Au fost făcute consultări, s-a discutat în Conferințele Episcopale, în Consiliul pre-sinodal, a fost elaborat Instrumentum laboris care, așa cum știți, este un text-martir, destinat să fie distrus, pentru că este punct de plecare pentru ceea ce Duhul va face în noi. Și acum să mergem sub conducerea Duhului Sfânt. Acum trebuie să-i permitem Duhului Sfânt să se exprime în această adunare, să se exprime între noi, să se exprime cu noi, prin noi, să se exprime "în pofida" noastră, în pofida rezistențelor noastre, care este normal ca să existe, pentru că așa este viața creștinului.

Deci, care va fi munca noastră, aici, pentru a asigura ca această prezență a Duhului Sfânt să fie rodnică? Înainte de toate, să ne rugăm. Frați și surori, vă cer să ne rugăm, mult. Să reflectăm, să dialogăm, să ascultăm cu umilință, știind că eu nu știu tot. Și să vorbim cu curaj, cu parresia, chiar dacă mă voi rușina să fac asta, să spun ceea ce simt, să discern, și toate acestea aici înăuntru, păstrând fraternitatea care trebuie să existe aici înăuntru, pentru a favoriza această atitudine de reflecție, rugăciune, discernământ, de a asculta cu umilință și a vorbi cu curaj. După patru intervenții vom avea patru minute de tăcere. Cineva a spus: "este periculos, părinte, pentru că vor adormi". În experiența Sinodului despre tineri, unde am făcut același lucru, s-a întâmplat în schimb contrariul: tindeau să adoarmă în timpul intervențiilor - cel puțin, în timpul câtorva - și se trezeau în timpul tăcerii.

În sfârșit, a sta în sinod înseamnă a ne încuraja să intrăm într-un proces. Nu înseamnă a ocupa un spațiu în interiorul sălii. A intra într-un proces. Și procesele ecleziale au o necesitate: trebuie să fie protejate, îngrijite ca un copil, însoțite de la început, îngrijite cu delicatețe. Au nevoie de căldura comunității; au nevoie de căldura Maicii Biserici. Așa crește un proces eclezial. Pentru aceasta atitudinea de respect, de îngrijirea climatului fratern, aerul de intimitate este important. Este vorba de a nu prezenta totul, așa cum vine, afară. Dar nu este vorba de respect față de cei pe care trebuie să-i informăm despre un secret mai propriu al lojelor decât al comunității ecleziale; ci de delicatețe și de prudență în comunicarea pe care o vom face cu exteriorul. Și această necesitate de a comunica afară atâtor oameni care vor să știe, atâtor frați ai noștri, jurnaliști, care au vocația de a sluji pentru ca să se știe și pentru a-i ajuta în asta sunt prevăzute servicii de presă, briefing-uri etc.

Însă un proces ca acela al unui sinod se poate ruina un pic dacă eu, atunci când ies din sală, spun ceea ce gândesc, spun părerea mea. Și atunci va fi acea caracteristică ce s-a prezentat în unele sinoade: a "sinodului dinăuntru" și a "sinodului de afară". Sinodul dinăuntru care urmează un drum de Maică Biserică, de atenție față de procese, și sinodul de afară care, datorită unei informații date cu lejeritate, date cu imprudență, îl duce pe cel care are datoria de a informa la echivocuri. Deci, mulțumesc pentru ceea ce faceți, mulțumesc pentru că vă rugați unii pentru alții și curaj. Și, vă rog, să nu pierdem simțul umorului. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 497.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat