Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Omilia la Liturghia pentru deschiderea Sinodului Episcopilor pentru Amazonia (6 octombrie 2019)

Apostolul Paul, cel mai mare misionar din istoria Bisericii, ne ajută să "facem Sinod", să "mergem împreună": ceea ce îi scrie lui Timotei pare să fie adresat nouă, păstori în slujba poporului lui Dumnezeu.

Înainte de toate spune: "Îți reamintesc să înflăcărezi darul lui Dumnezeu care este în tine, prin impunerea mâinilor mele" (2Tim 1,6). Suntem episcopi pentru că am primit un dar al lui Dumnezeu. N-am semnat un acord, n-am primit un contract de muncă în mână, ci mâini deasupra capului, pentru a fi la rândul nostru mâini ridicate care mijlocesc la Domnul și mâini întinse spre frați. Am primit un dar pentru a fi daruri. Un dar nu se cumpără, nu se schimbă, nu se vinde: se primește și se dăruiește. Dacă ni-l apropriem, dacă ne punem pe noi în centru și nu lăsăm în centru darul, din păstori devenim funcționari: facem din dar o funcție și dispare gratuitatea și astfel ajungem să ne slujim pe noi înșine și să ne folosim de Biserică. În schimb, viața noastră, prin darul primit, este pentru a sluji. Amintește asta Evanghelia, care vorbește despre "slujitori nefolositori" (Lc 17,10): o expresie care poate că vrea să spună și "slujitori fără folos". Înseamnă că nu ne muncim pentru a obține un folos, un câștig al nostru, ci pentru că gratuit am primit și gratuit am dat (cf. Mt 10,8). Bucuria noastră va fi în întregime în a sluji pentru că am fost slujiți de Dumnezeu, care s-a făcut slujitorul nostru. Iubiți frați, să ne simțim chemați aici pentru a sluji punând în centru darul lui Dumnezeu.

Pentru a fi fideli față de chemarea noastră, față de misiunea noastră, sfântul Paul ne amintește că darul trebuie înflăcărat. Verbul pe care-l folosește este fascinant: a înflăcăra literal, în original, înseamnă "a da viață unui foc" [anazopurein]. Darul pe care l-am primit este un foc, este iubire arzătoare față de Dumnezeu și față de frați. Focul nu se alimentează singur, moare dacă nu este ținut în viață, stinge dacă cenușa îl acoperă. Dacă totul rămâne așa cum este, dacă zilele noastre sunt ritmate de acel "mereu s-a făcut așa", darul dispare, sufocat de cenușile temerilor și de preocuparea de a apăra status quo-ul. Însă "în niciun mod Biserica nu se poate limita la o pastorație de «întreținere», pentru aceia care deja cunosc Evanghelia lui Cristos. Elanul misionar este un semn clar al maturității unei comunități ecleziale" (Benedict al XVI-lea, Exortația apostolică post-sinodală Verbum Domini, 95). Pentru că Biserica este mereu în mișcare, mereu în ieșire, niciodată închisă în ea însăși. Isus n-a venit să aducă briza de seară, ci focul pe pământ.

Focul care reînsuflețește darul este Duhul Sfânt, dătător al darurilor. De aceea sfântul Paul continuă: "Păstrează depozitul cel bun prin Duhul Sfânt care locuiește în noi!" (2Tim 1,14). De asemenea: "Dumnezeu nu ne-a dat un duh de frică, ci Duhul tăriei, al iubirii și al chibzuinței" (v. 7). Nu un duh de timiditate, ci de chibzuință. Cineva crede că prudența este virtutea "vameșă", care oprește totul pentru a nu greși. Nu, chibzuința este virtute creștină, este virtute de viață, ba chiar, virtutea conducerii. Și Dumnezeu ne-a dat acest duh de chibzuință. Paul pune chibzuința în opoziție cu timiditatea. Așadar ce este această chibzuință a Duhului? Așa cum învață Catehismul, chibzuința "nu este confundă cu timiditatea sau frica", ci "este virtutea care dispune să discernem în orice împrejurare adevăratul nostru bine și să alegem mijloacele adecvate" (nr. 1806). Chibzuința nu este nehotărâre, nu este o atitudine defensivă. Este virtutea păstorului, care, pentru a sluji cu înțelepciune, știe să discearnă, sensibil la noutatea Duhului. Așadar, a reînsufleți darul în focul Duhului este contrariul lui a lăsa să meargă înainte lucrurile fără a face nimic. Și a fi fideli față de noutatea Duhului este un har pe care trebuie să-l cerem în rugăciune. El, care face noi toate lucrurile, să ne dăruiască prudența sa îndrăzneață; să inspire Sinodul nostru să reînnoiască drumurile pentru Biserica din Amazonia, pentru ca să nu se stingă focul misiunii.

Focul lui Dumnezeu, ca în episodul tufișului care arde, arde dar nu se consumă (cf. Ex 3,2). Este foc de iubire care luminează, încălzește și dă viață, nu foc care izbucnește și distruge. Când fără iubire și fără respect se distrug popoare și culturi, nu este focul lui Dumnezeu, ci al lumii. Și totuși de câte ori darul lui Dumnezeu n-a fost oferit ci impus, de câte ori a fost colonizare și nu evanghelizare! Dumnezeu să ne ferească de aviditatea noilor colonialisme. Focul aprins de interese care distrug, ca acela care recent a devastat Amazonia, nu este cel al Evangheliei. Focul lui Dumnezeu este căldură care atrage și adună în unitate. Se alimentează cu împărtășirea, nu cu câștigurile. În schimb, focul distrugător arde când vor să se ducă înainte numai propriile idei, să se facă propriul grup, să se ardă diversitățile pentru a-i omologa pe toți și totul.

A înflăcăra darul; a primi chibzuința îndrăzneață a Duhului, fideli față de noutatea sa; sfântul Paul adresează un ultim îndemn: "nu te rușina de mărturia Domnului nostru și nici de mine, care mă aflu în lanțuri pentru el, ci suferă împreună cu mine pentru evanghelie după puterea lui Dumnezeu" (2Tim 1,8). Cere să mărturisească Evanghelia, să sufere pentru Evanghelie, într-un cuvânt să trăiască pentru Evanghelie. Vestirea Evangheliei este criteriul principal pentru viața Bisericii: este misiunea sa, identitatea sa. Puțin după aceea Paul scrie: "Eu deja sunt oferit ca jertfă" (4,6). A vesti Evanghelia înseamnă a trăi oferirea, înseamnă a mărturisi până la capăt, înseamnă a ne face totul pentru toți (cf. 1Cor 9,22), înseamnă a iubi până la martiriu. Îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru că în Colegiul Cardinalilor sunt câțiva frați cardinali martiri, care au degustat, în viață, crucea martiriului. De fapt, subliniază apostolul, se folosește Evanghelia nu cu puterea lumii, ci numai cu puterea lui Dumnezeu: rămânând mereu în iubirea umilă, crezând că unicul mod pentru a avea cu adevărat viața este a o pierde din iubire.

Iubiți frați, să privim împreună la Isus Răstignit, la inima sa străpunsă pentru noi. Să începem de acolo, pentru că de acolo a venit darul care ne-a născut; de acolo a fost revărsat Duhul care reînnoiește (cf. In 19,30). De acolo să ne simțim chemați, toți și fiecare, să dăm viața. Atâția frați și surori din Amazonia poartă cruci grele și așteaptă mângâierea eliberatoare a Evangheliei, mângâierea de iubire a Bisericii. Atâția frați și surori din Amazonia și-au dedicat viața lor. Permiteți-mi să repet cuvintele iubitului nostru cardinal Hummes: când ajunge în acele mici orașe din Amazonia, merge în cimitire ca să caute mormântul misionarilor. Un gest al Bisericii față de cei care și-au dedicat viața în Amazonia. Și după aceea, cu un pic de viclenie, îi spune papei: "Să nu uitați de ei. Merită să fie canonizați". Pentru ei, pentru aceștia care își dau viața acum, pentru aceia care și-au dedicat viața proprie, cu ei, să mergem împreună.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 356.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat