Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Suveranitatea poporului lui Dumnezeu". Dialogurile papei Francisc cu iezuiții din Mozambic și Madagascar

De Antonio Spadaro

Joi, 5 septembrie 2019, în timpul călătoriei sale în Mozambic, papa Francisc a întâlnit în manieră privată un grup de 24 de iezuiți, dintre care 20 din Mozambic, 3 din Zimbabwe și unul din Portugalia. Între ei era provincialul, părintele Chiedza Chimhanda. Întâlnirea a avut loc în nunțiatură la ora 18.15, după întoarcerea din activitățile de peste zi. Provincia iezuiților din Zimbabwe-Mozambic a fost constituită la sfârșitul lunii decembrie 2014. Are actualmente 163 de membri, dintre care 90 de tineri în formare. [În Mozambic iezuiții lucrează în șase parohii: una în arhidieceza de Maputo, una în arhidieceza de Beira și patru în dieceza de Tete. În Zimbabwe gestionează nouă parohii. Activitatea principală a Provinciei este legată de apostolatul educativ: iezuiții lucrează în 18 școli elementare și superioare. Este vorba în general de școli pe care Societatea le gestionează în numele respectivilor episcopi și în colaborare cu guvernele. Provincia are cinci din aceste școli. Sunt active și un centru social, două centre de spiritualitate și două proiecte pentru îngrijirea orfanilor și un proiect pentru reabilitarea copiilor străzii]. La sosirea sa, iezuiții l-au aplaudat pe pontif, care a cerut celor prezenți să formeze un cerc cu scaunele. Conversația a durat o oră întreagă. După saluturile provincialului, papa i-a invitat pe iezuiți să pună întrebări pentru a începe conversației.

Primul care a luat cuvântul a fost părintele Paul Mayeresa, care lucrează la Beira în apostolatul educativ. A cerut un gând cu privire la preferințele apostolice ale Societății. [Un amplu proces de ascultare și de discernământ a permis Societății lui Isus să prezinte Sfântului Părinte patru preferințe apostolice universale, care sunt următoarele: 1) Să indice drumul spre Dumnezeu prin exercițiile spirituale și discernământ. 2) Să meargă împreună cu săracii, cu cei excluși din lume, răniți în propria demnitate, într-o misiune de reconciliere și de dreptate. 3) Să-i însoțească pe tineri în crearea unui viitor de speranță. 4) Să colaboreze în îngrijirea "casei comune".] și un sfat despre modul de a le trăi în Mozambic. Papa a răspuns astfel:

Ne este ușor de reconstruit o societate dezbinată. Voi trăiți într-o țară care a trăit lupte între frați. De exemplu, cred că preferința apostolică ce se referă la exercițiile spirituale poate ajuta mult în acest context. Se pot da exerciții persoanelor angajate în diferitele sectoare ale societății și a le face astfel mai potrivite să desfășoare misiunea lor pentru a uni și a reconcilia. Este vorba de experiența discernământului spiritual care conduce la acțiune.

Este nevoie de o însoțire adecvată, în special dacă în societate și în națiune este nevoie de unitate, de reconciliere. Știm că, uneori, optimul este dușman al binelui și într-un moment de reconciliere trebuie înghițite multe broaște. În acest proces, trebuie învățat să avem răbdare. Este nevoie de răbdarea discernământului pentru a merge la esențial și a pune deoparte accidentalul. Este nevoie cu adevărat de mult răbdare, uneori! Însă după aceea este nevoie și să se învețe conținuturile, adică doctrina socială a Bisericii. Dar atenție: în fiecare caz iezuitul nu trebuie să dezbine. Este nevoie de reconciliere în societatea din Mozambic: a uni, a uni, a uni, a uni, a uni, a avea răbdare, a aștepta. A nu face niciodată un pas pentru a dezbina. Noi suntem oameni a întregului, nu ai părții.

Tu lucrezi în apostolatul educativ și ești în mijlocul tinerilor. Munca ta este importantă și angajantă. Tinerii au bunăvoință, dar pot să fie o pradă ușoară a înșelării, a nerăbdării. Este necesar să fim aproape de tineri, să li se dea spațiu pentru ca să poată discerne ceea ce se întâmplă în inima lor. Formarea consideră împreună ideile și sentimentele. Pentru a acționa bine trebuie considerate mereu ideile și sentimentele care se simt. De exemplu, trebuie ajutați cei mai tineri să recunoască atunci când trăiesc în resemnare, deci în stagnare. De asemenea să se recunoască atunci când trăiesc în schimb o neliniște sănătoasă. Așadar, este nevoie de o lucrare de discernământ spiritual, de însoțire pentru binele societății.

Apoi vorbește părintele Bendito Ngozo, capelan al școlii secundare "Santo Inácio de Loyola": "Unele secte protestante pentru a face prozeliți folosesc promisiunile de bogăție și prosperitate. Săracii se lasă fascinați și speră să devină bogați aderând la aceste secte care folosesc numele Evangheliei. Astfel părăsesc Biserica. Ce recomandare ne puteți da pentru ca evanghelizarea noastră să nu însemne a face prozelitism?".

Asta ce spui este foarte important. Între timp trebuie să se distingă bine între cei care sunt numiți "protestanți". Există atâția cu care putem lucra foarte bine și care au la inimă ecumenismul serios, deschis, pozitiv. Dar există alții care caută numai să facă prozelitism și să folosească o viziune teologică a prosperității. Ai fost foarte precis în întrebarea ta.

În La Civiltà Cattolica au fost publicate două articole importante în această privință. ?i le recomand. Au fost scrise de părintele Spadaro și de pastorul prezbiterian argentinian, Marcelo Figueroa. Primul articol vorbea despre "ecumenismul urii". Al doilea era despre "teologia prosperității" [A. Spadaro - M. Figueroa, «Fondamentalismo evangelicale e integralismo cattolico. Un sorprendente ecumenismo», în: Civ. Catt. 2017 III 105-113; Id., «Teologia della prosperità. Il pericolo di un "vangelo diverso"», ivi 2018 III 105-118.] Citindu-le, vei vedea că există secte care într-adevăr nu se pot defini creștine. Îl predică pe Cristos, da, dar mesajul lor nu este creștin. N-are nimic de-a face cu predica unui luteran sau a unui alt creștin evanghelic serios. Acești așa-numiți "evanghelici" predică prosperitatea, promit o Evanghelie care nu cunoaște sărăcia, dar caută pur și simplu să facă prozeliți. Este tocmai ceea ce Isus condamnă în fariseii din timpul său. Am spus asta de mai multe ori: prozelitismul nu este creștin.

Astăzi am simțit o anumită amărăciune când am încheiat întâlnirea cu tinerii. O doamnă s-a apropiat de mine cu un tânăr și o tânără. Mi-a spus că făceau parte dintr-o mișcare un pic fundamentalistă. Ea mi-a spus în spaniolă perfectă: "Sanctitate, vin din Africa de Sud. Acest tânăr este hindus și s-a convertit la catolicism. Această tânără era anglicană și s-a convertit la catolicism". Însă mi-a spus asta în manieră triumfală, ca și cum ar fi avut succes la o vânătoare cu un trofeu. M-am simțit încurcat și i-am spus: "Doamnă, evanghelizare da, prozelitism nu".

Ceea ce vreau să spun este că evanghelizarea eliberează! În schimb, prozelitismul face să se piardă libertatea. Prozelitismul este incapabil să creeze un parcurs religios în libertate. Prevede mereu oameni supuși într-un mod sau în altul. În evanghelizare protagonistul este Dumnezeu, în prozelitism este eu-l.

Desigur, există atâtea forme de prozelitism. Cel al echipelor de fotbal, suporterii, e bun, fără îndoială! Și apoi este clar că există acele forme de prozelitism al societăților comerciale, al partidelor politice. Prozelitismul este răspândit, știm bine asta. Însă nu trebuie să existe printre noi. Trebuie să evanghelizăm, care este ceva mult diferit de prozelitism.

Sfântul Francisc de Assisi le-a spus fraților săi: "Mergeți în lume, evanghelizați. Și, dacă este necesar, și cu cuvintele". Evanghelizarea este în mod esențial mărturie. Prozelitismul este convingător, dar este în întregime apartenență și îți ia libertatea. Cred că această distincție poate să fie de mare ajutor. Benedict al XVI-lea la Aparecida a spus un lucru minunat, că Biserica nu crește prin prozelitism; crește prin atracție, atracția mărturiei. În schimb, sectele, făcând prozeliți, despart persoanele, le promit atâtea avantaje și apoi le abandonează în voia lor. [Cf. Benedict al XVI-lea, Omilia la Sfânta Liturghie de inaugurare a celei de-a V-a Conferință Generală a Episcopatului Latinoamerican și din Caraibe la sanctuarul din Aparecida (13 mai 2007): «Biserica nu face prozelitism. Ea se dezvoltă mai degrabă prin "atracție": așa cum Cristos "îi atrage pe toți la sine" cu forța iubirii sale, culminată în jertfa Crucii, așa cum Biserica își îndeplinește misiunea sa în măsura în care, asociată cu Cristos, îndeplinește orice lucrare a sa în conformitate spirituală și concretă cu caritatea Domnului său».]

Între voi cu siguranță sunt teologi, sociologi și filozofi: vă cer să studiați și să aprofundați diferența dintre prozelitism și evanghelizare. Citiți bine Evangelii nuntiandi a sfântului Paul al VI-lea. Acolo este clar că vocația Bisericii este aceea de a evangheliza. Ba chiar, însăși identitatea Bisericii este să evanghelizeze. Însă, din păcate, nu numai în secte, ci și în cadrul Bisericii catolice există grupuri fundamentaliste. Subliniază mai mult prozelitismul decât evanghelizarea.

Un alt lucru tipic al atitudinii de prozelitism este că nu distinge între forul intern și cel extern. Este păcatul în care cad astăzi multe grupuri religioase. Pentru aceasta am cerut Penitențiariei Apostolice să facă o declarație despre forul intern, și declarația pe care au făcut-o este într-adevăr foarte bună. [Cf. «Nota Penitențiariei Apostolice despre importanța forului intern și inviolabilitatea sigiliului sacramental», 1 iulie 2019.]

Evanghelizatorul nu violentează niciodată conștiința: vestește, seamănă și ajută la creștere. Ajută. În schimb, oricine face prozelitism încalcă violentează conștiința persoanelor: nu le face libere, le face să depindă. Evanghelizarea îți dă o dependență "paternă", adică te face să crești și te eliberează. Prozelitismul îți dă o dependență servilă, de conștiință, și socială. Dependența celui evanghelizat, cea "paternă, este amintirea harului pe care Dumnezeu ți l-a dat. În schimb prozelitul depinde nu ca un fiu, ci ca un sclav, care la sfârșit nu știe ce să facă dacă nu i se spune.

Recomand încă o dată acele două articole din La Civiltà Cattolica: citiți-le, studiați-le, pentru că acolo este mult din ceea ce v-am spus. Aici am încercat să vă comunic intuiția principală.

Ia cuvântul unul care lucrează în domeniul școlar, Leonardo Alexandre Simăo, care își face perioada sa de formare la Beira. Relatează despre munca sa cu tinerii. Papa îi spune că este o lucrare importantă și că "misiunea sa este să comunice Evanghelia și să facă în așa fel încât tinerii să fie liberi în interior". După aceea iezuitul îl întreabă dacă și cum s-a schimbat experiența sa cu Dumnezeu de când a fost ales papă. Francisc ia un timp scurt pentru a reflecta și apoi răspunde...

Nu știu să-ți spun, ca să spun adevărul. Adică eu cred că în mod fundamental experiența mea cu Dumnezeu nu s-a schimbat. Eu rămân mereu același de dinainte. Da, simt un simț de responsabilitate mai mare, fără îndoială. După aceea rugăciunea mea de mijlocire a devenit mult mai amplă decât înainte. Dar și înainte trăiam rugăciunea de mijlocire și simțeam responsabilitatea pastorală. Continui să merg, dacă nu au fost schimbări cu adevărat radicale. Vorbesc Domnului ca înainte. Simt că îmi dă harul care îmi este de folos pentru timpul prezent. Însă Domnul mi-l dădea și anterior. Și apoi comit aceleași păcate de dinainte. Alegerea ca papă nu m-a convertit dintr-o dată, în așa fel încât să mă facă mai puțin păcătos decât înainte. Eu sunt și rămân un păcătos. Pentru aceasta mă spovedesc la fiecare două săptămâni.

Nu mi s-a mai pus vreodată această întrebare până acum și îți mulțumesc că mi-ai adresat-o, pentru că mă faci să reflectez asupra vieții mele spirituale. Înțeleg, așa cum îți spuneam, că raportul meu cu Domnul nu s-a schimbat, aparte un mai mare simț de responsabilitate și o rugăciune de mijlocire care s-a lărgit la lume și la toată Biserica. Însă ispitele sunt aceleași precum și păcatele. Doar faptul că acum mă îmbrac numai în alb nu m-a făcut deloc mai puțin păcătos și mai sfânt decât înainte.

Mă întărește mult să știu că Petru, ultima dată când apare în Evanghelii, este încă nesigur așa cum era înainte. La marea Galileii, Isus îl întreabă dacă-l iubește mai mult decât ceilalți și îi cere să pască oile sale și apoi îl confirmă. Însă Petru rămâne aceeași persoană care era: încăpățânat, năvalnic. Paul va trebui să se confrunte și să lupte cu această încăpățânare cu privire la creștinii care veneau din păgânism și nu din iudaism. La început Petru la Antiohia trăia libertatea pe care Dumnezeu i-a dat-o și stătea la masă cu păgânii și mânca liniștit cu ei, punând deoparte regulile alimentare iudaice. Însă au ajuns acolo unii din Ierusalim, și Petru, de teamă, s-a retras de la masa păgânilor și mânca numai cu cei circumciși. ["Dar, când a venit Chefa la Antiohia, l-am înfruntat fățiș, căci era de condamnat. De fapt, înainte de a fi venit unii de la Iacob, stătea la masă cu păgânii, dar când au venit ei, s-a ferit și a stat deoparte, temându-se de cei circumciși. Împreună cu el au început să se poarte cu ipocrizie și ceilalți iudei, așa încât și Barnaba a fost ademenit de ipocrizia lor. Dar când am văzut că ei nu merg drept, după adevărul evangheliei, i-am spus lui Chefa în fața tuturor: «Dacă tu, care ești iudeu, te porți ca un păgân și nu trăiești ca un iudeu, cum îi poți constrânge pe păgâni să trăiască asemenea iudeilor?»".] Așadar: de la libertate el trece din nou la sclavia fricii. Iată Petru ipocrit, omul compromisului! A citi despre ipocrizia lui Petru mă întărește mult și mă pune în gardă. Mai ales mă ajută să înțeleg că nu există nicio magie în faptul de a fi ales papă. Conclavul nu funcționează prin magie.

Intervine părintele Joaquim Biriate, secretar al provincialului, pentru a pune o întrebare: "Cum se poate evita să se cadă în clericalism în cursul formării la slujirea sacerdotală?".

Clericalismul este o adevărată pervertire în Biserică. Păstorul are capacitatea de a merge în fața turmei pentru a arăta calea, de a sta în mijlocul turmei pentru a vedea ce se întâmplă în interiorul ei, precum și de a sta în spatele turmei pentru a se asigura ca nimeni să nu fie lăsat în urmă. În schimb clericalismul pretinde ca păstorul să stea mereu în față, stabilește o rută și pedepsește cu excomunicarea pe cel care se îndepărtează de turmă. Așadar: este tocmai opusul a ceea ce a făcut Isus. Clericalismul condamnă, desparte, biciuiește, disprețuiește poporul lui Dumnezeu.

Odată am mers să spovedesc într-un sanctuar în nordul Argentinei. După ce s-a terminat Liturghia, am ieșit cu un alt preot. O doamnă s-a apropiat de el cu iconițe și rozarii, cerându-i să binecuvânteze acele obiecte. Prietenul meu i-a explicat: "Dumneavoastră ați fost la Liturghie și la sfârșitul Liturghiei ați primit deja binecuvântarea; așadar, totul a fost deja binecuvântat". Însă doamna continua să ceară binecuvântarea. Și preotul a continuat în explicația sa teologică: "Liturghia este jertfa lui Cristos?". Și doamna a răspuns că este. "Este jertfa trupului și sângelui lui Cristos?". Și doamna a răspuns că este. "Și tu crezi că Cristos cu sângele său ne-a mântuit pe noi toți?". Și doamna a răspuns că crede. Chiar în acel moment preotul a văzut un prieten al său și s-a distras. Și doamna mi s-a adresat imediat mie, cerând: "Părinte, îmi dați binecuvântarea?". Dar sărmanii oameni care trebuie să implore pentru a avea o binecuvântare! Clericalismul nu ține cont de poporul lui Dumnezeu.

În America Latină este multă evlavie populară și este foarte bogată. Una dintre explicațiile care se dă despre fenomen este că asta s-a întâmplat pentru că preoții nu erau interesați, așadar n-au putut s-o clericalizeze. Evlavia populară are lucruri de corectat, e adevărat, dar exprimă suveranitatea poporului sfânt al lui Dumnezeu, fără clericalism. Clericalismul confundă "slujirea" prezbiterală cu "puterea" prezbiterală. Clericalismul este asceză și dominare. În italiană se numește "cățărare".

Preoția înțeleasă nu ca slujire, ci ca "promovare" la altar, este rod al unei mentalități clericale. Îmi vine în minte un exemplu extrem. Diacon înseamnă "slujitor". Însă, în unele cazuri, clericalismul atinge paradoxal tocmai "slujitorii", diaconii. Când uită că sunt păzitori ai slujirii, atunci apare dorința de a se clericaliza și să fie "promovați" la altar.

Clericalismul are drept consecință directă rigiditatea. N-ați văzut niciodată preoți tineri toții rigizi în reverendă neagră și pălărie în forma planetei Saturn pe cap? Iată, în spatele întregului clericalism rigid există probleme serioase. A trebuit să intervin recent în trei dieceze pentru probleme care apoi se exprimau în aceste forme de rigiditate care ascundeau dezechilibre și probleme morale.

Una din dimensiunile clericalismului este fixația morală exclusivă asupra poruncii a șasea. Odată un iezuit, un mare iezuit, mi-a spus să fiu atent când dau dezlegare, pentru că păcatele mai grave sunt acelea care au o mai mare "îngeritate": orgoliu, aroganță, dominare... Și cele mai puțin grave sunt cele care au îngeritate mai mică, așa cum sunt lăcomia și senzualitatea. Ne concentrăm asupra sexului și după aceea nu dăm importanță nedreptății sociale, calomniei, bârfelor, minciunilor. Biserica are nevoie astăzi de o profundă convertire cu privire la acest punct.

Pe de altă parte, marii păstori dau oamenilor multă libertate. Bunul păstor știe să-și conducă turma sa fără a o aservi regulilor care o mortifică. În schimb clericalismul duce la ipocrizie. Și în viața călugărească.

Adesea relatez cazul unui iezuit aflat în formare. Mama sa era bolnavă în manieră gravă și el știa că nu va mai trăi mult timp. Locuia într-un alt oraș din aceeași țară, și pentru aceasta i-a cerut provincialului său să-și poată schimba sediul pentru a putea fi mai mult timp cu mama sa. Provincialul a spus că se va gândi în fața lui Dumnezeu și îi va răspunde înainte de a pleca dimineața devreme, ziua următoare. Tânărul iezuit a rămas îndelung în capelă în noaptea aceea, rugându-se ca Domnul să-i acorde harul. Însă provincialul, dat fiind că trebuia să plece devreme, în realitate nu s-a gândit mult, a scris toate răspunsurile la scrisorile pe care trebuia să le lase și le-a lăsat ministrului comunității ["Ministrul" comunității este vice-superiorul] pentru ca să le înmâneze ziua următoare. Între ele era și răspunsul pentru acest tânăr. Ministrul, dat fiind faptul că era târziu și se gândea că toți dormeau, a pus scrisorile la ușile celor interesați. Tânărul, care noaptea târziu s-a întors din capelă, a văzut scrisoarea provincialului și a deschis-o. Și-a dat seama că era datată în ziua următoare. Spunea: "După ce am reflectat, m-am rugat, am celebrat Liturghia și am făcut discernământ lung în fața Domnului, cred că ar trebui să rămâi în locul acesta". Iată: acesta este clericalism, este ipocrizia la care conduce clericalismul. Tânărul iezuit n-a pierdut vocația sa, dar n-a uitat niciodată acea ipocrizie. Clericalismul este în mod esențial ipocrizie.

Ia cuvântul părintele Alfonso Mucane, paroh al parohiei "Sfântul Ignațiu", în dieceza de Tete, și cere câteva gânduri despre Apostolatul Rugăciunii, care acum se numește Rețeaua Mondială a Rugăciunii Papei și tocmai a împlinit 175 de ani de activitate [Cf. F. Fornos, «La Rete mondiale di preghiera del Papa», în: Civ. Catt. 2019 II 479-484].

Cred că trebuie să-i învățăm pe oameni rugăciunea de mijlocire, care este o rugăciune de curaj, de parresia. Să ne gândim la mijlocirea lui Abraham pentru Sodoma și Gomorra. Să ne gândim la mijlocirea lui Moise pentru poporul său. Trebuie să ajutăm poporul să exercite mai des mijlocirea. Și noi înșine trebuie s-o facem mai mult. Face foarte bine asta Rețeaua Mondială de Rugăciune a Papei, cum se numește acum, condusă de părintele Fornos. Este important ca oamenii să se roage pentru papa și pentru intențiile sale. Papa este ispitit, este foarte asediat: numai rugăciunea poporului său poate să-l elibereze, așa cum se citește în Faptele Apostolilor. Când Petru era închis, Biserica s-a rugat neîncetat pentru el. Dacă Biserica se roagă pentru papa, acesta este un har. Eu cu adevărat simt încontinuu nevoia de a cere pomana rugăciunii. Rugăciunea poporului susține.

Ultima întrebare este a lucrătorului în școală Ermano Lucas, care desfășoară slujirea sa la școala secundară "Santo Inácio de Loyola". Întrebarea sa este despre xenofobia care se răspândește.

Xenofobia și aporofobia [Xenofobia este o aversiune generică față de străini, ceea ce este străin sau ceea ce este perceput ca străin. Aporofobia este o fobie ce reprezintă frica față de sărăcie sau față de săraci și poate să fie interpretată și ca repugnanță în fața săracului sau a celui lipsit de apărare.] sunt astăzi parte a unei mentalități populiste care nu lasă popoarelor suveranitate. Xenofobia distruge unitatea unui popor, și pe cea a poporului lui Dumnezeu. Și poporul suntem noi toți: cei care s-au născut în aceeași țară, nu contează dacă au rădăcini într-un alt loc sau sunt de etnii diferite. Astăzi suntem ispitiți de o formă de sociologie sterilizată: rasa mea, familia mea, cultura mea... ca și cum ne-ar fi frică s-o murdărim, s-o pătăm, s-o infectăm. A amesteca te face să crești, îți dă viață nouă. Dezvoltă răscruci, mutații și conferă originalități. Metisul este ceea ce am experimentat, de exemplu, în America Latină. La noi există totul: spaniolul și indianul, misionarul și conchistadorul, neamul spaniol și metisul [Cf. Documentul de la Aparecida, nr. 43: «Realitatea socială, pe care o descriem în dinamica sa actuală cu termenul de globalizare, exercită un impact puternic, mai mult decât oricare alt factor, asupra culturii noastre și asupra modului în care noi ne inserăm în ea și ne-o însușim. Varietatea și bogăția culturilor latinoamericane, începând de la cele mai originare până la acelea care, cu trecerea timpurilor și metisul popoarelor, s-au sedimentat în națiuni, în familii, în grupuri sociale, în instituții educative și în conviețuirea civilă, constituie o realitate destul de evidentă pentru noi, care o apreciem ca o bogăție singulară». Cf. și Documentul de la Puebla, nr. 307; 409]. A construi ziduri înseamnă a ne condamna la moarte. Nu putem trăi asfixiați de o cultură din sala de operație, aseptică și non-microbiană.

Întâlnirea papei cu iezuiții s-a încheiat cu mulțumirile, o rugăciune toți împreună și fotografia de grup.

* * *

La 8 septembrie 2019, în timpul vizitei sale în Madagascar, la sfârșitul întâlnirii cu preoții, călugării și seminariștii în campusul sportiv de la "Collège de Saint Michel" [Fondat în 1888 de misionari iezuiți francezi, a fost numit Saint-Michel, în omagiu față de părintele Michel Lanusse, care a avut ideea școlii. Astăzi este un institut cunoscut prin înalta calitate a învățământului acordat celor 3.700 de studenți ai săi.] al iezuiților, papa Francisc a întâlnit 200 din cei 260 de iezuiți din Provincia malgașă, conduși de provincial, părintele Fulgence Ratsimbazafy, în capela Colegiului. Întâlnirea a durat circa 40 de minute [Societatea lui Isus este prezentă în 11 din cele 22 de dieceze ale Bisericii din Madagascar și desfășoară diferite activități pastorale legate de instruirea de bază și universitară, formarea fie a tinerilor fie a clerului și călugărilor, apostolatul exercițiilor spirituale, cel social, apostolatul primei evanghelizări și cel parohial. Provincia a fost întemeiată în 1971].

Intrarea papei a fost însoțită de cântecul "Veni Creator", într-o atmosferă cordială, dar și un pic solemnă. O solemnitate pe care papa a voit s-o atenueze imediat, spunând că nu va face discursuri și că nu voia să asculte discursuri. În schimb a cerut să "vorbim ca frații", și să aibă un colocviu cu întrebări și răspunsuri complet spontane. Întâlnirea a alternat o serie de răspunsuri rapide și trei răspunsuri mai ample. [Părintelui Hilarion Rakotoarison, care întreba care a fost pentru el prioritatea apostolică principală din cele patru stabilite de Societate, papa a răspuns, cu zâmbetul: «Prima, a doua, a treia și a patra! Toate!». Părintelui Vincent Anastase Rakotovao, care îl întreba despre alegerea numelui «Francisc», papa a spus: «Mi-a venit în minte când în conclav, la momentul final al votului, cardinalul Hummes mi-a cerut să nu uit de săraci». Fratelui Bernardin Ramarolahy, care l-a întrebat cum a trăit climatul din acele zile, a răspuns: «Mi-a fost un pic frig ieri, dar astăzi mi-am mai luat o flanea». Novicelui Iombonana Josephat Hasiniaina, care l-a întrebat ce își amintește din noviciatul său, a spus: «Era un noviciat clasic, așa cum se făcea odinioară: totul era reglementat. Mulțumiți că Societatea l-a avut ca general pe părintele Pedro Arrupe, care a reformat formarea!».]

Joseph Emmanuel Randriamamonjy, angajat în apostolatul exercițiilor spirituale, ia microfonul și pune întrebarea în italiană: "Care este impresia pe care v-ați făcut-o despre Madagascar? Ce v-a impresionat mai mult?".

Un lucru care m-a impresionat mult și care mi se pare adevăratul fir conducător al vizitei a fost poporul, poporul malgaș. Am văzut un popor capabil să suporte sărăcie, suferință, exploatare. M-a impresionat capacitatea de a exprima bucurie, chiar și atunci când lipsește necesarul. Acesta este un adevărat har. Și nouă consacraților ne spune mult și pune în discuție exigențele noastre rafinate și uneori tipice ale unei élite. Am văzut un popor care caută esențialul pentru a supraviețui, dar tocmai pentru aceasta este rodnic. Nu pierdeți din vedere rădăcinile care fac poporul vostru bucuros și în suferință. Când vă va veni ispita de a deveni un pic acri și nesatisfăcuți, atunci concentrați-vă bine asupra spiritului poporului vostru și asupra rodniciei sale.

Noel Cyprien, coordonator al apostolatului social și ecologic al Provinciei, ia cuvântul: "Dumneavoastră veniți din America Latină. Acum sunteți în Madagascar. Vedeți vreun raport între popoarele noastre diferite?".

Aș spune că popoarele noastre trebuie să fie atente să nu cadă în colonizarea ideologică ce ne ia identitatea. Popoarele noastră încă au capacitatea de a se exprima în manieră populară fără a cădea în populism. Este important de a păstra identitatea propriului popor, o identitate care vine din exprimarea spontană a poporului. Trebuie în schimb să ne apărăm de o identitate care este ideologică. Experiența poporului merge mult dincolo de ideologii, care sunt abstracte, de muzeu sau de laborator. Ideologia ne face să pierdem identitatea. Identitatea unui popor nu se poate exprima în concepte, ci în istorii. Poporul este suveran în propriile exprimări de artă, cultură, înțelepciune. Sfântul Ignațiu a înțeles foarte bine asta. Dacă vă amintiți, în Constituțiile noastre este un soi de refren care reia alegerile și modul de a acționa care depinde mereu de context, de realitate "în funcție de locuri, timpuri și persoane".

Criteriul acțiunii nu este niciodată abstract, ci are ca referință un anumit loc, un anumit timp, persoane precise. Viziunea interioară nu se impune asupra istoriei încercând să o organizeze, ci dialoghează cu realitatea, se inserează în istorie, se desfășoară în timp. Asta face în așa fel încât discernământul să conducă acțiunea, respectând mereu varietatea culturilor, a popoarelor, a interiorității persoanelor.

Pentru aceasta Societatea lui Isus a putut să aibă figuri ca sfântul Francisc Xaveriu, Matteo Ricci, De Nobili, Valignano. Misiunile noastre în America de Sud au fost creative împreună cu poporul, și nu l-au redus la o schemă teoretică. Regula de acțiune în misiuni a ținut cont mereu de concretețea locurilor, a timpurilor și a persoanelor. Regula este acest discernământ.

Jospeh Rabenirina, director al editurii "Ambozonyany", întreabă: "Am auzit de la părinții mei și de la bunicii mei că misionarii francezi obișnuiau să dea ca pocăință pentru păcate să planteze copaci. Ce părere aveți?"

Mi se pare o intuiție pastorală foarte creativă! Din ceea ce îmi spui a fost vorba de o pocăință socială, ambientală, care se îngrijește să construiască societatea. Astăzi, când am mers la "Orașul prieteniei", părintele Pedro mi-a arătat câțiva pini. Mi-a spus că i-a plantat chiar el în urmă cu 20 de ani. Acest lucru este într-adevăr foarte frumos.

La sfârșitul întâlnirii au fost oferite diferite daruri papei. Între acestea o carte despre Anton de Padova Rahajarizafy, care a fost primul provincial malgaș. Francisc l-a citat în timpul discursului său la Palatul prezidențial, în timp ce vorbea despre cultura "fihavanana". Apoi papa a scris o dedicație în cartea Jubileului de Aur pentru cei cincizeci de ani ai Provinciei malgașe, care vor fi celebrați în 2021. Francisc a pus după aceea semnătura sa în traducerea malgașă a enciclicei Laudato si'. Înainte de o fotografie de grup, a vorbit și a glumit cu unii dintre cei prezenți. Într-un climat de mare simpatie și chiar de o anumită învălmășeală, Francisc a ieșit, în timp ce cei prezenți au intonat canonul de la Taizé "Ubi caritas".

(După L'Osservatore Romano, 28 septembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 155.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat