Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 26-a de peste an - Anul C - 2019

"Domnul face judecată pentru cei asupriți, el dă pâine celor flămânzi" (Ps 146,7).

Și în această duminică Biserica își continuă învățătura despre folosirea corectă a bunurilor materiale prin parabola bogatului și a săracului Lazăr, rostită de Isus în drumul său spre Ierusalim și spre Calvar, explicându-ne că nu putem fi în același timp și copiii ai lui Dumnezeu și sclavi ai bogățiilor (cf. Lc 16,13). Bogatul din parabola lui Isus, era cu siguranță, un administrator rău al bunurilor lui Dumnezeu, căci folosea numai pentru lux și distracții ceea ce i-a dat Dumnezeu pentru a împărți cu alții (cf. Lc 12,45), deși îl vedea pe aproapele său sărac la poarta lui (cf. Lc 16,20). Dar bogatul, cu toată averea lui, nu are nume în Evanghelie, pe când săracul cel smerit are un nume, vrednic de pomenire, Lazăr, care în ebraică înseamnă "Dumnezeu a ajutat, Dumnezeu a miluit"! În cazul lui s-a adeverit cuvântul psalmistului care spune: "Pomenirea celui neprihănit ține în veci" (Ps 112,6).

Fariseii, pentru care Isus a spus această parabolă, îl ascultau și ei, dar când au înțeles că ei sunt vizați, au început să-l ridiculizeze pe Isus, deoarece ei erau iubitori de bani (cf. Lc 16,14). Nouă Biblia ne spune: "Să nu fiți iubitori de bani. Mulțumiți-vă cu ce aveți, căci El însuși a zis: "Nicidecum n-am să te las, cu nici un chip nu te voi părăsi" (Evr 13,5) "Am fost tânăr și am îmbătrânit, dar n-am văzut pe cel neprihănit părăsit, nici pe urmașii lui cerșindu-și pâinea" (Ps 37,25).

Fariseii erau personificarea omului bogat din parabolă. Ei nu erau numai iubitori de bani, ci iubeau și slava deșartă și onorurile omenești, precum și titlurile măgulitoare. De aceea: "Toate faptele lor le fac pentru ca să fie văzuți de oameni. Astfel, îți fac filacteriile late, își fac poalele veșmintelor cu ciucuri lungi; umblă după locurile dintâi la ospețe și după scaunele dintâi la sinagogi; le place să le facă oamenii plecăciuni prin piețe și să le zică, "Rabi" (cf. Mt 23,5-7). Și, vai, cât de mulți sunt asemenea lor și astăzi! Isus le declară acestor farisei avari din toate timpurile că Dumnezeu le cunoaște inima și că îi judecă altfel decât oamenii. Căci toate lucrările lor sunt numai ambiții pământești înscrise sub cumplita apreciere: "o urâciune înaintea lui Dumnezeu" (Lc 16,15).

Fariseii erau asemenea bogaților din prima lectură împotriva cărora este trimis profetul Amos pentru a-i chema la convertire. Dacă pentru convertirea bogaților din Samaria și a "juncanele lor" (cf. Am 4,1), de pe vremea regelui Ieroboam al II-lea (783-743 î.C.), care au acaparat toate resursele și trăiau în lux, în huzur de nedescris, în orgii, în petreceri și chefuri neîntrerupte cu bucate și vinuri alese, cu muzică și parfumuri rafinate, paturi de fildeș, în timp ce majoritatea populației se zbătea în cea mai neagră sărăcie și mizerie, Dumnezeu l-a trimis profetul Amos. Pentru fariseii bogați din evanghelie și din toate timpurile, care aveau aceeași conduită, Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său, Isus. Putem observa că datorită prosperității materiale și al gusturilor rafinate, contemporanii lui Amos nu se mai întristau din cauza divizării lui Israel în două regate, contemporanii lui Isus nu se mai întristau de ocupația străină a țării, iar contemporanii noștri din cauză că urmăresc numai satisfacțiile, comoditățile și propriilor interese, trăiesc într-o indiferență vinovată față de starea de ruină a Bisericii și față de diviziunile dintre creștini.

În lipsa convertirii profetul Amos prevestește pedeapsa ce va veni asupra lor: "vor fi duși în robie" (v.7), ceea ce s-a și întâmplat în anul 722 î.C., când asirienii, conduși de regele Sargon al II-lea au ocupat Samaria, au distrus-o în robie în frunte cu bogații care își trăiau viața în orgii și petreceri.

Iar Isus care nu poate să mintă ne arată prin parabola de astăzi că istoria oamenilor nu se sfârșește odată cu moartea. Viața mai are încă un capitol de încheiat "dincolo" de moarte. Ce ne descoperă Isus în acest "dincolo"? Un loc de fericire pentru unii și un loc de chin pentru alții, mai exact o inversare de roluri, chin pentru bogații egoiști și bucurie pentru săraci: "Fiule, adu-ți aminte că ai primit cele bune în timpul vieții tale, iar Lazăr pe cele rele! Acum însă el este aici mângâiat, iar tu suferi" (Lc 16,25).

Ne miră că bogatul, care pe pământ a refuzat săracului "firimiturile" de la masa lui, dorea acum ca săracul devenit ucenicii lui Isus și ajuns în rai să vină cu "o picătură de apă și să-i răcorească limba". Lazăr și toți cei ajunși în fericire ar face și mai mult decât atât, dar dincolo va fi imposibil să se treacă dintr-un loc în altul (cf. Lc 16,26). În iad este prea târziu pentru orice: și pentru a crede, și pentru a te gândi la binele altora și de asemenea și prea târziu pentru a vesti Evanghelia. De aceea, Biblia spune: "Iată, acum este ziua mântuirii" (2Cor 6,2). Nu există nici o mângâiere în lumea cealaltă pentru cei care pe pământ au respins învățătura cuvântului lui Dumnezeu care se adresează conștiinței.

Nefericitul bogat voia acum ca frații săi să fie avertizați prin "cineva înviat" dintre cei morți, ca să nu ajungă și ei în acel loc de chin. Dar Abraham îi declară inutilitatea unui asemenea demers, căci ei îi au pe "Moise și pe profeți", adică Sfintele Scripturi. În aceste Scripturi inspirate, în care ei se credeau experți, se găsește tot ceea ce este necesar pentru a-l putea recunoaște pe Isus ca Mesia cel promis și a crede în el (cf. Dt 18,15-19).

Și totuși Dumnezeu le-a împlinit dorința bogaților din toate timpurile, căci le-a trimis un Lazăr înviat din morți (cf. In 11,43-44) și apoi chiar pe Isus, Fiul său iubit a cărei autoritate este infinit mai mare ca a lui Lazăr. Însă ei l-au respins și pe Lazăr și pe Isus cel înviat din morți, disprețuind astfel pe Tatăl și pe Duhul Sfânt care l-au înviat pe Isus (cf. Rom 6,4; 8,11), disprețuind și legea și Scripturile care dau viață veșnică (cf. In 5,39). Apoi mărturia dată de ucenici despre învierea și înălțarea la cer a lui Isus a fost întâmpinată cu aceeași necredință și ostilitate cu care ei îl lepădase în timpul vieții sale pământești, așa cum îi lepădase și odinioară pe profeții trimiși la ei (cf. Lc 13,34). Ba mai mult, acum s-au ridicat și împotriva ucenicilor lui, pe care îi opreau, arestau și-i ucideau pentru a opri vestea învierii și a mântuirii lui Isus (cf. Fap 9,1ss). Deși astfel intimidați ucenicii loiali din toate timpurile au dat și dau răspunsul: "Trebuie să ascultăm mai mult de Dumnezeu decât de oameni" (Fap 5,29).

Învățătura lecturilor biblice ni se adresează mereu și nouă care prin Botez am deveni frați și ucenici ai lui Isus Cristos. Fiind vorba despre bogați în pericopa evanghelică de astăzi, trebuie să spunem că prin această parabolă Isus nu este împotriva bogaților și a bogățiilor. Dumnezeu însuși l-a îmbogățit pe Abraham, în toate lucrurile (cf. Gen 21,4) pentru că astfel să fie împlinit legământul făcut cu el. Abraham a devenit bogat în turme și cirezi, argint și aur, robi și roabe, cămile și măgari (cf. Gen 24,35). Fiul sau Isaac a primit și el puterea de a face avere, devenit foarte bogat (cf. Gen 26,13). Dumnezeu i-a dat și nepotului lui Abraham, Iacob, puterea de a se îmbogăți și el s-a îmbogățit din ce în ce mai mult (cf. Gen 30,43).

Dumnezeu ne vrea bogați, pentru a trăi încă de aici binecuvântarea lui Abraham și bogăția paradisului, dar ne vrea bogați pe căi cinstite și bogați deschiși la inima față de cei săraci. Este proverbială ospitalitatea lui Abraham față de cei trei călători pe care i-a ospătat la orele amiezii și care drept răsplată i-au dat vestea nașterii lui Isaac (cf. Gen 18,1-10). De aceea autorul Scrisorii către evrei ne recomandă ospitalitatea, zicând: "Nu uitați ospitalitatea, căci datorită ei unii i-au găzduit, fără a-și da seama, pe îngeri" (Evr 13,2), iar alții ca sfânta Elisabeta de Turingia (1207-1231) și ca sfântul Ioan Columbini (1304-1367), i-au slujit chiar lui Isus Cristos, primind pe săraci în casele lor.

Și Iob a fost bogat, dar el a fost numit tatăl săracilor: "M-am dat oare în lături, când săracul dorea ceva și am lăsat să se stingă de plânsete ochii văduvelor? Mâncăm, oare, singur bucată mea de pâine și orfanului nu-i dădeam din ea? Dimpotrivă, din tinerețile mele, am crescut pe orfan că un tată și de la naștere, am călăuzit pe văduvă. Dacă vedeam un nenorocit fără haina și vreun sărac care n-avea cămașă pe el, oare nu-l încălzea lână mieilor mei" (Iob 31,16-20)? Și care i-a fost răsplata lui Iob?

"Domnul a binecuvântat cele din urmă ale lui Iob mai mult decât cele dintâi, iar el a avut paisprezece mii de oi și șase mii de cămile, o mie de perechi de boi și o mie de măgărițe" (Iob 42,12). Și apoi cerul.

Chiar și săracii pot face fapte bune. Iată ce ne spune Tobit în cartea sa: "Eu, Tobit fiul lui Tobia, al lui Ananiel, al lui Aduel, al lui Gabael, din neamul lui Asiel, din seminția lui Neftali, care în zilele lui Salmanasar, regele Asiriei, am fost luat în robie din Tisbe, care se află la miazăzi de Cadeș, Neftali, în Galileea de sus, în toate zilele vieții mele am umblat pe căile adevărului și ale dreptății și am făcut multe binefaceri fraților mei și poporului meu, care venise împreună cu mine la Ninive, în țara Asiriei" (Tob 1,1-3). Tobit și familia lui au împrumutat tot ce aveau unei rude și îi îngropa pe cei morți din poporul lor cărora asirienii le refuzau și dreptul unui mormânt, așa cum și împărații romani le refuzau primilor creștini dreptul la un mormânt, ei fiind destinați să fie hrană păsărilor și de fiarelor sălbatice, așa cum a fost și cazul sfinților frați martiri Prot și Iacint (sec. III), pe care creștinii i-au pus pe ascuns în mormântul sfintei Bassilla. Și care a fost răsplata familiei lui Tobit? Recuperarea împrumutului, căsătoria fericită a fiului lor, recăpătarea vederii tatălui și un loc în cer în sânul lui Abraham. Tot astfel și fecioara servitoarea sfânta Zita (1218-1278) a dat mantia primită contra frigului de la stăpânii ei unui cerșetor sărac. Și care i-a fost răsplata? Arătarea mirelui ei Isus îmbrăcat cu mantia ei și un loc la nunta mirelui din paradis. Să nu uităm cântarea care spune: "Mai este loc la nunta sa!"

Și chiar dacă vom ajunge săraci, să nu uităm cuvintele psalmistului de astăzi: "Domnul face judecată pentru cei asupriți, el dă pâine celor flămânzi. Domnul îi eliberează pe cei închiși. Domnul deschide ochii celor orbi. Domnul îi ridică pe cei împovărați, Domnul îi iubește pe cei drepți, Domnul are grijă de cei străini. Sprijină pe văduvă și pe orfan, dar nimicește calea celor nelegiuiți. Domnul, Dumnezeul tău, stăpânește în veci, din generație în generație" (Ps 146,7-10).

Sfântul apostol Paul, vorbindu-i ucenicului său Timotei și nouă, după ce ne-a spus că: "Dacă pe pământ avem de mâncare și de îmbrăcat, să ne mulțumim cu acestea! Căci cei care doresc bogății cad în ispită, în laț, în multe pofte necugetate și dăunătoare, care-i cufundă în ruină și pierzare. De fapt, rădăcina tuturor relelor este iubirea de bani, iar cei care s-au dedat la ea au rătăcit de la credință și și-au provocat multe chinuri" (1Tim 6,9-10), ne spune în continuare că trebuie să fim "oamenii lui Dumnezeu"; să urmărim dreptatea, evlavia, credința, iubirea, statornicia, blândețea; să dăm o mărturie bună asemenea lui Isus, care deși era bogat, s-a făcut sărac, pentru ca, prin sărăcia lui, noi să ne îmbogățim (cf. 2Cor 8,9); să luptăm lupta cea bună a credinței și să cucerim viața cea veșnică la care am fost chemați (cf. 1Tim 6,11-16).

Un musulman bogat s-a dus la un înțelept, prieten al său, și îl rugă să i-l arate pe Khidr, un misterios personaj din Coran, un slujitor neprihănit al lui Dumnezeu care posedă o mare înțelepciune și care se arată uneori prin orașe și deșerturi. "Ți-l voi arăta vineri (ziua de sărbătoare a musulmanilor), de va vrea Domnul", îi răspunse înțeleptul. Foarte mulțumit, bogatul plecă acasă, împărți săracilor un hambar de grâu, iar în ziua fixată începu să se roage. Tocmai pe când se ruga, bătu cineva la ușă. Servitoarea se duse să vadă cine este și veni în grabă să-i spună că este un cerșetor. "Spune-i să se întoarcă după ce îmi voi termina rugăciunea", îi zise bogatul. Și ziua se scurse fără să se întâmple evenimentul așteptat. A doua zi, bogatul se plânse prietenului său: "Nu l-am văzut pe Khidr, cum mi-ai promis". "Ba da, era cerșetorul căruia i-ai spus să se reîntoarcă".

Prea des uităm că împărăția cerurilor este a săracilor (cf. Mt 5,3) și că numai ei ne pot primi în lăcașurile veșnice (cf. Lc 16,9). De aceea, sfântul Vincențiu de Paul (1581-1660) ne spune: "Slujirea săracilor trebuie preferată oricărei alte lucrări. Nu trebuie să fie întârzieri. Dacă în timpul rugăciunii aveți de dus un medicament sau un ajutor unui sărac, mergeți liniștiți. Oferiți-i lui Dumnezeu acțiunea voastră, unind cu ea intenția rugăciunii. Nu trebuie să vă preocupați și să credeți că ați greșit dacă pentru slujirea săracilor ați întârziat rugăciunea".

Iar sfânta Tereza de Calcutta (1910-1997) povestea colaboratoarelor ei următoarele: "Zilele trecute am visat că stăteam la poarta Raiului și sfântul Petru mi-a spus: «Du-te înapoi pe pământ, căci aici nu avem oameni nevoiași»". "Așadar, cât avem prilej, să facem bine la toți" (Gal 6,10) și astfel vom avea răsplată veșnică! Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 26-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 772.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat