Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vizita Sfântului Părinte Francisc la Cittadella Cielo a "Comunității Noi Orizonturi" din Frosinone (24 septembrie 2019)

Cuvintele papei ca răspuns la întrebările și la intervențiile care s-au succedat în timpul întâlnirii

Scuzați-mă, dar eu nu vreau să o fac pe profesorul. Știi? La 83 de ani nu pot să stau în picioare așa de mult timp. Ați înțeles? Pentru Liturghie este suficient...

Aici mi-au trimis o foaie cu orarele, cine vorbea, apoi mărturiile, ceea ce voi ați citit, și întrebările... Mă gândeam că dacă eu aș începe să răspund la întrebările acelea, la acei "de ce" sau "cum" sau "ce credeți" cu siguranță ar fi cuvinte... parole, parole, parole... Cine cânta așa? [răspund: Mina!] Marea Mina! Cuvinte... Și cred că ar fi ca și cum aș murdări sacralitatea a ceea ce voi ați spus, pentru că voi n-ați spus cuvinte, ați spus vieți: viețile voastre. Istorii. Drumuri. Căutări, dar căutări din carne, spirit, toată persoana. Nu există explicații la asta. Istoriile voastre sunt istorii de priviri, atâtea priviri, atâtea priviri, atâtea priviri... și m-au impresionat. Și - ascultați bine - erau priviri care nu umpleau viața, una în spatele celeilalte... Și la un moment dat, ați simțit o privire - una - care nu era ca și celelalte, era numai aceea: o privire care te-a privit cu iubire. Te-a privit cu iubire. Și eu cunosc acea privire. Și când acea privire te-a iubit și te-a făcut să simți că te iubea, te-a luat și de mână și nu te-a dus într-un laborator pentru a te pune într-un aparat de purificare, nu, lucrurile artificiale Domnul nu le vrea. Ți-a spus: "Vino cu mine". Și după aceea: "Mergi"... Nostalgia lui unde erai, întoarce-te, mergi, vino... Este drumul vieții. O privire care te-a luat de mână și te-a lăsat să mergi, nu ți-a luat libertatea...

Aceasta este prima reflecție care îmi vine din istoriile voastre.

Și tu, Jefferson, plecările și întoarcerile tale, plecări și întoarceri, plecări și întoarceri... Așa este drumul Domnului. Eu mă gândesc la îndărătnicia apostolilor, de exemplu: n-au devenit apostoli perfecți, l-au făcut pe Isus să treacă prin lucruri urâte... Dar El avea răbdare: o privire răbdătoare, o privire răbdătoare... Voi, cu mărturiile voastre, m-ați făcut să simt că privirea Domnului este o privire răbdătoare: mereu are răbdare. Te așteaptă. Te așteaptă. Mereu. Este Domnul răbdării: te așteaptă și niciodată nu forțează pentru a merge înainte, nu, respectă... Pentru că El știe că prin acea primă privire a intrat în inima ta, El știe că odată ce simțim iubirea nu ne poate întoarce înapoi. Și te lasă, te lasă...; te cheamă din nou, dar este o privire foarte respectuoasă, foarte respectuoasă... Și asta am auzit în mărturia ta, Elena: tu te uitai în oglindă, dar era un alt lucru pe care tu îl căutai, și odată ce te-ai simțit privită așa ai terminat toată istoria. Sau a început istoria! Așa este. Apoi a continuat istoria, pentru că Domnul niciodată, niciodată, niciodată nu ne învață să renegăm trecutul nostru, nu, și acesta este un har. Spune Biblia că Dumnezeu l-a creat pe Adam din lut: acel lut este istoria noastră curată. Noi am venit din lut, nu uitați asta niciodată! Asta înseamnă a fi mântuit, pentru că este cu iubire.

Dar nu vreau să fac predică, pentru că va fi plictisitor. Acestea sunt lucrurile care mi-au venit mai înainte: privirea în fața atâtor priviri ale vieții.

Apoi, un alt lucru care m-a impresionat: vocile. Tu, Dario, am simțit asta când tu vorbeai: multe voci ale vieții, multele voci... Până în momentul în care ați auzit Vocea, o voce specială care... este aceea. O voce care este ca "un fir de tăcere sonoră", așa explică Biblia (cf. 1Re 19,12). "Am simțit un fir de tăcere sonoră": profetul Ilie simte asta. Este o voce unică și astfel, silențioasă și sonoră în același timp. Și acea voce are această voce: acesta este cântecul, aceasta este vocea pe care eu o caut, aceasta este vocea care îmi va da plinătate. Privirea, privirile. Vocile, vocea... Este o cale, un drum pe care voi l-ați căutat... Mulți îl căutăm... Și apoi ați găsit, sau, pentru a spune mai bine, ați fost găsiți. Am fost găsiți.

Și apoi, o istorie de lupte. Tu, Mirko, ești campionul! Un colecționar de lupte diferite. A lupta. Atâtea lupte până la ultima luptă, lupta în care am fost învinși. Este înfrângerea cea mai frumoasă: acea înfrângere este frumoasă, când se aude spunându-se... unul este capabil să spună: Mergi înainte, ai învins, felicitări, mergi!

Sunt voci, voce; priviri, privire; lupte, lupta finală, înfrângerea luptei. Așa este istoria noastră cu Isus, mereu este așa. Și pe mine m-a impresionat mult că voi toți ați dat mărturie despre Isus. Pentru că voi nu ați făcut un curs de îndoctrinare, de a învăța pași pentru a înainta în viață. Sau unul din aceste cursuri pe care le iubesc antreprenorii: "cum să învingi în viață", sau "cum să câștigi prieteni", sau "cum să faci acești pași", sau "cum să mă vindec de nevroză"... Nu. Voi ați fost chemați, priviți, învinși, mângâiați: mângâierea lui Isus. Isus, aici, ne învață un lucru frumos: că unicul gest, unica dată în viață în care suntem pe deplin umani în a privi o persoană de sus în jos, este pentru a o ajuta să se ridice. Unica.

Și Isus... [Aplaudă mult și nu-l lasă să reia cuvântul]... Acest om este sărmanul Adam, acolo, care aștepta... Însă Isus face și acest gest de demnitate pentru a ne ajuta: se înjosește. Acesta este cel mai mare lucru al Dumnezeului nostru: un Dumnezeu care se înjosește. Se înjosește. Se apropie. Isus se apropie. Și acest lucru este frumos... Ca și cu discipolii din Emaus... Dar aceasta este o predică, așa cum tai, e adevărat? Continui așa? Voi spuneți-mi... Nu, într-adevăr, dacă... [râd]. Și eu vorbesc despre experiența mea așa, pentru că și eu am parcurs un drum - Domnul îl cunoaște - nu pentru a deveni papă, pentru a mă lăsa mântuit de Domnul...

Este apropierea lui Isus: El se apropie mereu. Este marele lucru al Dumnezeului nostru: este un Dumnezeu apropiat. Deja o spunea lui Moise, evreilor în Deuteronom, cartea din Biblie: "Dar, spuneți-mi: care popor are un Dumnezeu așa de apropiat cum aveți voi?". Dumnezeu nostru este aproape. Nu este un Dumnezeu îndepărtat, Isus nu este îndepărtat. S-a făcut Isus pentru a merge cu noi, pentru a face acest gest: să ne ridice; pentru a umple inima, pentru a ne privi cu iubire, pentru a ne vorbi cu acea voce pe care numai El o are, pentru a învinge bătălia dorințelor un pic confuze pe care noi nu reușim să le înțelegem...

Nu știu, toate aceste lucruri mi-au venit în minte în timp ce voi vorbeați, și priveam adesea asta, priveam mult.

Există un lucru pe care, atunci când voi - scuzați italiana mea - atunci când voi ați trecut "pragul definitiv", să spunem așa, definitiv tot în ghilimele, pentru că Isus nu ne ia libertatea de a ne întoarce înapoi, nu, dar, există un prag definitiv. Pentru tine a fost la Medjugorje, acela este definitiv, la sfârșit... Voi aveți experiența. Priviți: semnele morții, aici: cuțitul, cuiele, toate semnele morții lui Isus, cad. Ele merg în iad, eu am ieșit din ele. Dar dacă fiecare dintre noi - după privire, după chemare, după victoria lui Isus - vrea să poarte unul din acestea, încă îi lipsește ceva. Încă îi lipsește să scoată ceva din inimă, pe care n-a deschis-o pe deplin. Poartă o durere, poartă un resentiment, poartă o nostalgie... Nu, trebuie să cadă toate, și cad. Și acesta este semnul: acesta este semnul pe care eu l-am văzut în voi toți. Pe al meu încă nu l-am văzut, dar... [aplaudă]. Este acel miros, acel miros urât care rămâne, pentru că nu sunt capabil să deschid bine ferestrele și să las ca să vină Duhul Sfânt să curețe totul. Port ceva înăuntru, acel "dar, însă...", logica lui "dar". "Da, asta da, Domnul mi-a dat mult, l-am găsit pe Domnul, am părăsit... dar...". Ce-ți lipsește? "Dar". Când Domnul ne privește, ne vorbește, ne invită, ne învinge, acel "dar" cade. Dacă tu vrei să ai aceste semne, vrei să mergi după logica lui "dar", încă nu l-ai lăsat pe Domnul să intre.

Tendința la păcat continuă, acest lucru este adevărat. Tendința la rău... toți, și eu, toți, toți, nimeni nu se mântuiește de asta. Însă, atunci când am lăsat toate, știm că numai în El este speranța. În schimb, când n-ai lăsat, "da, dar... iau acest cui pentru a mă ajuta, iau...". Și astfel, este ceea ce spune Isus în Evanghelie: când duhul necurat iese dintr-o persoană și pleacă, acea persoană îl găsește pe Dumnezeu, aranjează casa, face totul din nou; apoi se întoarce duhul necurat după atâta timp, și se întoarce acasă și vede casa așa de frumoasă, așa de frumoasă, și merge să caute alte șapte duhuri mai rele decât el și se întoarce cu clica, cu gașca de diavoli... dar nu distrug nimic, sună la ușă, sunt diavoli educați! Sună la ușă: "E voie?", și tu le deschizi ușa, dar da, sunt buni, aceste gânduri sunt bune, aceste sentimente sunt bune... Și începi să reiei semnele morții, semnele iadului. Fiți atenți pentru că vouă tuturor - nouă tuturor, și mie - s-a întâmplat asta. La un moment dat te afli cu dorința atotputerniciei: a nu lăsa ca El să te ridice. "Da, da, mulțumesc Doamne, dar eu mă descurc și cu asta". Fiți atenți, când se vor întoarce acești diavoli educați, aceste patimi care se întorc din nou. Să ne gândim... Pe mine apostolul Petru mă face să râd: era încăpățânat, acesta, era încăpățânat. Când Domnul îl confirmă, la sfârșit, deja după Înviere, pe malul lacului Tiberiadei, și îl întreabă de trei ori dacă-l iubește, dacă-l iubește, și lui îi este un pic frică pentru că spune: "de trei ori te-am renegat și Tu de trei ori mă întrebi...". Însă Domnul merge mai departe și-l face să se simtă în pace. Și când se simte sigur, ce face? Bârfitorul. "Ah, spune-mi, și acesta care vine în urmă [apostolul Ioan], ca va fi cu el?". Imediat alunecă pe ceva care nu este iubirea față de Domnul. Este acea voință de a comanda noi viața. Și odată ce unul a simțit că El este capabil să ne conducă bine, că libertatea noastră n-a fost luată ci sedusă de iubire, să lăsăm să parcurgă acest drum.

Acestea sunt lucrurile care mi-au venit în minte în timp ce vorbeați. Cum vedeți, eu n-am dat răspuns la întrebările voastre pentru că nu știu, nu-mi vine, nu există explicații pentru o viață, nu există moduri de a clarifica. Există misterul, misterul unui Dumnezeu care ne-a scos din iad, misterul unui Dumnezeu care s-a apropiat, care m-a privit, care m-a iubit, care mi-a vorbit, care a învins rezistențele mele. Și asta este ceea ce îmi place să vă spun... Voi sunteți un mister. Când eu am auzit mărturiile voastre, m-am simțit în fața unui mister, misterul întâlnirii unei persoane cu Isus. Eu pot doar să răspund subliniind misterul, dar nu prin cuvinte, nu.

Asta e ceea ce-mi vine să vă spun.

Apoi este un alt lucru care... în tine nu l-am simțit, dar în ceilalți trei, da. Nu este un reproș: îți lipsește... nu știu, încă n-a venit ora... dar voi ați mărturisit rodnicia. Tu ai vorbit despre copiii tăi - trei -, tu despre doi, tu ai arătat-o pe a ta... [râd] o bună cachacinha te va ajuta [râd și aplaudă]. Iubirea este mereu rodnică, mereu. "Dar, și dumneavoastră, care sunteți preot, care sunteți episcop?", ați putea să mă întrebați. "Dar dumneavoastră sunteți un holtei, nu aveți copii...". Există rodnicie și rodnicie. Însă iubirea mereu este rodnică. Spiritual, fizic, uman. Mereu este rodnică. Rodnicia mărturiei voastre: și mărturia voastră este un semănat, un semănat al ideii, al faptului că Dumnezeu este iubire, că Dumnezeu ne iubește, că Dumnezeu ne caută în orice moment, că Dumnezeu este lângă noi, că Dumnezeu ne ia de mână pentru a ne mântui. Și aceasta este rodnicia, a noastră, a noastră a tuturor, pe care eu am văzut-o un pic ca simbol în copiii voștri. Dar există o altă rodnicie a voastră a tuturor, care este aceea pe care ați semănat-o printre noi. Și rodnicia artiștilor, care sunt doi martori care ne-au dat mesajul nu vorbind ci cântând. Andrea este capabil să cânte cu fiul, și să cânte nu numai cu fiul: să cânte despre fiul și să ne povestească despre fiul, despre raporturile sale cu fiul. Aceasta este rodnicie. Și apoi, ultimul cântec despre iubire, este rodnicie, și așa cum ne-ați povestit că ați făcut-o, cum a descoperit acea bucată din Prima Scrisoare către Corinteni, care a făcut rodnicia... Viața, dacă nu este rodnică, nu folosește, nu folosește. Pentru aceasta Domnul, de fiecare dată când ne-a privit, când ne-a vorbit, când a învins în noi, când ne-a mângâiat, mereu ne spune ceea ce a spus celui posedat din Gherasa: "Mergi la poporul tău și povestește minunățiile". Noi suntem bărbați și femei ale lui Magnificat, adică al cântului Sfintei Fecioare Maria, de a merge să povestim că Dumnezeu m-a privit, m-a mângâiat, mi-a vorbit, a învins. Și este cu mine. M-a luat de mână și m-a scos din iad.

Nu știu. Toate acestea sunt ceea ce îmi vine. Eu n-am pregătit răspunsuri, sunt numai mărturiile voastre, aici, ceea ce mi-au dat. Dar am preferat așa, să vă spun ceea ce voi ați făcut în mine, astăzi, cum v-am perceput, și să dau mărturie. Pentru că și voi ați semănat ceva în mine, astăzi. Mulțumesc.

_________________

Celebrarea euharistică: omilia

În prima lectură, din cartea lui Esdra, este relatarea reconstruirii templului, total distrus de mulți ani, de decenii...; părea un pic o sălbăticie, ruine... Însă Domnul l-a inspirat pe Nehemia să facă ceea ce am auzit, să reconstruiască templu, și începe această aventură, atâția ani pentru a reclădi Ierusalimul, pentru a reconstrui templul. Aceasta este o istorie de reconstrucție. Și aici, regele Darius care vedea cu ochi bun această lucrare, a scris guvernatorului: "Lăsați să construiască asta, să facă ailaltă, pe acești oameni eu îi protejez". Și merge înainte în construcție.

Dar nu este un lucru ușor să se reconstruiască. Acei iudei au reușit să facă asta pentru că Domnul era cu ei. Numai atunci când Domnul este cu noi, suntem capabili să facem o reconstrucție, pentru că este mai dificil a reconstrui decât a construi, este mai dificil. Și la noi, este mai dificil a rearanja o viață decât a crește un copil. Este mai dificil. Trebuie schimbate mentalități. Pentru că oamenii care locuiau acolo se obișnuiseră: "Dar da, sunt ruine...". Erau obișnuiți să trăiască alături de acele ruine și nu aveau acea nostalgie a templului lui Dumnezeu; și dacă o aveau, spuneau: "Păcat, au învins ei, au distrus... și mergem înainte". Însă acest om sfânt avea zelul pentru casa lui Dumnezeu și voia să reconstruiască templul, și ajutat de mulți merge înainte în această lucrare, începe să meargă...

Dar este un lucru care aici nu apare - pentru că acesta este un mic fragment -: că unora din acel loc nu le plăcea asta, erau negustorii de ruine, negustorii de moarte, negustorii status quo-ului. Spuneau: "Asta nu ne convine nouă. Să lăsăm ruinele, să lăsăm înfrângerea...". Și aceștia, cu o gașcă de prieteni, noaptea distrugeau zidul care era construit ziua. Și la sfârșit acești oameni ce au făcut, aceia care voiau să construiască? Spune Biblia: "Într-o mână avea cărămizile și în cealaltă sabia", pentru a apăra construcția. Construcția templului se apără cu munca și cu sabia, adică prin luptă. Și reconstruirea unei vieți este un har, nemeritat, totul este har, dar trebuie apărat, cu munca dar și cu lupta, pentru a nu lăsa negustorii distrugerii să facă iarăși din această viață o grămadă de pietre, de ruine, de cărămizi.

De atâtea ori poporul, poporul lui Dumnezeu a trebuit să meargă înainte și după aceea înfrânt să meargă înapoi; și înainte, înapoi, înainte, înapoi..., până când a venit Isus. Și pe El, l-au redus la ruine pe cruce, însă puterea sa, puterea lui Dumnezeu l-a reconstruit pentru totdeauna pentru noi. Adică, lucrarea vieții noastre, mărturiile pe care astăzi le-am auzit, mărturii de reconstrucție, trebuie apărate: acea muncă trebuie apărată și singuri nu putem, trebuie să ne lăsăm ajutați de unicul Învingător, de unicul care este capabil să învingă în noi, și aceasta este rădăcina speranței noastre. Noi suntem bărbați și femei ai speranței, pentru că acest Om a fost capabil să reconstruiască poporul lui Dumnezeu, să ne mântuiască. Liturgia ne spune că Dumnezeu își arată puterea sa în creație dar și mai mult în răscumpărare, adică în victoria lui Isus, în victoria lui Isus asupra noastră, pentru că acolo Isus construiește templul, construiește Biserica, El construiește viețile noastre. Noi nu putem construi viețile noastre, nu putem menține templul vieții noastre în picioare, bine, fără Isus, fără încrederea în Isus. El este cel care ne va ajuta în asta, cu această putere proprie a celui care este capabil să re-aranjeze lucrurile, care este mai dificil decât a le aranja.

Nu știu, asta aș vrea eu să spun. Când am citit în această dimineață ambele lecturi, am spus: asta merge bine pentru astăzi, prima, reconstruirea templului, reconstruirea vieții; nu numai a vieții noastre, dar și a avea voința de a reconstrui mereu. "Uite, a căzut acoperișul, acolo...". A merge înainte. Și de atâtea ori viața noastră este așa. Dar El este cu noi, ne apără de cei care iubesc ruinele, care vor să ne distrugă. Și noi avem mereu un pic din acea voință de autodistrugere și uneori vine, este normal, suntem umani. Și la asta trebuie să fim atenți: cărămizile într-o mână și sabia în cealaltă, adică munca și rugăciunea, încrederea în mâinile noastre - ca ale tale, care face aceste lucruri frumoase din rebuturi - și încrederea în rugăciune, în Dumnezeu, care este sabia care ne va face să mergem înainte.

Fie ca Domnul să ne dea acest har, voința de a reconstrui mereu, mereu! Să nu ne descurajăm niciodată! Vor exista înfrângeri, vor exista! Dar El este mai mare decât înfrângerile. Mereu cu încrederea. El este sabia care învinge. Fie ca Domnul să ne ajute să înțelegem cu inima aceste lucruri.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Papa Francisc la Frosinone în "Cittadella Cielo" de la Noi Orizonturi: jumătate de zi în compania tinerilor vindecați de dependențe


 

lecturi: 442.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat