Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 25-a de peste an - Anul C - 2019

"Cristos, deși era bogat, s-a făcut sărac, pentru ca, prin sărăcia lui, voi să vă îmbogățiți" (2Cor 8,9).

În drum spre Ierusalim și spre Calvar, Isus tocmai terminase de relatat istorisirea despre fiul risipitor unei mulțimi formate din discipolii săi, din vameși și alți păcătoși notorii, precum și cărturari și farisei. Acum, adresându-se discipolilor săi, le prezintă o povestire despre un om bogat care a primit un raport nefavorabil despre administratorul casei sale.

Conform cuvintelor lui Isus, bărbatul bogat îl cheamă pe administratorul său și îi spune că intenționează să-l destituie din funcție. "Ce voi face, se întreabă acesta din urmă, căci stăpânul îmi ia administrația? Să sap, nu pot; să cerșesc, mi-e rușine. Știu ce voi face ca, atunci când voi fi scos din administrație, să fiu primit în casele lor" (Lc 16,3-4). Și care este planul administratorului? Ei bine, el îi cheamă pe cei care îi sunt datori stăpânului său: "Cât ești dator stăpânului meu?", întreabă el. "O sută de măsuri de untdelemn", răspunde primul. "Ia-ți contractul și stai degrabă și scrie cincizeci", îi spune el. Îl întreabă pe altul, "Dar tu cât ești dator?" "O sută de măsuri de grâu", spune acesta. "Ia-ți contractul și scrie optzeci" (Lc 16,6-7).

Administratorul avea dreptul să reducă suma totală datorată stăpânului său, întrucât el este încă însărcinat cu afacerile financiare ale stăpânului său. Acționând în felul acesta, el își face prieteni printre cei care îl vor putea ajuta, la rândul lor, atunci când își va pierde serviciul. Când stăpânul aude ce s-a întâmplat, este impresionat. El "l-a lăudat pe administrator", deși fusese nedrept, "pentru că lucrase cu prudență și înțelepciune practică". Într-adevăr, Isus adaugă: "Fiii veacului acestuia, sunt mai înțelepți decât fiii luminii" (Lc 16,8).

Ne uimește acest stăpân care l-a aprobat pe administratorul necinstit, așa cum ne uimește și concluzia Domnului: "Faceți-vă prieteni prin bogățiile nedrepte" (Lc 16,9). Dar tocmai acest cuvânt, "nedrepte", oferă cheia parabolei. Nimic nu-i aparține omului în lumea aceasta. Bogățiile pe care pretindem că le posedăm sunt, în realitate, toate ale lui Dumnezeu, sunt deci "bogății nedrepte", străine pentru noi. Pus pe pământ ca administrator al lui Dumnezeu, omul s-a purtat ca un hoț, căci a folosit numai pentru el și pentru poftele sale, ceea ce îi dăduse Dumnezeu pentru a-i sluji Lui și semenilor săi. Isus rostește această parabolă, ca totul omul care a primit bunuri de la Dumnezeu, să se ferească de orice abuz și să folosească și pentru alții bunurile pe care Proprietarul divin i le-a încredințat.

Administratorul din Luca 16,1-13, aparent necredincios și nechibzuit, este în realitate un credincios și un chibzuit, fapt recunoscut de stăpânul lui. El a împărțit datornicilor săraci, bunurile pe care Stăpânul i le dăduse în administrație și n-a spus niciodată că sunt "corban" (Mc 7,11), cum spuneau fariseii, adică nu pot fi înstrăinate, deși tocmai pentru a fi înstrăinate le-au fost date cu atâta generozitate de Dumnezeu. A împărți cu alții bunurile primite de la Dumnezeu, înseamnă cinstea și înțelepciunea pe care Domnul le așteaptă de la noi "administratorii" săi (cf. Lc 12,42), cinste și înțelepciune pe care el le va premia în cer cu prietenia veșnică a celor ajutați și lăcașurile bogate și minunate ale împărăției sale veșnice (cf. Lc 12,44; 16,9), pe care Dumnezeu le-a construit pentru cei săraci (cf. Mt 5,3).

Dacă oamenii din lume, numiți "fiii veacului acestuia", se arată atât de prevăzători în a-și aranja bunurile prezente încât să le vină mai târziu în avantajul lor și astfel le investesc: în firme, în fonduri de investiții, în pensii private și în copii crescuți, depinde ce avantaje caută, atunci cu atât mai mult noi, creștinii, numiți și "fiii luminii" trebuie să fim prevăzători cu bunurile primite de la Dumnezeu spre dobândirea împărăției cerurilor și să le investim în opere de caritate și în oamenii săraci încredințați nouă de Dumnezeu: "Întotdeauna vor fi săraci în țară, de aceea îți dau porunca aceasta: Să-ți deschizi mâna față de fratele tău, față de sărac și față de cel lipsit din țara ta" (Dt 15,11), căci pentru săraci a creat el împărăția cerurilor (cf. Mt 5,3). Să ne gândim la marea onoare la care am fost chemați, aceea de a fi "concetățeni ai sfinților și oameni de casă ai lui Dumnezeu, zidiți pe temelia apostolilor și a profeților, piatra unghiulară fiind Cristos Isus" (Ef 2,19) și la corturile veșnice pe care Dumnezeu ni le va da prin mâinile săracilor (cf. Lc 16,9; Lc 12,32).

Apoi, Luca 16,13 ne amintește că nu avem două inimi: una pentru Cristos și alta pentru mamona bogățiilor lumii. Pe cine vrem noi să iubim și cui dorim să-i slujim? "Până când vreți să șchiopătați de amândouă picioarele? Dacă Domnul este Dumnezeu, mergeți după El; iar dacă este Baal, mergeți după Baal!" (1Rg 18,21). Este absolut imposibil să fim slujitori adevărați ai lui Dumnezeu și, în același timp, sclavi ai bogățiilor materiale nedrepte, așa cum spune Isus în încheiere, "Nici o slugă nu poate sluji la doi stăpâni; căci sau va urî pe unul și va iubi pe celălalt, sau va ține numai la unul și va disprețui pe celălalt. Nu puteți sluji lui Dumnezeu și lui mamona bogățiilor" (Lc 16,13). Din contra Isus ne îndeamnă: "Faceți-vă prieteni cu ajutorul bogățiilor nedrepte, pentru ca, atunci când veți termina cu toate, să fiți primiți în corturile veșnice" (Lc 16,9), care au fost construite în primul rând pentru cei săraci și apoi și pentru cei pe care ei vor voi să-i primească alături de ei (cf. Mt 5,3).

Dar ascultă toți oamenii de glasul lui Dumnezeu? Prima lectură ne spune că nu. Profetul Amos ne vorbește despre evreii fără credință ai timpului său ca niște oameni care nu credeau în Dumnezeu și nici în răsplătirile veșnice, de aceea în loc să-i ajute pe cei săraci, după poruncă: "La tine să nu fie nici un sărac, căci Domnul te va binecuvânta în țara pe care ți-o va da de moștenire" (Dt 15,4), îi asupreau: "Când vor trece luna nouă ca să vindem grâul și sabatul ca să deschidem grânarele, să micșorăm efa și să mărim siclul, să falsificăm balanțele spre înșelătorie? Să-i cumpărăm cu argint pe cei săraci, iar pe nevoiași cu o pereche de sandale, și să vindem și pleava grâului" (Am 8,5-6).

Amos, un profet laic, a profețit în Israel într-o vreme de abundență care a dus la moleșeală spirituală. Când preoții și împărații își pierd vrednicia, ciobanii și culegătorii de smochine, ca Amos, sunt înrolați în vestirea Cuvântului Domnului. Vremea lui Ozia și Ieroboam, când a predicat profetul Amos, readusese ceva din fala Israelului de altădată. La curțile împărătești se instalase iarăși luxul, ritualurile religioase erau pline de pompă și fast, poporul trăia iarăși în abundență și în bucurie. Israelul arăta însă ca un măr frumos pe dinafară și găunos pe dinăuntru. Păcatul se furișase în viața intimă a poporului și dincolo de aparențele de religiozitate, Legea Domnului fusese abandonată. Simplitatea și neprihănirea fuseseră înlocuite cu abundenta materială, luxul și cu necinstea și imoralitatea (cf. Am 2,6-8; 3,10; 4,1; 5,10-12; 8,4-6).

În plan internațional, Asiria, Mesopotamia și Egiptul erau în eclipsă, așa că aparent Israelul nu avea de ce să se teamă de oameni și să uite de Dumnezeu. În acest context Amos a fost trimis de Domnul să predice un mesaj de mustrare și amenințare. Să ne imaginăm cum au reacționat doamnele din "înalta societate" a Samariei când l-au auzit pe Amos spunându-le: "Sculați acum, juncane din Basan, de pe muntele Samariei, voi care asupriți pe cei sărmani, zdrobiți pe cei lipsiți, și ziceți bărbaților voștri: Dați-ne să bem!" (Am 4,1). Nu este de mirare că împotriva profetului s-a pornit repede o conspirație care a făcut totul ca să-l reducă la tăcere. Amația, preotul idolatru din Betel, l-a pârât împăratului, declarându-l trădător (cf. Am 7,10-11), iar apoi l-a admonestat public, gonindu-l din Israel: "Pleacă, văzătorule și fugi în țara lui Iuda! Mănâncă-ți acolo pâinea și acolo proorocește. Dar nu mai prooroci la Betel, căci este un locaș sfânt al împăratului și este un templu al împărăției" (Am 7,12-13). Această interpelare a cauzat groaznica sentință divină rostită împotriva preotului Amația: "Tu vei muri într-un pământ necurat, și Israel va fi dus în robie departe de țara lui" (Am 7,17). Alungat din Israel, Amos s-a întors în Iuda și a scris conținutul profețiilor sale ca să poată fi răspândite în continuare în Israel și ca să servească drept avertisment împărăției lui Iuda. "Nu voi uita niciodată toate lucrările voastre" (Am 8,7).

În versetul de la evanghelie (cf. 2Cor 5,8), Paul pornind de la dărnicia creștinilor din Macedonia care nu se limitaseră în a oferi numai o parte din avutul și din timpul lor, ci care se oferiseră pe ei înșiși în totalitate, ajunge la exemplul de dăruire supremă a lui Isus: "Isus Cristos, deși era bogat, s-a făcut sărac, pentru ca, prin sărăcia lui, voi să vă îmbogățiți" (2Cor 8,9). Macedonenii privind la Isus pe care l-au văzut fără nici o bogăție aici pe pământ, au decis să-l urmeze întocmai și să aleagă și ei sărăcia de bunăvoie, ca Isus moștenitorul tuturor lucrurilor (cf. Evr 1,2), care din dragoste pentru noi s-a dezbrăcat de toate gloriile lui cerești și s-a născut într-un staul pentru a fi pe pământ "Cel sărac", "Cel care n-avea nici un loc unde să-și plece capul" (Lc 9,58). Și pentru ce toate acestea? Ca să ne îmbogățească pe noi cu gloriile sale și să ne facă moștenitori împreună cu El (cf. Rom 8,17). În realitate Isus este "Administratorul necinstit", pe care trebuie să-l urmăm și să dăm tot ca macedonenii, căci el ne-a tot ceea ce a primit de la Tatăl său și astfel ne-a mântuit.

Ajutându-i pe cei săraci, nu facem numai o pomană, nu împrumutăm numai pe Dumnezeu (cf. Prov 19,17), ci restituim o datorie pe care o avem față de cei săraci. Nu e o chestiune numai de caritate, ci și de dreptate. Sfântul Vasile cel Mare, spune: "Pâinea care vă prisosește este pâinea celui flămând; haina pe care n-o mai porți și stă în șifonier este haina celui gol; încălțămintea pe care voi nu o purtați este încălțămintea celui desculț; banul pe care îl țineți ascuns este banul săracului; faptele de caritate pe care voi nu le săvârșiți sunt tot atâtea nedreptăți pe care le comiteți".

În lectura a doua, sfântul Paul îi scrie ucenicului său Timotei: "Preaiubitule, îndemn, înainte de toate, să se facă cereri, rugăciuni, mijlociri și mulțumiri pentru toți oamenii, pentru regi și pentru toți cei care sunt în conducere, ca să ducem o viață pașnică și liniștită, cu toată evlavia și demnitatea. Acest lucru este bun și plăcut înaintea lui Dumnezeu, mântuitorul nostru, care vrea ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului. Căci unul este Dumnezeu și unul singur este mijlocitor între Dumnezeu și oameni: omul Cristos Isus care s-a dat pe sine însuși ca răscumpărare pentru toți" (1Tim 2,1-6).

Comentând acest text, papa Francisc spune: "Să ne facem un examen de conștiință în ceea ce privește rugăciunea pentru guvernanți. Vă cer o favoare: fiecare dintre voi să își acorde astăzi cinci minute, nu mai mult. Dacă este la conducere, să se întrebe: «Eu mă rog celui care mi-a dat puterea prin intermediul poporului?» Dacă nu este guvernant: «Eu mă rog pentru guvernanți?» Și dacă vă veți da seama, când faceți examinarea conștiinței înainte de spovadă, că nu v-ați rugat pentru guvernanți, să spuneți acest lucru la mărturisirea păcatelor, pentru că a nu ne ruga pentru guvernanți este un păcat".

Da, trebuie să ne rugăm pentru guvernanți și pentru toți oamenii ca nimeni să nu ajungă un promotor al exploatării săracilor, ca cei de pe timpul profetului Amos, ci din contra să fie dăruitori ca cei din Macedonia, și mai ales după exemplul lui Isus, care s-a dat pe sine însuși ca răscumpărare pentru toți, împlinind voința Tatălui.

Îl rugăm pe Dumnezeu să pună și în mintea noastră lumina harului său, cum a pus-o și în inima apostolilor și a primilor creștini (cf. Mt 19,27-28; Fap 4,32), ca să putem înțelege că acela care pe pământ se dezlipește de lucrurile materiale devine capabil de a primi în cer comori nepieritoare, căci așa cum spune psalmistul astăzi: "Dumnezeu ne va ridica din țărână și pe noi care ne-am făcut săraci și ne va înalță din mizerie ca pe cei sărmani, pentru ca să ne așeze alături de nobili, de nobilii poporului său" (cfr. Ps 113,7-8). Amin.

Pr. Ioan Lungu

Duminica a 25-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 832.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat