Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Patriarhul Bartolomeu: "Darul relicvelor lui Petru este un pas crucial spre unitate"

De Andrea Tornielli

Darul relicvelor lui Petru pe care Francisc a voit să-l ofere succesorului sfântului Andrei reprezintă "o nouă piatră de hotar" și un "pas crucial" pe drumul spre unitatea creștinilor. Asta afirmă patriarhul ecumenic de Constantinopol Bartolomeu în ajunul călătoriei sale la Roma în acest interviu acordat la Vatican News și L'Osservatore Romano, relatând surprinderea pentru darul neașteptat. Bartolomeu indică drept itinerar pentru evanghelizare calea slujirii aduse lumii și răspunzând la o întrebare despre următorul Sinod dedicat Amazoniei explică motivațiile spirituale și teologice ale angajării pentru mediul amenințat de distrugere.

Sanctitate, care a fost prima reacție a dumneavoastră când ați primit de la papa Francisc darul casetei care conține cele 9 fragmente din oasele considerate ale apostolului Petru?

Trebuie să admitem că la început am rămas foarte surprinși aflând că Sanctitatea Sa, fratele nostru papa Francisc, ne dăruia o astfel de comoară. Acest gest i-a surprins pe mulți. Nici măcar delegația patriarhiei ecumenice care era la Roma pentru sărbătoarea patronală a Bisericii noastre surori nu se aștepta la asta. De obicei acest tip de evenimente este obiect de discuții protocolare. N-a fost așa de data aceasta. Apreciem cu toată sinceritatea acest dar, care este manifestarea unei spontaneități, un semn al adevăratei iubiri fraterne care îi unește astăzi pe catolici și pe ortodocși.

Care este semnificația acestui gest?

Putem distinge cel puțin trei semnificații profunde. Înainte de toate, sosirea relicvelor sfântului apostol Petru la sediul patriarhiei ecumenice din Constantinopol este o binecuvântare în sine. Sfântul Petru este o figură centrală de sfințenie pentru că este apostolic și în multe privințe apropiat de toți creștinii: este apostolul mărturisirii, dar în același timp al renegării. Sfântul Petru este martori al învierii, semn de speranță pentru toți creștinii. A doua semnificație care ar trebui să fie amintită este legătura de fraternitate care îi unește pe sfântul Petru și pe sfântul Andrei, patron al patriarhiei ecumenice. În același mod în care cei doi apostoli sunt frați după trup, tot așa Bisericile noastre de Roma și Constantinopol sunt surori. În sfârșit, a treia semnificație ester mai ecumenică și se referă la căutarea unității și a comuniunii. Acest dar al fratelui nostru papa Francisc este o nouă piatră de hotar pe calea apropierii, un pas crucial în dialogul carității început în urmă cu peste cincizeci de ani de predecesorii noștri. Un dialog care astăzi este pus sub binecuvântarea sfântului apostol Petru. Amintim numai aceste cuvinte ale apostolului care în contextul nostru actual rezumă o dimensiune foarte specială: "Iubiți-vă cu înflăcărare unii pe alții cu inimi curate, pentru că ați fost renăscuți nu dintr-o sămânță pieritoare, ci nepieritoare, prin cuvântul lui Dumnezeu, cel viu și care rămâne" (1Pt 1,22).

În urmă cu peste 50 de ani, predecesorul dumneavoastră Atenagora a dăruit sfântului Paul al VI-lea o icoană care-i reprezintă pe frații Petru și Andrei care se îmbrățișează. Papa Francisc o definește un "semn profetic al restaurării comuniunii vizibile dintre Bisericile noastre". La ce punct este drumul?

Este o întrebare foarte bună. La ce punct suntem? Mult drum a fost parcurs în peste cincizeci de ani. Totuși, încă avem multă muncă de făcut pentru a restabili legătura de comuniune care continuă să ne facă să suferim ca negare a fraternității perfecte la care aspirăm. Diviziunea între creștini este un scandal pentru Biserică, deoarece nu există adevărată mărturie a Evangheliei decât în unitatea membrelor trupului lui Cristos. Așa cum am spus deja, darul relicvelor sfântului Petru pentru Biserica noastră din partea fratelui nostru papa Francisc este un gest puternic care demonstrează angajarea Bisericii de Roma în slujba unității creștinilor. Într-un mod foarte simbolic, este o reflexie aproape perfectă a icoanei citate în întrebarea dumneavoastră. Frații Petru și Andrei se sărută mistic încă o dată pentru a ne învăța să trăim legătura de fraternitate ecumenică de care suntem așa de legați. Pe drumul unității sunt necesare două străzi. Prima este definită ca dialogul carității, făcut din toate acele gesturi care ne-au apropiat după îmbrățișarea schimbată la Ierusalim în 1964 de papa Paul al VI-lea și de patriarhul ecumenic Atenagora. A doua este numită dialog al adevărului. Este constituită din organisme de dialog teologic care ne permit să analizăm tradițiile comune pe care să construim viitorul nostru de comuniune, studiind cu onestitate și respectând problemele care încă ne despart. La aceste două străzi am vrea să adăugăm o a treia, profetică. La aceasta am asistat cu acest dar neașteptat.

Darul relicvelor a fost însoțit de o scrisoare a papei care a fost făcută publică ieri, 13 septembrie, zi în care Biserica latină celebrează comemorarea predecesorului dumneavoastră, sfântul Ioan Gură de Aur. Un părinte al Bisericii venerat de catolici și ortodocși care într-una din vestitele sale omilii a afirmat: "Vrei să cinstești Trupul lui Cristos? Nu-l neglija atunci când este gol. Nu-i da cinste aici în templu cu stofe de mătase, pentru a-l neglija afară, unde îndură frig și goliciune". Cum se vestește Evanghelia astăzi pornind de la aceste cuvinte?

Credem că experiența liturgică pe care se bazează viața noastră spirituală de creștini nu trebuie să ne despartă de angajarea noastră în lume și față de lume. Așa cum știți cu siguranță, la sfârșitul Dumnezeieștii Liturghii spunem: "Să mergem în pace". Această invitație nu numai că ne cheamă să menținem pacea care ne-a fost dată, ci și s-o împărtășim cu restul lumii. Când îl urmăm pe sfântul Paul și mărturisim Biserica drept trup al lui Cristos, trebuie să ne amintim că nu există alt mod pentru a duce la capăt misiunea și a răspândi vestea bună a lui Cristos înviat decât prin slujire, diakonia. Astfel urmăm exemplul lui Cristos însuși care s-a dat în întregime "pentru viața lumii". Însă slujirea noastră va fi și mai bună când creștinii vor redobândi unitatea deplină în comuniunea Bisericilor.

Biserica catolică urmează să celebreze un Sinod dedicat regiunii Panamazoniene, o mare resursă verde pentru "mama noastră pământul". Dumneavoastră ați fost mereu deosebit de sensibil față de tema salvgardării creației. De ce este important ca să se răspândească această sensibilitate și ce pot face împreună creștinii pentru a ajuta concret acest drum?

Ocrotirea ambientului nostru natural este o angajare prioritară pentru patriarhia ecumenică de peste treizeci de ani. Motivațiile sunt ecologice, dar și teologice. Creația este un dar al lui Dumnezeu oferit întregii omeniri. În creație, la care participă ființele umane, se realizează harul mântuitor al lui Dumnezeu pentru mântuirea lumii. Astfel, am fost mereu deosebit de atașați de ideea că distrugerea naturii este înainte de toate o problemă spirituală și un păcat. Iată pentru ce răspunsul trebuie să fie și spiritual. Ne rugăm pentru creație la fiecare liturghie. Ne rugăm îndeosebi pentru ocrotirea ambientului la fiecare 1 septembrie. Rugăciunea este esențială, dar este numai un prim pas. Creștinii trebuie să se angajeze în dezvoltarea unei ecologii spirituale bazate pe tema convertirii. Adesea simțim problema convertirii când vorbim, de exemplu, despre sacramentul spovezii. Este același lucru aici. Dacă distrugerea ambientului este un păcat, nu putem să-l ocrotim fără a ne converti. Pentru că din convertirea inimilor va veni conștiința responsabilității noastre. În tradiția creștină avem mijloacele pentru a gândi și a influența transformarea modurilor noastre de viață: cultul, ascetismul, postul și acțiunile caritative.

Pădurile din Amazonia au fost devastate recent de incendii...

Să ne rugăm cu intensitatea inimii pentru pădurea amazoniană a cărei distrugere este mai mult decât o catastrofă, este o nenorocire. Impactul acestor incendii enorme ar putea avea consecințe timp de generații, lovind terenul, infrastructurile și ființele umane. Este nevoie urgentă de a schimba practicile noastre și stilul nostru de viață, pentru că aceste fenomene extreme ne constrâng să luăm în considerare fragilitatea fundamentală a naturii, resursele limitate ale planetei noastre și sacralitatea unică a creației.

(După Vatican News, 14 septembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1122.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat