Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Magnificat-ul și arta reparației

De Raniero Cantalamessa

Cu o reflecție despre "Milostivirea lui rămâne din neam în neam. Magnificat-ul Mariei, o privire nouă asupra lui Dumnezeu și asupra lumii" - din care publicăm aproape în întregime partea conclusivă - predicatorul Casei Pontificale deschide sâmbătă, 24 august 2019, după-amiază, în bazilica din Collemaggio, programul religios al celei dea 725-a Iertări Celestiniene.

Ar însemna să se răstălmăcească total Magnificat-ul dacă l-am izola numai în cadrul lucrurilor pe care Biserica și credinciosul trebuie să le predice lumii. Aici nu este vorba despre ceva care trebuie numai să se predice, ci despre ceva care trebuie înainte de toate să se practice. Maria poate să proclame fericirea celor umili și a celor săraci pentru că ea însăși este printre cei umili și săraci. Răsturnarea prospectată de ea trebuie să aibă loc înainte de toate în interiorul celui care repetă Magnificat-ul și se roagă cu el.

Dumnezeu - spune Maria - i-a răsturnat pe cei mândri "în cugetul inimii lor". Dintr-o dată, discursul este dus din afară înăuntru, de la discuțiile teologice, în care toți au dreptate, la cugetul inimii, în care toți greșim. Omul care trăiește "pentru el însuși", al cărui Dumnezeu nu este Domnul, ci propriul "eu", este un om care și-a construit un tron și șade pe el dictând lege altora. Or, Dumnezeu - spune Maria - îi dă jos de pe tron pe aceștia; arată clar non-adevărul lor și nedreptatea lor. Există o lume interioară, făcută din gânduri, voințe, dorințe și pasiuni, din care - spune sfântul Iacob - provin războaiele și certurile, nedreptățile și samavolniciile care sunt în mijlocul nostru (cf. Iac 4,1) și până când nimeni nu începe cu vindecarea acestei rădăcini, nimic nu se schimbă cu adevărat în lume și dacă se schimbă ceva este pentru a reproduce, puțin după aceea, aceeași situație de dinainte.

Cum ajunge la noi îndeaproape cântul Mariei, cum ne scrutează profund și cu pune cu adevărat "securea la rădăcină"! Ce nebunie și incoerență ar fi a mea dacă în fiecare zi, la vespere, aș repeta, cu Maria, că Dumnezeu "i-a dat jos de pe tron pe cei puternici" și între timp aș continua să doresc puterea și să impun voința mea asupra celor care sunt în jurul meu; dacă în fiecare zi aș proclama, cu Maria, că Dumnezeu "i-a lăsat pe cei bogați cu mâinile goale" și între timp aș dori fără încetare să mă îmbogățesc și să am tot mai multe lucruri și lucruri tot mai rafinate, eventual obținute cu mijloace necinstite. Ce nebunie ar fi a mea dacă aș continua să repet, cu Maria, că Dumnezeu "privește la cei smeriți", că se apropie de ei, în timp ce îi ține la distanță pe cei mândri și pe cei bogați în toate, și apoi aș fi dintre aceia care fac exact contrariul.

Făcând astfel, Maria ne îndeamnă, cu dulceață maternă, să-l imităm pe Dumnezeu, să ne însușim alegerea sa. Ne învață căile lui Dumnezeu. Magnificat-ul este cu adevărat o minunată școală de înțelepciune evanghelică. O școală de convertire continuă. Ca toată Scriptura, este o oglindă (cf. Iac 1,23) și știm că oglinda poate fi folosită în două moduri foarte diferită. Poate fi folosită îndreptată spre exterior, spre ceilalți, ca oglindă concavă, proiectând lumina soarelui spre un punct îndepărtat până la incendierea lui, așa cum a făcut Arhimede cu navele romane, sau poate fi folosită îndreptată spre sine, pentru a vedea în ea propria față și a-i corecta defectele și urâciunile.

Magnificat-ul începe și se termină cu termenul milostivire. Dumnezeu, spune în ultimul verset, "și-a adus aminte de milostivirea sa". Cuvântul milostivire apare în Biblie în două contexte și cu două semnificații diferite, chiar dacă interdependente. În prima și originala accepție, indică sentimentul pe care Dumnezeu îl nutrește față de creaturile sale; în a doua, indică sentimentul pe care creaturile trebuie să-l nutrească unele față de altele. De la milostivire ca da se trece la milostivire ca datorie.

Ceea ce se spune despre milostivire se aplică la cuvântul Iertare, cu același titlu. Iertarea acordată de papa Celestin consta înainte de toate în iertarea lui Dumnezeu, în iertarea păcatelor; oferea aceeași indulgență plenară pentru obținerea căreia creștinii din acel timp erau constrânși să meargă în pelerinaj în Țara Sfântă sau la alte sanctuare. Însă iertarea implica și iertarea reciprocă, reconcilierea între facțiunile opuse, între familii și persoane. Nu putem termina fără a vorbi și despre această milostivire "orizontală" care este consecința directă a iertării lui Dumnezeu. "Fiți milostivi după cum este milostiv Tatăl vostru ceresc", "Fericiți cei milostivi pentru că ei vor afla milostivire", ne spune Isus.

Parabola celor doi servitori (Mt 18,23 șu) este cheia pentru a interpreta corect raportul între milostivirea lui Dumnezeu și cea a omului. Ceea ce a voit să ne spună Isus este că trebuie să fim milostivi, nu pentru a obține milostivire, ci pentru că am obținut milostivire; trebuie să iertăm, nu atât pentru ca Dumnezeu să ne ierte pe noi, ci pentru că Dumnezeu ne-a iertat și ne iartă încontinuu. Milostivirea lui Dumnezeu este fără condiții, dar nu este fără consecințe!

Aceste consecințe constau, concret, în faptele de milostenie. Biserica insuflă șapte așa-numite "fapte de milostenie trupească" care sunt de fapt aceleași prezentate de Isus în Evanghelie: a da de mâncare celor înfometați; a da de băut celor însetați; a îmbrăca pe cei goi; a-i găzdui pe pelerini; a vizita pe cei bolnavi; a vizita pe cei închiși; a îngropa pe cei morți. Acestor fapte de milostenie trupească le corespund tot atâtea "fapte de milostenie sufletească": a sfătui pe cei îndoielnici; a-i învăța pe cei neștiutori; a-i avertiza pe păcătoși; a-i mângâia pe cei mâhniți; a ierta ofensele; a îndura cu răbdare persoanele deranjante; a-l ruga pe Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți.

Aceste liste, ca întotdeauna, sunt indicative, nu exclusive. Mai mult, ele ar trebui actualizate și adaptate la timpuri și la noile mizerii trupești și sufletești ale omenirii. De exemplu, la faptele de milostenie trupească astăzi ar trebui să se adauge: "a avea grijă de bătrâni" și la faptele de milostenie sufletească: "a-i educa pe copiii proprii", a nu permite ca numai învățătorii lor să fie străinii sau mijloacele de comunicare socială.

Dar nu e vorba numai de a adăuga unele noi fapte de milostenie la cele vechi. La încheierea anului jubiliar al milostivirii, papa Francisc a scris o exortație apostolică intitulată Misericordia et misera. Titlul face aluzie la întâlnirea dintre "milostivirea" care este Isus și "mizerabila" care este femeia adulteră din evanghelie; cu alte cuvinte, întâlnirea dintre milostivirea lui Dumnezeu și mizeria umană. În ea papa scrie printre altele: "Suntem chemați să facem să crească o cultură a milostivirii, bazată pe redescoperirea întâlnirii cu alții: o cultură în care nimeni nu privește la celălalt cu indiferență nici nu-și întoarce privirea când vede suferința fraților. Faptele de milostenie sunt «artizanale»: niciuna dintre ele nu este egală cu alta; mâinile noastre pot să le modeleze în mii de moduri, și chiar dacă unic este Dumnezeu care le inspiră și unică este «materia» din care sunt făcute, adică însăși milostivirea, fiecare dobândește o formă diferită [...] Cultura milostivirii se formează în rugăciunea asiduă, în deschiderea docilă la acțiunea Duhului, în familiaritatea cu viața sfinților și în apropierea concretă de cei săraci. Este o invitație urgentă de a nu răstălmăci unde este determinant să ne angajăm. Tentația de a face «teoria milostivirii» se depășește în măsura în care aceasta devine viață zilnică de participare și împărtășire".

Așadar nu numai "fapte de milostenie", ci o cultură a milostivirii! Sunt foarte cunoscute cuvintele pe care scriitorul rus Dostoievski le pune pe buzele unuia dintre personajele cele mai îndrăgite de el: "Lumea va fi mântuită de frumusețe". Dar, după acea afirmație, el propune imediat o întrebare: "Ce frumusețe va mântui lumea?". Este clar, și pentru el, că nu orice frumusețe va mântui lumea; există o frumusețe care poate mântui lumea și o frumusețe care poate s-i ducă la pierzare. De aici concluzia sa: "În lume există o singură ființă absolut frumoasă, Cristos, și apariția acestei ființe infinit de frumoase este cu siguranță o minune infinită". Frumusețea lui Isus este milostivirea sa și ea este cea care va mântui lumea. Așadar nu iubirea frumuseții, ci frumusețea iubirii.

Milostivirea care mântuiește lumea, mântuiește și lucrul cel mai prețios și cel mai fragil care există în acest moment în lume, căsătoria și familia. În căsătorie se întâmplă ceva asemănător cu ceea ce am văzut că s-a întâmplat în raporturile dintre Dumnezeu și omenire. Nu degeaba Biblia descrie acest raport cu imaginea unei logodne. La începutul a toate, spuneam, este în Dumnezeu iubirea, nu milostivirea; aceasta intervine numai după creație și după răzvrătirea umană.

Ceva de acest fel, spuneam, se întâmplă în căsătorie. La început nu este, între soț și soție, milostivirea (vai de căsătoria din milostivire!); este iubirea, și o iubire adesea năvalnică. Dar apoi, după ani, sau luni de viață împreună, apar limitele reciproce, problemele, de sănătate sau financiare, intervine obișnuința. Ceea ce poate salva o căsătorie de la alunecarea pe o pantă fără urcare este milostivirea, înțeleasă în sensul pregnant din Biblie, adică nu numai ca iertare a ofenselor, ci și ca duioșie și compasiune. La eros se adaugă agape, la iubirea erotică, iubirea de dăruire și de suferință, totuși fără a se pierde eros-ul care ar trebui să dureze mereu între soți. Sfântul Paul dădea aceste recomandări care sunt valabile în mod special pentru soți: "Îmbrăcați-vă deci cu dragoste, cu îndurare, cu bunătate, cu umilință, cu blândețe și răbdare. Îngăduiți-vă unii pe alții și, dacă cineva are vreo plângere împotriva altuia, iertați-vă!" (Col 3,12-13).

Milostivirea, după cum se vede, nu se epuizează în iertarea greșelilor celuilalt; indică un întreg ansamblu de atitudini format din răbdare, din înțelegere și mai ales din duioșie.

Căsătoria resimte astăzi mentalitatea curentă a lui "folosește și aruncă". Dacă un aparat sau un instrument suferă vreo daună sau o mică deformare, nu se gândește să se repare (au dispărut de acum cei care aveau aceste meserii), ci se gândește imediat să fie înlocuit. Se vrea lucrul nou-nouț. Aplicată la căsătorie, această mentalitate este complet greșită și ucigătoare. Căsătoria nu este ca un vas de porțelan care se poate deteriora numai cu trecerea timpului, niciodată nu se poate îmbunătăți, și odată ce a avut o mică crăpătură, chiar dacă este lipită, își pierde toată calitatea sa.

Căsătoria aparține domeniului vieții și urmează legea ei. Viața nu se menține ca sub un clopot de sticlă, ferită de zdruncinături, schimbări și agenți atmosferici? Viața este făcută din pierderi continue pe care organismul învață să le repare zilnic, din atacuri de agenți și viruși de orice tip pe care organismul îi prevede și îi învinge, făcând să intre în acțiune proprii anticorpi. Cel puțin atât timp cât este sănătos. Căsătoria ar trebui să fie ca vinul care, învechindu-se, devine mai bun, nu mai rău.

Numai milostivirea reciprocă este capabilă să realizeze această minune. Ce se sugerează așadar soților care ar vrea măcar să încerce acest drum? Un lucru foarte simplu: să redescopere o artă uitată în care excelau bunicele și mamele noastre: repararea! Mentalitatea lui "folosește și aruncă" trebuie înlocuită cu aceea a lui "folosește și repară". Nu este nevoie de explicat ce înseamnă a repara rupturile în viața de cuplu. Sfântul Paul dădea sfaturi foarte bune în această privință: "Să nu apună soarele peste mânia voastră și nu dați ocazii diavolului", "suportați-vă unul pe altul, iertați-vă dacă cineva are vreo plângere împotriva altuia", "purtați-vă poverile unii altora" (cf. Ef 4,26-27; Col 3,13; Gal 6,2).

Nu trebuie permis ca dușmanul să insereze un cui între mine și celălalt. Se spune: "Iubirea nu este frumoasă dacă nu există certuri". Însă atenție să nu ne înșelăm. Acest lucru poate să fie adevărat dacă micile certuri sunt depășite imediat și se reconciliază, altminteri se transformă într-o ceartă permanentă. "Iertarea" trebuie să înceapă în casă, între soț și soție, între părinți și copii. Dacă nu, este numai folclor!

Isus a făcut prima sa minune, la Cana Galileii, pentru a salva fericirea a doi soți. A schimbat apa în vin și la sfârșit toți au fost de acord că vinul servit la urmă a fost cel mai bun. Cred că Isus este gata și astăzi, dacă este invitat la propria nuntă, să facă această minune și să facă în așa fel încât vinul de la sfârșit - iubirea și unitatea din anii maturității și ai bătrâneții - este mai bun decât cel de la prima oră.

(După L'Osservatore Romano, 25 august 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 660.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat