Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Țara Sfântă. Părintele Patton (custode) la Meeting-ul de la Rimini: "A nu folosi conceptul de minoritate ca un soi de alibi"

De Daniele Rocchi

La Meeting-ul de la Rimini pentru a reafirma puterea unei întâlniri care, după 800 de ani, încă arată o actualitate copleșitoare. În special într-un timp în care "cuvântul, mai mult decât un instrument de dialog a devenit un mijloc pentru a învrăjbi sufletele și a răspândi ostilitate". Acesta a fost sensul prezenței și al mesajului pe care custodele Țării Sfinte, părintele Francesco Patton, a voit să-l lanseze de pe scena celei de-a 40-a ediții a Meeting-ului pentru prietenia dintre popoare în desfășurare (18-24 august 2019) în orașul din Romagna. În 1219, Francisc merge la Damietta, în Egipt, în miezul celei de-a cincea cruciade, determinat de dorința de a-l întâlni pe sultanul Malek el-Kamel și de a-i putea vorbi. De acolo se va întoarce în Italia nevătămat, răsturnând așteptările multora și chiar ale sale. Care sunt aspectele fundamentale și extraordinare ale întâlnirii dintre Francisc și sultan? Ce exemple de dialog între creștini și musulmani se pot găsi astăzi? Și ce anume sugerează acea întâlnire din urmă cu 800 de ani? Acestea sunt câteva din întrebările la care custodele a încercat să răspundă alternându-se cu Maria Pia Alberzoni, profesor ordinar de istorie medievală la Universitatea Catolică "Sacro Cuore" din Milano. "Începând din secolul al XVI-lea - a susținut istorica, expertă în franciscanism - a trecut ideea că între musulmani și creștini, între Orient și Occident, confruntarea s-a exprimat cu războaie sângeroase de religie. În schimb multe izvoare atestă că în Mediterana confruntarea dintre creștini și musulmani a dezvoltat alte tipuri de raporturi culturale și comerciale marcate de conviețuirea pașnică". În această direcție se inserează și întâlnirea din Damietta căreia Meeting-ul îi dedică o expoziție (promovată de Custodia din Țara Sfântă, Fundația Meeting pentru Prietenia dintre Popoare, ATS Pro Terra Sancta) intitulată "Francisc și sultanul 1219-2019. Întâlnirea pe celălalt mal". Expoziția relatează motivațiile care l-au determinat pe Francisc să întreprindă călătoria, itinerarul pe care l-a parcurs și descrie consecințele care au fost generate de această întâlnire, între care intrarea fraților franciscani în Locurile Sfinte (Custodia din Țara Sfântă) și în alte ținuturi din Orientul Mijlociu, până în Maroc și în Egipt. Agenția SIR l-a întâlnit pe custodele Patton după intervenția sa de aseară la Meeting.

Custode Patton, după 800 de ani, care este actualitatea mesajului care vine de la întâlnirea din Damietta?

Este vorba despre un mesaj semnificativ pentru că, astăzi, ca și atunci, mulți cred că în loc să se întâlnească, civilizațiile în mod necesar trebuie să se ciocnească. Atunci ciocnirea se numea cruciadă, astăzi se numește în alt mod. În schimb Francisc și sultanul demonstrează că întâlnirea și dialogul sunt posibile, precum și aprecierea și stimarea reciprocă.

Cruciadele de atunci și "Al treilea război mondial dar pe bucăți" de astăzi, pentru a folosi cuvintele papei Francisc...

Desigur. Însă tinderea spre ciocnire este și la nivel cultural, cu o accentuare a limbajului ciocnirii, războinic. Pentru sfântul Francisc cuvântul trebuie să fie un instrument de pace. În schimb astăzi cuvântul este folosit adesea pentru a învrăjbi sufletele, pentru a crește ostilitatea în loc de capacitatea de înțelegere. Și asta o vedem prezentă în manieră transversală și globală pentru că de fapt se întâmplă în toate societățile occidentale și nu numai. Sfântul Francisc a abolit cuvântul "dușman". Adevăratul nostru dușman este Eu-l egoist.

Conflictul de peste zece ani israeliano-palestinian pare să sufoce semințele de întâlnire și de dialog care germinează în Țara Sfântă grație prezenței franciscane în acești 800 de ani...

Lucrul cel mai frumos pe care îl dăruiește Țara Sfânt este, pentru a folosi cuvintele lui Paul al VI-lea, așa-numita a Cincea Evanghelie care transmite și în sens fizic experiența Revelației și a Întrupării. Dar există atâtea alte semințe care înfloresc și îmi place să amintesc munca de educație și formare pe care noi, Custodia, o ducem înainte în școlile noastre. Este vorba în sinteză despre o muncă de construire a unei culturi a păcii. Școlile noastre sunt frecventate jumătate de creștini și jumătate de musulmani. Ba chiar, la Ierihon, institutul nostru este frecventat de 96% de studenți musulmani și de 4% de creștini. Marele efort este tocmai acela de a edifica o cultură a fraternității așa cum este dorit de Declarația despre fraternitatea umană semnată de papa Francisc și marele imam de la Al Azhar, Al-Tayyib, la Abu Dhabi. Colaborarea nu se improvizează, școlile și munca educativă ne permit să construim într-o perspectivă și pe termen îndelungat. Și ceva începe deja să se vadă.

Ce anume, puteți da un exemplu?

Am fost în Egipt între februarie și martie și pentru prima dată, cred, în istoria sa, universitatea din Al Azhar a promovat o zi de dialog și de studiu la care au participat 600 de persoane: imami, studenți, profesori musulmani și călugări, frați, surori și studenți creștini. Un fapt care n-ar fi fost posibil dacă mai înainte cu o lună pontiful și marele imam n-ar fi semnat acea Declarație. Documentul de la Abu Dhabi este pentru mine o mare ocazie de profitat.

În ce mod ar trebui profitat?

Papa Francisc a cerut ca această Declarație semnată la Abu Dhabi să devină obiect de studiu și de aprofundare în școli. Noi, Custodia din Țara Sfântă, am început să facem asta și am cerut directorilor din școlile noastre ca textul de la Abu Dhabi să intre printre temele de studiu comun pentru toți, studenți și profesori. În afară de asta, am organizat la Betleem o săptămână de dialog și laboratoare unde, la sfârșitul lucrărilor, 300 de studenți creștini și 300 musulmani au elaborat un soi de decalog ca bază de lucru comun pentru a construi un sentiment de fraternitate. Obiectivul nu poate să fie toleranța, ar fi reductiv, ci fraternitatea. Trebuie să se nască o cultură a fraternității între credincioși respectând diferitele identități religioase.

O muncă enormă pentru o prezență creștină care devine tot mai fragilă...

Desigur, este o prezență fragilă însă unul din punctele din Documentul de la Abu Dhabi spune că trebuie evitat să se abuzeze de conceptul de minoritate care riscă să devină un mod pentru a nega cetățenia deplină celor care sunt adevărate minorități, cum este cea creștină, de exemplu. Trebuie să încetăm să folosim conceptul de minoritate ca un soi de alibi. Minoritatea în cheie evanghelică se numește drojdie, sare și lumină.

Se vorbește mult de dialog cu islamul, mai puțin decât cel cu ebraismul...

Încercăm să-l cultivăm pornind de la ocaziile pe care le avem care sunt mai ales de tip cultural. Lumea ebraică este foarte interesată de evenimentele culturale cum sunt expozițiile, concertele și prezentările. Apoi, uneori, se nasc ocazii de dialog imprevizibile. În satul Ein Karim avem un raport foarte bun cu comunitatea ebraică născut datorită unei mingi de fotbal dăruite de frați tinerilor din sat. Sunt trei ani de când, cu ocazia sărbătorii sfântului Ioan Botezătorul, organizăm împreună o zi de studiu și dialog între evrei și creștini. Din acest an, zilele vor fi două la cererea comunității ebraice. O altă ocazie în care să punem în confruntare sărbătoarea ebraică a luminilor cu aceea creștină a Crăciunului. Chiar și o minge de fotbal poate sluji cauza dialogului. Lucrul fundamental este să fim deschiși atunci când se prezintă ocazia. Cu acest spirit construim muzeul din Țara Sfântă. Știm cât de mult poate ajuta o asemenea lucrare să dialogăm atât cu evreii cât și cu musulmanii și într-un fel să ne ajute să devenim noi înșine mijlocul unei întâlniri dintre evrei și musulmani.

Întorcându-ne la conflictul israeliano-palestinian, se pare că pozițiile extremiste și radicale prevalează asupra dialogului. Există marje pentru a reîncepe contactele de negociere?

Pelerinajele marchează un trend foarte pozitiv și sunt un semn de speranță mai ales pentru comunitatea creștină locală. Nu numai dintr-un punct de vedere economic ci și din punct de vedere spiritual. Când creștinii locali văd pelerinii, înțeleg că fac parte din Biserica universală și se simt mai puțin singuri. Una din problemele minorităților este aceea de a se simți abandonați. Faptul că există grupuri de pelerini care cer să întâlnească comunitățile locale sau să vadă că există episcopi sau păstori din diferitele Biserici aflate în pelerinaj este ceva foarte important pentru pietrele vii din Țara Sfântă. Ar fi deosebit de semnificativ ca mișcarea pelerinilor să parcurgă din nou și drumurile sfântului Paul în Siria.

Custodia are conventuri și frați activi și în Siria, un alt teatru de război. Ce vești vin din acea țară?

În Siria încă nu vedem lumina zilei. Situația este blocată. Se credea că situația se va debloca, însă țări ca Rusia, SUA, Turcia, Iran și Arabia Saudită încă n-au ajuns la un acord. Se luptă în zona Idlib unde puținii creștini rămași, împreună cu cei din apropiata Valea Oronte, suferă mult ca și restul populației.

(După agenția SIR, 20 august 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 203.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat