Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Unirea dintre om și Dumnezeu

Maria amintire vie a prezenței lui Isus pe pământ

De Carolina Blazquez Casado

Misterul glorificării Mariei cu sufletul și trupul în cer a fost ultima dogmă mariană proclamată solemn - la data relativ recentă de 1 noiembrie 1950, de către Pius al XII-lea - însă certitudinea că trupul Mariei, Mama lui Isus, n-a experimentat putrezirea și de aceea se bucură în plinătate, ca primă creatură și anticipare a destinului nostru, de roadele Învierii Fiului său în totalitatea omenității sale, este foarte veche și dăinuie de la începuturile creștinismului.

Prima scriere creștină care tratează această temă este datată între secolele al IV-lea și al V-lea, însă ea însăși conține material mai antic, elaborat, conform unor studioși, deja în secolul al II-lea. Vorbim despre apocriful intitulat Trecerea Mariei și atribuit timp de secole lui Meliton de Sardi datorită puternicei sale amprente teologice din tradiția antiohenă. Această școală patristică era caracterizată de o gândire profund semitică, departe de paradigmele filozofice grecești și în polemică deschisă cu tezele gnostice, până acolo încât a elaborat o teologie a trupului foarte interesantă, adică aceea pe care astăzi am numi-o o antropologie "pornind de la trup", subliniind cum, în virtutea misterului creației în Cristos și a Întrupării Cuvântului, materia - și în concret trupul omului - a fost ales de Dumnezeu ca spațiu teologic prin excelență, în care să depoziteze și să iradieze harul mântuirii.

O altă realitate de observat în raport cu importanța acestei sărbători este celebrarea sa liturgică la data de 15 august. În Bisericile orientale avem vestea despre această celebrare deja începând din secolul al IV-lea, cu numele de "Memorialul Mariei"; în Occident, din Evul Mediu încoace ea este citată cu formulare specifice. În secolul al VII-lea ea este instituită în liturgia romană și după aceea și în celelalte rituri occidentale: de exemplu în liturgia hispano-mozarabică în secolul al IX-lea ea se celebrează oficial, însă deja din secolul al VII-lea se face aluzie la Ridicarea la cer a Mariei în liturgia apostolului Ioan, în care fecioria și neputrezirea trupului apar legate în mod interesant.

De aceea această sărbătoare a fost celebrată mereu după încheierea ciclului pascal care îl introduce pe creștin în plinătatea revelației grație revărsării Duhului Sfânt la Rusalii. Dumnezeu a revărsat misterul vieții sale asupra acestei lumi până la extrem, într-un lung și răbdător gest de "golire" - lung cât istoria mântuirii - al cărui rod este ceea ce Părinții Bisericii numesc "schimbul fericit": pentru că Dumnezeu a asumat trupul omului până la ultimele consecințe, acest trup se deschide să-l primească pe Duhul Sfânt; pentru că Dumnezeu a "rupt" transcendența sa pentru a se apropia de om, s-a deschis calea prin care omul poate să intre în viața divină. Acest plan de mântuire s-a realizat în Maria, depășind tendința gnostică sau raționalistă constantă, și s-a împlinit în fragilitatea trupului său, pentru că tocmai în trupul Mariei s-a consumat definitiv unirea dintre Dumnezeu și om.

Nu există o altă sărbătoare catolică în care natura tradiției, adevărat canal al revelației divine, și simțul credinței propriu al poporului lui Dumnezeu, apărător al adevărului revelat, se manifestă cu claritate mai mare; în care stima și respectul credinței creștine față de carne, trup și creație să fie mai preamărite și să se exprime cu frumusețe mai limpede relația intimă dintre principiul apostolic și principiul marian pe care se construiește Biserica.

Într-o localitate din estul Spaniei deja au început pregătirile pentru iminenta reprezentație a unicului auto sacramental - o formă de dramă religioasă tipică a teatrului spaniol începând din secolul al XVII-lea - care printr-un privilegiu special al lui Urban al VIII-lea continuă să reprezinte în interiorul unei biserici, bazilica minoră "Sfânta Maria de Elche". Această operă se intitulează Misterul din Elche: în valenciană, limba în care este scrisă aproape totalitatea versurilor, Misterele din Elx. De origine medievală, reia tradiția teologică, liturgică și spirituală cu privire la Ridicarea la cer a Mariei comună întregului bazin al Mediteranei. Dacă versurile sunt extraordinare prin profunzime teologică și frumusețe poetică, muzica ce le însoțește este minunată și emoționantă. Melodiile de inspirație orientală introduc în profunzime în mister.

Opera - care este pusă în scenă la fiecare 15 august și, în anii pari, și la data proclamării dogmei Ridicării la cer a Mariei - se desfășoară în două acte. În primul, Maria primește, ca într-o nouă Bună Vestire, vestea despre apropiata sa moarte și pentru acest motiv, mișcați de un stimulent sau de o forță interioară pe care nu știu să și-o explice, toți apostolii pornesc la drum de la marginile pământului unde s-au răspândit pentru a anunța vestea bună a Evangheliei. Se întâlnesc din nou cu uimire și surprindere când își dau seama că toți au fost în mod misterios chemați la Ierusalim, convocați în jurul patului Mariei pentru a însoți trecerea ei din această viață și a fi martori ai glorificării sale în cer. Este un punct de extraordinară duioșie și frumusețe pentru că Maria este pentru ei ultimul semn, amintirea vie a prezenței lui Isus pe pământ. Reprezentația este o adevărată exprimare credincioasă a relației intime care există între Maria și Biserică, între principiul marian și principiul petrin: și a primatului celui dintâi asupra celui de-al doilea. De fapt, Maria ne precede, pentru că grație primirii fidele a Cuvântului în pământul bun al omenității sale, sămânța Cuvântului a adus rod în toată ființa sa de Femeie, ajungând să facă din ea "Pământul din Cer".

(După L'Osservatore Romano, 14 august 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 458.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat