Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Nu miere, ci sare a pământului

De la inimă la inimă, scrisoarea papei către preoți

De Andrea Monda

Veșnică este milostivirea lui! Strigătul de bucurie din Psalmul 135 este leitmotivul care însoțește textul pe care papa a voit să-l trimită tuturor preoților cu ocazia festivității sfântului lor, parohul de Ars, la a 160-a aniversare a morții. În această scrisoare lungă, semnată și expediată din catedrala "Sfântul Ioan din Lateran", episcopul de Roma se adresează tuturor preoților din lume dar, conform stilului său, se pune în față cu fiecare dintre ei, vorbind la un "tu" cu inimă deschisă, cor ad cor loquitur, conform motoului fericitului, în curând sfântului, cardinal Newman. Francisc vorbește de la inimă la inimă și vrea să ajungă la fiecare preot catolic răspândit în lume îmbrățișarea sa, stima sa, apropierea sa, încurajarea sa. Scrisoarea este adresată "vouă care, ca parohul de Ars, lucrați în «tranșee», purtați pe umerii voștri povara zilei și arșița (cf. Mt 20,12) și, expuși la nenumărate situații, «vă expuneți» zilnic și fără a vă da prea multă importanță, pentru ca poporul lui Dumnezeu să fie îngrijit și însoțit".

Este nevoie de curaj pentru "a ne expune" și acest curaj trebuie să fie "furnizat", revigorat", acesta este sensul care rezultă imediat din citirea acestui important text al actualului succesor al lui Petru. Încurajare și mulțumire: "Ca frate mai mare și tată vreau și eu să fiu aproape, înainte de toate pentru a vă mulțumi în numele sfântului popor al lui Dumnezeu pentru tot ceea ce primește de la voi". Frate mai mare și tată: printre multele documente ale pontificatului lui Bergoglio, acesta este unul dintre acelea în care reiese mai mult paternitatea Sfântului Părinte.

Așadar un text intens și bogat în nuanțe până acolo încât este greu de comentat, în puțin timp, în mod exhaustiv (de altfel nu este un text de comentat, ci folosește ca însoțire pentru toți catolicii, nu numai preoții, în truda cotidianității).

Impresionează la o primă lectură trei aspecte, exprimate de trei cuvinte: durere, ispită, popor.

Durerea este pusă în centrul reflecției lui Francisc; vine în minte Dostoievski, scriitor deosebit de iubit de papa, care pune în centrul operelor sale durerea cu scandalozitatea sa dar și cu sfințenia sa. Durerea face parte în mod intrinsec din existența sacerdotală: "Misiunea la care am fost chemați nu implică să fim imuni de suferință, de durere și chiar de neînțelegere" și papa are cuvinte de mare întărire pentru momentul istoric deosebit pe care-l străbate Biserica, dar tocmai faptul de a fi preot expune, mereu, la o cufundare în rănile deci în durerea umanității. Ba chiar, spune papa, raportul cu durerea se revelează un "test" prețios pentru "a ști cum se simte inima noastră de păstor este să ne întrebăm cum înfruntăm durerea".

Și aici vine al doilea aspect, cel al ispitei, care înseamnă înainte de toate a voi să ne distanțăm de durere deci de cel îndurerat. Este o ispită care se colorează cu intelectualism, când în schimb vocația și misiunea sacerdotală trebuie să fie înfruntate "nu ca teorie sau cunoaștere intelectuală sau morală a ceea ce ar trebui să fie, ci ca oameni care cufundați în durere au fost transformați și transfigurați de Domnul, și ca Iob ajung să exclame: «Am auzit de tine după auzul urechii; dar acum ochiul meu te-a văzut» (42,5). Fără această experiență de bază, toate eforturile noastre ne vor duce pe calea frustrării și a scepticismului".

Și aici vine o altă nuanță a ispitei înseși, care este lenea. Papa face referință din nou la literatură, amintind în mod explicit Jurnalul unui paroh de la țară de Bernanos, și la marea tradiție spirituală, citându-l pe cardinalul TomᚠŠpidlík, și definește în mod eficace lenea ca tristețe dulceagă care "seamănă descurajare, stare de orfan și duce la disperare", acea tristețe care "paralizează curajul de a continua în muncă, în rugăciune, ne face antipatici vecinii noștri [...] duce la deprindere și conduce treptat la naturalizarea răului și a nedreptății cu șoapta slabă a acelui «mereu s-a făcut așa»". În același roman marele scriitor francez, tocmai împotriva acelei tristeți dulcege, îl face pe un preot să spună: "bunul Dumnezeu n-a scris că noi am fi mierea pământului, tinere, ci sarea". Aici se descoperă buna "slujire" pe care o poate da literatura: să aducă acea zguduire de care are nevoie omul amorțit de "prozaicitatea" vieții. Papa rezumă asta în mod eficace tocmai în timp ce explică riscul lenei, cu cuvinte simple: "Să sfidăm obișnuința, să deschidem bine ochii și urechile și mai ales inima". Însă cărțile bune, poetice sau spirituale, care pot desigur să deschidă ochii și urechile, singure nu sunt suficiente, ba chiar pot să ofere sprijin unei alte ispite, ceea ce papa numește "tendință prometeică"; deci este nevoie de altceva, rugăciunea: "În rugăciune experimentăm precaritatea noastră binecuvântată care ne amintește faptul că suntem discipoli care au nevoie de ajutorul Domnului și ne eliberează de tendința prometeică «a celor care în definitiv se încred numai în propriile forțe și se simt superiori celorlalți pentru că respectă norme determinate»".

Aici apare al treilea aspect: poporul. Pentru că rugăciunea nu este niciodată un fapt numai individual. Mai ales pentru un păstor rugăciunea sa se contopește cu aceea a poporului și pentru popor. Și aici trebuie pornit de la durere pentru că "durerea atâtor victime, durerea poporului lui Dumnezeu, precum și a noastră, nu poate să se piardă"; păstorul, cufundat în experiența de bază a durerii, va descoperi că în misiunea sa nu este niciodată singur, are doi însoțitori și aliați mereu alături de el: poporul și Isus. "Într-o astfel de rugăciune știm că nu suntem niciodată singuri", afirmă papa, "rugăciunea păstorului este o rugăciune locuită fie de Duhul «care strigă: Abba, Tată!» (Gal 4,6), fie de poporul care îi este încredințat. Misiunea și identitatea noastră primesc lumină de la această dublă legătură". Această alianță permite inimii păstorului să nu se descurajeze: "Pentru a menține inima curajoasă este necesar să nu neglijăm aceste două legături constitutive ale identității noastre: prima, cu Isus. [...] Cealaltă legătură constitutivă: măriți și hrăniți legătura cu poporul vostru. Nu vă izolați de oamenii voștri și de preoți sau de comunități. Cu atât mai puțin să nu vă închideți în grupuri închise și elitare. Asta, la sfârșit, sufocă și otrăvește spiritul. Un slujitor curajos este un slujitor care este mereu în ieșire".

Durere, ispită, popor. Dar peste toate se întinde mantia milostivirii. Papa nu spune termenul original în ebraică, rachamim, ci exprimă clar conceptul atunci când le mulțumește preoților "pentru toate dățile în care, lăsându-vă înduioșați în măruntaie, i-ați primit pe cei care erau căzuți, ați îngrijit rănile lor, oferind căldură inimilor lor (cf. Lc 10,25-37). Nimic nu este așa de urgent ca aceste lucruri: proximitate, apropiere, a fi aproape de trupul fratelui suferind". Când preoții s-au lăsat înduioșați în măruntaie au fost fideli și papa vrea să sublinieze asta: "mulțumesc pentru fidelitatea voastră față de angajamentele asumate. Este într-adevăr semnificativ că, într-o societate și într-o cultură care a transformat «gazosul» în valoare, există persoane care pariază și încearcă să asume angajamente care cer toată viața".

Iată sarea, și nu mierea, pământului, semnul de contradicție, iată antidotul la tristețea dulceagă, soliditatea credinței active față de "gazositatea" lumii. Toate bune, cu condiția de a nu aluneca în riscul opus al tendinței prometeice (cele două erezii, gnoza și pelagianismul, mereu actuale), din aceasta ne salvează conștiința că fidelitatea nu este a noastră și este aceea a lui Dumnezeu, este milostivirea sa veșnică. Nu este o greșeală de tipar acea repetare, de zeci de ori, în cadrul scrisorii, exclamația din psalmul 135: "Veșnică este milostivirea lui!", noi putem fi milostivi, din când în când, însă Dumnezeu este milostivirea și noi putem fi milostivire numai în măsura în care o facem să acționeze înăuntrul nostru. Și dacă n-ar fi suficient, papa cu privire la acest punct este deosebit de clar: "În mod substanțial spunem că noi continuăm să credem în Dumnezeu care nu a rupt niciodată alianța sa, chiar și atunci când noi am încălcat-o de nenumărate ori. Asta ne invită să celebrăm fidelitatea lui Dumnezeu care nu încetează să aibă încredere, să creadă și să parieze în pofida limitelor și păcatelor noastre, și ne invită să facem același lucru". Așa cum scrisese deja în Gaudete et exsultate: "Lipsa unei recunoașteri sincere, îndurate și rugătoare a limitelor noastre este ceea ce împiedică harul să acționeze". La sfârșitul lecturii acestui text pe care succesorul lui Petru l-a trimis tuturor fraților săi preoți vine în minte o altă pagină literară emoționantă despre mysterium ecclesiae, scrisă de romancierul englez G. K. Chesterton: "Când, într-un moment simbolic, punea bazele marii sale societăți, Cristos n-a ales ca piatră unghiulară pe genialul Paul sau pe misticul Ioan, ci un înșelător, un snob, un laș: într-un cuvânt, un om. Și pe această piatră El a zidit Biserica sa și porțile iadului nu au biruit-o. Toate imperiile și toate regatele s-au prăbușit, datorită acestei slăbiciuni intrinsece și constante, că au fost întemeiate de oameni puternici asupra oamenilor puternici. Însă acest unic lucru, istorica Biserică creștină a fost întemeiată pe un om slab și pentru acest motiv este indestructibilă. Pentru că niciun lanț nu este mai puternic decât veriga sa cea mai slabă".

(După L'Osservatore Romano, 7 august 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

O scrisoare de viață. Papa Francisc către preoții din toată lumea

Scrisoarea Sfântului Părinte Francisc către preoți cu ocazia celei de-a 160-a aniversări a morții sfântului paroh de Ars


 

lecturi: 797.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat