Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iertarea din Assisi. Părintele Ronchi (teolog): "Un act de credință care poate schimba pustiul istoriei"

De Giovanna Pasqualin Traversa

De ieri, 1 august, de la ora 12.00 și până la miezul nopții de astăzi se poate beneficia de iertarea din Assisi, indulgența plenară care poate fi obținută în toate bisericile parohiale și franciscane sau vizitând Porțiuncula din Assisi unde a murit sfântul Francisc care obținuse indulgența de la papa Honoriu al III-lea, la 2 august 1216, după o viziune a lui Isus și a Mariei înconjurați de o ceată de îngeri. La întrebarea despre ce har ar dori, Francisc a cerut acordarea iertării complete a tuturor păcatelor celor care, spovediți și căiți, vor vizita bisericuța. Inițial rezervată numai la vizitarea Porțiunculei, în decursul timpului indulgența a fost extinsă mai întâi la toate bisericile franciscane și apoi la toate bisericile parohiale. Pentru a o putea obține pentru sine sau pentru un răposat, credincioșii trebuie să se spovedească; să participe la Liturghie recitând Crezul și Tatăl nostru și primind Împărtășania euharistică; să se roage după intențiile papei cu Tatăl nostru, Bucură-te Marie și Slavă Tatălui, apoi și, în sfârșit, să viziteze o biserică sau un oratoriu franciscan sau, altminteri, orice biserică parohială. Dar ce valoare are astăzi această practică? Într-o societate tot mai individualistă și străbătută de logici conflictuale, în care pare să prevaleze legea celui mai puternic, mai are sens să se vorbească despre iertare? De ce este așa de dificil să iertăm și să fim iertați? Îl întrebăm despre asta pe părintele Ermes Ronchi, din Ordinul Slujitorilor Mariei, ales în 2016 de papa Francisc pentru a conduce exercițiile spirituale de Postul Mare pentru pontif și pentru Curia Romană. Contactat telefonic în insula Patmos, teologul clarifică imediat: "Iertarea nu este un act de slăbiciune, ci de credință", un act de credința în persoană care poate schimba. A ierta înseamnă a crede că acela care mi-a făcut rău are în sine potențialitatea pentru a fi un altul. Dumnezeu ne iartă pentru că vede dincolo de noi; vede primăveri în iernile noastre. Iertarea este un gest de încredere și de speranță care plantând mici oaze de pace poate să schimbe încet-încet pustiul istoriei.

De ce ne este atât de greu să iertăm?

Deoarece considerăm că totul ni se datorează: iubire, respect, stimă, admirație. Ne este greu atunci când cineva nu ne dă ceea ce așteptăm de la el. În realitate noi nu suntem creditori ci, așa cum spune Cuvântul lui Isus, debitori, oaspeți și trebuie să fim recunoscători pentru asta. Numai atunci vom fi în măsură să iertăm, numai dacă înțelegem că suntem în interiorul unei structuri făcute din lucruri dăruite. Dacă nu acceptăm că axa portantă a cosmosului este darul primit de la Dumnezeu vom continua să ne fie greu. În afară de asta suntem prea legați de trecut în timp ce iertarea privește la viitor: eliberează viitorul persoanei care poate să aibă din nou cu mine relații împăcate și armonioase; și este un act de credință în viitor, în istorie, în lume.

Ce relație semantică există între dar și iertare [it: dono e per-dono]?

Iertarea este un mare dar, ba chiar marele dar prin excelență. Este capacitatea de a renunța la răzbunare și de a dărui celuilalt un viitor liber, de a-l relansa înainte, dar nu cu o ștergere cu buretele a trecutului ci cu o bătaie a aripilor, un suflu de vânt în velele vieții sale.

Este greu și a cere și a primi iertare. De ce?

A cere iertare înseamnă a fi crescuți în înțelepciune și conștiință a ceea ce suntem, facem, am făcut. Nu avem întotdeauna conștiința că poate am făcut rău cuiva, că gestul nostru poate că a provocat suferințe. A fi iertați înseamnă a recunoaște propria greșeală angajându-ne să fim un altul în lume; este un act de umilință. Dar este și o ulterioară mare trudă.

Care?

Aceea de a ne ierta pe noi înșine. Unele persoane se auto-pedepsesc până la autodistrugere. Noi toți purtăm în noi răni. Dacă nu le acoperim cu balsamul credinței și al speranței, vor continua să facă rău până la cangrenă. Eu pot să fiu diferit; știu că sunt păcătos, dar această conștiință poate să mă facă mai milostiv. Dacă știu să fiu indulgent cu mine însumi pot să fiu indulgent față de toți.

Astăzi, care sunt actualitatea și sensul Iertării din Assisi?

Iertarea din Assisi, adică indulgența plenară, ne pune în confruntare cu milostivirea infinită a lui Dumnezeu și cu importanța de a fi la rândul nostru indulgenți cu noi înșine și cu alții. Momente ca acesta ne amintesc că totul este dar, că totul este har. Pe Dumnezeu nu îl merităm, ci îl primim; iertarea nu o merităm, ci o primim; lucrurile mai frumoase care vin de sus nu sunt cucerire a noastră, ci trebuie așteptate. Iată, eu aștept astăzi indulgența lui Dumnezeu asupra rănilor mele, asupra trudelor mele, asupra lacrimilor mele și, la rândul meu, mă angajez s-o extind la alții pentru că substanța eticii și moralei creștine este de a face cu alții ceea ce face Dumnezeu cu mine.

(După agenția SIR, 2 august 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 727.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat