Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la duminica a 18-a de peste an - Anul C - 2019

Căutați cele de sus, unde Cristos șade la dreapta lui Dumnezeu (cf. Col 3,1).

Într-o zi un rege își trimisese fiul în exil, pentru a-l îndrepta de niște greșeli în care trăia. Prințul a suferit mult de foame și frig, dar mai ales și-a pierdut speranța că va mai primi vreodată iertarea părintească și că va mai ajunge sa locuiască la castel. Într-o bună zi, regele gândindu-se cu drag la fiul său, a trimis la el pe un sol care să-i împlinească orice dorință, chiar și cea a iertării și a întoarcerii la castel. Solul îi spuse prințului care este porunca regelui cu privire la el. Dar prințul, care deznădăjduise, îi spuse solului: "Dă-mi o bucată de pâine și o mantie caldă!" Uitase că este prinț și că se putea întoarce iertat la caste pentru a trăi regește.

Această istorioară este trista poveste a multor oameni, care fiind exilați pe pământ în urma păcatului (cf. Gen 3,23), au uitat că sunt fiii lui Dumnezeu (cf. Mt 5,9), că au locuri pregătite în casa Tatălui (cf. In 14,2-3), că au un loc la ospățul veșnic (cf. In 17,25), că Domnul este partea lor de moștenire (cf. Ps 15/16,5), că pot trăi regește toată veșnicia și, de aceea, se mulțumesc cu firimiturile lumii acesteia. Noi, chiar dacă acum mai trăim încă în acest exil al pământului, departe de casa Tatălui și de ospățul său veșnic, săraci și bolnavi, să nu uităm că suntem fiii lui Dumnezeu și că Isus va veni într-o zi să ne ia cu el în împărăția cerurilor.

Lecturile biblice din această duminică ne vorbesc despre false bogății și despre adevărate bogății, despre bogății care se pierd odată cu viața și bogății care încep odată cu trecerea din viață.

Cartea Qoelet de unde am luat prima lectură (cf. Qoh 1,2;2,21-23), poate fi rezumată prin aceste cuvinte ale mântuitorului Isus spuse femeii samaritene: "Oricui bea din apa aceasta îi va fi iarăși sete" (cf. In 4,13). Fântâna din Sihar este imaginea lumii aride și amăgitoare, unde nu se poate găsi o fericire de durată. Cea mai mare parte a oamenilor seamănă cu sărmana samariteană. Nu sunt gata să primească apa vie, darul fără plată al Fiului lui Dumnezeu, decât după ce, de nenumărate ori, vor fi făcut experiența că "apa" de pe pământ nu poate în nici un fel potoli setea sufletului: "Căci poporul meu a săvârșit un îndoit păcat: m-au părăsit pe mine, izvorul apelor vii, și și-au săpat puțuri, puțuri crăpate care nu țin apă" (Ier 2,13). Ei bine, această experiență a fost făcută de evrei; ea se găsește consemnată în această carte pentru ca noi să nu mai avem nevoie să o repetăm! Ea a fost făcută și de cineva care, prin înțelepciunea și prin măreția lui, era și calificat să cerceteze "tot ce se face sub ceruri" (Qoh 1,13). Quohelet, Eclesiastul, Predicatorul nu este altul decât Solomon, împărat la Ierusalim. Mărturia lui are întotdeauna aceeași valoare, pentru că "nu este nimic nou sub soare" (cf. Qoh 1,9). Multe lucruri, fără îndoială, și-au schimbat înfățișarea, însă inima omului a rămas identică, iar consecințele păcatului sunt întotdeauna acolo: "Ce este strâmb nu poate fi îndreptat și ce lipsește nu poate fi numărat" (cf. Qoh 1,15). Eclesiastul și-a pus inima întâi să cunoască cele bune. Ar putea abundența de bunuri pământești să dea satisfacție? Cine oare avea oportunități mai mari decât Solomon să acumuleze și să administreze bogății, desăvârșind "lucruri mari", pe care ambiția omenească nu încetează să și le propună? Împăratul Solomon i-a întrecut pe toți împărații pământului prin bogățiile și înțelepciunea lui (2Cr 9,22). Să ascultăm însă cum le apreciază el în final: "deșertăciune și goană după vânt" (cf. Qoh 1,11). "Ce folos are omul din toată truda sa sub soare" a fost prima întrebare pusă de Eclesiast (Qoh 1,3). "Nici un folos" a răspuns versetul 11. În ce privește prezentul, se frământă, zilele lui sunt durere, iar îndeletnicirea lui, trudă; nici noaptea nu are odihnă (v. 22-23). Iar cât despre viitor, realizează că nimic nu este stabil.

În fața acestui tablou disperant (v. 20), ce va face copilul lui Dumnezeu? Lui nu-i este interzis să iubească viața și să vadă zile fericite aici, pe pământ. Aceasta însă nu va fi străbătând lumea în căutarea unei fericiri iluzorii. Partea lui este să împlinească niște cerințe: "...să-și păzească limba de rău, ... să facă binele, ... să caute pacea..." (1Pt 3,10-11; când nu suntem fericiți, îi acuzăm atât de liber pe alții. Pe de altă parte, munca este necesară, dar ea trebuie făcută pașnic, împlinită pentru Domnul, nu pentru a ne servi propria ambiție (cf. 2Tes 3,12; Col 3,23-25). Care este scopul muncii mele? Pentru că lucrurile nu au nicidecum aceeași înfățișare atunci când sunt privite în lumina soarelui ca atunci când sunt privite în lumina eternității. Numai veșnicia va arăta ce este cu adevărat de folos.

În fragmentul evanghelic din această duminică (cf. Lc 12,13-21), cineva din mulțime face apel la Domnul pentru o problemă de moștenire, iar Isus, profitând de această ocazie, dezvăluie care este rădăcina acestor contestații: lăcomia. "Pentru că iubirea de bani este o rădăcină a tot felul de rele" (1Tim 6,10). Parabola omului bogat ale cărui grânare au ajuns neîncăpătoare ilustrează această pasiune pentru a strânge. Celor care acumulează și-și fac calcule și proiecte pe termen lung le place să se numească prevăzători, dar ce fac ei denotă tocmai cea mai mare lipsă de prevedere, pentru că ei neglijează și înșală ceea ce au cel mai de preț: sufletul. În nebunia lui, bogatul crezuse că-și poate mulțumi sufletul oferindu-i "multe bunătăți" (Lc 12,19). Dar sufletul nepieritor are nevoie de un alt fel de hrană. Da, "nebun" este numele pe care Dumnezeu îl dă acestui om: "Ca o potârniche care clocește niște ouă pe care nu le-a ouat ea, așa este cel ce agonisește bogății pe nedrept; trebuie să le părăsească în mijlocul zilelor sale, și la urmă nu este decât un nebun" (Ier 17,11) și pe câte morminte nu ar putea fi inscripționat un astfel de epitaf: "Iată omul care nu lua ca ocrotitor pe Dumnezeu, ci se încredea în bogățiile lui cele mari și se bizuia pe răutatea lui" (Ps 52,7)! În antiteză cu aceasta, Domnul Isus îi învață pe ai săi că adevărata prevedere constă în a-ți pune încrederea în Dumnezeu. Orice stânjeneală cu privire la nevoile noastre de zi cu zi este rezolvată prin afirmația: "Tatăl vostru știe că aveți nevoie de ele" (Lc 12,30). Dacă punem pe primul plan împărăția lui și interesele lui, el se va îngriji în totalitate de ale noastre. Când cineva îl primește pe Domnul Isus, atunci Domnul Isus devine centrul în jurul căruia se învârtește totul. Lepădare de sine, de interese proprii, de interesele neamului sau ale lumii, sunt semnul că ești înviat împreună cu Cristos. Cristos este viața ta. Și dacă așa stau lucrurile, în mod natural nu mai umbli după lucrurile de jos.

Răscumpărații Domnului Isus însă, care-i cunosc infinita dragoste, pot cere încă de acum: "Satură-ne dimineața (adică la tinerețe) de bunătatea ta, ca să cântăm de veselie și să ne bucurăm toate zilele noastre". Rugăciunea psalmistului de astăzi să fie și rugăciunea noastră (cf. Ps 90,14).

"Fraților, dacă ați înviat împreună cu Cristos, căutați cele de sus, unde Cristos șade la dreapta lui Dumnezeu! Cugetați la cele de sus, și nu la cele de pe pământ, căci voi ați murit și viața voastră este ascunsă împreună cu Cristos în Dumnezeu! Când se va arăta Cristos, care este viața voastră, atunci și voi vă veți arăta împreună cu el în glorie. Așadar, dați morții membrele pământești: desfrânarea, necurăția, patima, pofta cea rea și lăcomia, care este idolatrie" (Col 3,1-5).

Gândurile noastre sunt ca niște păsări care pot zbura oriunde și se pot așeza pe orice - după cum doresc, Dar siguranța curăției și a vieții atârnă de locul unde zboară și unde se așază. Păsările sunt rareori prinse în zbor. Tot așa și noi, cu cât suntem mai mult pe aripile gândurilor dumnezeiești, cu atât mai mult scăpăm de cursă. Să nu zăbovim mult în gânduri pământești, ca nu cumva să ne prindă păsărarul sufletelor, diavolul. Trebuie să ne gândim la lucrurile dumnezeiești și să înălțăm gândurile deasupra lucrurilor trecătoare; altfel, lumea ne va înfășură și ne vom asemăna cu păsările care sunt ținute pe ramurile date cu clei sau sunt prinse în laț.

Păcatul este un mădular al firii vechi, de aceea spune Domnul: "Omorâți mădularele voastre". Fără mădulare omul vechi nu mai poate să trăiască. Dacă i-ai tăiat mâinile, picioarele, limba, ochii și toate celelalte, omul vechi rămâne fără putere și fără posibilitatea de a-și procura hrana necesară, căci păcatul este și hrana lui. Dezbrăcarea de omul cel vechi este urmată în mod natural de îmbrăcarea cu omul cel nou. Și cum dezbrăcarea de omul cel vechi e totuna cu creșterea și înnoirea omului cel nou, înseamnă că toată lucrarea se face treptat, "din zi în zi" (2Cor 4,16).

Un predicator german a primit într-o zi o scrisoare, în care era acuzat că vorbește numai despre har și niciodată despre lege. Predicatorul a citit scrisoarea următoarea duminică în adunare, apoi s-a îndreptat spre fereastră spunând: "Vedeți acel păr? Este sălbatic și nu face roade bune de mâncat. O să-i dau o lecție bună! Dragul meu păr, nu ți-e rușine că aduci de zece ani deja, numai roade sălbatice? Ar fi timpul să faci pere bune. Ascultă-mă și fă ceea ce îți spun!" Apoi predicatorul s-a întors spre oamenii care ședeau în bănci și zâmbeau. "Desigur - a continuat el - zâmbiți pe bună dreptate. Un păr sălbatic nu poate aduce roade bune, chiar dacă i-am vorbi mult. Predicile de morală nu ajută la nimic. La fel stau lucrurile și cu voi. Nu are nici un sens să vă cer să faceți tot felul de fapte bune, atâta timp cât nu sunteți întorși la Dumnezeu. Abia după ce veți primi prin har viața nouă și Duhul Sfânt va locui în voi, veți putea aduce roade pentru Dumnezeu".

"Cei ce sunt pământești nu pot să placă lui Dumnezeu" (Rom 8,8). "Căci dacă este cineva în Cristos, este o făptură nouă. Cele vechi s-au dus: iată că toate lucrurile s-au făcut noi" (2Cor 5,7). A fi în Cristos înseamnă a fi smuls din veacul acesta, înseamnă a fi deasupra tuturor deosebirilor, înseamnă a fi cu Cristos. "Cine zice că rămâne în Cristos, trebuie să trăiască și el cum a trăit Cristos" (1In 2,6).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Duminica a 18-a de peste an. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 597.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat