Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Nu e ceea ce crezi

Identitatea creștină

De GianMarco Tondello

Călugăr de la Bose

"Invit pe fiecare creștin, în orice loc sau situație s-ar afla, să reînnoiască astăzi întâlnirea sa personală cu Isus Cristos" (Francisc, Evangelii gaudium, 3).

În această epocă în care totul este fluid și totul este global, în acest mare cazan cultural din care se pare că nimeni nu știe ce fel de mâncare va ieși, și creștinii par să aibă nevoie de o identitate puternică. Reacția normală, eventual discutabilă în unele forme ale sale, dar complet naturală. Ceea ce e curios este că și identitatea creștină pare să fie prea fluidă pentru a-și fi suficientă sieși. Se simte parcă nevoia de a o clarifica, de a o defini adăugându-i o calificare. Iată deci că apar creștinii progresiști opuși tradiționaliștilor, creștinii angajați și cei nepracticanți, cei din mișcarea cutare sau cutare...

Un apel urgent

Apelul papei Francisc de a recupera esențialul vieții creștine, adică relația vitală cu Evanghelia care este Cristos, este așadar deosebit de urgentă. Urgentă, desigur, dar nu din această cauză inovatoare, lipsită de o solidă ancorare în acea tradiție vitală care din epoca apostolică ajunge până la noi. Ca martor evocăm un personaj care desigur n-are nimic de-a face cu episcopul sud-american de Roma din secolul al XXI-lea: Filoxen, episcop siriac din Mabbug (actualul Manbij, în Siria) între sec. al V-lea și al VI-lea. Într-o epocă în care Biserica este sfâșiată de disputele despre natura divino-umană a lui Cristos, într-o zonă de graniță între două imperii, cel roman și cel persan, și între două culturi, cea greacă și cea siriacă, el răspunde prin scrisoare unui anumit Patriciu (traducerea italiană a scrisorii tocmai a fost publicat de Editura Qiqajon: Filosseno di Mabbug, Vivere ? Cristo. Lettera a Patrizio, Magnano 2019).

În întrebare care are de-a face cu prezentul

Obiectul controversei este acesta: "Este corect ca poruncile Domnului nostru să fie efectiv respectate? Nu există un mod pentru a fi dispensați de ele, pentru a nu le respecta?" (pag. 96). Ce legătură are asta cu reflecția noastră despre identitatea creștină de astăzi? Cititorul capabil să asculte în profunzime va înțelege repede că în spatele întrebării aparent naive a lui Patriciu se ascunde o ispită fără timp pentru creștini. Patriciu este un călugăr și ca atare simte că acel proprium al faptului de a fi creștin este contemplația. Și el simte nevoia de a califica în vreun mod creștinismul său: el este un creștin contemplativ. Apartenența sa la Cristos este exprimată de capacitatea sa de a-l contempla zi și noapte în singurătatea rugăciunii. În acest sens, este clar că anumite porunci, cum ar fi primirea celor străini sau vizitarea celor bolnavi, îi apar ca piedici în calea vieții evanghelice. Este oare o gândire foarte diferită de cea a celui care pentru a apăra rădăcinile creștine ale Europei refuză să deschidă ușile pentru imigrați care practică o altă credință? Nu are legătură cu asta același mecanism mental al celui care pune valori non-negociabile mai presus de persoane și de varietatea imprevizibilă a trăirii lor? Nu se observă aici ispita de a face despărțire în mod mecanic între viața activă și contemplativă, făcând în așa fel încât pentru unii viața creștină să se epuizeze în angajarea socială și pentru alții în devoțiuni și practici evlavioase?

Ascultând Scripturile și conștiința

Răspunsul episcopului de Mabbug constă într-o invitație de a nu lasă ca o idee, oricât ar fi ea de admirabilă, să strivească varietatea infinită a realului. Cuvintele sale adresate călugărului Patriciu se pot rezuma într-un triplu "nu e ceea ce crezi": poruncile nu sunt ceea ce crezi, nu este contemplația, și în ultimă analiză, nici viața creștină nu e ceea ce crezi.

A respecta poruncile nu constă nici în a ne abandona legalismului nici în a ne lăsa absorbiți de activism, încercând să facem propria motivație de a fi. În schimb este vorba de a-l imita pe Cristos, de a-i urma exemplul, de a ne exercita să asumăm capacitatea sa de a discerne acțiunea corectă de realizat în fiecare situație amestecată, fără a considera nimic sigur; este vorba de a intra cu umilință la școala Scripturilor și a Duhului, care își face auzit glasul în adâncul conștiinței fiecăruia: "judecă tu însuți acțiunea ta luând mărturia care vine din Sfintele Scripturi și din cercetarea cugetului" (pag. 125). În acest mod, respectarea poruncilor nu numai că nu este o piedică în calea contemplației, ci este calea ei. A fi minut cu minut pe urmele lui Cristos face ca astfel El să trăiască în noi și să ne facă apți de "acea iubire care este vizionarul contemplației" (pag. 141).

O sugestie actuală: primirea

Exemplul cel mai pregnant oferit de Filoxen oferit eremitului Patriciu este fără îndoială cel al primirii: "Dacă primește cineva un străin, îi spală picioarele, pregătește masa pentru el, dacă este nevoie îi spală hainele, și face pentru el [cât mai multe fapte] asemănătoare acestora cere regula iubirii în timp ce discernământul însoțește acțiunea, liniștea sufletului său nu este încurcată de aceste [activități]. De fapt, mai ales acel discernământ se primește din acțiunile de a fi purificator pentru suflet" (pag. 110).

Aici discernământul este prezența pentru noi înșine și conștiința valorii profunde a ceea ce facem, este capacitatea de "a-l privi pe cel străin ca pe Cristos" (pag. 110), este virtutea de a-i primi pe vizitatori fără "a judeca pe baza a ceea ce sunt, dacă sunt sau nu vrednici, de fapt nu ți se poruncește să fii judecător ci gazdă" (pag. 140), este transparența celui care știe să vadă în orice om, independent de greșelile sale, "imaginea indestructibilă a lui Dumnezeu" (pag. 117).

Pentru a nu rămâne creștini nou-născuți

Iubirea dezvoltă în noi sentimente noi, sentimentele lui Cristos însuși; iubirea dăruiește privirea lui Cristos, capabilă să discearnă că "există o contemplație spirituală în tot ceea ce este în lume, în lucruri mici precum și în cele mari pentru că tot ceea ce este creat de Dumnezeu este creat cu înțelepciune spirituală" (pag. 116).

Așadar este clar că viața creștină nu poate să fie definită de nimic altceva decât de această expresie puternică a lui Paul "pentru mine a trăi este Cristos" (Fil 1,21). În mod paradoxal, ceea ce determină identitatea creștină, pentru episcopul de Mabbug, nu este nici simplul fapt de a fi sau nu botezați. Sacramentul este condiție necesară, dar nu suficientă: el dă naștere în noi omului nou, dar acesta riscă să fie un veșnic nou-născut care nu reușește să se elibereze de placentă (pag. 155). Pentru a fi creștin este nevoie chiar de trei nașteri: cea naturală, cea baptismală și în sfârșit cea a alegerii libere de a da la moarte propriul om vechi pentru a învăța bâjbâind să mergem în urma omului nou, Isus Cristos.

Să căutăm revelația înăuntrul nostru

Așadar, singurul lucru necesar pentru creștin este de a pune în discuție încontinuu propriile idealuri, oricât de progresiste ar fi ele, propriile tradiții, oricât de veșnice ar apare, propriile valori, oricât s-ar dori ele non-negociabile, într-un cuvânt de a muri pentru el însuși pentru ca Isus Cristos să poată trăi în el și să facă să înflorească iubirea în el. Acest efort zilnic de golire este extraordinarul vieții creștine. Lui Patriciu și tuturor celor care ieri și astăzi cauză în viziuni și apariții mistice sigiliul unei existențe creștine autentice Filoxen răspunde că Dumnezeu "ne-a arătat harul său o dată pentru totdeauna și a pus în noi în mod secret darul Duhului său. Ne-a poruncit să căutăm revelația sa înăuntrul nostru" (pag. 168), să ne uimim în fața miracolului unic, inimitabil al unui Dumnezeu care locuiește în om.

(După L'Osservatore Romano, 31 iulie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Sursa foto: www.galeriidearta.blogspot.com


 

lecturi: 565.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat