Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: "Biserica este rănită de tensiuni interne. Este nevoie de blândețe"

De Domenico Agasso jr

"Puneți întrebări... Mingea e la centru!". Papa Francisc începe astfel, cu obișnuita sa ironie și veselie, conversația cu 22 de confrați iezuiți întâlniți în nunțiatura din București în seara zilei de 31 mai, la încheierea primei sale zile de vizită în România. Dialogul întâlnirii este publicat în La Civiltà Cattolica, într-un articol semnat de director, părintele Antonio Spadaro, prezent la colocviu. Pontiful avertizează cu privire la "cultura indiferenței rele", reflectează asupra dificultăților și climatului de atacuri și otrăvuri interne care marchează Biserica, și încurajează să se răspundă cu "blândețea". Și revelează că pentru el "cele mai mari mângâieri le găsesc cu poporul lui Dumnezeu", îndeosebi cu "bolnavii, bătrâneii", și "tinerii care sunt neliniștiți și caută mărturii adevărate". Subliniază el: oamenii "înțeleg lucrurile mai bine decât noi. Are un sens, care îți corectează linia și te pune pe drumul corect".

Spadaro ilustrează scena: episcopul de Roma se întreține cu iezuiții "circa o oră, răspunzând la câteva întrebări într-un climat familial și destins. Pontiful a venit pe la ora 20. Întâlnirea a fost introdusă de părintele Gianfranco Matarazzo, provincial al Provinciei euro-mediteraneene a iezuiților, care cuprinde Italia, Malta, România și Albania".

Prezenți la colocviu: "Asistentul părintelui general pentru Europa de sud, părintele Joaquín Barrero, delegatul pentru România, părintele Michael Bugeja, și superiorul, părintele Henryk Urban".

Prima întrebare se referă la criticile al căror obiect sunt uneori iezuiții: "Cum trebuie să ne comportăm în timpuri dificile? Cum să rămâne în slujba tuturor în momente de turbulență?", întreabă părintele Marius Taloș. Papa nu are îndoieli: "Este nevoie de răbdare, este nevoie de «hypomone», adică să luăm asupra noastră evenimentele și circumstanțele vieții". Trebuie să purtăm pe umerii proprii greutatea vieții și a tensiunilor sale. Știm că trebuie continuat cu parresia și curaj. Sunt importante. Totuși există timpuri în care nu se poate merge prea înainte, și atunci trebuie avută răbdare și dulceață". Este nevoie de "apropiere, o apropiere blândă. A fi înainte de toate aproape de Domnul cu rugăciunea, cu timpul petrecut în fața tabernacolului. Și apoi apropierea de poporul lui Dumnezeu în viața cotidiană, cu faptele de caritate pentru a vindeca rănile". Francisc gândește Biserica "drept spital de campanie. Biserica este atât de rănită și astăzi este atât de rănită de tensiuni în interiorul său. Blândețe, este nevoie de blândețe!", invocă pontiful. Și este nevoie "într-adevăr de curaj pentru a fi blânzi! Dar trebuie mers înainte cu blândețea. Acesta nu este momentul de a convinge, de a face discuții. Dacă unul are o îndoială sinceră, da, se poate dialoga. Dar a nu răspunde la atacuri".

Bergoglio amintește: "Ce a făcut Isus în momentul suferinței și al îndârjirii? Nu începea să se certe cu fariseii și saduceii, așa cum a făcut înainte când ei încercau să-i întindă curse. Isus a rămas în tăcere. În momentul îndârjirii nu se poate vorbi. Când este în desfășurare persecuția, rămân de trăit mărturia și apropierea iubitoare în rugăciune, în caritate și în bunătate. Se îmbrățișează crucea".

Atunci provincialul îi cere papei să vorbească "despre mângâierile care-l însoțesc". Iată, lui Francisc "îi place acest limbaj! Nu mă întrebi ce anume putem face aici sau acolo. Examinarea conștiinței trebuie să dea cont de aceste mișcări ale sufletului. Care sunt adevăratele mângâieri? Acelea în care pasul Domnului se face prezent". Unde se află "cele mai mari mângâieri? În rugăciune Domnul se face simțit. Și apoi le găsesc cu poporul lui Dumnezeu". Îndeosebi cu "bolnavii și bătrâneii, care sunt o comoară. Mergeți să-i vizitați pe bătrâni!". Și apoi, cu "tinerii care sunt neliniștiți și caută mărturii adevărate". Evidențiază el: "Poporul lui Dumnezeu înțelege lucrurile mai bine decât noi. Poporul lui Dumnezeu are un simț, sensus fidei, care îți corectează linia și te pune pe drumul corect. Dar trebuie să auziți lucrurile pe care mi le spun oamenii când îi întâlnesc în audiențe! Au fler pentru a înțelege situațiile".

Francisc povestește o anecdotă: "Mie îmi place să stau cu copiii și bătrânii. Odată era o bătrână. Avea ochii prețioși, strălucitori. Eu am întrebat-o: «Câți ani aveți?». «Optzeci și șapte», mi-a răspuns. «Dar ce mâncați pentru a vă simți așa de bine? Dați-mi rețeta», îi spun eu. «De toate! - îmi răspunde Și ravioli îi pregătesc eu». Îi spun: «Doamnă, rugați-vă pentru mine!». Ea îmi răspunde: «În fiecare zi mă rog pentru dumneavoastră!». Și eu pentru a glumi o întreb: «Spuneți-mi adevărul: vă rugați pentru mine sau împotriva mea?». «Dar se înțelege! Eu mă rog pentru dumneavoastră! Alții dinăuntrul Bisericii se roagă împotriva dumneavoastră!». Adevărata rezistență nu este în poporul lui Dumnezeu, acre se simte cu adevărat popor. Iată, eu găsesc mângâierile în poporul lui Dumnezeu. Și poporul lui Dumnezeu este o adevărată foaie de turnesol: dacă se stă într-adevăr cu poporul lui Dumnezeu, se înțelege dacă lucrurile merg bine sau nu".

Apoi o altă relatare: "Făcusem o promisiune lui Nuestra Se?ora del Milagro pentru vocații la Societate. Eu mergeam în sanctuarul din nordul Argentinei în fiecare an. Sunt mereu atâția oameni acolo. Într-o zi, după Liturghie, în timp ce ieșeam cu un alt preot, se apropie o doamnă simplă, din popor. Avea cu ea iconițe și cruciulițe. Și ea îi cere celuilalt preot: «Părinte, îmi binecuvântați?». Și el - era un bun teolog - răspunde: «Dar dumneavoastră ați fost la Liturghie?». Și ea răspunde: «Da, părinte». Și apoi părintele întreabă: «Dumneavoastră știți că binecuvântarea finală binecuvântează tot?». Și doamna: «Da, părinte». Și părintele: «Și dumneavoastră știți că jertfa lui Cristos se reînnoiește la Liturghie?». Și ea: «Da, părinte». Și el: «Și dumneavoastră știți că acela care iese de la Liturghie iese în întregime binecuvântat?». Și ea: «Da, părinte». În acel moment ieșea un alt preot și părintele s-a întors pentru a-l saluta. În acel moment doamne mi s-a adresat mie și mi-a spus: «Părinte, îmi binecuvântați?». Iată, vedeți? Doamna a acceptat toată teologia, desigur, dar ea voia acea binecuvântare! Înțelepciunea poporului lui Dumnezeu! Concretul".

Afirmă papa: "Voi veți spune: dar ar putea să fie superstiție. Da, uneori cineva poate să fie superstițios - recunoaște el -. Dar ceea ce contează este că poporul lui Dumnezeu este concret. În poporul lui Dumnezeu noi găsim concretețea vieții, a adevăratelor probleme, a apostolatului, a lucrurilor pe care trebuie să le facem. Poporul iubește și urăște cum trebuie să se iubească și să se urască. Este concret".

Apoi se atinge tema familiei. Întreabă părintele Mihály Orbán: "În această regiune noi avem o parohie cu germani, maghiari și români și greco-catolici. Vreau să le vorbesc despre nulitatea căsătoriilor. Este greu de gestionat procesele de nulitate. Nu se ajunge niciodată la sfârșit. Știu că dumneavoastră ați vorbit episcopilor italieni despre asta, dar ce-i de făcut? Mi se pare că mulți trăiesc fără a putea ajunge la sfârșitul procesului. Tribunalele diecezane nu funcționează". Francisc confirmă, "Da. Și papa Benedict a vorbit despre asta. De trei ori, dacă-mi amintesc bine. Există căsătorii nule datorită lipsei de credință. Apoi eventual căsătoria nu este nulă, dar nu se dezvoltă bine datorită imaturității psihologice. În unele cazuri căsătoria este validă, dar uneori este mai bine ca să se despartă cei doi pentru binele copiilor". Pericolul în care se riscă să se cadă este "cazuistica. Atunci când a început Sinodul despre familie, unii au spus: iată, papa convoacă un Sinod pentru a da împărtășanie divorțaților. Și continuă și astăzi!". În realitate, Sinodul "a făcut un drum în morala matrimonială, trecând de la cazuistica scolasticii decadente la adevărata morală a sfântului Toma. Acel punct în care în Amoris laetitia se vorbește despre integrarea divorțaților, deschizând eventual la posibilitatea sacramentelor, a fost elaborat conform moralei mai clasice a sfântului Toma, aceea mai ortodoxă, nu conform cazuisticii decadente a lui «se poate sau nu se poate»". Francisc recomandă: "Noi cu privire la problema matrimonială trebuie să ieșim din cazuistica ce ne înșeală. Ar fi mai ușor uneori să se spună «se poate sau nu se poate», sau și «mergi înainte, nu-i problemă». Nu! - exclamă el -. Trebuie însoțite cuplurile. Există experiențe foarte bune. Acest lucru este foarte important. Dar este nevoie de tribunalele diecezane. Și am cerut să se facă procesul scurt". Papa este conștient "că în unele realități tribunalele diecezane nu funcționează. Și sunt prea puține. Domnul să ne ajute!".

Răspunzând la o altă considerație, Francisc avertizează cu privire la "una din marile ispite de astăzi: indiferența. Trăim ispita indiferenței, care este forma mai modernă a păgânismului. În indiferență totul este centrat pe eu. Nu există capacitatea de a lua poziție cu privire la ceea ce se întâmplă". Pontiful citează "pe unul din fotografii de la L'Osservatore Romano, un artist", care "a făcut o fotografie cu titlul «Indiferență». În imagine se vede o doamnă foarte bine îmbrăcată, cu o blană și o pălărie frumoasă, care iese într-o noapte de iarnă dintr-un restaurant de lux. Și apoi în fotografie lângă ea este o doamnă pe pământ care cere pomană. Însă doamna se uită în altă parte. Mie această fotografie mi-a dat mult de gândit". Este vorba despre "ceea ce noi în spaniolă numim calma chicha. Voi cum spuneți în italiană? Calma piatta [nicio adiere de vânt]. Sfântul Ignațiu ne spune că dacă există indiferență și nu există nici mângâieri nici dezolări, nu este bine. Dacă nimic nu se mișcă, trebuie văzut ce se întâmplă. Și nouă ne va face bine să deschidem ochii asupra realității și să vedem ceea ce se întâmplă".

Însă apoi avertizează: "Atenție să n-o confundăm cu ceea ce pentru sfântul Ignațiu este o «indiferență bună». Indiferența bună este aceea care trebuie avută în fața alegerilor de viață și care ne permite să nu fim învinși de pasiuni puternice, dar trecătoare și volatile, care ne dezorientează. Există indiferențe diferite: cea bună și cea rea". Francisc este preocupat pentru "cultura indiferenței rele, unde totul este fără nicio adiere de vânt, unde nu se reacționează la istorie, când nu se râde și nu se plânge. O comunitate care nu știe să râdă și nu știe să plângă, nu are orizonturi. Este închisă între zidurile indiferenței".

(După Vatican Insider, 13 iunie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 853.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat