Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Preasfintei Treimi - Anul C - 2019

"Slavă Tatălui, și Fiului, și Sfântului Duh, slavă lui Dumnezeu care este, care era și care vine" (Ap 1,8).

Astăzi celebrăm misterul Preasfintei Treimi, a unui singur Dumnezeu în trei persoane distincte: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, persoane divine egale în mărire. Astăzi Tatăl cel veșnic îl naște pe Fiul, astăzi, Tatăl împreună cu Fiul îl purced pe Duhul Sfânt. Astăzi este un "astăzi" veșnic. Astăzi, în lecturile biblice propuse de Biserică, Dumnezeu cel întreit și unic, ni se descoperă ca fiind "Eu sunt cel pururea sunt", cel ce din veșnicie sunt (cf. Ex 3,14) și ca cel se numește "iubire" (cf. 1In 4,8.16). Preasfânta Treime este un mister descoperit nouă de Isus Cristos și luminat pentru noi de Duhul Sfânt. Și, pentru că este un mister, unele adevăruri despre acest mister ne-au fost date, le putem pătrunde cu mintea de acum, iar alte adevăruri ne vor fi date să le pătrundem în viața veșnică. Deși învățătorul Bisericii Origene (184-253) ne spune că "pământul este plin de Treime", căci toate creaturile poartă în sine amprenta Preasfintei Treimi, totuși, a încerca să înțelegi perfect nenașterea (Tatăl), nașterea (Fiul), sau purcederea (Duhul Sfânt) ar fi o nebunie, cum spunea sfântul Grigorie de Nazianz (329-390) sau ar fi o acțiune sortită eșecului, căci nimeni nu poate pune "oceanul" Dumnezeu în "cănița" minții sale, cum ne spune sfântul Augustin (354-430).

Lecturile biblice de astăzi punctează pe acele adevăruri din acest mister pe care le putem pătrunde cu mintea de acum, măreția veșnică a lui Dumnezeu și iubirea lui veșnică față de noi, oamenii. Iubirea este, desigur, o analogie umană, dar fără îndoială e cea care ne permite cel mai bine să aruncăm o privire în profunzimile misterioase ale lui Dumnezeu.

Pericopa evanghelică de astăzi ne spune că dacă n-ar fi fost Isus cel care să ne spună că ne este "de folos" ca el să se urce la Tatăl, ca să ni-l trimită pe Duhul Sfânt ne-ar fi fost imposibil să descoperim cu mintea noastră, întunecată de păcat, misterul Preasfintei Treimi. Astăzi și acum, Duhul Sfânt, rodul suprem al întrupării, învățăturii, pătimirii, morții, învierii și înălțări lui Cristos, cel trimis de Isus de la Tatăl ceresc, este cel ce ne călăuzește la "tot adevărul" (In 16,13); este cel care "ne amintește toate câte mi le-a spus Isus" (cf. In 14,26), este cel care mărturisește despre Isus (cf. In 15.26-27); este cel care ne învăța toate despre mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt (cf. In 14,26); este cel care ne face cunoscute cele viitoare (cf. In 16,13); este cel care-l glorifică pe Isus în noi. Fără Duhul Sfânt trimis de Isus de la Tatăl, greu ne-ar fi fost să înțelegem toate acestea și că înălțarea lui Isus la Tatăl ceresc ne este "de folos"; că multe împrejurări care pe moment ne întristează, ne sunt și ele spre folosul nostru (cf. In 16,6-7); și că Duhul Sfânt dovedește lumea vinovată de respingerea lui Cristos (cf. In16, 8-11). Dar trimiterea Duhului Sfânt pe pământ la noi și în noi a făcut posibile toate acestea.

Sfântul Benedict Labre (1748-1783), cerșind pe străzi, s-a întâlnit într-o zi cu un alai de nuntă. Mirele, văzându-l cu picioarele goale, singur și îmbrăcat prost, a exclamat: "Sărman nefericit! Chiar că nu ai nimic care să te facă să te bucuri de viață, nici măcar iubire!" Dar sfântul, zâmbind, i-a răspuns: "Eu am o iubire mai mare și mai frumoasă decât a ta! Iubirea ta este umană și muritoare, slabă și mică. Iubirea divină pentru mine, în schimb, este imensă, sigură, veșnică! Încearcă să le cultivi pe amândouă!" De aceea, Isus a spus la înălțarea sa: "Mergeți, faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-i să țină toate câte vi le-am poruncit. Și iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,19).

Prima lectură (Prov 8,22-31) ne vorbește despre începutul revelării misterului lui Dumnezeu cel întreit și unic, despre "Dumnezeu iubire" și despre toate câte "le-a pregătit el pentru aceia care-l iubesc pe el" (1Cor 2,9), prin Cristos și Duhul Sfânt, "brațele puternice ale lui Dumnezeu, cum plastic și frumos se exprimă sfântul Irineu (130-202). Cristos este "Înțelepciunea lui Dumnezeu, este Logosul, adică Cuvântul: "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu... Toate au fost făcute prin el (In 1,1.3). Această înțelepciune a fost ascunsă celor din vechime, dar ne-a fost descoperită nouă celor de astăzi spre gloria noastră" (1Cor 2,7; 1,30). Textul sacru din prima lectură de astăzi (cf. Prov 8,22-31) ridică vălul de pe evenimentele derulate înainte de creație și ne poartă atât de departe cât nu pot pătrunde cu gândurile noastre. Înțelepciunea, Isus Cristos era din veșnicie alături de Dumnezeu ca Fiul, într-o plinătate reciprocă de dragoste și de bucurie, pentru a concepe și a înfăptui împreună actul creației. De aici aflăm un lucru extraordinar că, înainte să fi existat un singur om, înainte chiar să fi fost pământul, noi, eram deja cunoscuți și iubiți de Dumnezeu. Dumnezeu cel întreit și unic ne spune că desfătările lui erau în "fiii oamenilor" (cf. Prov 8,31). Aceasta este minunata declarație a lui Dumnezeu dinainte de a fi existat timpul. Dumnezeu cel întreit și unic nu voia să se bucure singur de creația sa minunată. De aceea, întreaga lucrare pe care plănuise să o facă urmărea un singur scop: ca prin Cristos și Duhul Sfânt să-i introducă pe oameni în propria sa fericire și glorie.

Psalmul 8, psalmul responsorial cântat de noi astăzi, vorbește despre epopeea dragostei divine față de om. Dumnezeu l-a creat pe om din pământ și l-a desăvârșit pentru a-l face vrednic de fericire veșnică alături de el, dar omul amăgit de diavol a refuzat fericirea lui Dumnezeu. Dumnezeu a înțeles greșeala omului, dar, pentru că îl iubea cu o iubire veșnică (cf. Ier 31,3), i-a promis și i-a trimis o răscumpărare (cf. Gen 3,15), prin Cristos și Duhul Sfânt, căci era imposibil de încununat cu glorie și cu cinste o creatură adâncită în păcat, moarte și mizerie (cf. Ap 21,27). Atunci, ceea ce Dumnezeu n-a putut face pentru întâiul Adam, el a împlinit pentru noi în Cristos, al doilea Adam, la plinirea timpului (cf. Gal 4,4). Da, Isus s-a îmbrăcat cu însuși trupul creat de el, fiind făcut cu puțin mai prejos decât îngerii" (cf. Evr 2,7) și "din pricina morții pe care a Isus suferit-o", omul își găsește în el mai mult decât pierduse în primul Adam (cf. Ps 8, 5-8; 1Cor 15,27). Încununat prin înviere cu glorie și cu cinste, Cristos va introduce pe mulți, pe toți oamenii care vor crede în el, prin Duhul Sfânt, în casa cea cu multe lăcașuri a Tatălui său veșnic și îi va face părtași gloriei sale (cf. In 14,2-3; 17,24).

În lectura a doua luată din Scrisoarea către romani (5,1-5), sfântul Paul ne spune că omul credincios, odată achitat, îndreptățit, lasă să strălucească în el bucuria lui Isus. Pacea cu Dumnezeu este de acum partea sa cea mai prețioasă. El este împăcat cu Judecătorul suprem tocmai prin fapta care ar fi trebuit să atragă asupra lui mânia pentru totdeauna: "moartea Fiului său". Iar această dragoste a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dăruit (cf. Rom 5,5). Iubirea lui Dumnezeu nu se poate compara cu nici o altă iubire. Este "propria lui iubire" (cf. Rom 5,8), cu toate motivațiile ei. Dumnezeu a iubit sărmana ființă a omului, care în urma păcatului nu mai aveau nimic vrednic de iubit și care nu a putut face nici un mic pas către el, căci ajunsese fără putere și chiar dușmană (cf. Rom 5, 6.8.10; 1In 4,10.19). Și această dragoste mântuitoare arătată în Isus este acum turnată în inimile noastre prin Duhul său Sfânt (cf. Rom 5,5). Sfântul Ioan al Crucii (1542-1591) spune că "iubirea care a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt" (Romi 5,5) nu este altceva decât iubirea cu care Tatăl, dintotdeauna, îl iubește pe Fiul și pe Duhul Sfânt. Este o revărsare a iubirii divine de la Preasfânta Treime în noi (cf. Cântare spirituală A, strofa 38). Iar fericita Elisabeta a Sfintei Treimi (1880-1906) traduce toată această iubire divină în programul său de viață: "Tot exercițiul meu constă în a intra în mine însămi și a mă pierde în cei Trei care sunt acolo" (cf. Scrisori, 151). Și tot ea spune: "În ceea ce mă privește, am găsit cerul pe pământ, căci cerul este Dumnezeu, iar Dumnezeu este în sufletul meu".

Aclamația de la Evanghelie, "Slavă Tatălui, și Fiului, și Sfântului Duh, slavă lui Dumnezeu care este, care era și care vine", aclamație luată din Apocalips 1,8. El ne iubește (prezent) - dragostea lui este mereu prezentă și neschimbată. De aceea ne-a spălat, este o lucrare împlinită, încheiată, desăvârșită, pentru a fi făcuți de acum "o împărăție și preoți pentru Dumnezeul nostru" (Ap 1,6; 5,10; 20,6). Ceea ce Dumnezeu a făcut din noi depășește ce a făcut pentru noi. De aceea și exclamația de la Evanghelia de astăzi: "Slavă Tatălui, și Fiului, și Sfântului Duh, slavă lui Dumnezeu care este, care era și care vine" (Ap 1,8).

În fața lumii care se fălește cu avantaje prezente și trecătoare, omul credincios, departe de a fi rușinat, căci "speranța nu înșală", căci viitorul lui extraordinar, este "gloria lui Dumnezeu". În plus, el este capabil să-și găsească bucuria și în necazurile prezente, pentru că acestea produc roade prețioase care dau speranță, viață și înflăcărare. Și nu numai atât, noi avem dreptul să ne lăudăm în aceste daruri, însă înainte de toate lauda noastră trebuie să fie în acela care ne-o dă, adică în Dumnezeu însuși, devenit Dumnezeul nostru prin Domnul nostru Isus Cristos și Duhul Sfânt (cf. Rom 5,11).

În anul 178 a fost martirizat la Lyon (Franța) tânărul Epimodion. Bătut cu pumnii peste gură, fiindcă se declara creștin și nu voia să se lepede de credință, cu gura însângerată a reușit să spună: "Mărturisesc că Isus Cristos este Dumnezeu egal cu Tatăl și cu Duhul Sfânt; și cu toată încrederea îmi încredințez sufletul în mâinile aceluia care este Creatorul și Răscumpărătorul meu".

La Roma se află o renumită și foarte veche relicvă, și anume trupul sfintei Cecilia, găsit la scurt timp după moartea ei, arătând cauza martiriului ei, credința în Sfânta Treime. Trei degete de la mâna dreaptă și unul de la mâna stângă sunt întinse în formă de arătătoare: un Dumnezeu în trei Persoane unite într-o singură natură. Sfânta Cecilia a murit martiră în anul 232.

Sfântul Toma de Kempis (1379-1471) spune în "Imitațiunea lui Cristos", "Ce-ți folosește să discuți lucruri sublime despre Sfânta Treime, dacă n-ai smerenia prin care să fii plăcut Sfintei Treimi? În fața unui mister atât de mare, care ne face lucruri minunate, nu putem face altceva decât să ne smerim împreună cu sfânta Fecioară Maria, zicând: «Iată roaba Domnului» (Lc 1,38) să o vestim până la marginile pământului (cf. Fap 1,8) și să-l preamărim astfel pe Domnul din toată inima, fiindcă ne-a făcut lucruri peste așteptări de mari, pe care le vom vedea atunci când ne va invita să moștenim împărăția pregătită nouă de la întemeierea lumii, ca să-i cântăm mărire pentru toată veșnicia" (cf. Mt 25,34). Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Preasfânta Treime (Anul C). Predici la Radio Iași


 

lecturi: 971.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat