Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Gender, Vaticanul: nu ideologiei, "puncte de întâlnire" pentru lupta împotriva discriminărilor

De Salvatore Cernuzio

Nu "ideologiei gender-ului", aceea care se impune ca o "gândire unică" ce determină și educația copiilor. Da - cel puțin în unele cazuri - "cercetărilor despre gender" în care reies elemente pozitive precum lupta împotriva bulismului (bullyiing: bulismul este acțiunea [fizică sau mentală] întreprinsă de o persoană violentă și arogantă, cu scopul de a înjosi, a umili și a intimida un individ perceput drept inferior într-un anumit domeniu) și a discriminărilor nedrepte și ocrotirea și valorizarea demnității feminine. Pentru prima dată Vaticanul dedică un întreg document temei gender-ului, teorie conform căreia n-ar exista nicio diferență între bărbați și femei și propriul sex se poate alege și varia după propriul plac. Dar imediat în text, intitulat "I-a creat bărbat și femeie. Pentru o cale de dialog cu privire la problema gender-ului în educație", redactat de Congregația pentru Educația Catolică, este făcută o distincție între abordarea ideologică a temei și cercetările științifice asupra genului, spre care este posibil de găsit "puncte de întâlnire".

Cu documentul difuzat astăzi, explică de fapt cardinalul prefect, Giuseppe Versaldi - semnatar împreună cu secretarul Congregației, monseniorul Vincenzo Zani - se vrea "depășirea oricărei contrapoziții polemice neconcludente". Și mai bine cardinalul clarifică într-un interviu la Vatican News: "Cu privire la gender trebuie să găsim căi de dialog, fără a cădea în sloganuri și în extremisme. Dar trebuie să facem asta pornind de la identitatea noastră și știind să traducem în argumente ale rațiunii și lumina care vine din credință, pentru că este multă confuzie și în școli se riscă să se impună ca științifică o gândire unică. Îi respectăm pe toți dar cerem să fie respectați".

Toate cele 31 de pagini se nasc ca răspuns la numeroasele cereri ale episcopilor europeni - și nu numai - un pic nesiguri cu privire la modul de a înfrunta această temă care, în ultimii zece ani, a aprins dezbateri la nivel politic și eclezial.

În detaliu, în cele 31 de pagini ale documentului se reafirmă că teoriile gender, în special acelea "mai radicale", reprezintă "un proces progresiv de denaturalizare sau îndepărtare de natură spre o opțiune totală pentru decizia subiectului emotiv". O atitudine care conduce "identitatea sexuală și familia" la dimensiunile "lichidității" și "fluidității" post-moderne, "întemeiate mai degrabă numai pe o libertate greșit înțeleasă a simțirii și a voinței decât pe adevărul ființei; pe dorința momentană a pulsației emotive și pe voința individuală".

Conform Sfântului Scaun, care s-a folosit pentru studiu de părerea experților, "ideile de bază ale acestor teorii pot fi conduse la un dualism antropologic: la separarea dintre trupul redus la materie inertă și voința care devine absolută, manipulând trupul după propriul plac". La bază este un "relativism" pentru care "totul este echivalent și nediferențiat, fără ordine și fără finalitate". Toate aceste teoretizări, de la cele moderate la cele mai radicale, consideră că "gender-ul (genul) se termină cu faptul mai important de a fi al sexului". Și asta determină, în primul rând, "o revoluție culturală și ideologică în orizontul relativist" și, în al doilea rând, "o revoluție juridică, pentru că aceste instanțe promovează drepturi individuale și sociale specifice".

În această contrapoziție crescândă între natură și cultură, propunerile gender ajung în acel "queer" (termen care pentru prima dată apare într-un document al Vaticanului), adică într-o dimensiune "fluidă, flexibilă, no-made, până acolo încât să susțină emanciparea completă a individului de orice definiție sexuală dată a prori, cu respectiva dispariție a clasificărilor considerate rigide".

Printre consecințe sunt și "poli-iubirile", adică relațiile care includ mai mult de două persoane, și "rudeniile (kin-ships), întemeiate pe dorință sau afect, marcate foarte des de un timp determinat, flexibile din punct de vedere etic sau chiar lipsite consensual de orice proiectare". În această viziune este promovată așadar "recunoașterea publică a libertății de alegere a genului" precum și "pluralitatea de uniri", în timp ce căsătoria dintre bărbat și femeie este "considerată moștenire a societății patriarhale". "De aceea, s-ar vrea ca fiecare individ să poată alege propria condiție și că societatea trebuie să se limiteze să garanteze acest drept, și printr-un sprijin material, altminteri s-ar realiza forme de discriminare socială față de minorități. Revendicarea acestor drepturi a intrat în dezbaterea politică de astăzi, dobândind acceptare în unele documente internaționale și inserându-se în unele legislații naționale", afirmă Congregația pentru Educația Catolică.

Care, totuși, în cadrul cercetărilor asupra gender, întrevede "posibile puncte de întâlnire pentru a crește în înțelegerea reciprocă". Înainte de toate, educarea copiilor și a tinerilor să "respecte fiecare persoană în condiția sa specială și diferită", pentru ca nimeni, din cauza propriilor condiții personale (dezabilități, rasă, religie, tendințe afective), să nu poată deveni "obiect de bulism, violențe, insulte și discriminări nedrepte".

Apoi "valorile feminității", evidențiate în cercetările asupra gender, față de care este cerut respect egal. "Societatea - se citește în text - este în mare parte debitoare femeilor care sunt angajate în cele mai diferite sectoare ale activității educative, mult dincolo de familie: azile, școli, universități, institute de asistență, parohii, asociații și mișcări". "Oriunde există exigența unei munci formative, se poate constata disponibilitatea imensă a femeilor de a se dedica în raporturile umane, în special în folosul celor mai slabi și lipsiți de apărare", afirmă documentul Vaticanului, lăudând valoarea inestimabilă a acestei "forme de maternitate afectivă, culturală și spirituală" realizată de femei.

În ultimele paragrafe Congregația se adresează școlilor catolice și apoi educatorilor și educatoarelor catolice îndemnând să "întreprindă calea dialogului" și, "dincolo de orice reducționism ideologic sau relativism omologator", să realizeze parcursuri de însoțire, "discrete și rezervate", pentru a merge în întâmpinarea celui care trăiește situații complexe și dureroase. "Formatorii - subliniază dicasterul - au fascinanta misiune educativă de a învăța un parcurs cu privire la diferitele exprimări ale iubirii, la îngrijirea reciprocă, la duioșia respectuoasă, la comunicarea bogată de sens".

Această cultură a dialogului "nu contrazice aspirația legitimă a școlilor catolice de a menține propria viziune despre sexualitatea umană în vederea libertății familiilor de a putea baza educația propriilor copii pe o antropologie integrală, capabilă să armonizeze toate dimensiunile care îi constituie identitatea fizică, psihică și spirituală".

"Un stat democratic - afirmă documentul Vaticanului - nu poate de fapt să reducă propunerea educativă la o gândire unică în special într-o materie așa de delicată care atinge viziunea fundamentală a naturii umane și dreptul natural din partea părinților al unei alegeri educative libere, mereu conform demnității persoanei umane. Deci fiecare instituție școlară trebuie să se doteze cu instrumente de organizare și programe didactice care să facă real și concret acest drept al părinților. În acest mod, propunerea pedagogică creștină se concretizează ca un răspuns solid la antropologiile fragmentării și provizoriului".

(După Vatican Insider, 10 iunie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 508.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat