Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Înălțării Domnului - Anul C - 2019

"Dumnezeu se înalță în strigăte de bucurie, Domnul se înalță în sunete de trâmbiță" (Ps 47,6).

Celebrăm cu bucurie înălțarea la cer a Domnului nostru Isus Cristos, căci, cu înălțarea sa, el a înălțat la cer și firea noastră omenească. "Nimeni nu a urcat la cer în afară de cel care a coborât din cer, Fiul Omului, care este în cer" (cf. In 3,13). Această afirmație a fost rostită pentru a sublinia unitatea dintre Isus, capul nostru, și noi, trupul său. El nu a părăsit cerul atunci când s-a coborât la noi, nici nu s-a îndepărtat de noi atunci când s-a suit din nou la cer.

După ce la întruparea sa și-a asumat natura noastră umană supusă morții (cf. In 1,14); după ce la Botezul său în Iordan a luat asupra sa păcatele omenirii întregi (cf. In 1,29); după ce pe cruce a spălat aceste păcate în sângele său (cf. Ap 1,5); după ce la Paști a înviat cu natura noastră omenească făcând-o capabilă de viața veșnică (cf. Ef 2,6); iată că acum la înălțarea sa a înălțat natura noastră mântuită la cer pentru a trăi veșnic în intimitatea Preasfintei Treimi (cf. Ef 2,6). Se poate oare o bucurie și o fericire mai mare ca aceasta? Omul, bibeloul frumos al lui Dumnezeu, pe care diavolul l-a spart din invidie (cf. Înț 2,24), a fost restaurat, înfrumusețat, desăvârșit și însuflețit, iar apoi așezat nu numai pe etajera cerului, dar în locul cel mai sigur din paradis, în sânul Preasfintei Treimi, acolo unde nu sunt lacrimi și moarte, acolo unde nu sunt nici tânguiri, nici țipete, nici dureri (cf. Ap 21,4).

Înălțarea lui Cristos a avut loc la patruzeci de zile după învierea sa (cf. Fap 1,3). Primul motiv al înălțării lui Isus la cer este, așa cum am spus deja, repunerea omului în intimitatea divină. Dar omul este trup și suflet și trup și suflet trebuia înviat și înălțat, căci trup și suflet a căzut din cer și a murit. De aceea, după ce ne-a curățit de păcate, păcate care l-au rănit pe Tatăl ceresc și au fost cauza plecării Duhului Sfânt de la noi și implicit a căderii noastre în slăbiciune și moarte, după primirea jertfei lui Isus de către Tatăl prin învierea sa din morți, mai era nevoie și de Duhul Sfânt care se ne învie și trupurile alături de sufletele noastre, fapt pentru care trebuia să se înalțe la Tatăl ceresc ca împreună cu el să ni-l trimită pe Duhul Sfânt, Duh Sfânt care trebuie să locuiască cu noi și în noi (cf. In 14,16-17), ca Duh de viață și înviere (cf. Rom 8,11), dar și ca Duh de aducere aminte a Evangheliei (cf. In 14,26), apoi Duh de înțelepciune și de pricepere, Duh de sfat și de tărie, Duh de cunoștință și de frică de Domnul (cf. Is 11,2). Dar nu numai atât, Isus mort și înviat pentru noi s-a înălțat la cer și pentru ca împreună cu Tatăl ceresc să lucreze la pregătirea locurile noastre din cer (cf. In 5,17).

Pentru înălțarea sa la cer, Isus i-a dus pe ucenicii săi în Betania, pe versantul estic al Muntelui Măslinilor, unde el le-a spus să aștepte revărsarea puterii Duhului Sfânt asupra lor la Ierusalim, le-a dat ca misiune predicarea Evangheliei până la marginile pământului, începând din Ierusalim, Iudeea și Samaria, i-a binecuvântat și prin îngeri le-a promis reîntoarcerea sa la ei (cf. Fap 1,4-11).

Domnul Isus a ales Betania ca să fie loc al înălțării sale din mai multe motive; căci el voia să-i așeze pe cei care cred în el pe un teren nou în afara sistemului iudaic, pe terenul vieții noi a iubirii și al comuniunii (cf. In 12,1), pentru simbolistica Betaniei și pentru învățătura lor din timpul absenței sale fizice, absență pentru parafarea jertfei sale pentru noi la Tatăl ceresc; absență pentru trimiterea Duhului Sfânt de la Tatăl și absență cât va pregăti câte o locuință pentru fiecare ucenic credincios (cf. In 14,2-3) în palatul strălucitor de aur și cu temelii de pietre prețioase, din locuința lui Dumnezeu cu oamenii, din Ierusalimul ceresc, cel cu ulițe de aur, cel cu porți care nu se închid niciodată, cel unde lumina și templul sunt de slava lui Dumnezeu și Mielul (cf. Ap 21,3.19-23).

El nu le dă binecuvântarea la Ierusalim, deși potrivit planului divin la Ierusalim trebuiau să aștepte darul Duhului Sfânt. El alege Betania pentru binecuvântare și nu Ierusalimul, căci în Betania, mai mult decât în oricare loc, Isus fusese înțeles, iubit și așteptat (cf. Lc 10,38). Betania a fost locul unde o femeie care avea un vas de alabastru cu mir de nard curat, foarte scump, a spart vasul și a turnat mirul pe capul lui (cf. Mc 14,3). Betania fusese locul de unde își trimise ucenicii după măgărușul pe care va intra în Ierusalim (cf. Lc 19,29-30). Betania fusese locul de unde plecase pentru a se prezenta Ierusalimului ca împărat (cf. In 12,1). Betania fusese locul unde Isus a fost primit când Ierusalimul l-a refuzat și condamnat (cf. Mc 11,11). Betania fusese locul unde Isus s-a odihnit (cf. Mt 21,17). De aceea, Betania este locul unde Isus îl înviase pe Lazăr ca preludiu învierii sale și a aleșilor săi (cf. In 11,43-44). De aceea, Betania a devenit locul de legătură cu ucenicii săi. De aceea, Betania a fost ales din veșnicie ca loc al înălțării sale cu trupul nostru la cer, loc de al izgonirii robiei noastre, loc de daruri mărețe (cf. Ef 4,8), dar și loc pentru a doua sa venire când ne va lua cu el (cf. Zah 14,4), pentru a uni capul cu trupul (cf. Ef 4,15).

Alegând Betania, Isus vrea să ne spună nouă care ne numim creștini, că asemenea oamenilor din Betania trebuie să-l înțelegem, să-l iubim, să-l așteptăm cu drag, să-l hrănim și să-l odihnim, indiferent de modul sau timpul în care vine la noi, căci numai devenind noi înșine o "Betanie", Isus va veni cu bucurie la noi, atât acum cât și la Parusie.

În altă ordine de idei, Isus ar fi putut să se înalțe la cer în momentul învierii sale. Dar dorea să-i întâlnească din nou pe ucenicii săi (cf. In 16,22), voia să le dea o dovadă nu numai că era viu, ci și că a rămas cu ei ca "om" pentru totdeauna, că a rămas același Isus pe care îl cunoscuseră, îl urmaseră și-i slujiseră aici pe pământ. Că acela pe care-l vedeau înălțându-se la cer nu este cum credeau unii "un duh", sau "un străin" pentru inimile lor, ci este același Isus al Evangheliilor, același Fiu al Omului, același Mântuitor tandru, pe care atât ei cât și cei care doresc mântuirea lui, trebuie să învețe să-l cunoască, să-l iubească, să-l ospăteze, să-i spele picioarele, să-l aștepte și să-l primească în toate formele venirii sale, în special în frații săi cu care se identifică (cf. Mt 25,40).

Dar cum vor putea ei să învețe să-l cunoască și să-l recunoască, să-l iubească și să-l aștepte? Isus însuși o spune astăzi: Primind pe Duhul Sfânt, primind darurile lui și dând mărturie despre el și despre mântuirea lui înaintea tuturor oamenilor (cf. Fap 1,8). Iar mărturia lor trebuia să înceapă la Ierusalim, adică din locul unde oamenii cei mai potrivnici și mai violenți. Deci, Ierusalimul în care Isus a fost răstignit și ei au fost prigoniți urma să aibă parte cel dintâi de chemarea la credință, convertire și pocăință.

Apoi venea rândul Iudeii, regiunea din partea de sud a Palestinei, unde era concentrată majoritatea iudeilor. Apoi urma Samaria, regiunea din centrul Palestinei, locuită de acea populație amestecată cu păgânii și detestată, cu care iudeii nu aveau nici un fel de relații. Și apoi urma restul lumii, țările păgâne, care până atunci fuseseră excluse de evrei de la privilegiul mântuirii. În acest tipar de cercuri concentrice se desfășoară întreaga istorie descrisă de Faptele Apostolilor, după cum urmează: Mărturia la Ierusalim (cap. 1-7). Mărturia în Iudeea și Samaria (cap. 8,1-9:3-1). Mărturia până la marginile pământului (9,32-28,31).

De solemnitatea Înălțării Domnului am devenit cetățeni ai cerului cu acte în regulă (cf. Ef 2,18-22). Domnul Cristos va domni împreună cu noi, Biserica, în cer, iar noi vom avea aceeași poziție pe care o are o regină alături de rege, soțul ei. Oare vor putea vreodată ca laudele și cântările noastre de mulțumire, să cuprindă atâta mărire cât merită nu numai un Împărat atât de mare, un Mântuitor atât de sublim, un Domn înviat atât de mare și un Mire ceresc atât de dulce, care-și iubește Biserica și care a venit să o caute, să o scoată din ghearele diavolului și ale morții și apoi să o ducă în cer? De aceea spunem cu psalmistul: "Toate popoarele, bateți din palme, aclamați-l pe Dumnezeu cu strigăte de bucurie! Dumnezeu se înalță în strigăte de bucurie, Domnul se înalță în sunete de trâmbiță" (Ps 47,2.6).

Însă omul care a fost creat liber de Dumnezeu, așa cum amăgit de același diavol în trecut (cf. Gen 3,1-7), poate refuza și această nouă fericire din sânul Preasfintei Treimi, fericire câștigată de Isus Cristos prin pătimirile și moartea sa pe cruce și apoi prin învierea și înălțarea sa la cer, așa cum a refuzat și fericirea din Eden.

Pentru ca nu cumva să ne lăsăm iar amăgiți de diavol, lectura a doua din Scrisoarea către evrei (cf. Evr 9,24-28; 10,19-23), ne amintește astăzi pe prețul scump pe care Isus l-a plătit dreptății divine pentru mântuirea noastră, "sângele său", sânge prefigurat în sângele lui Abel (cf. Evr 12,24) și în sângele vechilor jertfe (cf. Lev 17,11), sânge fără de care nu este iertare de păcate (cf. Evr 9,22). Pentru că "plata păcatului este moartea" (Rom 6,23), sângele vărsat de Isus pe pământ, nu numai că vorbește mai bine decât sângele lui Abel (cf. Evr 12,24), dar el ne curăță de orice păcat (cf. 1In 1,7) și este dovada că plata pentru păcat a fost achitată integral (cf. Col 2,14)!

Biblia spune că sângele lui Cristos a fost vărsat "pentru mulți, spre iertarea păcatelor" (Mt 26,28). Cine sunt acești mulți? Sunt toți cei care cred în Cristos! Sângele scump al lui Isus, care este necontenit sub privirea lui Dumnezeu și care îi pune la adăpost de mânia lui pe toți cei care în Isus. Pentru că "oamenilor le este rânduit să moară o singură dată", un alt cuvânt groaznic ni se dezvăluie, "vine judecata" (Evr 9,27; 2Tim 4,1; Ap 20,12). Omul fără Isus are înaintea lui aceste două realități cumplite: moartea și judecata. Răscumpăratul, cel care crede în Isus, însă are două certitudini fericite: iertarea tuturor păcatelor lui și venirea Domnului pentru eliberarea sa finală (cf. Evr 9,28).

Isus care a împlinit pentru noi lucrarea mântuirii este înălțat mai presus de ceruri (cf. Evr 7,26), iar noi suntem invitați să intrăm împreună cu el acolo unde prin înălțarea sa a înălțat și natura noastră umană. Sângele lui Isus, perdeaua ruptă, mijlocirea sa mare preot în favoarea noastră, toate dau siguranță deplină credinței noastre. Să ne apropiem de Isus "cu deplină libertate" (cf. Evr 10,19.22), să ne alăturăm totdeauna strângerilor copiilor lui Dumnezeu (cf. Evr 10,25), ca nimic să nu ne împiedice să intrăm cu el în locurile sfinte, căci el a spus: "Pe cel ce vine la mine, nu-l voi izgoni afară" (In 6,37). Amin.

Cristos s-a înălțat!

Pr. Ioan Lungu

* * *

Înălțarea Domnului. Predici la Radio Iași


 

lecturi: 664.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat