Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Credința noastră este viața noastră

În memoriile Monseniorului Hossu care va fi beatificat la Blaj

De Lorenzo Fazzini

În închisoare și-a făcut un rozariu cu biluțe din miez de pâine pe care le aduna în acest scop, sustrăgând-o din rația mică de hrană (însă temnicerii i-au luat și acel rozariu). În prima zi în care a fost închis pentru credință - era 29 octombrie 1948, la 1.30 noaptea - a făcut un gest cu semnificație evanghelică: a intrat în celulă, a îngenuncheat pe pământ și - cuvintele sale - "l-am glorificat pe Domnul Isus care m-a făcut pe mine, nevrednicul, vrednic de această mare cinste a închiderii pentru credință". Cei douăzeci și doi de ani pe care i-a executat fără libertate din cauza credinței - între închisoare și domiciliu forțat, între 1948 și 1970 - nu i-au zgâriat niciodată încrederea nepotolită în Dumnezeu, așa încât obișnuia să repete, cu temniceri și persecutori: "Credința noastră este viața noastră".

Monseniorul Iuliu Hossu este unul dintre cei șapte episcopi greco-catolici pe care papa Francisc îi va beatifica în timpul următoarei sale călătorii în România: ceremonia este prevăzută pentru duminică 2 iunie pe Câmpia Libertății din Blaj. Figura lui Hossu este cea mai vizibilă din grupul de prelați români pe care pontiful îi va ridica la cinstea altarelor. De fapt, în 1969, Paul al VI-lea l-a numit cardinal in pectore pe episcopul de atunci de Cluj-Gherla (1885-1970), primul prelat al Bisericii greco-catolice române care primește această funcție. Însă abia în 1973, pontiful din Brescia a putut să reveleze această numire public, din cauza situației dificile a catolicilor de dincolo de cortina de fier.

Autobiografia lui Iuliu Hossu - publicată în urmă cu câțiva ani de Edizioni Dehoniane Bologna cu titlul La nostra fede ? la nostra vita. Memorie, eveniment care ar merita o transpunere cinematografică - ne redă statura unui păstor de suflete de o măreție neobișnuită, apropiat de poporul său, capabil să suporte suferințe enorme pentru a da mărturie despre propria adeziune la Cristos și la Biserică. Un jurnal clandestin pe care prelatul l-a putut redacta între august și noiembrie 1961, când a reușit să scoată din închisoare paginile redactate în ascuns în timp ce era arestat în mănăstirea ortodoxă din Căldărușani, în izolare totală.

"Păstor cu mirosul oilor" este îndemnul pe care Francisc îl sugerează cu insistență slujitorilor lui Dumnezeu. Ei bine, pentru monseniorul Hossu apropierea de persoane nu era un mod de a spune, ci de a face. În mod concret. De exemplu, pentru a vizita parohiile sale, cerea chiar și o călătorie într-o căruță. Odată a făcut o sută douăzeci de kilometri, tot drumul pentru a vizita parohia din Strâmbu, autostopul improvizat într-o căruță (preferând-o în locul autobuzului mai comod), pentru a ajunge la credincioșii săi. În timp ce mai era în libertate, înainte de arestare, predica sa îi atrăgea pe oameni. Așa încât a fost pus în lista episcopilor care trebuie arestați cei dintâi. Asemenea lui, mulți au opus rezistență politicii autorităților comuniste din acel timp, marcată de voința lui divide et impera, adică crearea de tensiuni ad hoc între Biserica catolică și Biserica ortodoxă pentru a încerca să-i constrângă pe membrii celei dintâi să intre, forțat, în rândurile celei de-a doua. Este memorabilă rezistența părintelui Feneșan din Suceag, localitate pe lângă Cluj: tată a nouă copii (preoții din Biserica greco-catolică se pot căsători), "el a refuzat să pună propria semnătură" la aderarea la Biserica ortodoxă. "A preferat să devină păzitor de porci, curățând grajdurile cu soția sa", amintește Hossu, dându-i atestare publică de stimă.

Tocmai pentru aceasta monseniorul Hossu a fost arestat (și cu el s-au numărat în total la un moment dat alți treizeci și cinci printre episcopi și preoți): pentru credința sa catolică. Convingerea sa - "Credința noastră este viața noastră" - nu s-a temut s-o proclame apertis verbis în diferite ocazii: ministrului cultelor, Stanciu Stoian, o afirmă atunci când trebuie să apere Academia de teologie catolică evacuată. Reafirmă asta primului ministru Petru Groza, când acesta încearcă să-l lingușească promițându-i un scaun episcopal important (Iași), dacă se supunea dictatului comunist. Repetă asta patriarhului ortodox de atunci Iustinian, care a comentat astfel întâlnirea lor față în față, adresându-se agenților secreți care-l escortau atunci când l-a vizitat pe Hossu: "El este ca un general care nu poate abandona poziția sa".

Monseniorul Hossu reînnoiește convingerea sa în fața funcționarului comunist care-l interoghează de mai multe ori în închisoare. Celui care-i cerea "Ai putea să ieși de aici cu aceeași haină cu care ai intrat. De ce îl ai mereu în minte pe papa?", el răspunde: "Papa este conducătorul Bisericii noastre, și nu numai a noastre, ci și a întregii Biserici Catolice. Aceasta este dogma de credință".

Viitorul fericit n-a cedat niciodată în fața lingușirilor puterii, preferând să îmbrățișeze mai degrabă închiderea decât lepădarea de credință. Și astfel, împreună cu mulți alți frați în credință, a mers pe drumul închisorii. Condițiile de viață din spatele gratiilor erau foarte dure, amintește însuși Hossu: "O viață de sclavi, zi și noapte, în închisoarea din Sighet, nu timp de o zi sau timp de o lună, ci timp de patru ani și unsprezece zile". În ziua în care viitorul fericit și colegii săi au fost închiși în închisoare au fost primiți astfel de șeful temnicerilor: "Să-i punem pe boi în grajd". Mâncarea era o variabilă nebună a planului ucigaș față de acești "dușmani ai poporului": "Alimentația avea ca scop să ne înfometeze, să ne stingă prin epuizare. Era convingerea noastră că se tindea să ne epuizeze lent", notează Hossu. De asemenea: "Da. La Sighet am văzut, am simțit și am trăit «foamea». Se vorbește mult despre foame și înainte nu ne dădusem seama cu adevărat ce însemna; în închisoarea de la Sighet am învățat și am înțeles dificultatea poruncii Domnului de a o alina în orice loc s-ar afla ea, în orice loc s-ar vedea ea".

În fața acestor suferințe îndurate din fidelitate față de credință, rămân memorabile cuvintele unui episcop care a preferat mai degrabă închisoarea decât lepădarea. Preoților și credincioșilor ("poporul credincios al lui Dumnezeu" îl definea) le-a scris: "În acest mod trăiesc viața mea cu voi. Sufletul meu este bucuros, nu este înlănțuit de literele D.O. (domiciliu obligatoriu, nr) tipărite pe cartea de identitate și pe certificatul domiciliu obligatoriu. D.O. mă ține legat cu trupul. Însă sufletul nu este legat".

(După L'Osservatore Romano, 25 mai 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 795.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat