Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Arhiep. Paglia: "Bergoglio ca Wojtyła în pastorația migranților"

De Giacomo Galeazzi

"Pastorația migranților" a lui Francisc pe urmele sfântului Ioan Paul al II-lea. Așa cum exortația apostolică Amoris laetitia este în continuitate perfectă cu atenția față de situațiile familiale iregulare din punct de vedere canonic și deschiderea față de divorțații recăsătoriți a fostului arhiepiscop de München și Freising, Joseph Ratzinger, tot așa își înfige rădăcinile în pontificatul lui Karol Wojtyła atenția lui Jorge Mario Bergoglio față de condițiile istorice care sunt la originea migrațiilor.

"Predica lui Francisc despre migranți este strâns legată de cea a predecesorilor săi și a Conciliului al II-lea din Vatican deoarece se leagă în mod indiscutabil cu sensibilitatea evanghelică față de temele sociale", afirmă la Vatican Insider, arhiepiscopul Vincenzo Paglia, președinte al Academiei Pontificale pentru Viață. "Ne amintim toți de fotografia lui Ioan Paul al II-lea la Gorée în insula senegaleză unde se află Casa sclavilor. În fața oceanului a spus: «Această insulă rămâne în amintirea și în inima întregii diaspore negre, este nevoie să se mărturisească în tot adevărul și umilința acest păcat al omului împotriva omului, acest păcat al omului împotriva lui Dumnezeu și din acest sanctuar al durerii negre implorăm iertarea cerului». Asta demonstrează determinarea lui Ioan Paul al II-lea împotriva formelor de sclavii moderne pe care le-a înțeles în manieră absolut clară".

De fapt, în 1992, în timpul celei de-a opta din cele 14 călătorii africane ale sale, Karol Wojtyła a mers la Gorée, loc încărcat de suferințe seculare și de moșteniri coloniale inumane, delimitat de forturi militare și baobab enormi, unde pentru scenariile sugestive a fost făcut filmul "Tunurile din Navarrone". Camere întunecate și stânci pentru a îngrămădi bărbați, femei și copii, duși de aici de negustorii de sclavi din toate ținuturile și din toate pădurile africane, așteptând să fie încărcați în nave pentru a traversa oceanul. "În prim plan se deschid încă sălile unde stăpânii negri trăiau în lux și în plăceri, fără a se îngriji de ceea ce se întâmpla sub ei - a relatat Domenico Del Rio -. Există o ușă care dă spre ocean, la nivelul apei, pe pragul căruia din bazalt acum bate ușor valul, dar care atunci introducea pe o punte de lemn care ducea la calele navelor oprite în larg. De la acea ușă și pe acea punte erau încolonați sclavii. Erau adio spus Africii. Cine ar fi voit să scape, aruncându-se în apă, nu ar fi avut scăpare: această bucată de mare era plină de rechini. Câte milioane de africani au trecut de acel prag negru fără întoarcere, nimeni nu știe cu precizie".

De pe insula-simbol în care africanii în lanțuri erau încărcați în nave pentru o călătorie fără întoarcere spre lumea nouă, Ioan Paul al II-lea a făcut mea culpa în fața lui Dumnezeu și a oamenilor pentru creștinii care, în secolele trecute, s-au pătat cu "crima enormă" a traficului de negri. Și această mârșăvie a fost săvârșită de creștini, adică de oameni care spuneau că au credință în Cristos. "Am venit aici pentru a aduce omagiu tuturor acestor victime, victime fără nume", a afirmat Karol Wojtyła, în picioare, în praful din curtea mică a Casei sclavilor. "Este nedreptatea, este drama, a unei societăți care se declara și care se declară creștină". Este aceeași nedreptate care în secolul al XX-lea "a recreat aceeași situație de sclavi anonimi în lagărele de concentrare: civilizația noastră este una plină de slăbiciuni, plină de păcate". Și în secolul al XX-lea "se jefuiește lumea săracilor" și există "noi forme de sclavie", cum este "prostituția organizată, care exploatează în mod rușinos sărăcia populațiilor din Lumea a Treia".

Papa polonez s-a oprit pentru a privi oceanul, în tăcere, timp de șapte minute. Va povesti după aceea că a auzit "strigătul secolelor, strigătul generațiilor de negri făcuți sclavi". Cu sensibilitatea sa de antropolog-filozof a simțit "simbolul aberației oribile a celor care au redus în sclavie frații și surorile", "teatru al unei lupte veșnice între lumină și întuneric, între bine și rău, între har și păcat". Și a comentat: "Bărbați, femei și copii au fost conduși în acest loc mic, smulși din țara lor, despărțiți de rudele lor, pentru a fi vânduți ca marfă. Ei veneau din toate țările și, în lanțuri, plecau spre alte ceruri, păstrând ca ultimă imagine a Africii native masa de stâncă bazaltică din Gorée. Se poate spune că această insulă rămâne în amintirea și în inima întregii diaspore negre".

A adăugat Wojtyła: "Acei bărbați, acele femei, acei copii au fost victime ale unui comerț rușinos, la care au luat parte persoane botezate, dar care nu au trăit credința lor. Este nevoie să se mărturisească în tot adevărul și umilința acest păcat al omului împotriva omului, acest păcat al omului împotriva lui Dumnezeu. Din acest sanctuar al durerii negre implorăm iertarea cerului".

Deci nicio "monotematică" sau "discontinuitate" în magisteriul social și economic al papei Francisc față de cel care l-a precedat pe Scaunul lui Petru. Explică arhiepiscopul Paglia: "Tot Conciliul al II-lea din Vatican și îndeosebi constituția pastorală Gaudium et spes au în centru preocuparea de a restitui săracilor primatul în viața pastorală a Bisericii și o confirmare a acestui lucru o găsim în alegerea prioritară față de săraci manifestată de întregul episcopat latinoamerican".

Monseniorul Paglia amintește "expresiile tulburate profund și îndurerate ale lui Ioan Paul al II-lea la întoarcerea din prima sa călătorie în Brazilia datorită sărăciei pe care a atins-o cu mâna în megalopolisurile braziliene". Președintele Academiei Pontificale pentru Viață, în afară de inspirația evanghelică, de întreaga învățătură conciliară și de succesivele enciclice papale, face referință și la "dreptatea universală care animă multe pagini din Părinții Bisericii, începând de la care spunea că «al meu» și «al tău» sunt cuvinte diabolice" și că proprietatea pământului este «înainte de toate a lui Dumnezeu» și nu a cuiva". O sensibilitate cu care este "impregnată tradițional înțelepciunea magisteriului papal".

"Într-o cronică medievală - adaugă monseniorul Paglia - călătorului care intrând într-un oraș întreba unde era casa episcopului i se răspundea să urmărească rândul de săraci și va ajunge la episcopie", deci "în toată istoria Occidentului de fiecare dată când Biserica s-a îndepărtat de săraci, a slăbit în mărturia sa și de fiecare dată când Biserica a voit să se re-formeze mereu a pornit din nou de la săraci".

(După Vatican Insider, 22 mai 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 334.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat